Jump to content
Sign in to follow this  
jurgen

HOWTO: Topping

Recommended Posts

jurgen

Jeg kom tilfeldigvis over en guide som jeg kan tenke meg er til god nytte for noen her inne som er usikre på hvordan de skal toppe planter.

1. Finn toppen av planten, og kutt/klem/klipp av hovedstammen så den blir litt kortere en de nye skudda. Dette burde gjøres etter det tredje eller fjerde bladparret, men kan også gjøres når som helst etter dette (bare ikke i blomst).

2 & 3. Viser hovedstammen som er kuttet av, og to skudd som kommer til å vokse seg store og fine :-)

405tqip.jpg

supersteeeiin

fett! :) takk for denne, skal prøve på en eller to av mine, og kanskje teste en LST

jurgen

No problem! LST er gøy om man orker :-)

myrdan

Hvis du topper planta en gang, kan du gjøre dette på nytt på de 2 nye toppene sånn at du får 4 topper i stede og gjøre det på nytt med disse 4 igjen?

Hiawata

Det kan du, men om det er gunstig med tanke på yield aner jeg ikke.

Veggperioden blir iallefall lenger vil jeg tro.

Tony

Det går fint å toppe så mange ganger du vil. For å få en skikkelig busk med ca 15 topper pleier jeg å toppe 2-4 ganger avhengig av strain og hvor nøyaktig jeg treffer med timing og plassering av kuttet. Ved bruk av LST kan man oppnå bedre resultat med kortere veggetid men er mer arbeidskrevende og ikke alle setuper egner seg like godt for LST.

Edited by Tony

bfd

Kjempeguide!

Får poeng for den :) (Selv om det ikke er din)

Edited by bfd

cpturtle

Ser posten har vært død en stund, men noen som har en lenke til multi topping slik som fåreslått?

Hvordan vil dette påvirke yield, potens og blomstringstid?

X_31487

alt det vil påvirke er yielden, Om du gjør det riktig så vil du helt klart få mer bud;)

cpturtle

Mere buds ja, men blir potensen også bedre da? siden budsa og flere blader kommer nærmere lyset istedenfor kun det ene toppskuddet?

Og hvordan påvirker det blomstringstiden?

X_31487

det har ingenting med potens og blomstringstid å gjøre, dog om du topper UNDER blomstringsperioden burde det ikke gjøres etter uke 2, for da vil planten bruke energi på å fikse seg selv i stedet for blomster,foretrekker å gjøre det før jeg, det finnes triks for å øke potens men de hakke noe med topping å gjøre;)

cpturtle

Har du lyst å dele de tipsene Emu? =D

Kong1

Kom det noen tips? :P

Vwavbitte

det har ingenting med potens og blomstringstid å gjøre, dog om du topper UNDER blomstringsperioden burde det ikke gjøres etter uke 2, for da vil planten bruke energi på å fikse seg selv i stedet for blomster,foretrekker å gjøre det før jeg, det finnes triks for å øke potens men de hakke noe med topping å gjøre;)

Kom det noen tips? :P

bumper denne jeg for nå har du vel rukket å lese deg opp på emnet, emu...? har du noen gode triks å komme med?

Vwavbitte

å stresse planten litt (ikke torturere, men tyne!) kan øke potensen!

denne har jeg limt inn i en annen tråd her og:

Another thing to keep in mind is that there is a hormonal response in plants to being wounded. This includes a growth inhibitor called jasmonic acid. It tells the plant to favor defense over growth. The more you remove at any given time, the greater the response. This translates into stunted growth in extreme cases. It is therefore wise to trim the plants gradually throughout flowering, instead of removing all the growth at once. This hormone also plays a part in regulating the formation of trichomes, and that is probably why a little bit of stress is thought to increase potency. There is however a difference between stress and torture, a healthy plant will always produce more bud than a plant that has been severely handicapped.

genial how to topping, pruning +++

X_31487

kontrolert knekk av planten skjære i hovedstammen(risky men funker), ikke nybegynertips akuratt, så kan du redusere fra 12/12 til 12/10 de tre siste ukene, dette pleier også å øke potensen, samt få ting til å modne fortere, Da du lurer planten til å tro att høste er på vei!

Dette er ikke vitenskapelig bevist dog, bare anekdoter og egenerfaring.

Så får jeg beklage men har vært borte en stund.

Mye rart som skjer om dagen gitt.

Ha det hyggelig med eksperimentene og en utmerket sommer da:)