Jump to content
Onkel

Ompotting 101

Recommended Posts

dølledøkk

Nydelig!!, med bilder så ble det genialt. :)

Edited by dølledøkk

Dobermann

Hva med ompotting etter de er satt i blomst? Er det fyfy?

Onkel

Heisann. :P

Ja, igrunn det... Du kan stresse planten og ende opp med stangering, og som da vil resultere i dårligere yield. Dessuten vil planten bli mere aktiv i rotsonen og bruke tid og energi på å utvikle mere røtter istedet for blomster. Så derfor rot ut ønsket størrelse før blom...

-Onkel

• Like 1

skolmen

Det er ikke vits å potte om så mangen ganger.

Holder med 2 ganger.

400w
Hva med ompotting etter de er satt i blomst? Er det fyfy?

Hallois!

Jeg fannt noen frø ;) fra en Thailandstur og driver i det små, men min erfaring fra hage har nok hjulpet meg til å få meget bra resultat.. Jeg har hatt noen planter ute i sommer, stiklinger fra juli, men aner ikke hvilken sort det er.. Stiklingene tok jeg fra de første tre plantene jeg fikk etter turen, som ble røyka opp før blomstring!! ;)

Tok de inn under lampe i september, og de formelig sprutet opp av potten i løpet av et par døgn.. Har byttet potter et par ganger, og de står nå i 10 l bøtter. Pr. dag smaker jeg på resultatet av den ene (må vere to sorter) som for alvor har begynnt å vise muskler! Tørker de noe ut mellom tredje hver vanning nå.. Generellt bør en være forsiktig med å bruke cannabisgjødsel første vanning etter uttørking. Men er bøttekanten dekket med hvite røtter, er det bare å spa på med gjødsel.. Mine drikker nå ca 1 1/2 l vann i døgnet og de rager 160 cm i høyden selv etter mye "topping" :)

Ompotting bør vel primært utføres før blomstring er ønsklig å begynne.. Er røttene fine og hvite kan de ompottes, selv etter at blomstene har begynnt å vise seg. Er det tett i tett med masse (hvite) røtter, risp gjerne med tapetkniv nedover to-tre steder.. Da vil nye røtter skyte, og planten blir mye kraftigere og potent!! :(

Har dessuten et par avleggere som nå er 30 cm og vokser ca 5 cm i døgnet i en 10 cm potte.. De små står ca. 1 m fra lampa, de andre 40 cm fra..

Vel, prøvde så godt jeg kan..

Hilsen

400w m/vifte i taket ;)

• Like 1

Onkel

Heisann :wacko:

Er røttene fine og hvite kan de ompottes, selv etter at blomstene har begynnt å vise seg. Er det tett i tett med masse (hvite) røtter, risp gjerne med tapetkniv nedover to-tre steder.. Da vil nye røtter skyte, og planten blir mye kraftigere og potent!!

Kan du forklare meg hvorfor den skulle bli mere potent av å rispe nedover langs røttene, eller misforstår jeg deg totalt?

Om du begynner å "høvle/kløyve/beskjære" røtter i blom (hvite skal de være ellers vil jeg si at du har oppnådd råte,sollys eller noe annet funky som ikke er bra for planten) så vil sannsynligheten for at den stangnerer være stor. Og i blomsterperioden så ville nok jeg at planten skulle brukt energien sin på blomsterutvikling ikke rotutvikling. Som jeg sier lengere opp; rot ut til ønsket størrelse først så slipper man å ompotte, noe som kan fort bli mye griseri med store planter i blomst.

-Onkel

• Like 4

intreserte

Onkel.

hvilken type jord bruker du og hvor får man kjøpt den?

Onkel

Heisann :wacko:

blomjord(helst brukt noen ganger) fra plantasjen i egen jordmix.

-Onkel

intreserte

jeg var veldig uheldig med valget av jord denne gangen , så tips om veldig god jord og hvor man kan få kjøpt den motas med glede :wacko:

DubBud
Er røttene fine og hvite kan de ompottes, selv etter at blomstene har begynnt å vise seg. Er det tett i tett med masse (hvite) røtter, risp gjerne med tapetkniv nedover to-tre steder.. Da vil nye røtter skyte, og planten blir mye kraftigere og potent!!

Kan du forklare meg hvorfor den skulle bli mere potent av å rispe nedover langs røttene, eller misforstår jeg deg totalt?

Det er vel et gammelt gartnertriks å raspe opp litt røtter ved ompotting, spesielt hvis planta er root bound, altså for mye røtter i forhold til pottestørrelsen. Nye røtter vil skyte der røtter raspes, slik at rotingen av den nye potten skjer raskere. Det er i alle fall det jeg har fått med meg om saken.

• Like 1

Onkel
Det er vel et gammelt gartnertriks å raspe opp litt røtter ved ompotting, spesielt hvis planta er root bound, altså for mye røtter i forhold til pottestørrelsen. Nye røtter vil skyte der røtter raspes, slik at rotingen av den nye potten skjer raskere. Det er i alle fall det jeg har fått med meg om saken.

joda, men det er vesentlig forskjell på at den blir mere potent(altså høyere thc,cbd etc.?!?) og få framprovosert mere røtter da. Er iallefall det jeg mener med at en plante er potent.

-Onkel

• Like 1

Terpetti

Onkel

jeg synes 0,5-3L-5L er helt genialt kan også gå for 7Litre på slutten. Da mener jeg at jeg ikke behøver å vegge så altfor lenge før jeg kan sette i blomst, og heller ha 2x5L enn 1x10L.

Hvor lenge vegger du? Jeg har lyst å fortsette vegge i 4 uker som jeg altid gjort , har brukt 10l potter tenker at kanskje jeg ville klart samme jobben med mindre potter?

Onkel
Hvor lenge vegger du? Jeg har lyst å fortsette vegge i 4 uker som jeg altid gjort , har brukt 10l potter tenker at kanskje jeg ville klart samme jobben med mindre potter?

Heisann :)

Vegg fra ferdig rota cut tar vel ca 2-3 uker. Altså du kan få ned veggetiden din ved å bruke mindre/flere potter og du kan fortsatt få samme utbyttet(og muligens bedre og om du utnytter plassen godt nok).

-Onkel

• Like 1

Mr Jack

Kan mann potte om under blomst hvis det stagnerer og er trangt i rot sonen?

Onkel

Først bør man finne ut hvorfor det stangnerer og hva du mener med trangt i rotsonen. Trangt med røtter vil det bli siden man vegger ut potta før blomst. Så om du spesifiserer litt mere så skal kan jeg prøve å gi deg et bedre svar. :)

-Onkel

• Like 2

verstefyren

Takker for at du foreslå denne tråden på min tråd! dette er noe jeg ikke var så klar over og vil sansynligvis ha positiv effekt på growen min:)

Skogsrev

Hvis den siste pottene er på 7 liter, hvor höy blir plantene dine da?

Synes det hörtes lite ut, men hvis man ikke trenger flere potter så er jo det bra.

Tar jo mindre plass også.

SixIxIx

Hvor høy planten blir kommer an på mye mere enn pottestørrelsen (veggetid, strain++). Høyden kontrollerer man til en viss grad selv ved hjelp av training, topping, supercropping o.l.

• Like 1

Onkel

Hvis den siste pottene er på 7 liter, hvor höy blir plantene dine da?

Jeg har hatt indica-varianter som har blitt ca 110cm+- i 5 litre, så om man utnytter mediumet godt nok kan man få "ganske" store planter på små medium. Men til slutt kommer dette mye an på strain også.

-Onkel

Mr.Chalice

Så clue er å starte med små potter, potte om til litt større potter hver gang potta er fylt med røtter, raspe opp litt røtter for raskere rotdannelse ved hver ompotting og når siste pottestørrelse er fylt med røtter, sette planten til blomstring?

Viss man rasper opp røtter ved ompotting, bør man da fjerne de røttene som lengre ikke har kontakt med planten slik at de ikke ligger å råtner i mediumet?

Edited by Mr.Chalice
  • Like 1

Onkel

Så clue er å starte med små potter, potte om til litt større potter hver gang potta er fylt med røtter, raspe opp litt røtter for raskere rotdannelse ved hver ompotting og når siste pottestørrelse er fylt med røtter, sette planten til blomstring?

Viss man rasper opp røtter ved ompotting, bør man da fjerne de røttene som lengre ikke har kontakt med planten slik at de ikke ligger å råtner i mediumet?

Du har rett ang ompottingene, men det spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor du har fått råte på røttene? Du kan selvfølgelig rotbeskjære det som er dødt, men jeg antar at du har vært litt ivrig med vanninga som har gitt deg råte. Så bare la mediumet tørke sikkelig ut før du vanner.

se også andre topicen ang vanningsrutiner.

-Onkel

• Like 1

Mr.Chalice

Du har rett ang ompottingene, men det spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor du har fått råte på røttene? Du kan selvfølgelig rotbeskjære det som er dødt, men jeg antar at du har vært litt ivrig med vanninga som har gitt deg råte. Så bare la mediumet tørke sikkelig ut før du vanner.

se også andre topicen ang vanningsrutiner.

-Onkel

Har ikke fått råte på noe røtter, har ikke planta min første plante enda ;)

Det som var spørsmålet var om man skal fjerne røtter som man rasper / kutter så de ikke ligger i potta å råtner? Regner jo med at viss man rasper opp røttene ved ompotting er det jo endel som mister kontakt med planten, disse er vel ikke noe vits å la ligge i mediumet?

Edited by Mr.Chalice
  • Like 1