Jump to content
El

Vanningsfrekvens og vannopptak

Recommended Posts

Mr.Chalice

Går fint å spraye plantene under vekst, men bør være forsiktig under blomst, fare for mugg.<br />Spray med så små dråper som mulig på undersiden av bladverk ved spraying av næring/epsom og lignende, helst rett før mørkeperiode, da fordamper ikke vannet før plantene har tatt opp næringa i sprayoppløsninga.

Viss man sprayer med næringsoppløsning mens lampa står på fordamper vannet for fort, og ren næring blir igjen på bladverk, som deretter svir bladet. Helt rent vann svir ikke.

Kan også dusje bladverk i rent vann av og til for å vaske bort evt støv som har lagt seg.

Edited by Mr.Chalice

DubBud

Et innendørs grow er ingen simulator for planter ute i naturen. Å ha planter i potter under kunstig belysning er ganske ulikt en plante som står ute i det fri. Vi gjør så godt vi kan for å tilfredsstille plantenes behov. Så fremt du ikke tror på astrologi og karma og slikt så klarer plantene seg fint uten at du sprayer dem, det er mer for din skyld enn for plantenes ;) Regn etterligner du når du gir de vann.

RezeR

Et innendørs grow er ingen simulator for planter ute i naturen. Å ha planter i potter under kunstig belysning er ganske ulikt en plante som står ute i det fri. Vi gjør så godt vi kan for å tilfredsstille plantenes behov. Så fremt du ikke tror på astrologi og karma og slikt så klarer plantene seg fint uten at du sprayer dem, det er mer for din skyld enn for plantenes ;) Regn etterligner du når du gir de vann.

Ok. Men da veit jeg det. Takk for info. :)

Soilandcatsand

Kjempebra tråd! :)

bing

Kjempebra tråd! :)

Alt var bedre før.... ;)

garthman

har akkurat flytta en plante fra hydro, til jord. det er en uke siden,og jorden er fortsatt våt etter første vanning. noen som har gjort det samme? er dette normalt? planten ser litt slækk ut, men ikke mye. den vokser og strekker seg etter lyset..

buska

har akkurat flytta en plante fra hydro, til jord. det er en uke siden,og jorden er fortsatt våt etter første vanning. noen som har gjort det samme? er dette normalt? planten ser litt slækk ut, men ikke mye. den vokser og strekker seg etter lyset..

La jorda tørke litt ut før du vanner igjen, det tar litt tid før røtter får etablert seg på nytt og fyller potta.

Soilandcatsand

Jeg vet at man burde potte om i riktige størrelser mtp vanningen men jeg kunne ikke gjøre dette

pga forskjellige årsaker. Det endte med at jeg måtte pottet direkte fra 1l til 10l potter, ja jeg veit det ikke er så lurt :p

Da får jeg jo en del utfordringer med vanningen. Noen gode råd i en sådan stund? Triks? Eller har jeg bæsja på leggen?? ;)

Når jeg vanner nå så vurderer jeg planten om den ser tørst ut men utfordringen er å vite hvor mye jeg skal vanne.

- Samen fra nord

Mr.Nice

hvor mye jeg skal vanne.

- Samen fra nord

Hei i nord.

Dette går bare bra sålenge du har jevnlig tilsyn.

Anbefaler å vanne godt nå etter ompotting. Ikke vann imorra. Har du normal temperatur/sirkulasjon i dyrkerommet, vil mye fordampe på èn dag (potta vil ikke forbli "soaked" lenge).

Ser for meg at 1 liter vann vil fukte potta greit (om den nye jorda er normalt fuktig fra før).

Kanskje du kan vanne mer, kanskje du kan vanne mindre.. Tenk logisk (er det 30 grader celsius i dyrkerommer vil vann fordampe fortere osv).

Husk regelen "less is more". Du vil uansett merke når den blir skikkelig tørst (henger OG ikke minst: potta veier 200gram). Da kan du dusje og drive førstehjelp. Vanner du for mye, er det verre.

Kanskje vent flere dager med å vanne på nytt også.. Stol på degselv og vær ved godt mot. Sifra om du lurer på noe.

• Like 1

bigjuicybuds

Hei. Jeg har 15 autoer og 2 regulære planter stående under sparepærer i et skap. Disse skal settes ut i slutten av måneden/starten av juni. De ble lagt til spiring forrige torsdag og de første ble satt i jord fredag, de siste søndag. Altså ca en uke gamle planter. Jeg har kun brukt sprayflaske til å vanne dem med, har vannet dem ganske lite to ganger om dagen nå og det har funket greit. Men jeg lurer på om dere kan anbefale hva som er best og vil gi sterke og sunne planter?:) Har en vifte i skapet som jeg har sluttet å bruke da temperaturen så ut til å stige når jeg hadde den på. Gikk fra 23-24 grader til plutselig 27. Vet ikke om dette har noe med å gjøre at jeg ikke har utsugsvifte fra skapet, så viften bare sirkulerer varmere og varmere luft, eller? :) Om så er tilfelle dropper jeg bare viften da jeg tenkte å holde det rimelig simpelt da plantene tross alt skal ut snart. Noen som kan komme med gode råd om vanning av disse små? Hvor mye, hvor ofte osv?:) de står i plantasjen sin kaktusjord/såjord om det har mye å si.

Andorzo

Eneste jeg kan anbefale er og sette ut autoene så fort du ser røtter i kanten av pottene. Hadde en kamerat som lot autoene stå ca 3-5 uker i små plastkopper.

Det ente med at alle plantene gikk ekstremt tidlig i blomst, forble små og yieldet ned til 3 g. De modnet også ekstremt sakte.

Enkelt og greit få de ut immelom uke 2-3 fra etter de har spirt.

bigjuicybuds

Har de i 1-literspotter, så har nok ganske mye mer å gå på enn om man bruker plastkopper. Er to uker siden jeg sådde de i dag, og de fleste ser friske og sunne ut. Men jeg blir ikke klok på hvor mye vann jeg skal gi dem? Blir litt uregelmessig liksom, siden de ikke tørker ut helt like fort. Hva anbefaler dere ang. Vannmengde og hvor lenge jeg skal la to uker gamle autoer i 1-literspotter stå mellom hver vanning? De to regulære antar jeg at jeg kan fore litt mer enn autoene?:)

Edited by bigjuicybuds

Skapknarkern

Det gjør ingenting om jorda på toppen og øverste halvdel blir tørt, du kan fint supplemere toppjorda ved å dusje jorda med en sprayflaske (jorda ikke plantene)

Øverste delen av røttene har som funksjon å puste (sammen med undersiden av bladverk), nederste del å drikke vann.

Det hele kommer an på hvor varmt det er i rommet og hvor mye lamper varmer jordoverflaten. Vil tro ca hver 2-(3) dag i 1 liters potter.

zic0n

om jeg bruker autopot system som vanner selv er det noe jeg bør se etter om det blir for mye eller for lite vann ?

Huforia

Jeg har 30-31grader i teltet mitt,vanner vær 2 dag.

Pottene er 1 liters,virker veldig tørre på toppen ved dag 2.

Spm: for å spare litt på gjødselbruken ,kan jeg forvanne med litt vanlig vann før jeg vanner med gjødselvannet?

Med tanke på avfallstoffer er vel også det best med vanlig vann først?

✌️

Soilandcatsand

Du sier ingenting hvor gamle plantene dine er?

Tørre på toppen, mener du da jorden eller bladene?

Less is more, la jorden tørke skikkelig ut før du vanner igjen :)

Ikke behov å forvanne med vann for så å tilsette næring etterpå. Bare bruk mindre næring i samme vannmengde tenker jeg :)

De første ukene trenger man ikke å tilsette næring i det hele tatt da det finnes nok næring i jorden.

I utgangspunktet trenger man ikke næring før planten viser tegn til næringsmangel men mange begynner før dette inntreffer men i små mengder i starten.

Bare å følge næringskartet til den type næring du bruker. Mange anbefaler 50% av anbefalt dose :)

Huforia

Du sier ingenting hvor gamle plantene dine er?

Tørre på toppen, mener du da jorden eller bladene?

Less is more, la jorden tørke skikkelig ut før du vanner igjen :)

Ikke behov å forvanne med vann for så å tilsette næring etterpå. Bare bruk mindre næring i samme vannmengde tenker jeg :)

De første ukene trenger man ikke å tilsette næring i det hele tatt da det finnes nok næring i jorden.

I utgangspunktet trenger man ikke næring før planten viser tegn til næringsmangel men mange begynner før dette inntreffer men i små mengder i starten.

Bare å følge næringskartet til den type næring du bruker. Mange anbefaler 50% av anbefalt dose :)

Plantene er snart 4 uker, fikk en litt dårlig start med lite lys.

Jorden er tørr helt i toppen...litt vått nedi.

2 av 12 planter har begynnt bli litt gule og den ene henger litt med bladene. Overvanning?

Ble ompottet for 6 dager siden.

Tusen takk for hjelpa✌️

Soilandcatsand

Jeg anbefaler deg å ta ett bilde, legg dette ut i sykestua med all info. Det ligger en mal der som du skal fylle ut. Lettere for de hardbarka karan å komme med råd da :-)

Jeg er bare en fersking ;-)

Natas

jeg bruker 4literspotte med 70% leca og 30% blomsterjord, burde jeg da vanne hver dag? og ca hvor mye?

Ikke meninga og spore av her,men hvordan trives plantene med den 70% lecablandingen??

synes det hørtes vel meget ut,da særlig med tanke på hyppig vanning.

uansett best of luck :)

Kjellerrock
På 3/16/2014 at 20.33, Soilandcatsand skrev:

Jeg vet at man burde potte om i riktige størrelser mtp vanningen men jeg kunne ikke gjøre dette

pga forskjellige årsaker. Det endte med at jeg måtte pottet direkte fra 1l til 10l potter, ja jeg veit det ikke er så lurt :p

Da får jeg jo en del utfordringer med vanningen. Noen gode råd i en sådan stund? Triks? Eller har jeg bæsja på leggen?? ;)

Når jeg vanner nå så vurderer jeg planten om den ser tørst ut men utfordringen er å vite hvor mye jeg skal vanne.

- Samen fra nord

Hei Same! Uten å ha så mye peiling selv så vet jeg at Arjan og Franco potta sine fra 2 liter til 65 liter i ca alle grow session filmene deres som ligger på youtube. Jeg lurer egentlig litt på det samme, men det ser da veldig greit ut slik de gjør det.