Jump to content
Sign in to follow this  
WeedFTW

Fine vekstlys fra Biltema

Recommended Posts

WeedFTW

http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=136245

Lysrør G13

Lysfarge dagslys. Egnet for drivhus m.m. Dagslys. Fargetemperatur 6500 K. Sokkel G13. 230 volt.

Disse lysrørene burde passe yppelig til vesktfasen av planten.

Titta litt i dyrkeboken og fant dette :

"en fargetemperatur på rundt 5600 K er det beste

for planter i vekstfasen. Lamper med denne

fargetemperaturen slipper ut mye lys i den blå

delen av spekteret. Dette holder dem korte og

kompakte. Når planten skal blomstre vil den

imidlertid ha lys som er litt rødere og da passer

en HPS med fargetemperatur på 2000 K bra."

Med et par ting til, så har du et knall vekstlys.

For 2 lysrør: 18 W/827, 590 mm. Mål: 660 x 136 x 90 mm

Du trenger også passende ledning og en stikkkontakt, vil også anbefale et enkelt tidsur

Lysrør x 2 50 kr

Armatur 160 kr

Ledning 50 kr

Stikkkontakt 20 kr

Tidsur 25 kr

= 335 kr

335 kr for et fin fint vesktlys er ikke så ille. :P

lightertyven

Jeg har noe lignende, men bruker 2 stk 2x36w, de skriker som regel etter lys hvis jeg bare bruker ett.

WeedFTW

Var akkurat å handla meg et par av disse lysrøra nå, ser stor forskjell på åssen type lys vanlig t8 lysrør lager og disse.

norsmurf

250w CFL for 500spenn på designbelysning.no

et way bedre kjøp :)

norsmurf

For noe såpass som den pakka på designbelysning, tror jeg nok det er en del å spare på å bestille fra head-nature, uten å ha sjekka det ut.

WeedFTW

Fælt å fort folk gikk offtopic her da, posten var laget for billige vekst lys, ikke en full hps pakke. Posten er heller ikke laget til meg, det er tips til andre.

Mitt forslag er også ment til vekstfasen, ikke blomstringsfasen...

Akkurat nå har jeg lysa over noen stikklinger, bruker 2x18w lysrør, tilsammen 36w. Ser et forslag om å bruke 250w lampe, ser ikke at detta kan være nødvendig til stikklinger og litt større. En 250 watt vil jo koste mye mye mer penger å drive, når plantene blir større kanskje jeg går opp til 2x36watt, men forsatt mye lavere strøm forbruk enn 250watt.

antinarcissistic
Hva med denne? Kompakt og kraftig: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=149994

(Litt dyr dog...)

http://www.1000bulbs.com/32646/

Her er noen pærer som passer til den armaturen. Fant også flere pærer med feil fargetemperatur, så jeg tør ikke å tro at det armaturet har riktig pære.

Til den prisen blir det billigere med ei envirolite til underkant av 500 kr.

dino
Fælt å fort folk gikk offtopic her da, posten var laget for billige vekst lys, ikke en full hps pakke. Posten er heller ikke laget til meg, det er tips til andre.

Mitt forslag er også ment til vekstfasen, ikke blomstringsfasen...

Akkurat nå har jeg lysa over noen stikklinger, bruker 2x18w lysrør, tilsammen 36w. Ser et forslag om å bruke 250w lampe, ser ikke at detta kan være nødvendig til stikklinger og litt større. En 250 watt vil jo koste mye mye mer penger å drive, når plantene blir større kanskje jeg går opp til 2x36watt, men forsatt mye lavere strøm forbruk enn 250watt.

Inte för att jävlas, men är inte http://designbelysning.no/site/maler/stand...;produktid=2493 ett bättre val i så fall?

Kostar ungeför lika mycket, och jag tror inte att den drar så mycket mer ström, och är man lite händig så kan man bygga en reflektor själv =)

Funderar själv på att köpa en sån lampa nu på måndag, har beställt en HPS400 med growtält och hela köret, men vill gärna börja vagga mina älskningar lite tidigare.

Vad tycker du?

WeedFTW
Inte för att jävlas, men är inte http://designbelysning.no/site/maler/stand...;produktid=2493 ett bättre val i så fall?

Kostar ungeför lika mycket, och jag tror inte att den drar så mycket mer ström, och är man lite händig så kan man bygga en reflektor själv =)

Funderar själv på att köpa en sån lampa nu på måndag, har beställt en HPS400 med growtält och hela köret, men vill gärna börja vagga mina älskningar lite tidigare.

Vad tycker du?

ja, bedre er det nok, men blir fort mye dyrere og ikke like tilgjenglig som Biltema. Aner ikke hvor mange butikker Biltema har, men ihvertfall fler en design belysning, bare pæra blir jo fort 350+frakt, pluss diverse andre greier man trenger. De har jo akkuart lik fargetempratur også, biltema 6500 og den pæra 6400

For min del, så har jeg tre armatur, skulle jeg brukt sånne pærer så hadde vel prisen fort dobblet seg. Hadde også brukt mye mer strøm, 125w x 3 = 375w mot 6 x 18w = 108w og hvor stor forskjell blir det?

Mr Green fra "I grow chronic" bruker jo lysarmatur, og growen hans blir jo knall. Dog han bruker 120cm lysrør og jeg bruker 60cm. Men har man plass til 120cm lysrør er det jo bare å kjøpe det :)

mvh

norsmurf

Sefftrenger ikke plantene dine allverden når de er stiklinger, men så fort de har slått rot og skal begynne å vokse, trenger de så mye lys som mulig. En CFL holder fra stikling til man starterblomst, eventuelt hele growet ut om man vil.

Så, min mening er at CFL er en langt bedre løsning enn lysrør.

Hardy
ja, bedre er det nok, men blir fort mye dyrere og ikke like tilgjenglig som Biltema. Aner ikke hvor mange butikker Biltema har, men ihvertfall fler en design belysning, bare pæra blir jo fort 350+frakt, pluss diverse andre greier man trenger. De har jo akkuart lik fargetempratur også, biltema 6500 og den pæra 6400

For min del, så har jeg tre armatur, skulle jeg brukt sånne pærer så hadde vel prisen fort dobblet seg. Hadde også brukt mye mer strøm, 125w x 3 = 375w mot 6 x 18w = 108w og hvor stor forskjell blir det?

Mr Green fra "I grow chronic" bruker jo lysarmatur, og growen hans blir jo knall. Dog han bruker 120cm lysrør og jeg bruker 60cm. Men har man plass til 120cm lysrør er det jo bare å kjøpe det :)

mvh

Designbelysning er akkurat like tilgjengelig som ditt lokale postkontor, eventuelt ytterdøren din.

Hvorfor skulle du måtte bruke tre pærer fordi du har tre armaturer? De passer forresten uansett ikke.

Regnestykket ditt gir ikke mening, man hadde da bare brukt én 125w, og det hadde vært billigere.

Sier ingenting imot at lysrør fra Biltema er en grei løsning for stiklinger, men skal du bruke dem til mer enn det er det bedre å satse på noe annet, argumentasjonen din er litt søkt :P

marlon_murray

Funker til spiring og tidlig vekst, ja :D Nesten alt funker til det.

Jeg hadde riktignok heller kjøpt meg lysrør med riktig fargetemp, som f.eks de som er nevnt over her fra Biltema. Spesielt om du har armaturer tilgjengelig, vil jeg tro det er et bedre kjøp :P

Jojo!

Enig med marlon_asha.

Generelt sett, vil du få mer bruk for lysrør, da disse dekker ett større område, pluss at disse ofte har reflektor. De festes til kjetting/yoyo, og egner seg ypperlig til vekst av stiklinger og mindre planter.

Sparepærer funker utmerket i PC-grow.

buska

Dra på brukt sjappa, den har nesten altid armatur liggende for 50lappen. Kjøpte meg ett par her om da selv!

lastboss

Gjør som buska sier og spander på deg nye lysrør og tenner(e) så har du fullgodt vekstlys for minimalt med spenn. OBS pass på at armaturen ikke har PCB-kondensatorer, sjekk uansett om kondensatoren lekker.

Du trenger ikke kondensatoren, så for å være 100% sikker på at ikke du eller plantene får i seg miljøgifter kan du like godt koble den fra og hive den i søpla. Eneste funksjonen den har i en slik armatur er fasekompensering, og om du kun har 1-3 slike armaturer er det null sjanse for at e-verket sender deg ekstraregning på den reaktive effekten du sløser bort uten kondensatoren. Måleren i skapet ditt klarer ikke måle reaktiv effekt, så den reaktive effekten du bruker går på kraftselskapets regning. Bruker du mye reaktiv effekt vil du få montert reaktiv effektmåler og få egen regning for denne, men da er det gjerne i 10kW+ og det er egentlig bare aktuelt for større næringsbygg, fabrikker o.l.

Tony

På akvariesjapper får du kjøpt reflektorer til lysrør som festes rett på røret. Disse reflektorene gir deg mye bedre spredning på lyset.

dfifmp
På akvariesjapper får du kjøpt reflektorer til lysrør som festes rett på røret. Disse reflektorene gir deg mye bedre spredning på lyset.

de er ganske enkelt geniale, sprer lyset som bare det og det er lett å justere hvor du vil ga lyset

marlon_murray

Har dere et bilde av, eller en link til de reflektorene?

THC the man

ny på forumet . så hei hei ..

her er handlelisten min for å gi lys til barna

Artikkelnr. Benevning Antall á Pris Totalt

36-3668 LAVENERGIPÆRE 20W E27 MEGAMAN 4 98,00 392,00

32-1864 PÆRESOKKEL M/V.FESTE E27 10 19,80 198,00

32-6409 UV-LAMPE E27 1 98,00 98,00

har 6 megaman 23 watt fra før .. dette er lys til tre planter :D

så blir det det hps i blomstringa . muligens sammen med led ufo 90 w grow lamp

peace out