Jump to content
Sign in to follow this  
Mazar

Tre måneder til Stortingsvalget

Recommended Posts

Mazar

Det vil bli en lang valgkamp før valget i september, og mange(?) temaer vil bli diskutert. Men cannabis vil nok ikke være noe tema , hvis da ikke ikke vi kan gjøre noe. Er det noen som har noen ideer om hvordan vi kan få saken opp i media?

Flyers, leserbrev og cannabisfestival vil hjelpe til, men er det noen andre måter vi også kan påvirke og "tvinge" politikerne til å argumentere for sitt syn?

Dessverre er jeg redd for at hvis "rusproblemer" eller "narkotika" skal diskuteres, så vil diskusjonen handle om heroinister og om hvordan disse kan behandles.

Det politikerne og media ikke prater høyt om er at heroinistene er en liten andel av de som bruker eller misbruker ulovlige rusmidler. Det som aldri blir nevnt er at det finnes minst 10 ganger så mange cannabisbrukere som det finnes heroinister.

Hva kan vi gjøre?

:-j

Anti-S

Flyers er en velig fin ting da. Det som hadde vaert best hadde vaert aa publisere en artikkel i en slags avis. Men det skal sikkert litt til for aa faa til det. :/

Pål Bong Hansen

Slik jeg ser det burde en bedre rusmiddelpolitikk være sak #1 på lista over valgkampsaker for de partiene som ønsker å respektere individets verdi og rettigheter. Hvilket vil si ingen av dem, slik det ser ut for tiden..

Det er jo først og fremst media som setter dagsordenen og profilerer partiene ovenfor velgerne, og med den nulltoleransen som norsk media har for sakkunnskap om cannabis er det vel ikke en dritt vi kan gjøre.

Dette er feilen med det norske såkalte demokratiet. Valgkampen blir en popularitetskonkurranse der ingen tør å ta bladet fra munnen omkring tabu-saker som f.eks cannabis. De kan gjerne debattere innvandring og skolepolitikk opp og ned en stolpe i timesvis, men de kan aldri komme med NY informasjon som folk må ta stilling til siden det vil drive vekk velgere som ikke forstår saken. Iogmed at omtrnet halve norges befolkning ikke vet mer om cannabis enn at det er "narkotika" og at "narkotika" er skikkelig farlig, så er vi inne i en ond sirkel fordi selv ikke de politikerne som vet sannheten tør å snakke om det i frykt for å miste karrieren over natten.

En stor andel av den drøye millionen nordmenn som har røkt hasj ville vel stemt på et parti som fortalte sannheten om cannabis. Tror også at veldig mange ville stemt på et parti som på en troverdig måte ville forsøke på å få bukt med det tyngre rusmisbruket her til lands. Med "få bukt med" mener jeg ikke å slå alle misbrukerne med batonger og bøter til de gjør seg usynlige, men å se på konsekvensene av den rådende politikken og på den forskningen som har resultert i at norge er i ferd med å bli akterutseilt av samtlige EU-land på dette feltet. Istedenfor å danse rundt alle spørsmål som livredde høner.

For å være helt ærlig tror jeg ikke vi kan gjøre en dritt. Jeg ser faktisk ikke poenget for noen uten parti-tilhørighet å stemme i det hele tatt med det systemet vi har i dag, men det er en annen sak.

Guest kkt1986

Det er sant at en del medier sannsynligvis vil nekte oss adgang med de farlige meningene våre. Bl.a. hørte jeg om en eller annen sak der Aftenposten bare profilerte én side av saken også gjennom leserinnlegg, mens alle leserinnlegg som forfektet et annet syn ble ignorert fullstendig.

Men hvis vi slår på stortromma i Dagbladet eller andre aviser som tør å poste innleggene våre (jo, jeg har sett et par og en håndfull cannabislegalister få poste sine syn på saken i Dagbladet), kan det gå an å tvinge resten av sirkuset med på det ;)

Hvis det først blir en aktuell sak i en eller to store aviser, er det ikke *SÅ* mye som skal til.

Jeg har en super idé, hvis den realiseres: Når innleggene våre i avisene kommer, sender alle inn slike "meningsytringer" til VG pr. SMS så snart klarsignalet blir gitt :P

-Uten å angripe VG på noe som helst måte, selvsagt (for å unngå at de rensker oss bort). Planen er altså å få en strøm av oppslag om cannabis i VG uten at vi nødvendigvis må få på trykk leserinnlegg.

Dette også i andre medier der man kan ytre meninger kort og enkelt på lignende måter. Det skal vel noe til å *gidde* å sensurere alle SMS-meldingene som kommer inn om dette...? Hvis alle sender en melding hver til fem kroner (eller hva det nå er), må da noen av dem komme på trykk...?

Altså: Vi gjør saken stor gjennom de få sensurfrie, store avisene vi finner frem til, og så gjør vi oss selv til "vanlige publikummere" og er flinke og ytrer våre meninger i offentlige fora der vi sannsynligvis ikke blir sensurerte.

Hva syns?

Yusuf

Hei, følg med i tv2 så vil du se at vi har jobbet mot valget. Vi åpner ikke coffeshopen før i november men vi gikk ut i media nå for og holde trykket og interessen oppe igjennom hele valg kampen.Bjarne Håkon Hansen støtter oss og dette setter gabrielsen i et enormt trykk da ms foreningen alene har30000 medlemmer.Om en måned følger vi opp med tabloid og da må han svare for hundretusner av stemmer ,da ville ikke jeg vert i hans sko. :P :P :P

Men du har helt rett vi må finne på mer så kjør på :D :D :P

Andy

Har prøvd flere ganger og få trykt innlegg i Nordlys og Tromsø som er våres lokalaviser her oppe. Det lar seg ikke gjøre hvis den er for pro-vinklet. Nordlys er underlagt Arbeider-pressen (A-pressen) slik som mange andre aviser er, dette gjør at de da er en politiskavis med et politisk budskap, og legaliseringen passet nok ikke inn. Bladet-Tromsø derimot virker som å være for feig, til og la noe slikt gå i trykk.

psyp

Yusuf

Satt akurat og snakket med den største soldaten vi har i norge gitte fra kvaløya i troms og skulle sende en hilsen til alle urtens venner her på forumet.

I hennhold til norlys og andre lokale media oppe hos dere har vi holdt tilbake av hensyn til gitte.

Men nå er vi klare alternatift medisinsk senter oppe hos dere vil ha meg på besøk

og vi har en kjempe dialog med sykehuset der oppe .

Så jeg kommer opp i begynelsen av august på festivalen da har vi saftige nyheter og bringe folket i troms men vilken avis som får det der oppe vet vi ikke enda må ta og la presse gruppa avgjøre det.Send dine innspill og leserinlegg i dagene etter det og de vil trykke det meste men ver saklig på tinga du kjører nå.

misunner deg sola der oppe nå gleder meg til og komme opp og snu døgnet

kos deg

Mazar

johnnyl: Det er heldig for oss her på Norcan at du har blitt med på forumet. Jeg så innslagene på TV2 og de var meget bra. Det du gjør krever mye mot og du fortjener all ros for ditt arbeid. Tabloid om en måned ,sier du. Vet du datoen? Det med coffeeshop som åpnes i november høres helt himmelsk ut. Skal det være tillatt å røyke der? :-j

Psyp: Det var synd å høre at dine innlegg ikke har kommet på trykk. Hadde du orket å skrive innleggene dine her så vi kan se hva som ikke går?

Greenthumb

Jeg for min del kommer til å bidra med å stemme på De Grønne! Vil oppfordre alle til å gjøre det samme! Sånn som jeg ser det så er det uten tvil de som har den mest fornuftige Rus-politikken av alle de politiske partiene!

Miljøpartiet de grønne

Bruk av tobakk og rusmidler har store skadevirkninger for den enkelte så vel som for samfunnet. Samfunnet må derfor søke å regulere denne bruken, men må samtidig ta hensyn til personvernet og individets rettigheter.

Forbudspolitikk og strenge avgifter gir grobunn for en omfattende svart økonomi, og den økende vinningskriminaliteten som narkotika-avhengige finansierer sitt stoffmisbruk med. Overvåking og andre politiaksjoner kan dessuten skape en ond sirkel, der rutinemessig personkontroll, overvåking og provokasjon fra myndighetenes side besvares med både folkelig motstand - i form av asosiale holdninger og forakt for øvrighetene - og stadig bedre organisert og mer hensynsløs kriminalitet.

Det er ikke kriminelt å røyke seg til lungekreft, spise seg ufør eller drikke seg til alkoholiker. Det bør heller ikke være kriminelt å ruse seg eller bryte ned sin egen kropp og psyke med andre midler. En eventuell legalisering av andre rusmidler, som f.eks. cannabis må i tilfelle skje som et ledd i et internasjonalt samarbeide.

De grønne mener det er feil å straffe dem som gjør skade på seg selv gjennom misbruk av medikamenter eller illegale preparater. Misbruk av rusmidler kan ikke fjernes med bøter eller fengsel. Derimot må innføring og salg være straffbart.

Det meste av partiprogrammet deres er forøvrig en nytelse å lese <_<

Hadde vært utrolig bra om de kom seg inn på Stortinget med en mandat eller to!

Kan også nevnes at en av våre største soldater, Jan Bojer Vindheim har vært engasjert i partiet i en årrekke!

Godt valg....