Jump to content
Sign in to follow this  
olem

Avkriminalisering?

Recommended Posts

WeedWeasel

Tror hverken RV eller DLF er klar til å legge legalisering på lista uansett hva de egentlig kanskje mener...

Vi skulle hatt vårt eget parti... Noe på linje med BC Marijuana Party hadde vœrt krem...

Hicksville

Har vi noen aktivister i Norge med en taleevne som kan sammenlignes med Marc Emery? Fyren gruser jo alt og alle i enhver debatt..

Pink Panther

Hvis det kommer et slikt parti i Norge kan jeg kanskje stemme når jeg blir 18 alikevel :D Kunne nesten meldt meg inn i partiet tilogmed.. (men noen taler er jeg ikke da)

Guest kkt1986

Jeg står på mitt; overbevis heller ditt eget parti! Klart det hadde vært artig med et interesseparti i Norge for relegalisering av cannabis, men ikke noe jeg ville ha stemt på. Det er bedre å påvirke gangen i eget parti mot legaliseringsvennlige tiltak og holdninger. Mitt parti blir nok SV - og fremover vil jeg kanskje se over muligheter for å endre holdninger mot cannabis innad i partiet.

Gjør det samme, du! Men tross alt: Norges folk er det viktigste. Det er folkemeningen som til sjuende og sist former de norske partienes holdninger. Jeg kjører Erowids linje: Vi må gjøre det vi kan for å endre verdens syn på "narkotika"! Jeg som enkeltperson kan/vil/gidder/orker ikke gjøre noen stor innsats for å revolusjonere hverken et parti eller den generelle folkemeningen, men er med på en felles innsats for å skape en bølge av innsikt i dette av de titalls problemer vi har i samfunnet i dag.

En partitest på internett fortalte meg at jeg burde stemme RV - antakeligvis var testen til dels misvisende, men det er nå så. Sett at det er tilfellet at mine synspunkter best sammenfaller med RV: Strategisk tenkt er det bedre at min stemme går til støtte for rødgrønt flertall enn at jeg kaster den bort på et småparti som RV og MDG. Derfor stemmer jeg SV, selv om jeg nok ikke er enig i alt de står for, blant annet spørsmålet om legalisering. Men cannabisrelegalisering er tross alt ikke den eneste viktige saken her i verden. Og husk: Å la være å stemme er også å stemme!

Men ens stemme innad i et parti teller også! Husk det. Der teller den til og med mer enn en stemme blant hele Norges befolkning.

Hicksville

Venstre får nok stemmen min i år. De er faktisk for avkriminalisering av brukeren..

Tok den kjente partitesten for litt siden, og fikk (selvsagt) Venstre øverst, etterfulgt av, ugh, FrP...

kkt: Trodde det bare var steinerskolelærere og kvinnegruppa Ottar som stemte SV? Tuller bare jeg :D

banan2

jeg er vel av den oppfatning at man skal stemme på det man tror på jeg, kkt. holdning mot RV synst jeg ikke holder et sekund. hvis du ikke skal stemme RV bør det være andre grunner enn at du ikke vil "kaste bort" stemmen din.

WeedWeasel

Enig med Banan, man bør jo stemme for det man tror på, uansett om det er ett lite parti med små sjanser for å ha noen innvirkning eller et stort parti som kanskje kan få statsminister jobben. Selv var jeg RV'er en lang stund, men skal i år stemme SV. Grunnen er at for tiden ser det ut til at SV for tiden er mer på bølgelengde med mine egne ønsker og meninger enn mitt kjœre RV. Jeg synes man bør sette seg litt inn i sakene ved hvert valg, og stemme etter hvilket parti som ligger nœrmest det man selv tror, og f.eks. ikke stemme på det partiet man "alltid har stemt på".

Jeg håper inderlig at vi får et skifte til rød-grønnt i år.

Guest kkt1986

Jepp, etter hvert skal jeg sette meg litt mer inn i saker og få avgjort en gang for alle hva som er mitt parti. Men som sagt: Testen kan være ganske misvisende, fordi noen spørsmål jeg ikke visste hva jeg mente om hadde ikke et "vet ikke"-alternativ. Forøvrig er alternativene "Helt enig, enig, uenig og veldig uenig" som regel ikke tilstrekkelige til å få fram nyanser. Hvis jeg for eksempel vet at jeg mener noe i en sak, velger jeg naturligvis "Helt enig", selv om det ikke nødvendigvis er en sak jeg brenner for. I enkelte sammenhenger kan dette radikalisere utfallet i forhold til hvilke resultater jeg burde ha fått :D

Men hvis jeg tar utgangspunkt i at de to partiene står meg like nært, syns jeg ikke det er noe galt i å stemme SV isteden, for jeg er tross alt også bedre kjent med SVs politikk, og jeg vil støtte en realistisk regjering. Stemmer jeg RV, er det en stemme mindre til RGG (rød-grønn regjering). SV er tross alt det mest venstreradikale jeg kan stemme innenfor RGG, da ;)

Ser ingenting galt i å tenke litt strategisk når det er valg. Ser heller ikke fullstendig vekk fra at jeg kan endre meninger nok til å endre synspunkt fram mot valget.

Guest BK

Jeg er for å holde Høyre i regjering. Foss kan jobben sin meget godt, og for den som så på Tabloid, da Foss var imot SV's finansminister-kandidat, så visste man med en gang hvem som hadde orden på tallene og ikke. Kristin Halvorsen har også dummet seg ut ved å si at de skal sette av 2.x milliarder kroner til et skolematprosjekt, som i realiteten koster 7.x milliarder!

Som Unge Høyre-politiker skal jeg gjøre mitt for å få legalisering på bordet i vårt parti.

EDIT: Når jeg ser på det, så var dette meget off-topic... :D

Hicksville

SV, RV og KrF er de partiene som ALDRI vil gå inn for legalisering eller avkriminalisering av brukeren. Se bare på Sverige. De sosialistiske partiene er totalt blind på kriminalitet, innvandring og selvsagt narkotika. De er så politisk korrekt at jeg vil bare spy opp magesekken min hver gang Kristin Halvorsen viser seg på TV.

Sverige hadde over 1000 drap i 2004, og her til lands hadde vi 46. Der har man et resultat av diktator-elskede sosialister. Nei takk, jeg setter personlig frihet endel høyere..

http://www.liberaleren.no/

Guest kkt1986

Si ikke det! Partier skifter ledere innimellom, de også.

Regner med du mener "diktator-elskende", men skjønner ikke hva det skal bety heller. Og jeg vil gjerne vite hvilke sosialistiske tiltak det er som angivelig skal ha skylda for de høye drapstallene.

Uansett: Det er da bare å GJØRE cannabistoleranse politisk korrekt ;)

Hicksville
Si ikke det! Partier skifter ledere innimellom, de også.

Regner med du mener "diktator-elskende", men skjønner ikke hva det skal bety heller. Og jeg vil gjerne vite hvilke sosialistiske tiltak det er som angivelig skal ha skylda for de høye drapstallene.

Uansett: Det er da bare å GJØRE cannabistoleranse politisk korrekt ;)

Selvfølgelig mente jeg "elskende". Du skal uansett ha takk for at du gir meg en så åpenbar grammatikk lekse.

Tok kanskje litt hardt i, men det er jo ingen hemmelighet at partier som RV og SV har romantiske følelser for diktatorer som Fidel Castro. Du vet, han som sender homofile og liberalt tenkende mennesker til egne fangeleire.

Feminisme kombinert med sosialisme tror jeg har spillt en stor rolle i eskaleringen av sosiale problemer i Sverige. At man ved enhver konfrontasjon gir muslimer religionsfrihet uansett hva det måtte gjelde er heller ingen god idè. Som f.eks moskeer i Sverige hvor imamer blir utnevnt av utenlandske ekstremister fra Saudi-Arabia. Dette skaper da en ekstrem tolkning av koranen og gjenspeiles tydelig på gatene i Sverige. Fordet om dette er tilfellet, så er det ingen som gjør noe med det, og det er et resultat av en sosialistisk politikk som bl.a vil gi sammfunnsstraff fremfor fengsel til voldtektsforbrytere!

Nå har jo treningsleirer for terrorister blitt funnet flere plasser i Sverige i sommer, og dette er nok bare toppen av isberget. Skal også nevnes at mafia fra hvert eneste øst-blokk land er representert, og det er nok disse som først å fremst er årsaken til den høye drapsstatestikken.

Har en kompis som bor i Malmø, og ifølge han, så er kriminaliteten helt ute av kontroll. Skal sykebilen rykke ut i visse områder, så må de ha politi-eskorte, fordi innvandrere både skyter og kaster stein etter de.

Jeg tror ikke mere innvandring her til lands er en god idè før vi klarer å integrere de som allerede er her, noe RV og SV tydeligvis er uenig i.

Hvis landets tilstand speiler politikkens mønster, så ja, da tror jeg sosialismen fører til hva vi nå ser skje i vårt naboland.

Guest kkt1986
Tok kanskje litt hardt i, men det er jo ingen hemmelighet at partier som RV og SV har romantiske følelser for diktatorer som Fidel Castro. Du vet, han som sender homofile og liberalt tenkende mennesker til egne fangeleire.

Tja... jeg vil heller si det er ungdomsorganisasjonene som i størst grad "forherliger" Castros Cuba. Men hey... det er bare en mote. De fleste som går med Che Guevara-t-skjorter vet vel ikke hva han står/stod for. Og det er ikke slik at RV og SV ønsker diktatur. Det er viktig å se på ulike sider ved samfunnet - selv om en del sosialister bringer fram noen positive sider ved f.eks. Castros diktatur, betyr ikke det at de nødvendigvis ser på Cuba som en ideell samfunnsmodell. På samme måte kan jeg driste meg til å si at Hitler klarte veldig fint å bygge opp Tyskland og gjorde gode ting for landet og folket. Det betyr ikke at jeg forsvarer alt han gjorde, inkludert den forsøkte utryddelsen av jøder og andre minoriteter, samt krigshissingen hans. Du bør skjønne at sosialister ikke mener det er bra at Castro "sender homofile og liberalt tenkende mennesker til egne fangeleire".

Feminisme kombinert med sosialisme tror jeg har spillt en stor rolle i eskaleringen av sosiale problemer i Sverige.

Kan du vennligst utdype dette?

Som f.eks moskeer i Sverige hvor imamer blir utnevnt av utenlandske ekstremister fra Saudi-Arabia. Dette skaper da en ekstrem tolkning av koranen og gjenspeiles tydelig på gatene i Sverige. Fordet om dette er tilfellet, så er det ingen som gjør noe med det, og det er et resultat av en sosialistisk politikk som bl.a vil gi sammfunnsstraff fremfor fengsel til voldtektsforbrytere!

Nå vet ikke jeg så mye om hvordan ting står til i Sverige på disse områdene - her må jeg bare ta ditt ord for det. Det går sikkert an å diskutere hvorvidt denne utviklingen skyldes den sosialistiske politikken som føres i Sverige, men de strafferammene og toleransen du snakker om her stemmer ikke overens med SVs politikk. SV ønsker såvidt jeg vet høyere straffer for voldtektsforbrytere. Jeg syns stadig vekk jeg hører sosialister snakke om hvor tragisk det er at voldtektsforbrytere ikke får mer enn inntil fem års fengsel, mens vinningsforbrytere kan få maksimal straff!

SV vil også gå inn for strengere regler i forbindelse med opprettelse av friskoler - det virker for meg som et tiltak mot radikalisering av religiøse grupper...

"Har en kompis som bor i Malmø, og ifølge han, så er kriminaliteten helt ute av kontroll. Skal sykebilen rykke ut i visse områder, så må de ha politi-eskorte, fordi innvandrere både skyter og kaster stein etter de."

Det hørtes rart ut. Jeg kan, som sagt, bare ta ditt ord på det, men da lurer jeg fortsatt på hvorfor de gjør det....? Har du noe svar?

Folk klager da alltid på kriminalitet ;)

Før jeg ble legalist hørte jeg også skrekkslagent på historier om hvordan narkotikaen flyter her i hjembyen min, og hvordan hvem som helst kunne få tak i hasj her! Hjelp! ;)

Hicksville

Tja... jeg vil heller si det er ungdomsorganisasjonene som i størst grad "forherliger" Castros Cuba. Men hey... det er bare en mote. De fleste som går med Che Guevara-t-skjorter vet vel ikke hva han står/stod for. Og det er ikke slik at RV og SV ønsker diktatur. Det er viktig å se på ulike sider ved samfunnet - selv om en del sosialister bringer fram noen positive sider ved f.eks. Castros diktatur, betyr ikke det at de nødvendigvis ser på Cuba som en ideell samfunnsmodell. På samme måte kan jeg driste meg til å si at Hitler klarte veldig fint å bygge opp Tyskland og gjorde gode ting for landet og folket. Det betyr ikke at jeg forsvarer alt han gjorde, inkludert den forsøkte utryddelsen av jøder og andre minoriteter, samt krigshissingen hans. Du bør skjønne at sosialister ikke mener det er bra at Castro "sender homofile og liberalt tenkende mennesker til egne fangeleire".

Feminisme kombinert med sosialisme tror jeg har spillt en stor rolle i eskaleringen av sosiale problemer i Sverige.

Kan du vennligst utdype dette?

Som f.eks moskeer i Sverige hvor imamer blir utnevnt av utenlandske ekstremister fra Saudi-Arabia. Dette skaper da en ekstrem tolkning av koranen og gjenspeiles tydelig på gatene i Sverige. Fordet om dette er tilfellet, så er det ingen som gjør noe med det, og det er et resultat av en sosialistisk politikk som bl.a vil gi sammfunnsstraff fremfor fengsel til voldtektsforbrytere!

Nå vet ikke jeg så mye om hvordan ting står til i Sverige på disse områdene - her må jeg bare ta ditt ord for det. Det går sikkert an å diskutere hvorvidt denne utviklingen skyldes den sosialistiske politikken som føres i Sverige, men de strafferammene og toleransen du snakker om her stemmer ikke overens med SVs politikk. SV ønsker såvidt jeg vet høyere straffer for voldtektsforbrytere. Jeg syns stadig vekk jeg hører sosialister snakke om hvor tragisk det er at voldtektsforbrytere ikke får mer enn inntil fem års fengsel, mens vinningsforbrytere kan få maksimal straff!

SV vil også gå inn for strengere regler i forbindelse med opprettelse av friskoler - det virker for meg som et tiltak mot radikalisering av religiøse grupper...

"Har en kompis som bor i Malmø, og ifølge han, så er kriminaliteten helt ute av kontroll. Skal sykebilen rykke ut i visse områder, så må de ha politi-eskorte, fordi innvandrere både skyter og kaster stein etter de."

Det hørtes rart ut. Jeg kan, som sagt, bare ta ditt ord på det, men da lurer jeg fortsatt på hvorfor de gjør det....? Har du noe svar?

Folk klager da alltid på kriminalitet :)

Før jeg ble legalist hørte jeg også skrekkslagent på historier om hvordan narkotikaen flyter her i hjembyen min, og hvordan hvem som helst kunne få tak i hasj her! Hjelp! ;)

Hvor off-topic tror du vi klarer å komme? :D

Nei, tror selvsagt ikke SV eller RV ville gått inn for et lignende diktatur, men kommunistisk ideologi er da så mangt. De fleste kommunister her til lands ville vel ikke kalle det de ser i Kina, Nord-Korea og Kuba for "ekte" kommuniststater. Hallgeir Langeland foreslo at diktatoren Fidel Castro burde få Nobels fredspris i 2003, noe som sier litt da.

Problemet med SV, slik jeg ser det, er at de lover penger til alt og alle, men dette er jo litt vanskelig når de selv ikke klarer å betale regningen. En SV/RV/AP regjeringen er jo enhver bedrifseiers` skrekk. Har pratet med endel personlig næringsdrivende i de senere år, og har ikke møtt èn som ikke hamrer løs på SV så fort politikk blir nevnt. At de ville skatte næringslivet med milliarder så fort de får makt er jo ikke akkurat en hemmelighet.

Denne 6-timers dagen er jo også en morsom idè, det er bare synd at landet vil tape 140 milliarder i statsinntekter hvert år.

SV vil også ha høyere avgifter på elektrisitet, alkohol, tobakk, kunstgjødsel, CO2, flyreiser, biler og arv, bare for å nevne noe.

Boligskatten, formuesskatten og skatt på inntekt kommer selvsagt i tillegg.

Husker et sitat fra Kristin Halvorsen på et nettintervju for en tid tilbake hvor hun skrev: "Norsk skattenivå er ikke spesielt høyt. Vi har mye å gå på." At de da retter pekefingeren på høyresiden for de som faller utfor samfunnet virker litt dumt da.

At disse skattede pengene går tilbake til sosiale saker slik som barnehager, sykhus/hjem o.l er noe jeg så absolutt er for, men jeg tror bare ikke denne skattingen av alt mulig er rette måten og gjøre det på. Vi burde kanskje heller oppmuntre og hjelpe gründere litt, ved å (i første omgang) la de beholde litt større del av kaka, istedet for at staten skal inn og hente over halvparten.

Sosialistisk politikk virker på meg som formynderi og tvang, hvor personlig frihet ikke er så alt for viktig. Kontroll-freaks, for å si det sånn. :P Mulig det bare er jeg som er litt trass på slike saker. Som at jeg ikke vil i millitæret f.eks. Ikke fordi jeg er så utrolig imot et forsvar, men fordi førstegangstjenesten er obligatorisk pr. idag. Hadde det vært valgfritt kunne jeg vurdert det, hehe.

Mulig jeg har hørt feil om voldtektsstraffene. Vet det er endel sosialistisk "svartmaling" (faen jeg hater det uttrykket) på gang for tiden, så du får beklage om jeg har spist noe rått. ;)

Når det snakkes om Malmø, så er det den byer flest mennesker flytter fra i Sverige. Noe sånt som 14.000 flyttet derfra ifjord, dette grunnet den økende volden først og fremst. For å si det sånn, hadde Carl I. Hagen vært politiker i Sverige hadde han nok vært drept for lenge siden. Det verste av alt er at journalister i Sverige ikke retter fokus på noen av disse problemene, (dette gjelder også i aller høyeste grad norske journalister) fordi de er redd for å virke "rasistiske". Jeg HATER rasisme, men å være realistisk, og kanskje litt politisk ukorrekt burde da være lovlig, uhm, uten og få kastet egg på seg ;) Sverige har flere mord pr. innbygger enn USA har nå, og det takket være innvandrere, først og fremst. Som sagt tidligere; så lenge man ikke kan integrere innvandrere i det norske samfunn, så vil vi få svenske tilstander her også. Når sosialister går ut og kritiserer alle og enhver for rasister for å kritisere islam som religion (les: Rushdie-saken?) så gjør de bare vondt verre. Samme sosialister kritiserer gjerne kristendommen, noe som kan sees på som dobbeltmoral, kanskje? Islam er idag hvor kristendommen var for 500 år siden. :D

Grunnen til at jeg virker litt kritisk mtp islam er at jeg nettopp har lest Ibn Warraq`s - Hvorfor jeg ikke er muslim. 500 sider som river religionen i stykker, for å si det mildt. Bill Maher oppsummerer ganske godt mitt standpunkt når det kommer til religion: "I think flying planes into a building was a faith-based initiative. I think religion is a neurological disorder." - Bill Maher. Samme dobbeltmoralen ser man hos dyreversaktivister. De går hardt til verks mot Gilde, pelsfabrikker og alle andre som behandler dyr som dritt, men ikke faen om noen åpner kjeften når muslimer slakter dyr med kniv til strupen. De er altså unnskyldt.

Uansett, poenget mitt er vel bare at jeg tror sosialismen gjør det lettere for ekstreme muslimer og "blomstre", når de skulle vært kappet av ved stilken.

Her står en liten anmeldelse av boken jeg anbefaler _alle_ å lese: http://www.dagbladet.no/kultur/2003/12/01/384928.html

Og litt om vold i Sverige.. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

P.S: Vi kan kanskje fortsette debatten over PM visst du vil? Har jo sklidd helt ut her. :)

amadeus

Vil bare kommentere en ting; Langelands forslag om å gi fredsprisen til Castro, var ikke et reelt forslag, men mer et svar til folk som ville gi fredsprisen til Bush.

Selv ville jeg gitt fredsprisen til Mohammar

Hicksville
Vil bare kommentere en ting; Langelands forslag om å gi fredsprisen til Castro, var ikke et reelt forslag, men mer et svar til folk som ville gi fredsprisen til Bush.

Selv ville jeg gitt fredsprisen til Mohammar

Som i en ironisk sammenligning altså? Virker ihvertfall litt rart når det kommer ut av truten på en SV politiker.

Mohammar, som i Qadaffi?

...Som i terroristen? :ph34r: