Gå til innhold
El

Hvordan kvalitetsbedømme importhasj

Recommended Posts

El

Det er ikke alle som har muligheten til å gro sitt eget gress, så da blir det på importhasj markedet man finner sitt dop. I dette markedet er det ikke alltid like greit å vite hva som er verdt top dollar, og hva som ikke er det.

Stort sett all hasjen som kommer til dette landet er ”blandingshasj”, altså flere forskjellige kvaliteter med harpikspulver, blandet sammen for å oppnå et ønsket kvalitetsnivå. Dette kvalitetsnivået er ofte meget lavt, da produsentene spekulerer i hvor svak hasj de kan komme seg unna med å selge.

I denne tråden tenkte vi at folk kunne dele sine egne tips og triks for å kvalitetsbedømme importhasj. Folk kan også poste spørsmål om kvalitetsbedømning, og poste bilder av god og dårlig hasj for referanse.

Her er noen ting man burde se etter:

• Utseende. Hvordan ser piecen ut? Hvilken tekstur har den? Er den hard eller myk i romtemperatur? Lys eller mørk? Bobler den hvis du setter fyr på den?

• Aroma. Hva lukter det av den? Bryt den opp, og lukt inni. Sett fyr på den og lukt. Ofte lukter dårlig hasj beskt og bittert, men også gode piecer kan ha slike aromaer.

• Hvilken farge har asken på en forbrent bit? Hvit, grå eller sort. Hvilken konsistens har asken?

Del dine triks for å bedømme kvaliteten på en piece med hasj! Kunnskap til folket for svingende, la oss boikotte dårlige varer. Dårlig helse, dårlig high og dårlig råd, det er det man sitter igjen med, så slutt med det. :)

Jeg skal poste litt bilder og slikt utover tråden, oppfordrer dere alle til å dele bilder av både god og dårlig hasj. Denne tråden er et "work in progress".

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tony

Bra topic El! Dette er et tema som opptar mange av oss, og selv de som dyrker selv liker jo ofte å røyke hasj av og til hvis man får tak i godsaker. Her er min sjekkliste for å bedømme ukjent hasj:

1: Lukt - Brekk av en bit for å få frem aromaene og lukt nøye. Styrken på lukten er ikke så viktig da lukten blir svakere med tiden og gammel hasj kan lukte lite, men allikevel være meget god. Prøv om du kan legge merke til lukt som ikke hører hjemme i hasj da det vil være en indikasjon på at det er blandet noe i hasjen.

2: Smak - Knus en liten bit mellom tennene og la smaken fylle munnhulen. Det er vanskelig å beskrive den rette smaken, jeg synes den er litt pepperaktig. Med litt trening kan smaken være en meget god indikator på styrke. Som med luktetesten prøv å kjenne om det er en smak som ikke hører hjemme.

3: Utseende - Bryt av en bit og inspiser bruddflaten. Dårlig hasj har ofte små plantedeler, stilker etc. som kan sees med det blotte øye. Har du forstørrelsesglass eller mikroskop er det enda bedre. Fargen på god hasj kan variere fra lyseblond via gulaktig og rødaktig til kullsvart.

4: Konsistens - God hasj er oftest ganske myk og formelig. Er hasjen knallhard og brekker før den bøyer seg er det oftest dårlige greier, men jeg har vært borti hasj som er ganske hard men allikevel OK. God hasj er gjerne litt klebrig og etter litt håndtering vil du kjenne et klebrig belegg på fingrene.

Hvi du holder en bit i hånden en stund slik at den blir varmet littegrann bør du kjenne at konsistensen har endret seg og blitt litt mykere. God hasj bør smelte og boble når du holder flamme under.

5: Røyk/aske: Sett fyr på en liten bit og se på røyken. Den skal være helt hvit eller lys grå. Mørk brun eller svart røyk er et dårlig tegn. Røyken skal ha en kraftig, tung og søtlig lukt. Asken som blir igjen skal også være lys.

Alle disse testene er kun indikatorer, og krever litt erfaring for å være særlig nyttige. Til syvende og sist er det neste test som er den viktigste.

6: Testrøyking - Testrøyking er den eneste sikre metoden å kvalitetsteste hasj på. Jeg pleier å mekke en joint med ca halvparten av min vanlige dose i når jeg tester. Blir jeg litt småfjern er hasjen på nivå med det jeg vanligvis røyker, blir jeg skikkelig godstein er det prima vare. Merker jeg lite eller ingenting er det bøff. Rusens varighet kan også variere, noen typer slår bra men har kort virkning, andre typer kan umiddelbart virke milde før rusen kommer snikende som et ullteppe og tar deg på senga. Derfor er det viktig å ikke røyke mer etter testjointen før du har kjent på hvordan rusen utvikler seg.

Endret av Tony
  • Like 7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
lastboss

Når jeg kjøper marokk styrer jeg unna dersom den er hard selv etter å ha varmet den i hendene noen minutter. Grå farge, svak lukt og luftig konsistens med tydelige store avlange porer er også dårlige tegn, dette er vel soapbar og det er jeg fast innstilt på å ikke røyke. Det går også an å brekke av en liten flis og prøve å tenne på den, er den ganske lett å få fyr på og legger igjen hvit/gråhvit aske og gjerne en liten ring med olje rundt seg er det ofte ok, YMMV :)

Jeg synes sorting generelt er litt skummelt å kjøpe, kanskje noen kunne dele noen tips med seg om hvordan man kvalitetsbedømmer sorting?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
norsmurf

God hasj til høyre, det som sikkert kunne ha vært god hasj iblanda noe dritt til venstre. Som Tony sier, røyketesten funker alltid best.

hasj.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
10µg

Har tatt stikkprøver jevnlig i 10 år og aldri har kvaliteten vært så dårlig som de siste 5.

Over 70% av all gatehasj er søppel! Dvs. i 7 av 10 tilfeller er det "skylle ned i dass" kvalitet. Å røyke denne typen hasj er utelukket for folk med seriøse medisinske behov, kun i noen tilfeller er "hasjen" så vidt god nok for peroralt inntak. Om man har følerne ute 24/7/365, og gode kontakter, er jeg sikker på at man fra tid til annen kan få tak i importhasj som faktisk er av medisinsk kvalitet. Dessverre har de som aller mest hadde hatt utbytte av medisinsk cannabis, folk med invalidiserende sykdommer, liten sannsynlighet for å være i stand til det. Gatemarkedet, som det er i dag, er etter min mening kun egnet for hardføre og altetende organismer ute etter en harddrug-lignende rusopplevelse. De som trenger cannabis som medisin bør sky gatemarkedet som pesten, og heller se på alternativer som resept på registreringsfritak og dyrking.

Uegnet som medisin:

untitled1.jpg

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
El

Fin liste Tony. :)

Vil bare legge til noe her.

Er hasjen knallhard og brekker før den bøyer seg er det oftest dårlige greier, men jeg har vært borti hasj som er ganske hard men allikevel OK.

Enig til en viss grad, dvs, virkelig prima hasj er hard i romtemp og mykner i håndflata. Mye av det jeg vil kalle - den bedre blandingshasjen, er ofte myk og bøybar i romtemp. Det folk kaller "standard", som er søppel og ikke egentlig hasj, er steinhardt i alle temps.

Jeg synes sorting generelt er litt skummelt å kjøpe, kanskje noen kunne dele noen tips med seg om hvordan man kvalitetsbedømmer sorting?

Sorting er skummelt å kjøpe indeed. Mesteparten(basicly alt) av sortingen som kommer hit, er i form av "boarder hash". Mange har sikkert sett de store tykke platene med sort hasj, som gjerne har et gullstempel på seg. Ikke kjøp den hasjen, det er terrorist standard, lol.

Ikke kjøp sort hasj som er altfor myk i romtemperatur, det er et sikkert tegn på tukling.

Har du røyka god sort hasj noengang, er sannsynligheten for at noen har hatt den i anus stor. :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Ganjalf
Har du røyka god sort hasj noengang, er sannsynligheten for at noen har hatt den i anus stor. :)

LOL Asshash FTW :)

Den beste sortingen jeg har fått her til lands var usedvanlig tynne plater, som var steinharde i romtemp, men ble myk nesten umiddelbart i hånda. Om den hadde vært i rassen til noen, må det ha vært The Goatse-guy :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Angelus

Vel, sånn jeg går frem er veldig enkelt. Jeg tar på hasjen, lukter på den. Lukter godt vettu :D

Klemmer på den i handa, hvis hasjen er myk da er det i henhold til min mening bra hasj. Klissete enda bedre.

Tenn lighteren i noen par sekunder på hasjen, hvis den brenner da uten hjelp blir jeg temmelig fornøyd.

Sorting er et rent helvete tror jeg har smakt den som El snakker om (terroristen). Den kunne du faen bøye i alle temp. Ble ikke stein av den engang. Grå hasj er mer vanskelig, har bare prøvd en type og den var det knall funk i. Litt lei meg av at jeg har aldri prøvd Sub Zero, har kun blitt lurt noen par ganger. Skulle gjerne ha smakt den, men hakke peilåssen den ser ut engang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Noah

Det er så mange forskjellige typer hasj at det er litt vanskelig å komme med en konkret liste over hva som er bra. Noen typer kan virke dårlige fram til man røyker dem, og motsatt.

Den eneste fellesnevneren jeg kan komme på er at hvis hasjen er hard og tørr så er det nesten garantert dritt. Alle andre trekk kan variere veldig etter hvilken type det er.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Claq Qui

sjekker om den brenner bra for det første.. tar den fyr med en gang er den mest sannsynlig nammis... dårlig hasj brenner ca aldri bra...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
parampam

lukter det ikke namnam etter flamme er det ikke godt!

kan noen forklare hva som er greia med sortings? hvordan lager de den? hva er det for no dritt i den som gjør at plata holder seg myk i lav temp? dårlig sorting = hodepine

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
El
hva er det for no dritt i den som gjør at plata holder seg myk i lav temp? dårlig sorting = hodepine

Olje, fett og voksprodukter.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
donvliet

Bra hasj er garantert vanskelig å mekke ut. Det kan være lettest å bare smuldre opp uten varme.

Trodde en periode at lys hasj er renest. Inntil jeg fikk tak i en mørkere type som var bedre...

Flygende sotpartikler er et sikkert tegn på forurensing.

Sånne små jævla avlange sotbuser som henger i lufta.

Tror det dreier seg om PVC eller annet plastmateriale.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bjartmar
Bra hasj er garantert vanskelig å mekke ut. Det kan være lettest å bare smuldre opp uten varme.

Trodde en periode at lys hasj er renest. Inntil jeg fikk tak i en mørkere type som var bedre...

Flygende sotpartikler er et sikkert tegn på forurensing.

Sånne små jævla avlange sotbuser som henger i lufta.

Tror det dreier seg om PVC eller annet plastmateriale.

Det har jeg vært borti! Skikkelig svineri. Ble kvalm og syk av å røyke det før jeg forstod hva jeg var i besittelse av. Dette var "svarting" som var myk i romtemp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tony

Charas, eller sorting som det kalles her på berget er hasj fremstilt ved at en gnir på budsene slik at godsakene fester seg på hendene. Dette er svært tidkrevende og kvaliteten er avhengig av bl. a. hvor hardt man gnir. Tradisjonelt brukes denne metoden i Nepal, India, Afghanistan og sikkert flere andre land i området.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
El
Charas, eller sorting som det kalles her på berget

All sort hasj er ikke hånd-gnidd/hand rubbed. Hvor mange ganger har du sett genuin charas i dette landet Tony?

Tradisjonelt brukes denne metoden i Nepal, India, Afghanistan og sikkert flere andre land i området.

Afganerene er tørrsiktere.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tony
All sort hasj er ikke hånd-gnidd/hand rubbed. Hvor mange ganger har du sett genuin charas i dette landet Tony?

Jeg har sett det ørten ganger siden jeg har en liten ball jeg tar litt av ved spesielle anledninger. Den tar jeg ofte frem for å se og lukte på :-D

Ellers har jeg vel bare sett virkelig god ren charas en håndfull ganger, og da kun i små kvanta.

Hvilke andre metoder produserer sorting?

Afganerene er tørrsiktere.

Man lærer så lenge man lever. Jeg mener da bestemt at jeg har lest og blitt fortalt drøssevis av ganger at afghanernes tradisjonelle metode var "håndgnidd". Hva med Pakistan? Kilde? Er det tørrsikt som er knadd eller på annen måte bearbeidet de lager da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Ganjalf
Er det tørrsikt som er knadd eller på annen måte bearbeidet de lager da?

Det er slik de lagde hasjen tradisjonelt i Afghanistan. De lot tørrsikten cure i noen mnd før bearbeiding, om jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tony

Takk for infoen. Jeg trenger tydeligvis å friske opp kunnskapen litt. Ble nysgjerrig nå. noen som har noen gode linker? Google here i come!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
El

Hand rub fra India.

gallery_1308_71_9447.jpg

Tørrsikt fra Nepal.

gallery_1308_71_92436.jpg

Som dere ser er den "håndgnidde" hasjen full av urenheter. Den tørrsikta piecen har nesten ingen urenheter, bare noen trichome-stilker.

Pakistansk "gardah". Den kommer upresset, de mørke bitene pressa jeg sjæl.

gallery_1308_71_62512.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel
gallery_1308_71_9447.jpg

Æsj, den så faen meg urein ut, ble nesten kvalm av alle hårene etc. Indisk Harry Palms? :P

Men den nepalen og pakien fikk meg frisk :D

-Onkel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Kronisk

En kompis kjøpte egg her om dagen. Er det vanligvis god hasj? Det bør vel være det med tanke på at det har vært i ræva til en kar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bjartmar
En kompis kjøpte egg her om dagen. Er det vanligvis god hasj? Det bør vel være det med tanke på at det har vært i ræva til en kar.

Sannsynligvis! Jeg ville ihvertfall ikke la meg penetreres med standard marokk ;) (noen klumper med den narkotikaen som er avbildet ovenfor her derimot)

Endret av bjartmar
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå