Jump to content
El

Vanningsfrekvens og vannopptak

Recommended Posts

bing

1.Gå ned på huk

2.Ta tak i en potte

3.Løft på den

4.Avgjør

5.Vann (eller vent om du mener den fortsatt er litt for tung.)

• Like 1

minx
Vann til det renner litt ut av bunnnen etter ompotting...

Dette er alle enige i, eller? Gror for første gang og skal legge spirene i jord i morgen!

Reynolds

minx; Det ble diffust av deg. Alle er enige om det HVIS blandingen inneholder lecca/coco eller lignende tilskudd for drenering

Ompotting er fra en liten potte til en større, ikke spiring i jord. Les hva han snakker om her, det gjelder huskeregler til vanning av ~10l medium

Edited by Reynolds

minx
minx; Det ble diffust av deg. Alle er enige om det HVIS blandingen inneholder lecca/coco eller lignende tilskudd for drenering

Ompotting er fra en liten potte til en større, ikke spiring i jord. Les hva han snakker om her, det gjelder huskeregler til vanning av ~10l medium

Som du sikkert forstår, så er jeg nybegynner, så beklager hvis jeg stiller feil spørsmål på feil sted til feil tid.... Men jeg lurer virkelig på ALT, og jeg ønsker virkelig at jeg skal klare å få til dette så bra som mulig; Noe alle sikkert gjør. Frøene hadde fått en liten sprekk i dag, og jeg antar da at de er klare for jorden i morgen. Jeg har lastet ned håndboken som er lagt ut her på Norcan, men det kom ikke tydelig fram hvor fuktig jorden skal være når man legger spirer i jord. Skal den være litt fuktig, meget fuktig eller tilnærmet våt fram til spiren kommer opp av jorden? Tenkte kanskje svaret jeg siterte i stad kunne passe til det jeg lurer på, men jeg tok kanskje fryktelig feil? Hva skal jeg evt. gjøre? Gjennomvanne, spraye? Jeg skal forøvrig bruke coco-plater som jeg skal løse opp i vann.

Edited by minx

Reynolds

Passa ikke helt, dette gjelder store planter og potter.

Skjønner du har mye å spørre om, men lag heller ditt eget topic. Vi kaller å dette her å kapre andres topic :rolleyes:

Ikke overstress slike små avgjørelser, husk at du skal simulere naturen. Det meste funker, men ikke alt er optimalt.

Hold fuktigheten høy til spiren har blitt større og fått et skikkelig rotsystem. Står det ikke i dyrkehåndboken er det neppe noe viktig.

0riginal

Bør man gi næring hver gang man vanner? om man f.eks vanner annenhver dag..

bing

nei, etter behov, er det første gang du gror kan du gi omtrent ved hver 2.vanning frem mot flush :)

master_kuch!!

kjører med blaning av perlit, kompostjord og leca kuler..

det ser ut til at det uikke tar mer en en dag før jorda begyner å bli meget tør, har plantene inne i et skap og har nå 3 cfl 250w lys hengende over med dertil passli stor vife. holder valigvis 26,6 grader.

bør jeg vanne oftere elr ha is i magen å la det gå noen dager??

bilder kommer:)

DubBud

For ikke å svare på spørsmålet ditt: Bruk mindre perlitt og leca neste gang :P

dølledøkk

Har lest flere ganger at man skal vanne til det renner igjennom ca 10% vann da man bruker jordblanding. Det jeg lurer på er hva folket bruker under pottene sine for å ta imot det vannet som renner igjennom. Hvis det er noen som sitter på en god ide angående vanning av jord så tas det imot med stor takk.

buska
Har lest flere ganger at man skal vanne til det renner igjennom ca 10% vann da man bruker jordblanding. Det jeg lurer på er hva folket bruker under pottene sine for å ta imot det vannet som renner igjennom. Hvis det er noen som sitter på en god ide angående vanning av jord så tas det imot med stor takk.

Du kan jo lage deg en sånn:

DSC00836.jpg

dølledøkk
Du kan jo lage deg en sånn:

DSC00836.jpg

har du satt potteplantene dine oppå andre potter som står i ett kar som samler opp det overflødige vannet?

DubBud

Kjøp deg fat på hagesenter. De selger fat som passer til forskjellige pottestørrelser. Tøm vannet fra fatene over i ei bøtte. Tadaaah!

buska
har du satt potteplantene dine oppå andre potter som står i ett kar som samler opp det overflødige vannet?

Jeg kobler bare til slangen på karet og rett i sluket, eller bøtte om du vil. Du ser vel tuten i fremkant?

neuman

jeg kjøpte duk til hagedam på plantasjen.

ikke billig, men utrolig solid.

dølledøkk
Kjøp deg fat på hagesenter. De selger fat som passer til forskjellige pottestørrelser. Tøm vannet fra fatene over i ei bøtte. Tadaaah!
Jeg kobler bare til slangen på karet og rett i sluket, eller bøtte om du vil. Du ser vel tuten i fremkant?

Ok da skjønner jeg. Penger er det lite av nå så da satser jeg på at fat er billigst og handler det imorgen.

Takk for hjelpa :lol:

Golli

Har du noen steder du anbefaler å kjøpe det ifra istedenfor plantasjen?

Evnt andre matrialer som kan gjøre samme jobben som "Hagedamduk" og som er i samme kvalitet?

buska

Evnt andre matrialer som kan gjøre samme jobben som "Hagedamduk" og som er i samme kvalitet?

Hvorfor ikke skjære bunn av dunk i rett størrelse og lage en drenerings tut på den?

neuman

kommer ikke på noe.

Hvorfor ikke skjære bunn av dunk i rett størrelse og lage en drenerings tut på den?

Ja. Hvorfor ikke :)

Kan også bruke bøtte i bøtte. Er vel bare fantasien der setter grenser

Weedar^^

jeg bruker 4literspotte med 70% leca og 30% blomsterjord, burde jeg da vanne hver dag? og ca hvor mye?

ArcticGrower

70% Leca? Hvorfor ikke bare bruke blomsterjorda med lecakuler de har på Plantasjen? Små

Lecakuler, tar ikke opp mye plass som kunne vært brukt til jord.

Når det er sagt, jeg leste en veldig interressant tråd på UK420, startet av en kar som er Norsk

(mon tro om han også vanker på Norcan?). Tråden dreier seg om man i det hele tatt burde ha

Leca-kuler i jorda (og konklusjonen er interressant):

http://www.uk420.com/boards/index.php?show...=158032&hl=

jeg bruker 4literspotte med 70% leca og 30% blomsterjord, burde jeg da vanne hver dag? og ca hvor mye?

DubBud

Interessant tråd, dette. Det er mye gode råd og flinke folk på UK420 :) Det er kanskje litt overkill med 70% leca i en jordmix, eller hur, Weedar? Det må jo bli et aldri så lite helvete å måtte vanne hele tida etter hvert :)

Weedar^^
Interessant tråd, dette. Det er mye gode råd og flinke folk på UK420 :) Det er kanskje litt overkill med 70% leca i en jordmix, eller hur, Weedar? Det må jo bli et aldri så lite helvete å måtte vanne hele tida etter hvert :)

jo. det var en miss fra min side da jeg satte opp.. men når jeg skal sette dem til blomst skal jeg kjøre bare jord tror jeg :P

buska
Men du får også fuktmålere for jord, for de som ikke kjenner sine planter/medium

-Onkel

Kjøpte en sånn på plantasjan, helt ubrukelig for oss! Slår kunn ut på litt fuktig når jorda er søkk våt, ellers så viser den tørt uansett. ikke brukanes!<_<

• Like 1

Onkel

Heisann Mr.Bush. <_<

Nå skal det sies at jeg har aldri brukt noe slik, som jeg nevnte tidligere er det bedre å bli kjent med sine potter. Men nå tror jeg nok det er endel kvalitetsforskjeller på de målerne. Men dog om den gir bare utslag når den er søkkvåt så tror jeg det kan være noe feil med målern din. Merkelig at den skal gi utslag bare når er jorda er soaked. Menmen, som jeg anbefaler å bli kjent med pottene dine, det tar bare en uke så skal du ha kjent forskjellen. :)

-Onkel