Jump to content
Onkel

Ompotting 101

Recommended Posts

Onkel

Du trenger altså ikke å rispe røttene, dette blir ofte gjort som følge av potter som er såkalt "rootbound". Om du potter om til tide og er påpasselig er det ingen bekymring og det er ikke snakk all verdens tid du sparer på rotbeskjæring etter min erfaring (kanskje en dag eller to).

-Onkel

• Like 1

Skapnissen

Hvis du dyrker autos med relativt kort livsløp, er det da hensiktsmessig å først bruke små kopper(pappkrus o.l), deretter 1 l potte for så å potte om til 5l eller mer, eller er det ok å sette de rett i den største potta etter at de har blitt en 5 cm lange? Eller hvor store bør stiklingnen være for du setter de i en skikkelig potte?

Scorciuz

Så stor potta trenge eg viss eg ska ha 4 plante i ett telt på 150x150x200 ?? :) Blir ikkje planten større desto større potte ?? :)

Taker for svar på forhånd! :P

trheim35

15 til 20 liter om du skal ha jord.

kleindru

takk, dette var nyttig :)

bully

Hvis du skal ha kort vekst tid/små planter så passer den.

fooker323

Heisann :)

Vegg fra ferdig rota cut tar vel ca 2-3 uker. Altså du kan få ned veggetiden din ved å bruke mindre/flere potter og du kan fortsatt få samme utbyttet(og muligens bedre og om du utnytter plassen godt nok).

Hei og hopp!

Hva med vegg fra frø i disse potttttte str funker det med 3 uker vegg da også?

pakkekrem

Dette med å sette små planter i blomst, gjelder dette også hvis en dyrker fra frø.

Det tar vel ca 1 md å få planten moden for blomstring og da blir vel det å ende opp med 5 literpotte litt lite, eller tar ikke planten skade av det? Tenker da på NL..

Onkel

Heisann :)

Du kan faktisk blomme ting fra frø, noen gjør det om de sår ut massevis av sativas for å unngå høyde. Altså det kan ta tid før den viser tegn til kjønn om du lar den gå sin naturlige gang, men det mange gjør da er å ta en cut og setter den under 12/12 for å se hvilket kjønn den er, dette er for å spare tid og plass.

-Onkel

• Like 1

GreenRambo77

Har ikke fått råte på noe røtter, har ikke planta min første plante enda wink.gif

Det som var spørsmålet var om man skal fjerne røtter som man rasper / kutter så de ikke ligger i potta å råtner? Regner jo med at viss man rasper opp røttene ved ompotting er det jo endel som mister kontakt med planten, disse er vel ikke noe vits å la ligge i mediumet?

Akkurat det der har jeg lurt litt på også . Om det råtner i jorda tenker jeg at det vil gi næring til jorda også planta. Eller er den foråtnelseprossen skadelig for planta? men det er jo ikke snakk om mye, men når du bruker samme jorda 2 /3 ganger .( Canna+) har jeg lurt på om det er bra eller skadelig om du napper opp rotstammen i jorda også graver den ned i pota. Vil det bli næring eller bare skade planta?

MagicDragon

Skal autos pottes om, eller skal de i den største potten med en gang? Jeg har brukt små potter, men hvis de helst ikke skal pottes om etter blomstring- så må jeg kanskje gå rett over til stor potte neste gang?

henrikb87

Bra post! jeg begynte fra frø. 0,5l -> 5l -> 17l potter

tok 4 uker totalt før jeg fikk satt i blomst:)

resultatet ble utrolig bra!! :santa:

Soilandcatsand

Veldig bra post! :)

• Like 1

tricko

Magic,

Stemmer det med at man ikke skal ompotte autos noe særlig. Det fordi de kan sette ned veksten dersom den ikke får plass nok til røttene. Og da hjelper det ikke å bare gi den større potte igjen! De forblir små. :p

eNtick

Det stemmer, jeg ville satt autos i det mediumet de skal stå i hele tiden. :D

Edited by eNtick

Soilandcatsand

Hva ville dere erfarne karer ha gjort i dette tilfellet hvor 4/9 planter har stått en 1-2 uker i blomst i 5 liters potter:

- Latt de stå?

- Pottet om i 10 liter fort som fy?

Sarcasm

Hva ville dere erfarne karer ha gjort i dette tilfellet hvor 4/9 planter har stått en 1-2 uker i blomst i 5 liters potter:

- Latt de stå?

- Pottet om i 10 liter fort som fy?

spørs litt på størrelsen ? medium ? bilde ?

tykkelse på stamme ?

viss pottene ser veldig små ut i forhold til plantene .. si dobbelt så bred f.eks så ja.. . pott i vei.

Soilandcatsand

Kan ta bilde når de står opp, de sover så søtt nå :p

Jeg sjekket rotsystemet for noen dager siden og magefølelsen/det jeg har lest/sett her inne ba meg potte om.

Resten av plantene står i 10L og utvikler seg fint. Flott farge, ser sunne ut og vokser raskt.

De fire som står i 5L er betydelig mindre i høyde og bredde som igjen vil gi meg mindre avkastning.

Jeg burde selvfølgelig hatt de i minst 10L de også men det lot seg ikke gjøre denne gangen.

Neste omgang skal alle ende opp i en 15L tror jeg.

Uansett ett spennede nybegynner prosjekt! :) Blir morsomt å se resultatet og hvor mye jeg får av disse ni damene mine ;)

Andorzo

Det er feil at det lønner seg og ompotte autoer. Eneste grunnen til at autoer kan by på problemer er om du stresser de så mye at de ikke rekker og bli ferdig , da autoflower strains har en relativt fast tid fra start til slutt har du ikke særlig tid i veg til og la planten komme seg etter stress som ompotting.

Det er også rett at autoflower lett kan blomstre ved rotrestriksjoner. Det er aldri dumt med større potte. Da planter som lever uansett vil lage mer røtter og dermed få mer volum med næring den kan ta opp som igjen resulterer i mer vekst\yield\kvalitet.

Det jeg prøver og si er bare pott om autoflowerne såfremt de ikke bare har ett par uker igjen.

Soilandcatsand

Jeg pottet om de fire som sto i 5L til 10L selv om de har stått i blomst i 2 uker.

Måtte jeg ikke ha bæsjet på leggen min :p

• Like 1

DrPuff

hei, jeg har nettop toppet og satt toppene i clone prosessen. men det er også snart på tide og sette plantene som jeg toppet i større potter, hvor lenge bør jeg vente etter toppingen til jeg ompotter de?