Jump to content
Sign in to follow this  
olem

Avkriminalisering?

Recommended Posts

olem

Hvem land er det som har Avkriminalisert eller legalisert Cannabis?

Guest kkt1986

Avkriminalisert i Nederland og Canada, vet jeg. Tror det var det en liten stund i Storbritannia, men at de trakk det tilbake...? Usikker. Andre her vet mer enn meg om det.

eRk

England har dekriminalisert nettopp, puttet cannabis fra klasse B til C.

Avkriminalisert:

Nederland, Spania, Portugal.

Her har du "lov" å ha til privat bruk, i Nederland blir også mindre salg tollerert.

Så har du også andre land som er godt liberale(dekriminalisert, eller "godtatt" av folket) som:

Sveits, England, Canada, Jamaica, India.

Er litt usikker på lovgivningen på Sveits og Canada(den er i god bevegelse kan en si).

I sveits solgte dem duftputer eller noe i den duren med canna i, men kjøpte du det for å røyke hadde de ikke lov å selge.

Altså har de lov å dyrke Thc-rik Cannabis så lenge det ikke er for røyken, fin deal. ;)

Er noe i den duren iallefall.

Canada er det litt fram og tilbake med, leit igjennom pot-tv.net og cannabisculture for oppdatering, på hva som skjer og har skjedd.

De har blandt annet coffeshops, og mailorder-bud/hasj.

Ehm, jah...

eRk.

olem

Dekriminalisert betyr? At det ikke er lov, men ikke fult så straffbart som før?

Er det noen kjangs at Norge kommer til å dekriminalisere i nærmeste fremtid?

Guest kkt1986

Når cannabis er avkriminalisering, eller decriminalized, som det heter på engelsk, betyr det at det fortsatt egentlig er ulovlig å omsette cannabis, men at myndighetene i varierende grad ikke er så strenge med å ta folk for å ha cannabis på seg. I Nederland har man vel lov til å ha på seg opptil 5 gram, tror jeg - det heter seg da at de som har mer enn den tillatte kvoten, er "langere" og har tenkt å selge videre - da blir man tatt.

Det skal med andre ord ikke være kriminelt å bruke det, men er det mistanke om at personen har planer om å selge videre til andre eller noe sånt, blir det straff.

Og: Tja... vi håper vel at det blir avkriminalisert snart, i hvert fall ;)

...Hvis vi ikke tør håpe på full legalisering. Det tror jeg er det de fleste av oss her jobber for og håper på.

Hvor snart det blir det, er blant annet opp til deg ;)

Sjekk følgende tråder hvis du har lyst til å bidra:

http://www.norcan.org/ipb/index.php?showtopic=999

http://www.norcan.org/ipb/index.php?showtopic=1204

(Den nederste er viktigst. Den kan sies å være et sammendrag av den øverste. Den øverste er det mye lesestoff i, men hvis du har god tid, er alle dine bidrag velkomne der også ;))

olem

For å si det sånn jeg håper det som bare det jeg også...

Men hva er det som skal til før det skjer noe?

Hvem partier er det som er mest Canna-vennlige av de største partiene?

Guest kkt1986

Det er ikke mange alternativer for oss cannabisvennlige...

SV, AP, FrP, H, KrF, SP og Venstre er alle imot legalisering.

RV er jeg ikke sikker på - lurer på om de er for avkriminalisering...? Men uansett ikke full legalisering, vet jeg.

Miljøpartiet De Grønne er visstnok for en slags legalisering de også, men bare som ledd i en internasjonal reform... Altså ikke for legalisering i Norge alene.

Noen nevnte på et tidspunkt at Det Liberale Folkeparti var for legalisering, men det vet jeg ingenting om...

Det har vært planer her tidligere om å danne et interesseparti for cannabislegalister... jeg vet ikke helt hva som skjedde med det. Men pr. dags dato, er ikke den beste måten å fremme legalisering å stemme det "riktige" partiet frem.

Tja... vi må vel legge så godt press vi kan på politikerne, informere folket, og både informere og korrigere journalister når de dekker saker som dreier seg om cannabis... de har ofte veldig lite peiling og skriver skremmende om noe som egentlig ikke er noe skummelt - dette sprer frykt blant folk!

Men hey: Det viktigste du kan gjøre for legalisering, er å overbevise slekt og venner om at legalisering er til det beste ;) Den jobben har jeg gått godt i gang med. Ønsker du å gjøre mer, anbefaler jeg som sagt at du ser på trådene jeg nevnte angående aksjonsuka i juli og det der.

(For all del: Du må gjerne starte arbeidet FØR aksjonsuka ;))

Hicksville

Jeg tror og mener Venstre og FrP er for en avkriminalisering. Det Liberale Folkepartiet er det eneste partiet som går inn for full legalisering. Bare synd de er det parti litt for langt ut på høyresiden til at jeg i det hele tatt gidder å vurdere de.

Guest kkt1986

Jeg forstod det slik at Unge Venstre var for avkriminalisering, men ikke moderpartiet... men det kan være jeg tar feil.

Uansett, enig: cannabislegalisering eller -avkriminalisering er ikke det eneste man må vurdere når man stemmer på et parti. Det er uansett ikke prioriterte saker for noen av de store partiene i dag. Skal vi jobbe i storpolitikken for å få cannabis legalisert, tror jeg det beste man kan gjøre er å legge press på sitt parti og prøve å overbevise dem om at cannabislegalisering (evt. avkriminalisering) er bra.

Hicksville

Stemmer kkt1986.

Vet ikke om dere husker AuF (ungdomspartiet til Arbeiderpartiet) hadde avkriminalisering av cannabis på sitt landsmøte ifjor. En jeg jobber med var der, og der ble det enighet om saken. AP gikk rett ut i media og tok avstand fra ungdomspartiet. :)

Mazar
Vet ikke om dere husker AuF (ungdomspartiet til Arbeiderpartiet) hadde avkriminalisering av cannabis på sitt landsmøte ifjor. En jeg jobber med var der, og der ble det enighet om saken. AP gikk rett ut i media og tok avstand fra ungdomspartiet. :P

Den saken har jeg ikke hørt om, men det finnes kanskje en link?

Ellers så er ikke FRP for avkriminalisering, BHicks. Eller har de forandret syn nylig?

Hicksville
Vet ikke om dere husker AuF (ungdomspartiet til Arbeiderpartiet) hadde avkriminalisering av cannabis på sitt landsmøte ifjor. En jeg jobber med var der, og der ble det enighet om saken. AP gikk rett ut i media og tok avstand fra ungdomspartiet.  :P

Den saken har jeg ikke hørt om, men det finnes kanskje en link?

Ellers så er ikke FRP for avkriminalisering, BHicks. Eller har de forandret syn nylig?

Vel, jeg tror ihvertfall det, men skal ikke si noe helt sikkert. Så også et sitat av Carl I. Hagen på VGD, hvor han hadde sagt: "alkohol skulle vært forbudt, og hasj skulle vært lovlig". Noe i den duren ihvertfall. Vet ikke hvor stor enigheten innenfor partiet er på dette punktet.

Nostalgikeren

Carl I. Hagen er en populist og han endrer meninger oftere enn jeg skifter sokker. Jeg har vertfall hørt det stikk motsatte, at FRP overhodet ikke var interessert i å ha noe som helst me canna å gjøre. Har dog ingen kilder som bekrefter det.

Hicksville

At Hagen skifter standpunkt oftere enn vinden skifter rettning er ikke en hemmelighet, nei.

Men som det liberale partiet, (de liker å tro de er) så skulle man jo tro en avkriminalisering ikke var urealistisk.

Ante
I Nederland har man vel lov til å ha på seg opptil 5 gram, tror jeg

Jeg mener at det er 30g de har lov å ha i Nederland.

For et genialt land. :-j

Even Ganja

Det liberale folkeparti er vel igrunnen FOR liberalt. De vil ikke ha noe resitriksjoner på noe rusmiddel, etter hva jeg forstår.

Å tillate alt er vel verdt et forsøk, men jeg kan garantere deg at det ikke vil funke. Oss nordmenn fikser ikke det ene rusmiddelet vi har tilgjengelig lovlig...

Helst er vi vel beryktet for "drikkekulturen" vår.

Frp er det på tide at folk oppdager hvem er.

Dette partiet er et bidrag til å skremme de øvrige velgere i den retning Stortinget vil. De er ikke egentlig et parti, bare innleide folk som gjør politikerene diverse tjenester. Som å dirigere massens mening.

-ganja+

Superhaze

[rant]

Liberale parti har en tendens til å vippe over på den heller fascistiske/autoritære

delen av parti-skalaen, selv om de primært "mener frihet til alle"(men ikke alle!).

Mest fascinerende i denne sammenhengen er nok FrP som i tillegg til å være et

"über" liberalt parti, og er et kristenkonservativt parti bygget på "kristne verdier"

etc. ...mitt spørsmål til de er: Hva faen? :D

Venstre/sosialist partier ender og ofte på den autoritære delen av skalaen, men til

motsetning mener de fleste faktisk at det skal være "likhet mellom alle" (ja..ALLE!!)

Hvorvidt dette blir gjennomført i praksis er en annen sak. Ideelt burde de økonomisk

sosialistiske partiene blandet seg sammen med de liberale partiene å få en styrt

økonomi med personlige friheter og minimalt med overformyndri. Jeg snakker ikke

om "nei til bomring" type saker, men heller et faktisk ønske om å la folk få styre

livet sitt, og samtidig sitte igjen med en trygghet og sikkerhet med skolegang,

sykehusopphold, gamlehjem, strømpriser og vann. Gjennomførbart? Ja..

Vanskelig? Ja.. :P

[/rant]

Edit: I portugal var det easy shit å få tak i marijuana. Billig afrikanske

greier, men så lette jeg ikke rundt noe særlig. Og som i alle andre storbyer; Ikke

kjøp av sigøynere på gaten. Mens jeg og en kamerat laget noen secret agents kom

en sikkerhetsvakt fra selskapet som eide bygningen vi satt på, så hva vi gjorde og sa

at det var greit, bare vi var stille siden det tross alt var jobben hans å passe på.. hyggelig fyr.

Guest kkt1986

Coffeeshopene har ikke lov å selge mer enn 5g pr. pers. pr. dag. Så jeg går ut fra at det også er den øvre grensen for cannabis man har lov å være i besittelse av.

Hicksville

Coffeeshopene har ikke lov å selge mer enn 5g pr. pers. pr. dag. Så jeg går ut fra at det også er den øvre grensen for cannabis man har lov å være i besittelse av.

Sant. Dette er vel også loven, men politiet der nede bryr seg fint lite hvor mye du har på deg. Så et intervju med 2 politibetjenter der nede på pot.tv, og de var ikke sikker selv på hva grensen lå på. Hun ene sa noe slikt som: "10-20-30 grams, it doesn`t matter". Hun fortsatte intervjuet med å si at hun selv røyker daglig. :-j

Guest kkt1986

Hihi :P

Var det sensurert? Tolereres det at politibetjenter røyker der? Det skulle overraske meg om det gjør det, selv om det er avkriminalisert...

Yusuf
Det er ikke mange alternativer for oss cannabisvennlige...

SV, AP, FrP, H, KrF, SP og Venstre er alle imot legalisering.

RV er jeg ikke sikker på - lurer på om de er for avkriminalisering...? Men uansett ikke full legalisering, vet jeg.

Miljøpartiet De Grønne er visstnok for en slags legalisering de også, men bare som ledd i en internasjonal reform... Altså ikke for legalisering i Norge alene.

Noen nevnte på et tidspunkt at Det Liberale Folkeparti var for legalisering, men det vet jeg ingenting om...

Det har vært planer her tidligere om å danne et interesseparti for cannabislegalister... jeg vet ikke helt hva som skjedde med det. Men pr. dags dato, er ikke den beste måten å fremme legalisering å stemme det "riktige" partiet frem.

Tja... vi må vel legge så godt press vi kan på politikerne, informere folket, og både informere og korrigere journalister når de dekker saker som dreier seg om cannabis... de har ofte veldig lite peiling og skriver skremmende om noe som egentlig ikke er noe skummelt - dette sprer frykt blant folk!

Men hey: Det viktigste du kan gjøre for legalisering, er å overbevise slekt og venner om at legalisering er til det beste :P Den jobben har jeg gått godt i gang med. Ønsker du å gjøre mer, anbefaler jeg som sagt at du ser på trådene jeg nevnte angående aksjonsuka i juli og det der.

(For all del: Du må gjerne starte arbeidet FØR aksjonsuka :P)

Så klart er alle disse mot legalisering for norge må ut av Fn for og legalisere men flere av disse partiene er for en medisinsk legalisering og avkriminalisering og dette er veien og gå.

Hvis du ser til nederland og danmark er det ikke legalisert der heller på grunn av Fn de bare avkriminaliserer og snuten driter i cannabis men de legaliserer ikke.

Nettopp på grunn av Fn.

Skal man jobbe for en fullstendig legalisering så må man joine nei til nato og få oss ut av Fn så kan vi legalisere.

Ante

Så jeg må begynne å prøve å få FN til å bli for legalisering..

Shit, blir en tøff jobb..

I'm on it! Ehh, hvor skal jeg starte..Fuck it, neste gang Annan er i Norge må vi 2 ta en prat! :P

Guest kkt1986

Min jobb går ut på å overbevise det norske folk :P

Husk at liten tue kan velte stort lass.

Jeg er ikke den som skal utforme en utførlig plan for hvordan legaliseringen skal kunne iverksettes, men jobber med å framskynde den uunngåelige utviklingen mot et cannabistolerant samfunn som til slutt vil kunne si nei til FN eller påvirke organisasjonen nok til å oppgi sin egen kamp mot narkotikabrukere.

Yusuf
Min jobb går ut på å overbevise det norske folk :P

Jeg er ikke den som skal utforme en utførlig plan for hvordan legaliseringen skal kunne iverksettes, men jobber med å framskynde den uunngåelige utviklingen mot et cannabistolerant samfunn som til slutt vil kunne si nei til FN eller påvirke organisasjonen nok til å oppgi sin egen kamp mot narkotikabrukere.

Meget kloke ord hyller deg STORE SOLDAT.

Guest kkt1986
Min jobb går ut på å overbevise det norske folk <_<

Meget kloke ord hyller deg STORE SOLDAT.

Meget OPPMUNTRENDE ord! Hyller DEG, store soldat, for ditt arbeid UTOVER PC-aktivitet :P

Jeg er bare støttespiller for slike som deg.

...og... takk ;)