Jump to content
Onkel

Ompotting 101

Recommended Posts

Soilandcatsand

Kan lese her på forumet og andre plasser at ompotting i blomst stresser plantene.

Hva om man kjører 12/12 fra frø? Siste ompotting når man ser førblomster?

Noen av dere som har mye erfaring når det gjelder 12/12 fra frø og ompotting? :)

Alle tips tas i mot med en stor takk :)

zic0n

tusen takk :)

redrum

Potte om når bladene er like brede som potten er vid. Opplever at planten liker ompotting, og en bør aldri har skudd I for store potter, bedre å potte om en gang for mye en en gang for lite, la planten vokse og fylle ut hver potte før du potter om.

redrum

Pottet om et fersk skudd før jeg skulle på ferie iår. hadde ingen lur plass å sette den ferske, så den røyk inn I teltet rett på 12/12 rotasjon (planten var da 1 uke gammel). Nå, to måneder senere har planten begynt å blomstre smått, den er veldig lav og liten, men den har stratet blomstringen, så det går ann å sette småskudd rett I blomst, men resultatet blir ikke særlig. SEr stor forskjell på damene mine, om de har fått lang tid I vekstfasen før blomst eller ikke. De som har fått stå lenge under 24 timers lys gir helt klart markant bedre resultat enn skudd som har blitt forhastet til blomst.. Min erfaring

the420smoker

Takk! Denne tråden hjalp meg mye :) planter mango kush og lurer på om hvor lange plantene kan bli :)

Weedmonopolet

Lurer på om man kan potte i gjennomsiktig potte? slik som orkide er? eller er det slik at røttene ikke skal ha eller tåler lys? etter jeg så bildet som ble lagt ut i begynnelsen av tråden så fikk jeg veldig lyst til å ha de i gjennomsiktige potter. Både fordi det hadde vært kult å sett røttene fyllt potten, og det ville gjort det litt enklere å vite når en skal potte om :D

Kjempe bra tråd :D

tricko

røttene skal helst ikke ha lys. Du får nok bedre avkastning om du bruker vanlige potter. ;)

Weedmonopolet

røttene skal helst ikke ha lys. Du får nok bedre avkastning om du bruker vanlige potter. ;)

okey :( takk for svar! :D

rastafariii

Lurer på om man kan potte i gjennomsiktig potte? slik som orkide er? eller er det slik at røttene ikke skal ha eller tåler lys? etter jeg så bildet som ble lagt ut i begynnelsen av tråden så fikk jeg veldig lyst til å ha de i gjennomsiktige potter. Både fordi det hadde vært kult å sett røttene fyllt potten, og det ville gjort det litt enklere å vite når en skal potte om :D

Kjempe bra tråd :D

Hei, har liten erfaring når det kommer til planting, utføring av alt osv. Men ang de gjennomsiktige pottene så går vel det bra så lenge du har en vanlig potte på utsiden, en som blokkerer lys, da vil du ha muligheten til og løfte gjennomsiktig potte ut av den andre potta for og se og vurdere rotsystemet :) mulig jeg tar feil men det er "min" take på saken.

• Like 1

tricko

tror det kan funke ja.. :)

J.bacon

hva syns dere, jeg har ei frisk og fin jente som har stått 4 uker i blomst. I en 3liters potte.... lønner det seg å potte om dersom jeg tar henne i uke 9 eller burde jeg nå siden det har gått fint hittil bare la henne gå i 3 literspotta? Hva vil gi mest yield?

Sikkert noen som sier hermies, men det tror jeg ikke Vil skje, tenker bare På yield. Kjører 250w hps

sunmork

Hei

Er det noen som har prøvd å sette plantene som små spirer utendørs i potter, ompotte dem ute i vekstfasen for så å ta dem inn for blomstring.

Jeg lurer på om det lar seg gjøre akkurat nå på den mest lyse og "varme" tiden på sør-vestlandet?

Kjellerrock
På 1/26/2015 at 11.07, J.bacon skrev:

hva syns dere, jeg har ei frisk og fin jente som har stått 4 uker i blomst. I en 3liters potte.... lønner det seg å potte om dersom jeg tar henne i uke 9 eller burde jeg nå siden det har gått fint hittil bare la henne gå i 3 literspotta? Hva vil gi mest yield?

Sikkert noen som sier hermies, men det tror jeg ikke Vil skje, tenker bare På yield. Kjører 250w hps

Har ikke noe fasitt, men vil tro den må ha en uke eller to ekstra hvis du potter den om 3 uker etter blomst. Jeg potta over ei lita jente i uke 2 ca, den ble litt stunted men også mye større. Så for min del var det worth it.

jiffemann

Heheh, 2års bump :D Men ja, sjeldent lurt å potte om etter at blomstring er igangsatt, uskreven regel er vel tilogmed at en bør unngå ompotting 1-2uker før du setter igang blomstring for å unngå unødvendig stress.
Og for å svare mer direkte på det 2 år gamle spørsmålet så kommer det veldig ann på hvor stor planta er, og jo tidligere i blomstringa jo bedre selvsagt, det meste av veksten foregår jo de 2-3 første ukene i blomstring, deretter er det bare snakk om å fylle ut blomster som så å sei kun går på gitt næring, og ikkje jordmasse.
Det er planet som i ett SoG oppsett leverer optimalt med 1liters potter, mens det er store planter i et ScroG oppsett som burde ha 50liters :D

Freeman

Jeg leste et sted at auto-planter ikke skulle ompottes. Er dette riktig? Jeg ompottet mine autos to ganger, fordi jeg ikke var klar over dette. Så ikke noe skadevirkninger. Jeg føler jo at vanningen blir så vanskelig med en liten spire i en stor potte. Har liksom ikke noen kontroll over hvor lang tid det vil ta å tørke ut. 

- Freeman

OGrow

Ikke så lett å se at planten blir stresset, den vokser gjerne bare noe saktere enn den ville gjort uten ompotting. Hos auto'er vil det gi en mindre plante da de har en gitt tid med vekst. Hos photo'er kompanserer man for dette med noen uker lenger vekst for å få planten så stor man vil ha den.

Ja, vanning i stor potte er litt mer tricky, men med litt presisjonsvanning går det greit. Start med å vanne i en liten ring rundt planten, 3-4cm, og lite vann hver vanning. Så øker man til 1-2 desiliter og 10-12cm ring etter noen uker. Hele potta vanner du når den er blitt ganske tørr, f.eks en gang i uka. Det er her erfaring og grønne fingre kommer inn, å finne balansen i vanningen.

.

Freeman
On 20.7.2017 at 10:53 AM, OGrow said:

Ikke så lett å se at planten blir stresset, den vokser gjerne bare noe saktere enn den ville gjort uten ompotting. Hos auto'er vil det gi en mindre plante da de har en gitt tid med vekst. Hos photo'er kompanserer man for dette med noen uker lenger vekst for å få planten så stor man vil ha den.

Ja, vanning i stor potte er litt mer tricky, men med litt presisjonsvanning går det greit. Start med å vanne i en liten ring rundt planten, 3-4cm, og lite vann hver vanning. Så øker man til 1-2 desiliter og 10-12cm ring etter noen uker. Hele potta vanner du når den er blitt ganske tørr, f.eks en gang i uka. Det er her erfaring og grønne fingre kommer inn, å finne balansen i vanningen.

.

Takk for nyttig, informativt svar. Jeg har nok aldri hatt grønne fingre, men så har jeg da heller aldri plantet noe annet enn gress. (da mener jeg altså slikt gress som vokser i lovlydige, norske hager.) Men jeg håper og tror at man lærer etterhvert.