Jump to content
vin&grønt

HYDROGUIDE FOR DUMMIES

Recommended Posts

vin&grønt

Fant ingen brukbar enkel hydroguide på Norsk og bestilte et par E-bøker om hydro, men de fleste bøker er også proppfull av unødvendig materiale så det blir kjedelig å lese masse swada på engelsk. Jeg satt meg derfor ned og kopierte en del info om hydro og oversatte det til norsk. Dette er ingen innføring i cannabisdyrking eller guide til sykdommer, skadedyr osv.

Kun en enkel presentasjon av hydro for de som ikke har prøvd det før og jeg håper noen har nytte av den. Er det noen feil eller noe som mangler så skal jeg selvfølgelig rette på det slik at siden kan oppdateres med ny info om hydro og aktuelle linker.

• Like 2

ganja1337

Sinnsykt bra jobb man :smokey: inspersjon til alle oss sløvinger ( :) ) som ikke har fått startet ennå

Edited by ganja1337

Cosmo

Meget flott arbeid vin&grønt! Dette må vi få mer av... :)

Peace2

Bra info for de som tenker på hydro... Keep up the good work man;)

Snabel
Ozongenerator

Det er ingen tvil om at disse ozon eller ionegeneratorer virker bra, men (ja det er et stort men) det er også en stor fare ved bruk av disse. De virker på den måten at de sender ut et

oksygenmolekyl som binder seg til andre partikler og oksyderer. Det vil si at dette molekylet søker etter organiske partikler først og deretter effektivt fjerner lukt.

Hvis ikke rommet er nok ventilert og disse oksygenmolekylet har oksydert alle organiske partikler, vil de gå til angrep på alt annet. Planter, plast metall og mennesker.

Teoretisk kan da dette føre til at hele dyrkerommet blir pulverisert. Dette bør kanskje ikke en hobbydyrker bekymre seg så mye for, men på grunn av at de fleste ozongeneratorer er beregnet for større rom vil en slik generator i ukyndige hender fort føre til at dyrkerommet er fritt for partikler og dermed søke etter andre. Ved dårlig utlufting vil du da puste disse inn og lungene blir utsatt for oksydering. Dette fører til store helseskader og slike metoder bør derfor unngås hvis man ikke er 100% sikker på hvordan en slik skal brukes.

Er det ikke meninga at man plasserer ozongeneratoren/UV-lyset på ventilasjonen ut?! En vil da ikke få noen opphoping av o3 i rommet. Er iallefall slike jeg har sett på nettet. Disse brukes da istedet for kullfilter.

http://www.uvonair.com/cd-1200.html

Se også "duct unit install" i venstre margen på samme siden for hvordan den er tenkt montert.

edit: Kjempejobb forresten!

Edited by Snabel

bing

hvor i helvete er kudos knappen når man virkelig trenger den!

• Like 1

Demonslayer

Det svømmebassengbildet var bare helt konge!

:)

Edited by Demonslayer
  • Like 1

vin&grønt
Er det ikke meninga at man plasserer ozongeneratoren/UV-lyset på ventilasjonen ut?! En vil da ikke få noen opphoping av o3 i rommet. Er iallefall slike jeg har sett på nettet. Disse brukes da istedet for kullfilter.

http://www.uvonair.com/cd-1200.html

Se også "duct unit install" i venstre margen på samme siden for hvordan den er tenkt montert.

edit: Kjempejobb forresten!

Har aldri satt meg inn i bruksanvisningen på en slik, men det finnes jo mange varianter og de fleste er jo ikke i utgangspunktet beregnet på dyrkerom.

Kan derfor bare refere til bl.a. Jeffrey Winterborne's bok Hydroponics Indoors Horticulture side 156-157

DubBud

Så vidt jeg har skjønt skal ozongeneratorer kobles til bak utsugsvifta, og utluften skal da gjerne få boltre seg i en såkalt "rumble box",

før den går ut i friluft eller til et annet rom. Dvs. at ozonen og utlufta fra dyrkerommet må få "marinere" litt før den sendes rett ut,

ellers vil det ikke funke hensiktsmessig.

Angelus

Jævli bra vin&grønt, den informasjon skal jeg ta videre når jeg skal dyrke hydro. Hvor mye ekstra yield blir det i henhold til jord.

Liker jord, du har mange muligheter å feile og rette det opp igjen :rolleyes: i motsetning til hydro,har jeg hørt

Edited by Angelus

BK

BRAVO! BRAVO! Denne skal opp og frem i NorCan 4 (med ditt samtykke, selvfølgelig) :rolleyes:

Bob

Eneste jeg er littebitte uenig i er å flushe systemet 1gang i uka. Det er sløsing av verdifull næringsløsning slik jeg opplever det.. avhenger av hvor stort reservoiar man har osv.. vin&grønt kan kanskje omformulere den biten litt, om du ikke gidder så spiller det ingen rolle. ^_^

Selv flusher jeg kanskje 1. gang før blomstring og 2 ganger i blomst.

Edited by Bob

vin&grønt
Eneste jeg er littebitte uenig i er å flushe systemet 1gang i uka. Det er sløsing av verdifull næringsløsning slik jeg opplever det.. avhenger av hvor stort reservoiar man har osv.. vin&grønt kan kanskje omformulere den biten litt, om du ikke gidder så spiller det ingen rolle. ^_^

Selv flusher jeg kanskje 1. gang før blomstring og 2 ganger i blomst.

Hvis man er nøye med å gi riktig næring er selvfølgelig det ikke nødvendig, men flere av frøbankene gjør det og anbefaler det. Lettest og finne ut om dette er vel å kikke litt på videoene til greenhouse om de forskjellige strain der de anbefaler dette pga av det ikke skal opphope seg noe som fører til overgjødsling. Nå er jo den flushing som her beskrives gjort med EC på 1,2 -1,4 og da bør man ikke skifte hele resoervoaret. Bare tynne ut næringsløsningen med vann noen timer og deretter justere tilbake til riktig verdi og da skulle det ikke bli så mye sløsing med næring.

Edit: Nå så jeg en gang til på det jeg har skrevet og jeg kan være enig at det var litt dårlig formulert så jeg skal fikse det i løpet av kvelden. Takk for tilbakemelding!

Edited by vin&grønt

Angelus

Ehm... Begynner å skjønne litt mer av hydro nå. Fy faen hvor deilig å slippe all den jorden.

Men åssen man flusher i hydro kan noen fortelle meg åssen.

Hjertelig

dissi
Ehm... Begynner å skjønne litt mer av hydro nå. Fy faen hvor deilig å slippe all den jorden.

Men åssen man flusher i hydro kan noen fortelle meg åssen.

Hjertelig

Du bytter rett og slett ut næringsløsningen med rent vann (med korrigert pH).

Kjempeflott guide vin&grønt!

mrblondi

veldig bra gjort, dette ga meg en god inspirasjon til å starte å¨nytt :clown:

mitt forje prosjekt tok onkel p. :/

FireFox

Takk for god info og linker,

Er snart ferdig med med mitt Hydro system, venter kun på noen få ting

Er bare å vente, skal legge ut bilder etter vært=)

VR46

Enda en flott tråd. Takk for informasjon v&g :)

Mye spennende å lese her mens jeg venter på litteratur i posten...

VR46

Hei Vin&Grønt.

Boken som du linker til i første post'en, vil du si at den er verdt pengene ? Jeg syntes det er litt stivt at det koster mer i shipping fra UK som har ett ganske billig postvesen enn det selve boken koster.. Jeg bestilte for en tid tilbake 'bibelen' til Jorge Cervantes og den som Greg Green har skrevet.. I mellomtiden har jeg lest Norcan sin dyrkehåndbok perm till perm ett par ganger allerede :P

Jeg syntes det er veldig spennende å lære om hydroponi, ønsker å fordype meg litt i emnet, vet du om det er noen alternaltiver til boken fra http://www.hydroponicist.com/ ? Fordel om det er mulig å kjøpe som ebok så slipper jeg fakt og venting ;) 250kr for å sende noe som burde gå som en brevpakke for en femtilapp, psssssshhhhhhh..... :blink: