Jump to content
Sign in to follow this  
anarkisten_83

Den endelige løsningen

Recommended Posts

anarkisten_83

Jeg gikk igjennom alle forsøkene fra fordums skoler, og oppsummerte opp alle som innebar co2..Det beste, både driftsikkerhetsmessig, økonomisk og designmessig er uten tvil marmor og saltsyre (om man ikke har tilgang på tørris, da marmor har mye mer beregnelige mengder som frigjøres)

Om man fyller den "tablett-trommelen" som cropshop fører for jevn og automatisk mating av co2-tabletter, med marmor-biter (Som på forhånd er innveid til å forme minst 2000 ppm) hvis denne trommelen er plassert bak vifte, vil dette spre co2-gass i dyrkerommets atmosfære.

Marmor (CaCO3) + saltsyre vil være det beste, siden det i motsetning til tørris kan lagres over ubegrenset tid, og som tidligere nevnt myye lettere å veie inn nøyaktige mengder så man unngår stress (Tørris har en tendens til å frigjøre svært mye gass de første sekundene i romtemp, for deretter å lage en hinne av luftfukt som hindrer like rask sublimasjon, om det utføres i lunkent vann sees dette tydelig) Marmor vil imidlertid gi en jevn gass-generering. Saltsyren behøver ikke være sterkere enn magesyre, så det er relativt trygt.

Eirik

Selv om saltsyren ikke er sterkere enn magesyre (pH 1-2) så er det ukult å få på utstyr og klær/hender. Etser over tid.

Men det jeg lurer mest på er hvordan du skal dosere saltsyra. Den vil jo frese avgårde til alt marmor er oppbrukt. Du kan jo dryppe saltsyre på en marmorblokk med X antall dråper i timen med en mikroperistaltisk pumpe/syringepumpe. Et annet alternativ må være å ha marmoren i så fortynnet saltsyre at omdannelsen går i akkurat passe tempo. Er det sistnevnte du tenkte på? Interessant med marmor. Vet du om det er billig i små kvanta?

E

anarkisten_83

Nå er det imidlertid sånn at hvis du får 100% ren salt\svovel\salpetersyre på deg, er det ikke krise umiddelbart, såfremt du ikke er våt, eller er så nedsnødd at du vasker det vekk, syre protolyserer kun frie H+-ioner (Det som etser) i kontakt med vann, så hvis syren er helt ren (les: tørr, vannfri) så skal man i teorien rekke frem til vasken, hvorpå man skal ha en flaske med ganske sterk lutoppløsning, i tilfelle.

Tror at det mest stabile vil være sikte seg inn etter en ønsket mengde gass generert, ut fra tabeller etc. og heller justere utviklingen med styrken på syren..Tror det beste er å innstille en løsning på ønsket ph, for deretter å tilsette spesifikk bufferløsning, marmor vil spalte av kalsium som er basisk, og som etterhvert vil sakne reaksjonen ned til null etterhvert som løsningen blir mer og mer basisk. Buffere vil holde det på et økonomisk og kontrollerbart nivå;)

IN THEORY!!

S. Måke

kan du ikke kjøre på med eddik istedenfor saltsyre? Så slipper du å svi hull i bøtta, mener jeg! :red:

anarkisten_83

Eddiksyre er en organisk syre..tror ikke den vil protolysere fullstendig nok til å kunne tære på et karbonatsalt..

anarkisten_83

Dessuten kommer jo saltsyre på plastflasker.. :red:

Anarkisten
Dessuten kommer jo saltsyre på plastflasker.. :red:

Ja, sett de stå i hylla hos jernvarehandelen.. Føler meg så ekstremt trygg vær gang jeg går forbi..... :)

S. Måke
Eddiksyre er en organisk syre..tror ikke den vil protolysere fullstendig nok til å kunne tære på et karbonatsalt..

mener at jeg har lest på OG at man kan lage et blanding av marmor og eddik - marble and vinegar - for å produsere co2.

anarkisten_83

Hmm..verdt å prøve:) Menneh..Hvor kan man score så ren marmor?

Anarkisten
Hmm..verdt å prøve:) Menneh..Hvor kan man score så ren marmor?

sender deg en mld på mobben i morra når jeg får hørt ;)

Mr.Chalice

Gammel tråd, I know.

Men lurer om det er noen som har testa dette?

• Like 1

greensabbath

Øh...lurer på hvorfor vi baserer oss på anarkisten_83s naturfagsforsøk heller enn å bare kjøpe en kommersiellt tilgjengelig propanbrenner eller flasker med CO2+en doser? Marmortabletter? Saltsyre?Trommel? Høres mer ut som noe Per Ulv ville brukt til å fange Bippe enn noe jeg ville hatt i growen min :rolleyes:

Mr.Chalice

Joda, høres ut som ett mad scientist opplegg, er nettopp derfor jeg er interessert i om det er noen som faktisk har testa dette.

• Like 1

greensabbath

Sannsynligvis ikke, fordi det er temmelig søkt? Tviler på at noen som har ressurser til å bygge et forsegla rom,som er det som skal til for at det skal være verdt å bruke Co2,kommer til å gidde en sånn Rube Goldberg-løsning. Fryser på ryggen av tanken på steine folk og åpne kar med saltsyre....

Edited by greensabbath

Ganjalf

Øh...lurer på hvorfor vi baserer oss på anarkisten_83s naturfagsforsøk heller enn å bare kjøpe en kommersiellt tilgjengelig propanbrenner eller flasker med CO2+en doser? Marmortabletter? Saltsyre?Trommel? Høres mer ut som noe Per Ulv ville brukt til å fange Bippe enn noe jeg ville hatt i growen min :rolleyes:

Propanbrennere er jo 100% trygt, ikke sant? :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

greensabbath

En profesjonellt bygget løsning som har vært i bruk i et par tiår? Kontra en åpen beholder med syre som du periodisk skal plumpe stein nedi? Definitivt. Både i forhold til trygghet og den faktiske funksjonen den er ment til å fylle.

Litt sur i dag Ganj?

• Like 1

Ganjalf

En profesjonellt bygget løsning som har vært i bruk i et par tiår?

Og aldri en ulykke? Personlig ville jeg ikke satt veldig pris på om noen hadde en propanbrenner gående uten tilsyn i samme bygg som jeg bor. Og ihvertfall ikke en lokete stoner.

Kontra en åpen beholder med syre som du periodisk skal plumpe stein nedi? Definitivt. Både i forhold til trygghet og den faktiske funksjonen den er ment til å fylle.

Tror du at anarkisten_83 kun har erfaring med kjemi fra ungdomskolen? Og hva vet du om funksjonen som skal fylles? Kanskje det er tryggere å frakte marmor og syre enn store propan/co2 tanker inn i en blokk? Pris? Og nei, jeg synes ikke nødvendigvis at lokete stonere burde rote med store mengder saltsyre i åpne beholdere.

Litt sur i dag Ganj?

Ikke før jeg ble kalt en noob, for å stille spm som skulle få folk til å tenke litt.

• Like 1

greensabbath

Dude,selvfølgelig er det risky. Jeg sa ALDRI noe om at de tingene jeg nevnte var idiotsikre. Pust dypt,tell til ti og les det jeg skrev igjen. Det er ikke noe for amatører. Meg selv og stort sett alle andre her omkring medregnet. Jeg vet ærlig talt svært lite om anarkistens eventuelle akademiske bedrifter,det var ikke de jeg kritiserte her. Vitenskapen er spot-on,men i praksis....Jeg digger både eksperimentering og spekulasjon.Men faen... Poenget mitt var at hvis du spekulerer i denne typen mikke mus dritt så har du hverken behovet for eller kompetansen til å effektivt og trygt kjøre Co2 på growen din. Som nevnt må rommet være helt forsegla,all ventilasjon må av for å opprettholde rett antall PPM's med gass i rett tidsrom. Hvordan du skal få til det med syre/base reaksjoner er utenfor min fatteevne.

Men hey,hvis du har lyst til å være passiv-aggro fordi en eller annen arrogant kid trolla deg,værsågod. Bare hold dritten saklig.Ikke legg ord i munnen på meg. Pek ut EN faktafeil i innleggene mine i denne tråden så skal jeg gladelig dementere/korrigere/be om unnskyldning. Jeg er her for å utveksle info,ikke for å krangle...

Ganjalf

Jeg er her for å utveksle info,ikke for å krangle...

Hva med å lese de første postene dine en gang til, og fortell meg så igjen at du kun er ute etter å utveksle info?

I mine øyne driter du på både a_83 og Mr.Chalice som stiller spm.

Kanskje du burde gi f i å føle deg såå husvarm etter 8 dager på forumet?

• Like 1

greensabbath

whatevs,dude. Syns bare det er rart at en såpass direkte fyr som deg blir såååå hårsår når folk kaller en spade for en spade. En del av å utveksle info er å debunke shit som absolutt ikke kommer til å funke. Til og med a_83 sier selv at dette kun er i teorien. Det er en grunn til at dette ikke er et Co2 system du ser i generell bruk. Har lest nok og selv prøvd nok teite ting i growen min,og føler meg derfor i en god posisjon til å råde folk til å unngå teknikker som er fulle av hull. I call's em like I see's em.

Hvis Mr. C eller andre følte seg støtt så er jeg sikker på at de er store gutter og kan passe på seg selv. Angriper ingen,angriper bare metoder som ikke kommer til å funke,slik jeg ser det. Vis meg at det funker,så skal jeg snu på en femøring og takke deg for å ha lært meg noe nytt.

Jeg tar kritikken din for det den er.Ønsker ikke å harshe verken din eller andres mellow. Skal skru ned egoet et par hakk neste gang jeg poster i ''ditt'' forum,sheriff G. Beklager forstyrrelsen.

Edited by greensabbath
  • Like 1

Mr.Chalice

Virker nesten som noen er imot at folk skal være utforskende,nysgjerrig og drive med eksperimentering.

Er jo farlig, man kan jo lære noe nytt!

Og ja, vet at ting kan faktisk være farlig, å dette er jo selvsagt noe man må ta hensyn til.

Edited by Mr.Chalice
  • Like 1

Mr.Chalice

Ble dobbelpost

Edited by Mr.Chalice
  • Like 1

Ganjalf

whatevs,dude.

whatever Used in an argument to admit that you are wrong without admitting it so the argument is over.

Whateva Just nice way to say Fu*k you

Syns bare det er rart at en såpass direkte fyr som deg blir såååå hårsår når folk kaller en spade for en spade. En del av å utveksle info er å debunke shit som absolutt ikke kommer til å funke. Til og med a_83 sier selv at dette kun er i teorien.

Det er i det minste en teori fra en som jobber på Blindern, og som åpenbart ikke bare er en stoner på forum.

Det er en grunn til at dette ikke er et Co2 system du ser i generell bruk.

Ja, og det er at dette ikke kunne bli solgt over disk pga faren for personskade ved uvettig bruk. Det betyr hverken at det ikke funker, eller at det er spesielt farlig for en som vet hva han driver med.

Har lest nok og selv prøvd nok teite ting i growen min,og føler meg derfor i en god posisjon til å råde folk til å unngå teknikker som er fulle av hull. I call's em like I see's em.

Kanskje du burde nøyd deg med å si at det hørtes farlig ut, og at dette ikke er for hvem som helst?

Hvis Mr. C eller andre følte seg støtt så er jeg sikker på at de er store gutter og kan passe på seg selv. Angriper ingen,angriper bare metoder som ikke kommer til å funke,slik jeg ser det. Vis meg at det funker,så skal jeg snu på en femøring og takke deg for å ha lært meg noe nytt.

Er det slik at du ikke tror at kalsiumkarbonat + saltsyre gir fra seg co2? Hvis jeg foreslår å bruke en nøye oppveiet pellet av rent kalsiumkarbonat, er du fortsatt i tvil om det vil funke?

Jeg tar kritikken din for det den er.Ønsker ikke å harshe verken din eller andres mellow. Skal skru ned egoet et par hakk neste gang jeg poster i ''ditt'' forum,sheriff G. Beklager forstyrrelsen.

Vel, jeg tar beklagelsen din for det den er....ikke verdt en dritt ut fra tonen.

greensabbath

Greit. Vi kommer ingen vei her. Jeg er enig i at dette burde funke i prinsippet,og at jeg fremstår som passe arrogant hvis man legger vondvilja til. Jeg har sagt hva jeg synes om emnet og vel så det. Var ikke min intensjon å tråkke noen på tærne. Hvis noen vil prøve dette,more power to you. Fortell nay-sayers som meg hvordan det gikk. Jeg elsker å måtte revidere lista mi over vedtatte sannheter.

• Like 1

Ganjalf

Hvordan skal jeg få bevist at det funker? Mener du at du vil ta meg på ordet?

Edit: Eller bare sjekke ut denne linken

Edited by Ganjalf
  • Like 1