Jump to content
Sign in to follow this  
Demonslayer

Cannabis og psykoser

Recommended Posts

Demonslayer

Dette er et innlegg jeg la inn på et annet forum angående nyheten om at cannabis forårsaker psykose. http://www.forskning.no/Artikler/2004/desember/1101990242.52

Jeg la ganske mye arbeid i dette og tenkte det kanskje kunne komme andre til nytte når denne studien blir brakt på bane av motstandrene våres. Det handler også mye om hvordan media vrir på sannheten for å få en mer sensasjonell artikkel.

Se på overskriften i artikkelen og den kan gi inntrykket av at cannabis forårsaker psykoser. Men det er ikke det undersøkelsen viser. Hvis du gidder å lese gjennom dette vil du se hvorfor jeg ikke stoler blindt på det jeg får høre av media og heller ikke tar vitenskapelige publikasjoner for god fisk før jeg har lest dem selv.

Se på hva som sies i artikkelen. 2437 ungdommer mellom 14 og 24 år deltok i undersøkelsen, de har som vanlig en hovedgruppe som tok stoffet og en kontrollgruppe som ikke tok stoffet. Man passer da på at gruppene ellers er forholdsvis like med hensyn til aldersfordeling, sosial status og kulturell bakgrunn, osv. Det første som slår meg er at de bruker personer helt ned i 14 år i undersøkelsen, ved en legalisering ville det være minst en 18 års grense på stoffet. Men greit nok, enkelte begynner å røyke hasj før de er 18 idag og det er tvilsomt om dette vil endre seg ved en eventuell legalisering. Rusbruk i tidlig ungdomstid er ikke heldig uansett, men til forskjell fra hasj så er det faktisk mange ungdommer som dør som følge av alkoholbruk før de rekker å bli 18.

Hvis du ser på artikkelen på http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn6745, så står det at opptil en tredjedel (33%) av alle mennesker utvikler psykotiske symtomer en eller annen gang i livet. Måten man bestemte hvilke personer i undersøkelsen som var "disponerte" for å utvikle psykoser var ved å se etter psykotiske symtomer ved starten av undersøkelsen. Dette sier egentlig ikke noe om hvem som er disponert, det sier bare hvem som hadde psykotiske symtomer på det tidspunktet. De som var "disponerte" utgjorde 10% av personene, mens de som fikk psykotiske symtomer iløpet av de fire årene var 15% i den gruppen som ikke røyka. I gruppen som røyka var det 21% som utviklet psykotiske symtomer, altså en forskjell på 6%. Jeg kan godta at de som var "disponerte" økte sin risiko for å få psykotiske symtomer fra 25% til 50%, men samtidig sier studien at "disponering" ikke var noen sikker måte å forutse hvem som kom til å oppvise psykotiske symtomer i denne fire-års perioden.

10% er "disponerte".

15% ville fått psykoser uansett.

33% av alle mennesker får psykoser en eller annen gang i livet.

Hvis de som var disponerte fikk en økt sjangs for psykotiske symtomer ser jeg det ikke som usannsynlig at disse sammen med udiagnostiserte "disponerte" utgjorde hele de 6% økning og at ingen "friske" fikk psykotiske symtomer av cannabisbruk.

Denne undersøkelser viser bare at du ikke burde røyke rev hvis du har psykotiske symtomer. Det er ikke påvist at cannabis forårsaker psykoser hos mentalt friske personer. I tillegg bruker undersøkelsen begrepet "psykotiske symtomer" og spesifiserer at dette er uten hensyn til alvorlighetsgraden, media oversetter dette desverre med begrepet "psykoser" som antyder en alvorlig mental forstyrrelse.

Den orginale texten til studien finner du på http://bmj.bmjjournals.com/cgi/reprint/330/7481/11.pdf

Selv studien kommer bare med denne forsiktige konklusjonen.

Conclusion: Cannabis use moderately increases the risk of

psychotic symptoms in young people but has a much stronger

effect in those with evidence of predisposition for psychosis.

Det er ikke bare jeg som stiller spørsmålstegn ved studiens konklusjoner og metoder. Under ser du flere kommentarer til studien som ligger på British Medical Journal sine websider.

"Their method is, however, crucially dependent on whether their predisposition measure is genuinely a reliable predictor of future psychosis. If the odds ratio for the association between baseline predisposition to psychosis and subsequent psychotic symptoms is large, then their conclusions will be more convincing than if the odds ratio is close to one. I could not find the odds ratio reported in their paper: I assume that it was omitted owing to lack of space, so perhaps Henquet et al would be kind enough to report that important extra information as a rapid response? Table 4 suggests that psychosis at follow up is indeed more common among those with a predisposition at baseline, which is certainly encouraging, but it would be instructive to see the odds ratio and its confidence interval.

On a related matter, I must take issue with Henquet et al’s conclusion that they have refuted the hypothesis that predisposition to psychosis is a predictor of cannabis use. Although the odds ratio for this association was not significantly greater than one, and thus did not confirm the hypothesis, it was greater than one nonetheless, and the upper end of the confidence interval included a doubling of the odds of cannabis use for those with a predisposition to psychosis at baseline. It therefore seems to be overstating the case to say that the hypothesis is refuted."Adam Jacobs, Director Dianthus Medical Limited

"The significantly increased risk of 24% only applied to the small part of the study population with a propensity to psychosis. As far as I could determine this increased risk applied to use both at the onset of the study and during the study period. I couldn't derive the answer to the question of the odds ratio of developing psychosis if someone is not using at baseline and takes marijuana up, which is the practical issue." Michael Harvey, Clinical Haematologist

"Although this is an excellent piece of longitudinal research, it should be remembered that regression models do not reveal causal connections amongst variables -- only associations.

On the issue of schizophrenia and cannabis use, there has been a great deal of discussion in the scientific literature as well as in the popular press. However, it is widely ignored that, in spite of the statistically dramatic increase in cannabis use in the developed world over the past 30+ years, the rate of schizophrenia in the population has remained much the same -- slightly more than 1 percent. If there was an unambiguous causal relationship between cannabis use and the development of psychosis (primarily schizophrenia), then we would have seen a statistically significant increase in the rate of schizophrenia in the general population. We have not.

No doubt cannabis use in adolescence is a danger to psychosocial development and that there is some kind of synergy between cannabis use and worsening mental states in those afflicted with psychotic disorders. However, if as researchers we are not very clear about the meaning and limits of our research, we will encourage the kind of drug 'hysteria' seen in countries like the USA, where a social justice crisis has developed through inappropriate use of the criminal justice system as a means of curtailing the 'evil' of drugs."Peter L Nelson, Ph.D

I slutten av artikkelen på www.newscientist.com får vi også vite at det er kun 8% av de som blir diagnostisert med alvorlig psykose der cannabis er inne i bildet (Storbrittania). 92% av alle med alvorlige psykoser har aldri rørt cannabis selv om over 20% http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/1941740.stm av voksne mennesker i Storbrittania har brukt cannabis og andre stoffer. Jeg ser ikke her noen flom av cannabisbrukere i psykisk helsevern.

Enda verre er det at i media blir påstått at cannabisbruk økte sjangsen for psykoser senere i livet. Undersøkelsen strakk seg bare over en fire-års periode og man undersøkte ikke forsøkspersonene igjen på et senere tidspunkt, så det er umulig å komme til en slik konklusjon bassert på denne studien.

Når det gjelder styrken på cannabis påstås det ofte at den har blitt sterkere med årene, dette er en overdrivelse. I Norge utgjøres det meste av cannabisbruken av hasj og denne har ikke blitt sterkere med årene. Det er marihuana som man tidvis kan finne med høyere THC- nivåer enn vanlig, men ifølge DEA's http://www.dea.gov/pubs/abuse/7-pot.htm websider er gjennomsnittet på 4-6% THC i forhold til 1% THC i gamle dager. Det er en liten del av marihuanaen som når over 15% og opp i 20% THC, men dette er egentlig et lite problem for oss nordmenn som alltid har røyka hasj siden det inneholder rundt 20% THC fra før.

Cannabissen har ikke blitt sterkere i Norge.

Guest BK

Good job, good job! :)

Leste gjennom det, og nå har ikke motstandsbevegelsen så mye å stille opp med på det punktet heller.

Er det greit om jeg kopierer det, og legger det ut på websidene mine?

Du skal såklart få all kredit for skriveriet!

eRk

Har lest flere plasser at vanlig standard "norsk"(marokko) hasj har 8-9% THC...

Hvor har du lest at den er rundt 20?

Meget bra Demonslayer. :)

eRk.

Demonslayer

Det leste jeg på en "anti-side" (FMR ellerno sånt). Jeg skulle vel sjekket med andre kilder også tilfelle det er gæernt. Den vanlige Norske tørrmarokken kan jeg tenke meg er ganske fattig på THC. :) Det varirerer vel sikkert en del på det Norske markedet også.

Har du noen pålitelige kilder jeg kan bruke vedrørende THC innholdet?

Hicksville

Jeg tok en Ctrl+c/Ctrl+v på artikkelen din Mazar. Håper det går greit. Må på jobb, så fikk ikke tid til å skrive noe selv. ;)

Sjekk ut VG diskusjonsforum nå. Tar jo helt av med narkotikarelaterte debatter. ;)

Spitshine
Har lest flere plasser at vanlig standard "norsk"(marokko) hasj har 8-9% THC...

Hvor har du lest at den er rundt 20?

Meget bra Demonslayer. :D

eRk.

Jeg er bombesikker på at det ikke er standard maroc som har 20% thc, men en av de kraftigere piecene.

Edit: kommer vel an på hva han mener standard maroc er da.