Jump to content
buddern

CO2: dusje plantene i farris?

Recommended Posts

buddern

så nettopp "i grow chronic" hvor det bl.a var om bruk av CO2. Denne karen hadde en svær CO2 tank med masse ledninger og styr, men sa at ett annet triks han gjorde var å dusje farris (tror jeg det er) eller kullsyreholdig vann over blomstene med en dusj-flaske, dersom du ikke hadde slikt utstyr.. Fungerer dette virkelig? Hvor ofte bør det gjøres?

merak

Er det han grønne fyr? Han var flink :(

Dette har jeg også lurt på. Er det bare i flowering at plantene skal ha CO2? Hva med disse CO2 tabletene de har på Cropshop, er det noe å satse på?

alexander

Har oxo sett denne filmen! Kan ikke noen "orakler" poste litt!

lurer også på om fruene vil ha soda/farris..

mvh

alex :-j

Even Ganja

Jeg aner egentlig ikke, men ser heller ei noe skadelig i å prøve?

Det er tross alt bare vann med kullsyre, så det bør ikke skade planten.

Gjør et forsøk, og avlegg rapport til hvordan det gikk?

-ganja, uvanlig vanndrikker+

THC

Får man ikke kjøpt kullsyre som man kan blande ut i reint vann selv?

Farris kan jo være tilsatt andre ting.....

buddern
Er det han grønne fyr? Han var flink ;)

Dette har jeg også lurt på. Er det bare i flowering at plantene skal ha CO2? Hva med disse CO2 tabletene de har på Cropshop, er det noe å satse på?

Stemmer, er han grønne fyren ja! :-)

Fikk mange gode tips der. Skal teste ut det farris-trikset hans, har ingen andre måter å ordne CO2 på just nu. Eller jo, jeg har forresten en liten paintballtank stående, men hvordan jeg skal dosere ut det er ett godt spørsmål.. Er vel neppe nok til mine planter i 2 måneder?

Greenthumb

Kommer jo HELT ann på hvor stor tank du har! ;) Men har du en nogenlunde normal tank så skal det vel holde hardt... Men har du ikke et sted der å fylle tanken din da? Finnes helt sikkert reduksjonsventiler som passer til tanken din om du undersøker litt...

anarkisten_83

Jeg har resonnert meg fram til at co2 i vann anriker vannet til kullsyre, som i sin tur reagerer med det avfalsstoffet plantene skiller ut, + ph'en på svært mange næringstilskudd, iform av en syre\base-reaksjon, som resulterer i saltdannelser, som i sin tur igjen vil clogge igjen rot-porer og gi næringsblokk...

Mange som er enige oxo....Dessuten kan ikke røttene på hamp ta opp co2 via rothårene, den karbondioksiden som de har nytte av, tas opp i porer under bladene...

anarkisten_83

Eneste gassen jeg kan se for meg at med fordel kan bli vasket inn i næringsoppløsningen, er oksygen...

Eirik
Eneste gassen jeg kan se for meg at med fordel kan bli vasket inn i næringsoppløsningen, er oksygen...

Second that.

CO2 er kun nyttig for bladene, og kun på dagen. På natten puster planten oksygen som oss.

Har ingen aning om farris inneholder nok CO2 til å gjøre den store forskjellen. Om man har fri ventilasjon, så vil uansett effekten av CO2 være svært kortvarig og sløsing med ressurser. CO2-bruk er kun noen vits om man kjøler lampen på lukket ventilasjon og har selve rom-ventilasjonen koblet mot et hygrometer. Dette vil minimere utluftningen, slik at CO2 opptaket blir effektivt.

Men test det gjerne. Bruk farris på en plante og dropp det på den andre. Se hvem som rocker mest. :D

E

yogypot

Må nok prøves og evt feiles ja...

Men mener å ha lest at mineralvannet ikke måtte inneholde ettellerannet (kalsium, kalium, natrium?...nei jeg bare vaser...).

Men ettellerannet var det...

Even Ganja

Ingen som har testet å dusje plantene med Farris enda?

-ganja+

Anarkisten

Hvor følsomme er bladene for syre egentlig?

anarkisten_83

Leste at de tar opp co2 via sidene på bladet, ikke under, som før antatt. Jo mer taggete bladene er, jo større co2 opptak. Ikke at det er noen relevans til tråden, men leste det akkurat på...hmm..kommer tilbake til det:)

anarkisten_83

I illustrert vitenskap.

Onkel

Jeg lurer på om det er noen som har testet ut bruken av Natriumhydrogenkarbonat og blandet dette med eddik? jeg har hørt at dette skal utløse co2'en fra natriumen? :redeyes:

-Onkeldeilig

Guest 70s
Jeg lurer på om det er noen som har testet ut bruken av Natriumhydrogenkarbonat og blandet dette med eddik? jeg har hørt at dette skal utløse co2'en fra natriumen? :redeyes:

-Onkeldeilig

selvsagt er dette testet, som ung gutt med vann, natron og kinderegg.

Brukte det til å lage klissete bomber.

Natron, eller Natriumhydrogenkarbonat avgir co2 ved kontakt med vann.

regner da også med at det frigjøres hydrogen.

Uansett hvordan man snur og vender på det, det billigste er vel å skaffe seg en CO2 tank fra Yara.

anarkisten_83

Hydrogenbindinger krever mer energi enn den potensielle for å bli spaltet av, f.eks elektrolyse eller hydrolyse..

Rent metallisk natrium derimot, avgir hydrogen i kontakt med vann.

Onkel

Jeg ville spørre fordi jeg fikk en helt ny boks av en venn. Men er direkte farlig å bruke dette, jeg er ingen kjemiker så better safe than sorry!... :redeyes: takk for svar venter på mere... :P

-Onkeldeilig

superstein

dette må jeg prøve

Glenn
Er det han grønne fyr? Han var flink :)

Co2 tablettene har jeg positiv erfaring med:)

anarkisten_83

Men, glenn, co2 kan jo ikke tas opp via rothår? Det er ganske umoralsk at cropshop anbefaler noe som ikke kan tilføre planten noe som helst.

Er som å holde en fange med ene foten badet i deilig mat, mens han ikke får noe som han kan putte i kjeften. (Jævlig god ide, forresten, copyright til moi)

Og si at man hadde svært god erfaring med det:) hehehehehe:) fikk mange kule bilder i hodet:):blink:

Andy

Bare sørg for at det er farris og ikke zletser eller noe annet smaktilsatt sprudlevann. :smokey:

anarkisten_83

Hallo...hvorfor hører ingen på meg? Farris eller co2 bundet i væsker kan ikke tas opp via rothår..

Aspirasjon skjer kun via porer i blader...hmm...hva må jeg poste før noen legger merke til det?

Andy

Uhm, mente da virkelig ikke i res. for der har oppløst-co2 ikke noe og gjøre. Men jeg mener seff på spruteflaske som du foil feeder plantene med, og det er klart at Co2 slipper ut av væskeform, det er jo derfor Cola blir flat. Eller er det jeg som har misset noe?

E: Ps. de cropshop co2-pillene trenger man en ekstra "tingeling" maskin som man putter de inn i, etter som hva jeg forsto.

Edited by Andy