Jump to content
Sign in to follow this  
THC

Trimme blader

Recommended Posts

THC

Er det skadelig for plantene om man kutter av uønskede store blader greiner o.l?

Eller kan dette bare være bra for plantene?

kharon

spørs helt - bladene er jo plantens energiverk - men om ett blad skygger for 5 andre eller et toppskudd vil det nok lønne seg å snippe av det ene bladet.

THC

Men kan man klikke av de nederste greinene?

De får lite lys og produserer dermed små buds, er det ikke da bedre å la planten konsentrere seg om å lage store buds øverst?

kharon

det blir helt opp til deg. tror gevinsten er minimal, men det kan godt hende at det øker toppskuddene noe. om det hadde vært meg hadde jeg nok samplet de nederste budsen etterhvert - spesielt om det ikke hadde blitt noe store greier utav dem uansett.

du skader iallefall ikke planta ved å gjøre det.

lampe

Du kan gjerne fjerne alle greinene som er på den nederste tredjedelen av planta, da får du store og fine toppskudd, bør gjøres før de starter 12/12. Men ikke rør de store bladene, det er min oppfatning iallefall.

Guest Prof. Baltazar

Er det i begynnelsen av plantens liv kan det å kutte vekk mange blader dempe den optimale veksten. På den siste planten min kappet jeg vekk alle grenene som ikke fikk noe særlig lys. Dette var ved den femte blomstringsuka da strekkingen var over. Hadde jeg gjort dette ved f. eks den tredje blomstringsuka, tror jeg at planten hadde produsert mer blomster.

Pruning, trimming og cropping er noe man kan eksperimentere i evigheter med.

THC

Hva med de nederste bladene som ikke får no særlig lys, har de noen viktige oppgaver?

Bør man la de være for å ikke stresse planten?

kharon

som regel vil de nedeste bladene bli gamle, gule og falle av av seg selv etter en stund. om bladene ikke får noe særlig lys, men ikke skygger ville jeg ha latt dem henge på. tror ikke planten blir så veldig stresset av å få enkelte blader snippet av - men om planten ikke trenger dem, vil de falle av av seg selv.