Jump to content
El

Vanningsfrekvens og vannopptak

Recommended Posts

buska
Heisann Mr.Bush. <_<

Nå skal det sies at jeg har aldri brukt noe slik, som jeg nevnte tidligere er det bedre å bli kjent med sine potter. Men nå tror jeg nok det er endel kvalitetsforskjeller på de målerne. Men dog om den gir bare utslag når den er søkkvåt så tror jeg det kan være noe feil med målern din. Merkelig at den skal gi utslag bare når er jorda er soaked. Menmen, som jeg anbefaler å bli kjent med pottene dine, det tar bare en uke så skal du ha kjent forskjellen. :)

-Onkel

He he, regna ikke med du brukte sånn da! Kjenner skjøl etter vekt. Dette er nok absolutt det beste alternativet :)

darkyy

gammel post men hadde bare lyst å legge til ett spørsmål, viss man gjør slik som på det bildet at plante krukkene står oppå plank plater, så går det vel an å legge sand opptil planke kantene sand eventuelt med ekstra salt i så ville jo det suge vannet til seg ganske fort?

bare ett spørsmål om ikke det hadde vært like greit viss man først har en 25-26 grader så skal nå sanden bli nogenlunde fort tørr igjen også? men igjen så demper vel det luft fuktigheten takket være saltet?, men så må det vel en veldig stor porsjon salt til at det skal skje, eller er jeg litt på ville veier her?

DubBud

Det er ingen grunn til å bruke salt i cannabisdyrking.

Onkel

Heisann. :)

Jeg brukte alltid fuktsperre(flere lag)på gulv, opptil ca 10 cm opp på veggene, funket fint det om man ikke flusher pottene på stedet. Men med normal vanning og litt avrenning fordamper det fort uten problemer.

-Onkel

Ordbok

Så når jeg nå skal vanne mine 0,2l potter, så går jeg for følgende vannmengde?

Jeg har plantasjen blomsterjord /m leca, og 10-20% coco i.

10 / 3 = 0,2 / X -> X = 0.06L vann = 0.6DL vann. Sånn ish?

Takk for svar.. Mvh Ordbok

fJoddn

DubBud,

Man kan bruke engelsk salt til cannabisdyrking.

Les om det...

Ordbok,

Jeg vannet mine små hvite plastkopper i går, og brukte samme formel...tror jeg.

Og det virker som om det er litt mye, jeg har ikke coco i og det rant mer enn 10% ut...

Men så sies det jo også over at dette gjelder større planter med mere medium..

fJoddn

DubBud
DubBud,

Man kan bruke engelsk salt til cannabisdyrking.

Les om det...

No shit, Sherlock. Engelsk salt kan man gjerne bruke, men salt som i natriumklorid (som det var snakk om over her) klarer man seg godt uten når det gjelder dyrking av planter.

Engel

Bruker Hesi sin næring og vannet har altfor før ph. så ikke all næring er bra :) 7,9 viser nå ph metere. Noen som vet åssen jeg kan få dette ned på billigst mulig måte, uten å kjøpe PH up/down. Jævli lite penger nå.

WeedFTW

Skal vel kunne gå ann å bruke eddik :)

buska

du får det billig på biltema,,50spenn

bushdoctor

Når du ser at bladene begynner å henge, da er det på tide å vanne plantene. ikke overdiv vanningen, ca 6-8 deler vann ved bruk av 10 liters bøtter.

weedster

hvor tidlig kan du begynne å gi blomsternæring? har lowryder#2 et par dager gammel.. kansje bruke en svak blanding?

Googletaste
DubBud

Post #38 post 8 Feb 2009, 19:27

Kjøp deg fat på hagesenter. De selger fat som passer til forskjellige pottestørrelser. Tøm vannet fra fatene over i ei bøtte. Tadaaah!

Hva? Så det er ingen god ting at vannet ligger i fatet? Har inntrykk av at når man gror i jord så blir den for fast og da er det fint at det ligger 10% + - i fatet, det blir borte i løpet av få timer. Men nå har jeg jo et varmt skap...

Så må bare få det med te skje, for ser risikoen med å drukne planten også.

Hva skal jeg gjøre?

Onkel

Heisann :smoke:

Du kan godt la litt avrenningsvann ligge igjen om du har potter som tørker ut fortere enn 2-3 dager. Trur Dubbie bare snakka om å "fange" opp avrenningsvannet så man slipper å flytte på potter under vanning.

-Onkel

Edit: Hvis jorda di er hard så bør du bruke noen form for jordforbedring, ellers vil det være vanskeligere for røtter å komme seg +at du har fare for dryspots(fordi vann ikke kommer til) eller wetspots(vann får ikke fordampet) som ikke vil tørke ut og føre til råte/dårlig ph.

Fellini
Nå må du gi vann til rett tid, og la potta tørke din overivrige stoner...

Guilty as we speak! :)

Googletaste

Takk for svar onkel.

Ja må definetivt gjøre noe.

Trur jeg skal hive meg over på steinull. Virker som jord er litt mer uregjerelig.

chillum
Ca. regel - 10 liter medium trenger 3 liter vann for oppnå 10% avrenning...

Hei.

Er det 10% av potte størrelsen eller 10% av mengden vann?

Acidica

Å få litt avrenning er bare godt for røttene, da du får skyllt ut salter som bygger seg opp over tid.

Men dette med avrenning er fra min erfaring veldig avhengig av hvor kompakt jorden er. Jeg har en plante som jeg måtte flushe, dette resulterte i veldig kompakt jord i forhold til resten av plantene. Denne planten kan jeg vanne med opptil en liter mer en de andre plantene før jeg får avrenning. Men den tar også 1-2 dager lenger enn de andre før jeg trenger vanne igjen.

espresso

Så det er kanskje dumt å bare peise det tilbake oppi potta da? Jeg bruker å bare helle det tilbake for etter 20-30 minutter så holder den på avrenningsvannet.

caribou

Vil ikke plantene vokse raskere ved hyppigere vanningsfrekvenser?

har tørket ut jorden og veid planten, fikk et fint overblikk over hvor mye vann som fordamper og hvor mye planten tar opp, har nå tenkt å vanne daglig med det som planten trenger.