Jump to content
buddern

CO2: dusje plantene i farris?

Recommended Posts

Bob

sprute med farris har vel ingen co2 effekt så vidt jeg kan skjønne. Virker for lettvint til at det skal ha noe for seg... Jeg vil si sprut minst mulig på plantene, det kan føre til mye dritt på bladene, hotspots etcetc..Sørg bare for at klimaet i dyrkerommet ikke er for tørt da behøves det ikke å tilsette noe fuktighet i form av spraying.

Seff slippes det ut co2 av ei colaflaske andy, men mengden kan jo ikke på langt nært sammenlignes med å ha en 10kilos flaske som står å dunster ut ren co2...

Grow4Fun

Ved optimal CO2-tilførsel kan du øke avlingen med 20-30%.

Dette er ved bruk av CO2 på tank, samt dyrt automatisk måleutsyr/utslipp.

Så jeg anbefaler alle hobbydyrkere å slutte å tenke på sånne småtteri som Farris

eller gjær og sukker. Er det verdt tiden/penger når avlingen kanskje øker med 1-5%?

Bruk heller penga på å forbedre ventilasjon/lys og næring. Det vil du få en bedre avling av.

Andy

Nei er jeg enig til det ovenfor, og om det er verdt styret med co2 uten en gassflaske, er noe jeg tvilen på om jeg hadde selv hadde orket, om jeg dyrket selv.. Men hvem vet, noen har gratis co2-flasker, andre har kanskje gratis Farris. Hadde jeg f.eks dyrket en lowryder så hadde jeg vært manisk på Farrisen :smokey:

Hggorm

Som BobOlsen påpeker vil det føre til avleiringer på bladene. Har testa farris og det anbefales ikke(Ble hvite flekker av det). Klarer du derimot å oppdrive noe boblevann som er rettåslett bare vann med C02, er det derimot verdt et forsøk hvis du ikke har mange planter, da blir det vel fort dyrt.

nosuch
Som BobOlsen påpeker vil det føre til avleiringer på bladene. Har testa farris og det anbefales ikke(Ble hvite flekker av det). Klarer du derimot å oppdrive noe boblevann som er rettåslett bare vann med C02, er det derimot verdt et forsøk hvis du ikke har mange planter, da blir det vel fort dyrt.

Hva med Olden Boblevann, naturell ?

Edited by nosuch

teoretiker

Jeg har hørt at man kan restituere jord som har blitt for kompakt ved å vanne jorden med farris.

Hva hvilke mineraler er det i farris, noen som er nyttige for planten ?

Kush

:D

Man kan jo sette opp sats på samme rommet som plantene står på!

Eller hørtes det utrolig teit ut.:P

weed

husk at farris inneholder veldig mye salt

Guest cc22

Kjenner folk som bruker farris, dvs noe som heter "vann med kullsyre", et slags billig alternativ til farris og d skal visst funke helt greit, men det ultimate er jo et skjikkelig co2 oppsett + farris spraying.

Og nei du ødelegger ikke planten, var det noen som sa det var for lett? Er da en prosess å lage den brusen; ingen som beamer den inn på rema'n. ;)

Andy

Hovedsakelig ville jeg ikke hadt noe i mot og bladmate plantene mine med farris, men jeg ser ikke den store nytten , og har egentlig lite til overs for vannflaskeorodusentene. Uansett, makter ikke og nerde så mye om det sprudlevannet i dag.

FARRIS NATURELL:

Magnesium, 30 mg/l (Mikro)

Symbol: Mg - Atomnummer: 12 - Masse: 24.3050

Hagebruksfordeler: Magnesium er betydelig for klorofyllproduksjon og de fleste enzymreaksjoner. Det er ansvarlig for sunn buskete bladstruktur og produksjon, såvel som å opprettholde robuste årer i bladene.

Kalsium, 26 mg/l (Mikro)

Symbol: Ca - Atomnummer: 20 - Masse: 40.078

Hagebruksfordeler: Kalsium er nøkkelingrediensen i cellevegger. Den styrker stammen/stilker/grener, og medhjelper også med vekst/utviklingen hos røtter. Særlig ute i tuppene hos røttene.

Kalium, 15 mg/l (Makro)

Symbol: K - Atomnummer: 19 - Masse: 39.0983

Hagebruksfordeler: Kalium er viktig for forandringene i plantens metabolisme under blomstring og produksjonen av blomsterklaser. Promoterer også plantens vigør og vekst, hjelper også med resistans mot sykdom generelt.

Klorid, 590 mg/l

Hydrogenkarbonat, 300 mg/l

Dette er hva som gir Farris den smaken de påstår de har. Hovedsakelig er det bare diverse unyttige mineral forbinelser.

Sulfat, 15 mg/l

Natrium, 400 mg/l

Tot. 1400mg/l med mineraler.

Andy

teori
Hallo...hvorfor hører ingen på meg? Farris eller co2 bundet i væsker kan ikke tas opp via rothår..

Aspirasjon skjer kun via porer i blader...hmm...hva må jeg poste før noen legger merke til det?

Jeg tror folk har lest det, men de syntes det var litt flaut at de blandet rotnettet med bladverket :)

DubBud

Den er beregnet til bruk under vann, så nei, det vil neppe funke særlig bra. Uansett, CO2 er det siste du bør tenke på som nybegynner. Du får ikke særlig utbytte av ekstra CO2 så fremt oppsettet ditt er i tipp topp shape, og det er det sjeldent for nybegynnere :)

Ikke gjør det vanskeligere enn det trenger å være. KISS! (Keep It Simple, Stupid) ;)

dølledøkk
Den er beregnet til bruk under vann, så nei, det vil neppe funke særlig bra. Uansett, CO2 er det siste du bør tenke på som nybegynner. Du får ikke særlig utbytte av ekstra CO2 så fremt oppsettet ditt er i tipp topp shape, og det er det sjeldent for nybegynnere :P

Ikke gjør det vanskeligere enn det trenger å være. KISS! (Keep It Simple, Stupid) ;)

Veit den var til bruk under vann, men co2èn skal jo ut av den boksen så da ville det havna inni teltet alikevel. Måtte bare høre om det kunne hjelpe siden noen mener co2 tabletter virker. Takk svar :)

kenanger

Jeg vanner en gang i uken med Farris. CO2 stiger da fra potten jevnt, som bladene tar opp å bruker i fotosyntesen. Jeg syns planten min ble mye friskere etter jeg vannet med dette. Ble finere i fargen også... Det er et fint forsøk om du bare har et par planter, men har du flere ville jeg kjøpt CO2 tank som stod og lakk litt om dagene, da får du skikkelige labratorie buds :ninja:

Edited by kenanger

anarkisten_83

Co2-konsentrasjonen må opp i 12-1300 ppm før planten kan nyttiggjøre seg det. På samme måte som vi sliter svært mye hvis det blir en endring på bare noen promille i oksygennivået i lufta.

DubBud

Og CO2 er faktisk giftig for røtter. Vann med vanlig vann.

haarek

En annen billig løsning er å blande bakepulver og eddik! Dette skaper en kjemisk reaksjon som avgir co2 gass :smokey:

anarkisten_83

Tror du at du får steady gassutvikling til bruk i dyrkerom på eddik og natron?

haarek

hehe, tror det vil bli dyrere enn å leie en tank hvis du tenker på noen form for automatikk, men det produseres relativt mye gass ut av en liten blanding. Ser for meg at man kan blande dette i en plastflaske hvor man på forhånd har montert et plastrør gjennom korken og manuelt spyle gassen rundt plantene. Jeg har ikke satt meg inn i hvor ofte dette bør gjøres for å få noen effekt, så jeg vet ikke om metoden lar seg bruke i praksis. Jeg har så vidt begynt som hobbygartner selv :P

Jeff

I wouldnt recommend it, just pay 160 kr. and go to cropshop.no and buy yourself 60 Co2 Tablets... much safer...

Regards,

Jeff

mashhit

Noen som vet om det blir ekstra fare for muggdannelse ved spraying av vann på planten?

Luftfuktigheten stiger vel en del?

Mashhit.

Jeff
Noen som vet om det blir ekstra fare for muggdannelse ved spraying av vann på planten?

Luftfuktigheten stiger vel en del?

Mashhit.

well yes, but the biggest problem is that the water on the leaves work as a magnifier so you will get your plant burned... not if your using small lights, but with 400w HPS or up you will get some leaf damage... :D

Onkel

Heisann. :D

Helt klart stiger sjangsene for mugg med mye fukt. Jeg vil heller ikke anbefale deg å spraye plantene etter 3-uke i blom, da dette øker sjangsene for budråte.

-Onkel

Edited by Onkel

cropboy

.

Edited by cropboy