Jump to content
El

Vanningsfrekvens og vannopptak

Recommended Posts

El

Er så utrolig mange forespørsler i sykestua angående planter som ikke gjør det så bra i pottene sine...

Vannstress/fuktighetstress er kanskje den aller største årsaken til syke cannabisplanter innendørs, i jord

Så hvordan skal man vanne, og hvordan unngå fuktstress...?

Først og fremst må du sørge for at mediumet ditt har oppnådd maksimalt vannopptak...

Du vil at hele mediumet - og dermed rotsonen, skal være jevnt fuktig for å unngå rotdød, som igjen leder til tapt avkastning...

Ca. regel - 10 liter medium trenger 3 liter vann for oppnå 10% avrenning...

Hvis mediumet ditt har tørka ut så mye at det har skrumpa inn mot kantene av potta, bare press jorda ned med fingrene dine - så vann til du får 10% avrenningsvann...

Nå må du gi vann til rett tid, og la potta tørke din overivrige stoner...

Å ha en riktig vanningsfrekvens er utrolig viktig for den totale avkastningen...

Helt vått, til nesten helt tørt er riktig frekvens...oksygen til røttene er nøkkelen...

Det er mange variabler inne i bildet, da rotmasse, biomasse, meduimtype, rh og temperatur, alle spiller inn...

Kan vi sikkert diskutere nedover hvis det er ønskelig...

• Like 4

dissi

Nais El...bra tiltak! Pinne denne kanskje?

• Like 1

Jojo!

Danke!

Vanner nå hver 3. dag, og planta trives mye bedre. Bladene står opp mot lyset, og henger ikke mer =)

0riginal

Tror denne posten kom til god hjelp for mange! Bør man vanne rett etter ompotting også?(når jorda er litt fuktig fra før) uansett størrelse.. fra 2dl - 1L eller 1-5L f.eks..?

Onkel

Knall bra tiltak El :lol: Skulle fått opp en egen FAQ-seksjon med slike tråder.

-Onkel

Edited by Onkel
  • Like 1

El
Bør man vanne rett etter ompotting også?(når jorda er litt fuktig fra før) uansett størrelse.. fra 2dl - 1L eller 1-5L f.eks..?

Vann til det renner litt ut av bunnnen etter ompotting...

Jojo!

Hva er best av å mikse inn store eller små leca-kuler?

El
Hva er best av å mikse inn store eller små leca-kuler?

Tja, tviler på at det spiller noen trille...på maxbo finner du sekker på 50l til en billig penge vaffal...

Egentlig er leca bare nødvendig for å øke vannfordampningen i potta, noe som bare trengs i et kjølig dyrkerom...

Kokkos/coco er det beste jordforbedringsproduktet for innendørs dyrking av cannabis...imo..

Tilsett 20% coco for mer oksygen til rotsonen og bedre vannopptak når mediumet har tørka ut...

Snabel

Mandala ang vanning

5. Place trays under the pots. A little run-off can be collected in the tray, but normally there is no run-off at all unless you over-water, and if the pots are very dry and the water runs through the cracks. If pots are submerged in an inch of water you have watered too much.

Har du noen dokumentasjon på denne regelen om ca 3 l vann på 10 liter medium for å få 10% avrenning? Jeg testet litt, og fant ut at selv om jorda mi var veldig tørr, førte 1,5 l på ca 10l medium til en avrenning på ca4dl, eller ca25%. Og da brukte jeg god tid på vanninga slik at jorda skulle få sugd i seg vannet. Med én liter var avrenninga på 2-3dl. Hvis jeg hadde prøvd med 3 liter er jeg sikker på at jeg hadde blitt å tørke vann fra golvet.

Helt vått, til nesten helt tørt er riktig frekvens

Da må du definere helt vått og nesten helt tørt? Skal du da kjenne etter i rotsonen? Vil en ikke da ta livet av en del røtter når man stikker pølsene ned i jorda? Kan jeg kjøpe et instrument for å gjøre jobben?

Godt tiltak El, men savner litt dokumentasjon, noe som gjør realiteter enklere å godta for en vantro som meg. :)

El
Har du noen dokumentasjon på denne regelen om ca 3 l vann på 10 liter medium for å få 10% avrenning?

Ca. regel dude, hvor mye vann du vil trenge for å oppnå 10% avrenning avhenger av jordtypen din, og om du har tynna ut med perlitt eller leca...

10 liter Plantejord med 20-30% coco trenger ca. 3 liter vann for 10% avrenning...

Da må du definere helt vått og nesten helt tørt?

Fra 100% vått, til 20% vått...

Skal du da kjenne etter i rotsonen?

Du skal løfte potta, og få en feal med når du bør vanne dude...

Kan jeg kjøpe et instrument for å gjøre jobben?

Kjøp en personvekt på ikea til en hundrelapp, så veier du pottene dine før og etter...

Godt tiltak El, men savner litt dokumentasjon

Vet ikke helt hvilken type dokumentasjon du er ute etter dude...

El

Angående spiring av frø direkte i jord...

Aldri la jordskorpa der frøet ligger tørke helt ut...tilsett vann hvis nødvendig..

Når spira har kommet opp lar man mediumet tørke mer ut, og kjører våt > tørr syklus...

Snabel
Ca. regel dude, hvor mye vann du vil trenge for å oppnå 10% avrenning avhenger av jordtypen din, og om du har tynna ut med perlitt eller leca...

10 liter Plantejord med 20-30% coco trenger ca. 3 liter vann for 10% avrenning...

Fra 100% vått, til 20% vått...

Du skal løfte potta, og få en feal med når du bør vanne dude...

Kjøp en personvekt på ikea til en hundrelapp, så veier du pottene dine før og etter...

Vet ikke helt hvilken type dokumentasjon du er ute etter dude...

Ikke ta det som negativ kritikk, men hvor har du denne ca regelen? Er det noe du har lagd selv, eller har du lest det noen plass? Kan du fortelle meg hvor jeg evt. også kan lese det? Har du noen kommentarer til hva mandalaseeds anbefaler ang. vanning?

Godt du spesifiserte at 3l/10l er medium med coco.

100% vått definerer jeg som vann, 20% vått definerer jeg som fast stoff med enten 20mol% vann eller 20vekt% vann. Er dette noe man kan se med det blotte øye, om det er 90% vått eller bare 75%?

I stedet for å kjøpe personvekt, som forøvrig har dårlig målepresisjon på så små mål, kan man måle avrenning i forhold til hvor mye du vannet. Vann veier nå en kilo/liter, så å veie det har jo liten betydning hvis jeg vet hvor mye jeg vanner.

Med dokumentasjon mener jeg linker til nettsider, eller henvisning til bøker eller henvisning til utsagn fra andre hvor jeg selv kan lese om denne 3l/10l-regelen, og selv høre argumentasjonen som brukes. Slik jeg leser det finner jeg ingen argumenter på denne regelen bortsett fra: "Du vil at hele mediumet - og dermed rotsonen, skal være jevnt fuktig for å unngå rotdød, som igjen leder til tapt avkastning".

Men som sagt, godt tiltak mate!

Jojo!

Det El kommer med her, tror jeg neppe han har lest ett eller to steder, for deretter å skrive det her inne, som en klistret post.

Nei, jeg tror heller El har dette fra ren erfaring.

100% vått definerer jeg som jorda er etter du har vanna til 10% renner av. Da er det 100% vått.

lightertyven

Snabel:

100% vått er maksimalt vannmenge jorda kan ta opp, din kverulant. Selvfølgelig er det en forskjell fra kompostblanding til kompostblanding hvor mye vann jorda holder på, feks holder ikke 10liter leca på like mye vann som 10liter svamp. Hvis jorda di er knusktørr fordi du har vannet for lite og i tillegg er luftig som en sil, renner mesteparten av vannet gjennom og du må vanne i flere omganger, har du foresten presset jorda skikkelig ned i kantene slik at vannet ikke bare renner gjennom? Jeg stiller meg helt bak påstanden om ca. 3L vann på 10L medium, slutt å drit deg ut, no offence.

• Like 1

vin&grønt
Bør man vanne rett etter ompotting også?

Ja, men du bør også vanne plantene noen timer før du omplanter dem. De blir sterkere og klarer bedre den påkjenningen de utsettes for ved omplanting.

• Like 1

vin&grønt
100% vått definerer jeg som vann,

Så når jeg har 98%RH på målern min som står ute i skyggen så skulle huset mitt stå på bunnen av et vann. :D

Snabel
Snabel:

100% vått er maksimalt vannmenge jorda kan ta opp, din kverulant. Selvfølgelig er det en forskjell fra kompostblanding til kompostblanding hvor mye vann jorda holder på, feks holder ikke 10liter leca på like mye vann som 10liter svamp. Hvis jorda di er knusktørr fordi du har vannet for lite og i tillegg er luftig som en sil, renner mesteparten av vannet gjennom og du må vanne i flere omganger, har du foresten presset jorda skikkelig ned i kantene slik at vannet ikke bare renner gjennom? Jeg stiller meg helt bak påstanden om ca. 3L vann på 10L medium, slutt å drit deg ut, no offence.

Kverulant ja, men når det ikke dukker opp noe lesestoff som kan knytte påstandene opp i mot så har jeg vanskelig for å bare godta det. El utdypte jo påstandene sine etter å ha fått spørsmål. Hvorfor oppfattes kritiske spørsmål som negativt? Jeg har ikke sagt i mot El, jeg har kommet med ønske om mer dokumentasjon samt spørsmål ang påstandene hans. Etter å ha testet fant jeg ut at påstandene hans ikke stemmer i mot mitt medium. Og ja, jeg har presset jorda ned i kantene. Synes ikke jeg driter meg ut, når frøprodusentene sier : " but normally there is no run-off at all unless you over-water", noe som direkte står i kontrast til hva El sier. Da sier det seg selv at én av disse har mer rett enn den andre.

Så når jeg har 98%RH på målern min som står ute i skyggen så skulle huset mitt stå på bunnen av et vann.

Så var det ikke luftfuktighet vi pratet om heller da... :D

• Like 3

Onkel
frøprodusentene sier : " but normally there is no run-off at all unless you over-water", noe som direkte står i kontrast til hva El sier. Da sier det seg selv at én av disse har mer rett enn den andre.

Da dyrkes det direkte i jord, ingen leca, perlitt eller coco etc. Leca og perlitt er kun for drennering slik at det ikke er så lett å overvanne uten at du kveler planten. Om du dyrker i ren jord/kompost(ofte må du vite konkret hvor mye planten tar opp over en viss tid, og dette må du sitte å ta tiden på) og vanner mye så vil ikke jorda rekke å kvitte seg med vannet og du vil oppnå råte (og takket være perlitt og leca kan vi vanne til vi går av hektene uten fare for dryspots eller overvanning. derfor SKAL man overvanne når man bruker en jordmix med perlitt, leca eller coco).

-Onkel

Onkel

Men du får også fuktmålere for jord, for de som ikke kjenner sine planter/medium

-Onkel

Edited by Onkel

Snabel
Da dyrkes det direkte i jord, ingen leca, perlitt eller coco etc. Leca og perlitt er kun for drennering slik at det ikke er så lett å overvanne uten at du kveler planten. Om du dyrker i ren jord/kompost(ofte må du vite konkret hvor mye planten tar opp over en viss tid, og dette må du sitte å ta tiden på) og vanner mye så vil ikke jorda rekke å kvitte seg med vannet og du vil oppnå råte (og takket være perlitt og leca kan vi vanne til vi går av hektene uten fare for dryspots eller overvanning. derfor SKAL man overvanne når man bruker en jordmix med perlitt, leca eller coco).

-Onkel

Takker! Meget godt beskrivende!

Men du får også fuktmålere for jord, for de som ikke kjenner sine planter/medium

Ja, har leita etter noe sånt. Har bare funnet en sånn gardman sak som ikke oser kvalitet: http://www.gronn-industri.no/index.php?opt...&Itemid=103

Ellers har man jo tensiometer som måler jordas sugetrykk, men føler det blir litt overkill og på kanten av hva jeg egentlig leter etter. Folka på plantasjen og blomsterbutikker har aldri hørt om noe sånt sier de, så jeg har slutta å spør der.

Onkel

Personlig har jeg aldri ville kstet bort penger på noe du kan trenes opp til, og spør du meg så er dette en skill alle hobbygartnere bør lære seg. :D

Jeg ofte bare tipper/vipper på potta så kjenner jeg når jeg skal vanne, dette kan du også bli fort kjent med.

Men ellers så kan du jo bare skrape forsiktig det øverste jordlaget(2-3cm)(eller stikk fingeren i potta, mange som ikke vil dette pga av røttene) og sjekke om jorda er tørr, isåfall så vann. Tredje alternativ er som El sier, kjøp ei vekt.

-Onkel

Snabel
Personlig har jeg aldri ville kstet bort penger på noe du kan trenes opp til, og spør du meg så er dette en skill alle hobbygartnere bør lære seg. :D

Jeg ofte bare tipper/vipper på potta så kjenner jeg når jeg skal vanne, dette kan du også bli fort kjent med.

Men ellers så kan du jo bare skrape forsiktig det øverste jordlaget(2-3cm)(eller stikk fingeren i potta, mange som ikke vil dette pga av røttene) og sjekke om jorda er tørr, isåfall så vann. Tredje alternativ er som El sier, kjøp ei vekt.

-Onkel

4. Vit hvor mye du vanner, mål opp hvor mye som renner ut.

Alt 1 er jo en erfaringsak, men jordblandingen er jo ikke nødvendigvis lik i alle pottene og da kan en få forskjellige resultater.

Alt 2 er uaktuell, de gangene jeg har prøvd dette har for mange røtter blitt kappet av.

Alt 3 er en dyrere versjon av alt 4.

Personlig ville jeg gladelig kastet bort penger på utstyr som gir meg svar på noe jeg ikke finner ut selv. Å vite fuktighetsgraden nedover i potta er ikke noe jeg har nok peiling på. Planteliv har jo ikke akkurat vært en betydelig interesse før seinere tid. Uansett, takk for tips!

Onkel
Personlig ville jeg gladelig kastet bort penger på utstyr som gir meg svar på noe jeg ikke finner ut selv. Å vite fuktighetsgraden nedover i potta er ikke noe jeg har nok peiling på.

Men det er det jeg sier, dette vil du fort lære. Og ang. at pottene veier forskjellig: vel, de veier ikke så forskjellig siden jeg lager all jordmix samtidig. Men det jeg mener er at du vil fort kjenne om det er lite, middels eller mye vann i potta (tro meg, vekten er betraktelig forskjellig). :D

Lykke til...

-Onkel

El
hvor har du denne ca regelen? Er det noe du har lagd selv

Ja...

Har du noen kommentarer til hva mandalaseeds anbefaler ang. vanning?

Tja, hva kan jeg si, det er mange måter å gjøre ting på...

I motsetning til Mandala så tilsetter jeg(og de fleste andre) en god del flytende næring, så da er avrennings-vanning greit for å forsikre mot oppbygning av nasty greier i potta...