Jump to content
BK

NorCan har 18-års aldersgrense!

Recommended Posts

Hazy

Denne brukeren som har bursdag i dag,har tydeligvis greid og omgå regelverket(Grow_For_Life ) :lol:

Xperium

Syntes dette er veldig bra, egentlig syntes jeg Norcan burde hatt invitasjon-system for å bli medlem.

Får du vekk politi og useriøse mennesker =)

pollen

erlig talt assaa ,,,,,,, 3 aar ???

• Like 2

NorGroW

Alder og modenhet er ikke to uatskillelige fenomener. Dette gjelder baade fysisk og psykisk modenhet.

Jo! Alder og modenhet henger sammen! Jeg vet det er en gammel tråd, men det skal ikke stå uimotsagt. Det er vitenskapelig dokumentert at hjernen har flere utviklingsstadier, hvor 2 er kjent til nå. En ved pubertet og en når hjernen er rundt 25 år. Cannabis røyking før dette kan, uten at vi vet sikkert hvordan, skade denne utviklingen. Cannabis passer best til godt voksne mennesker eller syke.

• Like 3

marlon_murray

Jo! Alder og modenhet henger sammen! Jeg vet det er en gammel tråd, men det skal ikke stå uimotsagt. Det er vitenskapelig dokumentert at hjernen har flere utviklingsstadier, hvor 2 er kjent til nå. En ved pubertet og en når hjernen er rundt 25 år. Cannabis røyking før dette kan, uten at vi vet sikkert hvordan, skade denne utviklingen. Cannabis passer best til godt voksne mennesker eller syke.

Du mener alle som er f.eks 25 år er like psykisk og fysisk moden? :fear:

Steinsprut

Ærlig talt, aldersgrense 18 år? Har det gått i glemmeboken hvordan det var å være tennåring? De fleste tennåringer jeg kjenner er oppegående, kunnskapsrike og reflekterte mennesker. De klarer lett å skille hva som er riktig og hva som er virkelig galt. Dette blir å la avviket fastsette regelen. Restriksjoner for å kunne diskutere på et slikt fora som norcan, og at de kan evt. få hjelp til skole? Dette er å behandle unge voksne mennesker som barn, og hvem liker å bli behandlet som barn med lover og restriksjoner som igjen forsvares med argumenter som i beste fall er siltynne?

buska

Sånn er det bare,, 18års grense, enten du liker det eller ikke. Værden er jo full av alders grenser, det må du bare vende deg til! Det blir snart din tur også.

Canari

Er de fleste tenåringene du kjenner tilfeldigvis jevnaldrene?

No offence altså. Tenåringer er helt sikkert smarte, kunnskapsrike og oppegående. Men det betyr ikke at de er reflekterte. Men det er som du sier. De klarer å se forskjell på hva som er riktig og hva som er virkelig galt, med trykk på virkelig.

Bare for å ta et tenkt eksempel. En 15 åring på siden her får loads med dyrketips og setter i stand en grow. Som 15 åring med testosteron og markeringsbehov, klarer man å holde tett? Jeg gjetter på nei. Og hva da om man blir tatt? Da blir barnevernet innkoblet. Du kan kødde med mye i Norge, men du kødder ikke med Barnevernet.

• Like 1

Steinsprut

Hva er dette for et hånlig svar? Jeg har faktisk selv en tenåring i huset. Hva vet du egentlig om refleksjonsnivået til tenåringer? So what om sønnen min skulle få loads med dyrketips og sette igang et lilte telt et eller annet sted med et par planter. Om han vil utforske livets goder har jeg ingenting med. Jeg kan gi ham råd og veiledning, og kommer på ingen måte til å oppfordre han til å gro eller ta seg en blås, men til syvende og sist er det han selv som bestemmer over sitt eget liv. Jeg røyket selv tett når jeg var i tennåra og er nå høyt utdannet med alt som følger med. Hvis han først skulle finne på å begynne å røyke så ville jeg foretrukket at han grodde sin egen shit fremfor å handle i mørke smug. Dessuten har Norcan på ingen måte noe kontroll over hvor gamle de som registrerer seg på dette forumet egentlig er. Derfor er denne aldersgrensen meningsløst. Det blir som å sette en aldersgrense på 35 år for å kjøpe sprit over 39 prosent eller aldergrense 32 år for å kunne bli daglig leder for at hjernen er ikke ferdig utviklet og du har ikke nok livserfaring til å ta på deg et slikt ansvar. Eller at gutter under 24 ikke får til å kjøre bil pga testostoron og markeringsbehov osv.

Ja, verden er full av aldergrenser, og flesteparten av de tilhører søppelkassen i min bok, og jeg driter også fullstendig i de. Hvor ofte brydde du deg om 18års grense på filmer eller spill når du var 16-17? Er ikke lenge siden damer ikke hadde stemmerett, og bruke argumenter som;

Sånn er det bare,, 18års grense, enten du liker det eller ikke. Værden er jo full av alders grenser(damer som ikke har stemmeret), det må du bare vende deg til! Det blir snart din tur også, er bare lavmål!! Det er faktisk du som høres ut som fjortissen her.

Dette er typisk innlærte og forventede tiltak man tror at man skal innføre når man kommer i maktposisjoner som har absolutt whatsoever ingenting med reality å gjøre. Bruk hodet, get real and be cool with it!!

Jeg har heller ingenting imot i å sitte i et møte med barnevernet og innrømme at jeg røyker. Og stolt er jeg over det, heller har jeg ingen planer om å slutte og det er ingenting de kan gjøre med det. Omsorg for barnet kan jeg heller ikke miste, fordi jeg bor sammen med mor til barnet som ikke røyker, og forøvrig er hun advokat og de vil under ingen omstendigheter erte på seg henne for slike tåpeligheter. Og i tillegg kan de bare glemme å tvinge urinprøver fra min sønn, da dette er krenking av privatliv. Godt er det at de passer på og er der for barn som trenger det, men bruk heller ressurser på alkholiserte foreldre eller tyngre narkomane, sprøytemissbrukere med omsorg for barn.

• Like 4

buska

Hva er dette for et hånlig svar? Jeg har faktisk selv en tenåring i huset. Hva vet du egentlig om refleksjonsnivået til tenåringer? So what om sønnen min skulle få loads med dyrketips og sette igang et lilte telt et eller annet sted med et par planter. Om han vil utforske livets goder har jeg ingenting med. Jeg kan gi ham råd og veiledning, og kommer på ingen måte til å oppfordre han til å gro eller ta seg en blås, men til syvende og sist er det han selv som bestemmer over sitt eget liv. Jeg røyket selv tett når jeg var i tennåra og er nå høyt utdannet med alt som følger med. Hvis han først skulle finne på å begynne å røyke så ville jeg foretrukket at han grodde sin egen shit fremfor å handle i mørke smug. Dessuten har Norcan på ingen måte noe kontroll over hvor gamle de som registrerer seg på dette forumet egentlig er. Derfor er denne aldersgrensen meningsløst. Det blir som å sette en aldersgrense på 35 år for å kjøpe sprit over 39 prosent eller aldergrense 32 år for å kunne bli daglig leder for at hjernen er ikke ferdig utviklet og du har ikke nok livserfaring til å ta på deg et slikt ansvar. Eller at gutter under 24 ikke får til å kjøre bil pga testostoron og markeringsbehov osv.

Ja, verden er full av aldergrenser, og flesteparten av de tilhører søppelkassen i min bok, og jeg driter også fullstendig i de. Hvor ofte brydde du deg om 18års grense på filmer eller spill når du var 16-17? Er ikke lenge siden damer ikke hadde stemmerett, og bruke argumenter som;

Sånn er det bare,, 18års grense, enten du liker det eller ikke. Værden er jo full av alders grenser(damer som ikke har stemmeret), det må du bare vende deg til! Det blir snart din tur også, er bare lavmål!! Det er faktisk du som høres ut som fjortissen her.

Dette er typisk innlærte og forventede tiltak man tror at man skal innføre når man kommer i maktposisjoner som har absolutt whatsoever ingenting med reality å gjøre. Bruk hodet, get real and be cool with it!!

Jeg har heller ingenting imot i å sitte i et møte med barnevernet og innrømme at jeg røyker. Og stolt er jeg over det, heller har jeg ingen planer om å slutte og det er ingenting de kan gjøre med det. Omsorg for barnet kan jeg heller ikke miste, fordi jeg bor sammen med mor til barnet som ikke røyker, og forøvrig er hun advokat og de vil under ingen omstendigheter erte på seg henne for slike tåpeligheter. Og i tillegg kan de bare glemme å tvinge urinprøver fra min sønn, da dette er krenking av privatliv. Godt er det at de passer på og er der for barn som trenger det, men bruk heller ressurser på alkholiserte foreldre eller tyngre narkomane, sprøytemissbrukere med omsorg for barn.

Detter er det dommeste jeg har lest på norcan i dag.... i går også...

• Like 4

buska

Bare kast "epler" på meg unger,,eller minus, så ser vi hvor mange det er av dere,,, ha ha

lulu

For min del er det overordnet at Norcan er en trygg plass uten at onkel kan sette fingeren på noe.

At det er 18 års aldersgrense er for meg en ekstra sikkerhet i forhold til at Norcan har ryggen fri, hvis det for eksempel skulle komme anklager fra foreldre som mener poden har fått info fra norcan på hvordan sette opp en pc-grow..

Da kan man henvise til at poden har brutt vilkårene for registrering på forumet.

Hva som er etisk riktig kan diskuteres iht aldersgrense, men et sted bør grensen gå. 18 år er et naturlig valg i mine øyne siden man da har status som myndig i samfunnet.

Edited by lulu

hererjack

Vell, jeg sjøl begynnte å røyke i 15 års alderen, trur det er maaange her som begynnte å røyke på samma tid, uten att jeg trur vi har ødelaggt utviklinga til verken kropp eller hjerne av den grunn :P

• Like 1

buska

Vell, jeg sjøl begynnte å røyke i 15 års alderen, trur det er maaange her som begynnte å røyke på samma tid, uten att jeg trur vi har ødelaggt utviklinga til verken kropp eller hjerne av den grunn :P

Ja jeg jeg skjønner det, men jeg har kjørt bil siden jeg var 15, men fik ikke lappen pga det.

Det handler jo ikke om hva du mener, å åssen du var når du var liten..

Det er også aldersgrenser på byn, hva gjør du da? Sier at det er greit for mora di, å så slipper dem deg inn... ?

• Like 2

Steinsprut

Du kunne fått lappen i løpet av et år hvis du hadde bodd i USA, og ja, mangen utesteder har 25 årsgrense men de bruker skjønn og ser ann folk over 21 :harhar:

buska

Du kunne fått lappen i løpet av et år hvis du hadde bodd i USA, og ja, mangen utesteder har 25 årsgrense men de bruker skjønn og ser ann folk over 21 :harhar:

Ja og norcan bruker enda mere "skjønn" for her er vi så snille å slipper inn de over 18, men nå gir jeg meg, for tenker du snart skal legge deg :) natti natt

• Like 2

Canari

Hva er dette for et hånlig svar? Jeg har faktisk selv en tenåring i huset. Hva vet du egentlig om refleksjonsnivået til tenåringer?

Jeg har jobbet med ungdom i noen år, så jeg har en viss greie. Veldig mange var veldig barnslig og ureflekterte, etter min mening.

Jeg røyket selv tett når jeg var i tennåra og er nå høyt utdannet med alt som følger med. Hvis han først skulle finne på å begynne å røyke så ville jeg foretrukket at han grodde sin egen shit fremfor å handle i mørke smug. Dessuten har Norcan på ingen måte noe kontroll over hvor gamle de som registrerer seg på dette forumet egentlig er. Derfor er denne aldersgrensen meningsløst. Det blir som å sette en aldersgrense på 35 år for å kjøpe sprit over 39 prosent eller aldergrense 32 år for å kunne bli daglig leder for at hjernen er ikke ferdig utviklet og du har ikke nok livserfaring til å ta på deg et slikt ansvar. Eller at gutter under 24 ikke får til å kjøre bil pga testostoron og markeringsbehov osv.

Mange gode poenger. Men tror du virkelig grensen på 18 år er tilfeldig? Kroppen endrer seg ekstremt mye i den alderen. Ved å sette en aldersgrensen for å være myndig til 18 år så sier de IKKE at man på 18-årsdagen er voksen, utlært, ansvarlig, eller reflektert for den saksskyld.

Det de mener med å sette en slik grense er at flertallet av ungdommene under 18 år tar dårlig beslutninger. Det betyr ikke at man ved 18-årsdagen tar gode beslutninger. Men jeg gjetter på at det betyr at flertallet av 18-åringer er i stand til å fatte akseptable beslutninger. Det er MIN tolkning av en aldersgrense.

Og nei, jeg brydde meg selvsagt ikke om aldersgrense da jeg var 18. Ingen gjør det. Ikke på ting som porr, røyk, alkohol o.l. Det er heller ikke poenget (Men det sender et signal. Det er hva jeg legger i det. Hva BK/Admins legger til grunn skal jeg ikke uttale meg om). Det gir ikke så store konsekvenser. Kjøring som en idiot, ta opp ubrukelige lån etc. Det gir konsekvenser, som er grunnen for aldersgrense for å være myndig.

Men etter min mening tar det seg rett og slett ikke bra ut med et Internet-forum som oppfordrer umyndige til kriminalitet. Og hva om jeg skulle gi tips til folk jeg visste var umyndige. Ikke fordi jeg visste at en enkelt-person var mindreårig. Men fordi jeg burde visst at mindreårige leste iom. at det var åpent for alle. Kunne det da ikke blitt åpnet sak mot meg for å hjelpe mindreårige å bedrive kriminell virksomhet? Jeg er ikke advokat, men jeg vil anta at å hjelpe mindreårige er et særlig skjerpende forhold.

Jeg har heller ingenting imot i å sitte i et møte med barnevernet og innrømme at jeg røyker. Og stolt er jeg over det, heller har jeg ingen planer om å slutte og det er ingenting de kan gjøre med det. Omsorg for barnet kan jeg heller ikke miste, fordi jeg bor sammen med mor til barnet som ikke røyker, og forøvrig er hun advokat og de vil under ingen omstendigheter erte på seg henne for slike tåpeligheter.

Det er ingen hemmelighet at ressurssterke blir forskjellsbehandlet i forhold til ressurssvake mennesker. Ikke alle er like heldig som deg. Andre som stolt innrømmet cannabisbruk ville fått et helvete med barnevernet.

Edited by Canari
  • Like 4

Steinsprut

@Canari: Litt vanskelig å lese hva du skrev, tror æ,ø,å´ ene dine blir konvertert til ;,?#. Kan også være min maskin som leser de feil.

Men tilbake til saken. Jeg har også jobbet med ungdom slik som deg og vil påstå at de jeg jobbet med var et sterkt selektivt utvalg, nemlig de med vanskelig oppvekst med uegnede foreldre, alkoholiserte og voldelige foreldre eller narkomane foreldre. Ettersom mennesker går gjennom forskjellige utviklings stadier var det helt tydelig at noen av disse ungdommene hadde blitt hindret i sin naturlige utvikling, og mangen frustrerte ungdommer med sin fulle rett til å være det også. Ungdommer som har hele livet blitt behandlet som dritt fra alle kanter, hjemme er de bare søppelmennesker, på skolen er de bare til bry og overalt blir de behandlet som mindreverdige. Selv når jeg jobbet med de ble de kategorisert av de andre ansatte som vanskelig. Men etterhvert som jeg ble kjent med de så var alt det jeg hørte bare svada. Mangen av de var sylskarpe, faktisk noen av de skarpeste knivene i skuffen i tillegg til å utvise empatiske evner de fleste voksne kan se lang etter. Det oppdager man ikke før man behandler de likeverdige, for da åpner de seg og sitt, og man ser lett hvorfor de har kommet så skjeivt ut.

Jeg har flere kompiser og venniner som jobber i barnevernet, og noen av dem får på tett!! Og da mener jeg mener tett!! De sier selv at det er lattis å innkalle foreldre til møte pga bekymringsmelding fra stort sett politiet pga en blås og mindre besittelse av blås. Og de møter ofte livredde foreldre som er redd for å miste omsorgsretten. Da blir de som regel beroliget med at i følge loven så er de pliktet til å se at barnet har det bra og ikke blir utsatt for omsorgsvikt. Og skjelden går saken videre. Selvfølgelig har du jævler i barnevernet, men selv de er mere ute etter tunge rusmisbrukere og alkoholiserte foreldre og grovere omsorgsvikt.

Jeg har selv kommet fra harde kår, virkelig harde kår, og har på ingen måte ressurssterk utgangspunkt, men målet har hele tiden vært å motbevise overmynderi om at, NEI, jeg blir ikke narkoman og jeg kommer til å klare meg bra uansett hva miljøet kommer til å si, ja jeg røyker, men kommer til å gjøre akkurat det jeg har lyst til og røykingsen har aldri vært til hinder for at jeg skal oppnå mine mål. Derfor kan jeg sitte rakrygget forran barnevernet. Hva faen er det de gjør som er så mye bedre enn meg? Sitter der og sipper på cognacen/vinen sin rundt matbordet og snakker om omsorgsvikt for de som tar seg en blås etter at kidsa har lagt seg..

Weedy Weedpecker

Jeg er fullstendig enig i at særlig hjelpe mindreårige å så sier de IKKE at man på 18-årsdagen er voksen :D

Er det bare meg eller er det noe merkelig som skjer rundt tekstformatering og sånt for tiden? Det skjer mye snåle ting når man skriver poster, savner gode gammaldagse [/koder] jeg.

Edited by Weedy Weedpecker

Rikemannsgetto

Det er noe rart med tekstpostene, ja. Veldig vanskelig å lese postene. Har bare merket det i denne tråden, tror jeg.

buska

Det blir sånn om du ikke har fylt 18, vi har litt peiling her se :naughty:

• Like 2