Jump to content
Mazar

Puls på NRK1 i dag kl. 19.30

Recommended Posts

Mazar

Ja, da skal NRK sende propaganda mot cannabis i beste sendetid. Ikke bra for oss :(

Ser at det har blitt nevnt i en annen tråd, men føler at det forsvant litt der, derfor denne tråden.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/5019023.html

Sitat:

"I Oslo-området vil en av tre prøve hasj før eller senere. Og på landsbasis har cirka 13 prosent prøvd rusmiddelet.

Undersøkelsen «Ung i Norge» fra NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) viser at i 1992 hadde bare fem prosent av ungdommene mellom 13 og 19 år prøvd hasj. I 2002 var tallet 13 prosent.

— Dette er svært urovekkende fordi nyere forskning viser at hasj er langt farligere for den psykiske helsen enn tidligere antatt, sier professor i sosiolog, Willy Pedersen, som har vært med å lede undersøkelsen «Ung i Norge».

— Hasj har en virkning på hjernen og vi vet ikke hvem som er disponert for å få psykiske problemer. Hos sårbare personer kan hasj utløse en psykose, sier psykiater Ann Færden.

Tar i mot ungdommer med psykoser

Dette bekreftes av psykiater Anne Færden. På Lien behandlingssenter på Ullevål Universitetssykehus tar hun imot ungdommer med psykoser. Rundt halvparten av de som legges inn med psykose har et stort forbruk av hasj.

— Hasj har en virkning på hjernen og vi vet ikke hvem som er disponert for å få psykiske problemer. Hos sårbare personer kan hasj utløse en psykose. Derfor tar de som røyker en stor risiko, sier Færden.

Hun sier at har du brukt hasj mer enn fem ganger, dobler du risikoen for å utvikle psykose. Det kan resultere i større fare for depresjon og for selvmordstanker. Risikoen øker jo yngre ungdommen er når de ruser seg.

Oppleves som ufarlig

Nå viser det seg at mange tror hasj er harmløst, mens forskning sier noe helt annet.

Professor i sosiologi, Willy Pedersen, mener at en av årsakene til ufarliggjøringen av hasj kan være dagens foreldres holdninger.

— Mange tror og opplever det som et ufarlig stoff, og det er i uttakt med det vi vet fra forskning. De siste årene har det kommet sterke studier som viser at hasj for noen er svært farlig. Det innebærer en risiko for avhengighet, sosial eksklusjon og psykiske problemer, sier Pedersen.

Pedersen sier man tradisjonelt har sett mye hasj i opposisjonelle grupper som er politisk engasjert. Og i mer sårbare grupper som har droppet ut av skolen, og som har havnet på utsiden av samfunnet. Men nå er det mer ufarliggjort.

— Det nye nå er at også helt alminnelige ungdomsgrupper røyker hasj. Ofte røyker de på fest i tillegg til å drikke alkohol. Dette er ofte grupper som kommer fra hjem med høy inntekt og bra utdanning. På Oslos vestkant er det et høyt forbruk av hasj, sier Pedersen.

Foreldrenes holdninger

Willy Pedersen mener at en av årsakene til ufarliggjøringen av hasj kan være dagens foreldres holdninger.

I 1992 hadde bare fem prosent av ungdommene mellom 13 og 19 år prøvd hasj. I 2002 var tallet 13 prosent.

— Foreldregenerasjonen i dag har et mye mer avslappet forhold til rusmiddelet nå enn tidligere. Mange av dem som i dag har tenåringsbarn har selv erfaring med hasj. Det gikk greit for dem, og hasj minner dem om sitt eget ungdomsoppgjør, forteller han.

Men psykiater Ann Færden er tydelig med hva hun mener.

— Psykoser er så destruktivt. Det ødelegger deler av folks liv. At noen skal få den opplevelsen, det unner jeg ingen. " Sitat slutt.

-----------------------------------------------------------------------------------

Dette lover ikke bra før programmet. :(

:-j

Ante

Det var veldig kort om hvilken effekt cannabis har på hjernen. Syntes ikke de fikk sagt så mye mer enn at cannabis er farlig og ikke så uskyldig som mange tror.

Skal NRK først ha et program om cannabis bør de gjøre det mer utfyllende.

Adrian

likte ikke den der :( ...men men... "nyere forskning" ...

:-j

tHeHerb
Hun sier at har du brukt hasj mer enn fem ganger, dobler du risikoen for å utvikle psykose. Det kan resultere i større fare for depresjon og for selvmordstanker. Risikoen øker jo yngre ungdommen er når de ruser seg.

Jeg har røyka sikkert 1000 ganger og jeg kan ikke si at jeg føler meg utsatt for å ta mitt eget liv, eller noe heavy depresjon eller angst for all del..

likte ikke den der  ...men men... "nyere forskning" ...

Du likte det ikke, da er vi faen meg to..

aarya

Da er det vel bare å skrive epost på epost til NRK og klage over deres utgangspunkter for cannabis?

Slå i bordet med forskning som tilsier at cannabis er veldig viktig medisin for dem som trenger det? Kanskje noe for DyrkeKlubben også?

Slå i bordet med at cannabis kan gjøre livskvaliteten 100 ganger bedre for dem med MS eller lignende?

:(

Edit: OOOhhh!!! Så nå at en kan sende spørsmål til nettmøte i dag! Mellom 13-14!

tHeHerb
Edit: OOOhhh!!! Så nå at en kan sende spørsmål til nettmøte i dag! Mellom 13-14!

Hvem Avis har nettmøte i dag da??

freddie

Så nettopp reprisen på NRK.

Skjønner ikke helt vitsen med å raske sammen en

slik tullereportage i all hui og hast, for det virket det som

de hadde gjort. Ett slags forsøk på skremmeskudd som heller ikke denne gangen hadde særlig god gjennomslagskraft hos de det var ment å treffe, ungdommen.

Til det var det alt for tilfeldig, rørete og tydelig ryktebasert.

Ungdom flest skjønte nok godt bløffen og det gjorde nok de fleste eldre også.

Enten de selv har røkt hasj eller ikke gjennomskuet nok de aller fleste det noe falske og fordekte samt usikre tonefallet bak hele innslaget. På den måten var hele greia kansje bare en mental støtte for oss.

Reine husmorklubbteorier jo!

Har dem ikke noe mere vettugt og fare med så er det jaggu dårlig stelt.

Hva var det egentlig som var så nytt da, at alt er i skjønneste orden hvis du bare fyrer fire ganger? Tja, jo, det var jo noe helt nytt men på meg virker det nesten som en helt tankeløs innrømmelse fra formynderkantens side.

For førti år siden kunne du bli sprø av en dose hasj og nå har de altså kommet frem til fire....

Hva skjedde? Har hasjen blitt svakere eller har folket blitt mere motstandsdyktige?

Hvis dette er resultatet av "nyere forskning", som de sa i programmet, så bør vi vel kansje bare gratulere det norske forskningsmiljøet med den helt enorme fremgangen og ønske dem velkommen etter. Om nye førti år tåler vi åtte piper, hvis ikke det hele har en slags aksellerende effekt også da.

Nåja, da får vel de som enda ikke har flippa helt ut i galskapens verden passe på de som har gjort det - slik får alle noe og fordrive tiden med og hele folket kommer i arbeid og vi kan, med rette, godt kalle oss borgere av "annerledeslandet".

Vi kan like gjerne røyke opp hele oljefondet før aksjekursene daler og hele fondet forsvinner allikevel. - Fri hasj til hele folket!

Uansett, etter hva han forsker'n eller hva han var sa, så må man jo teste hasj først for å se om man tåler det. (Hvis jeg vrir litt på det).

Selv røyka jeg hasj seks - sju ganger før det i det hele tatt virka - var det da jeg ble helt spik spenna sprø? - Fire ganger holdt ikke i det hele tatt.

Det finnes en del folk som ikke tåler melk, egg, nøtter , diverse medisiner og så videre.

Noen kan faktisk dø av å innta noe de ikke tåler - hasjere blir altså bare sprø, men vi rekker iallefall forsøksvis å bli påført noja'n før vi dør vi - den fordelen har ikke alle de andre....

NRK-programmet ligger her: http://www7.nrk.no/nrkplayer/default.aspx?...indeks_id=44239

eller, hvis brannmuren din stopper deg så kan du gå inn herfra: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/5019023.html

freddie

"Du må smaka han sjøl, men eg vil smaka med deg".

aarya

NRK har nettmøte. Følg linken øverst på siden. Fremdeles tid til å sende inn spørsmål tror jeg.

tHeHerb

NRK har nettmøte. Følg linken øverst på siden. Fremdeles tid til å sende inn spørsmål tror jeg.

Skumra litt fort her jeg :(

aarya

Feilfokusering? 06.09.2005 13:59:36

Jo Henning: Alt som blir misbrukt er vel egentlig farlig for kroppen på en eller annen måte. Er du ikke enig? Og, hvorfor all fokuset på cannabis? Hvor er fokuseringen på hjemmebrent og smuglersprit? Og tror du ikke at alkohol i alle slags former har større sjanse for misbruk enn hva hasj har? Jeg mener, siden det er sosialt akseptabelt å drikke seg totalt bort. Kan ikke alkohol også fremskynde psykoser/psykiske problemer/schizofreni?

Ingunn Hove: Alkohol er svært farlig når det blir misbrukt, og alle kjenner til ekstrarisiko ved hjemmebrent og smuglersprit. Alkohol misbrukes i langt større omfang enn cannabis, og har større konsekvenser. Det betyr ikke at cannabis ikke er farlig, og jeg mener vi må fokusere både på begge disse og andre stoffer. Alkohol har ikke samme risiko for psykose som cannabis, men er farligere på andre områder.

-----------------------------

MUAHAHAH!!!! Jeg fikk svar på spørsmålet mitt!! YAY!!! :( :(

Selvsagt kunne jeg ha spurt lurere og klarere, men.. Jeg hadde det travelt.

(Har jo ADHD da, og da skal alt skje med en gang.. :( )

Jeg tror vi må få igang noe fokusgruppe på dette med psykoser, og finne ut om det faktisk er sant, eller om det bare er oppspinn.

Jeg tror vel, at dem som utvikler psykoser og lign. hadde utviklet det uten bruk av hasj også, men siden hasjen er der, er den da den perfekte syndebukk.

Bare mine tredve øre for saken.

tHeHerb
Feilfokusering? 06.09.2005 13:59:36

Jo Henning: Alt som blir misbrukt er vel egentlig farlig for kroppen på en eller annen måte. Er du ikke enig? Og, hvorfor all fokuset på cannabis? Hvor er fokuseringen på hjemmebrent og smuglersprit? Og tror du ikke at alkohol i alle slags former har større sjanse for misbruk enn hva hasj har? Jeg mener, siden det er sosialt akseptabelt å drikke seg totalt bort. Kan ikke alkohol også fremskynde psykoser/psykiske problemer/schizofreni?

Ingunn Hove: Alkohol er svært farlig når det blir misbrukt, og alle kjenner til ekstrarisiko ved hjemmebrent og smuglersprit. Alkohol misbrukes i langt større omfang enn cannabis, og har større konsekvenser. Det betyr ikke at cannabis ikke er farlig, og jeg mener vi må fokusere både på begge disse og andre stoffer. Alkohol har ikke samme risiko for psykose som cannabis, men er farligere på andre områder.

-----------------------------

Må si det var ett fint spørsmål å komme med, og fikk jo litt ålreit svar da? :(

aarya

Joda, herbie.. Jeg er godt fornøyd med svaret. Men jeg må fremdeles innrømme at jeg synes at alt fokuset ligger på cannabis, og ikke hvor jeg synes det burde være. Nemlig på alkohol. Selvsagt er det viktig å forske på cannabis, og finne ut om eventuelle skadevirkninger, men det funker dårlig å drive med sånn propaganda som det gjøres i dag.

Faktisk, så mener jeg at det burde være en advarsel på alle flasker med alkohol, på lik linje med tobakksvarer.

Om vi ikke får cannabis legalisert, kanskje det hadde vært noe å satse på? :( :( :(

Neida.. Skal slutte nå.. :( :(

tHeHerb

Nei, men er helt enig i at meste parten av fokus burde ligge rundt alkohol. Det er jo mer skadevirkninger i alkohol enn det er rundt cannabis. Folk blir mer og fortere skadet på alko enn cannabeis og det burde mennesker tenke litt mer på.

Har nemmelig hatt en ganske lang diskusjon med en uviten lita jente om at det faktisk er mer farlig å drekke seg drita enn å fyre seg en joint, og at hasj brukere ikke er narkomane osv. Var drit morro, siden jenta hadde ikke noe kunnskaper ang. dette emne så hun tapte med rå stil. Diskusjonen ble avsluttet med at hun ikke gadd å høre på en narkoman som meg og at jeg bare kunne "Dra til h*lvette* osv..

snakk om mangel på kunnskaper :P

aarya

Noen andre her som sendte inn spørsmål til nettmøtet i dag da?

Eller er jeg og herbie her de eneste våkne? :P

tHeHerb
Eller er jeg og herbie her de eneste våkne? :P

Hadde sovet jeg også om jeg ikke hadde måtte gå på jobb :P

*men helt enig at dere må våkne litt, trengerikke å være så "tåkete"* ;) :P

Pål Bong Hansen

sendte inn 3-4 spørsmål, men ingen svar.

som vanlig var jeg for fjern til å huske å ta kopi av spørsmålene :P

PBH

Pink Panther

Haha, jeg fikk svar, men bare på det ene spm mitt. Ikke overraskende var det det uskyldige spm hvor jeg bare spør hva som skjer når man røyker. Selvom jeg vet det godt selv fra før :P Tenkte å sjekke hva hun hadde å si om saken. Og også for å se hvem av de som gikk igjennom. De er nok litt mer selektive enn de burde være... Tenkte ikke på å kopiere det andre spm, men det var iallefall mye av fakta fra den andre siden ("vår" side), pluss en del synspunkter og kanskje litt for frempå utsagn/spm. Jaja. Kan ikke bli fornøyd hver gang.

(fy søren, det var et skikkelig crap-spørsmål, skulle nesten ønske det ble forbigått i stillhet :ph34r: )

Hva skjer?  06.09.2005 13:19:51 

Silje: Hva er det egentlig som skjer når man røyker hasj? Hvor blir man påvirket? Er det bare i hjernen, eller går det på hele kroppen. Har du noen pekepinn på hvordan man føler det og hvordan det er etterpå?? Har alltid lurt sånn på det...

Ingunn Hove: Hasj virker både på kroppen og hjernen. En får økt puls, rødhet i øynene og tørr munn. Mange får plutselig lyst på søtsaker. En kan få forandret tids- og kroppsoppfattelse og redusert evne til å oppfatte avstander. Reaksjonsevne og oppmerksomhet reduseres. Rent psykisk oppleves det avslappende og en får økt velvære. Virkningen over tid er ofte sløvhet og manglende tiltakslyst. Stoffet sitter i kroppen i lang tid, og en får ikke samme opplevelse av dagen derpå som med mange andre stoffer.

(egentlig må si at jeg tror oppmerksomheten bare flytter fokus, er jo mange ting du leker merke til stein som du aaldri tenker over i vanligmodus. Blir oppmerksom på andre ting på en måte...)

aarya

Jeg må si jeg liker ett av argumentene som propagandabevegelsen kaster rundt seg veldig mye.

Nemlig det om minsket tiltakslyst/apati.

Jeg røyker nemlig ikke. Aldri prøvd noen form for stoff overhodet, og vært full på alkohol en gang. (Og den gangen var mer enn nok, bare til informasjon.)

Men, jeg eier ikke tiltakslyst. Og grensen til apati, er vel snart nådd tror jeg faktisk.

Kanskje det er spøkelseshasjmolekyler som har gått inn i kroppen min og påvirket meg?? ;)

Hvilket minner meg på, at jeg burde aldri skrive innlegg når jeg er trøtt og sarkastisk/småmorsom. :P :red: :P :P ;)

eRk
Det blir som å spille bingo, det finns ikke vinnere. Du kan bare tape.

HAHAHAHA..... :red:

eRk.

aarya

eRk.

Jammen.... Jeg har da faktisk vunnet i bingo!! Riktignok så vant jeg bare to lysestaker og en.. ting... Men jeg vant! Spilte bare for 10 kroner også. :P :P

Hva skal så det bety? :P ;) ;) ;) :P

soakedbud

eRk.

Bestemora mi spiller Bingo!, og trives med det :P

eRk

Hvorfor spille bingo, når du bare kan TAPE! *skrik/hyl* :P

eRk.

aarya

Hvorfor leve ulykkelig, når du kan dø av hasjabis? :P :P

Nei!! Jeg har det!!!

*kremt*

Hvorfor spille bingo når du kan være stein! :P ;) ;) :P :red: :red:

TheHappyChemical

det er jo ikke noe nytt at man kan få psykoser av diverse rusmidler. cannabis også. psykoser er ikke morro, men er ikke grunn nok til å forby det.

Captain_Evil
det er jo ikke noe nytt at man kan få psykoser av diverse rusmidler. cannabis også. psykoser er ikke morro, men er ikke grunn nok til å forby det.

Hasj kan føre til psykoser, basert på staestikker som angivelig viser at mennesker som har efaring med hasj bruk i x mengde.

Det kan virke åpenlyst for mange at det følger av denne statestikken at hasj er psykisk helsefarlig.

Vi vet desverre ikke hva som faktisk skjer i hjernen, hvilke stoffer som påvirker hva og hvordan. Altså er det ikke noe grunnlag for å påstå at det er kjemiske effekter av hasjen som kan føre til psykose. Hvis ikke det er hasjen, hva kan det være da?

Den psykiske påkjenningen av å være hasjbruker i et samfunn hvor det er ulovlig og blir sett på som umoralsk og grovt uansvarlig har vi heller ikke kjennskap til hvilke effekter kan ha på psyken til hasjbrukere, jeg tror at det sosiale stigmaet med hemmelighetstvang eller utstøtelse som konsekvens kan være minst like skadelig over tid som den kjemiske effekten i seg selv.

Mest sansynlig er det en kombinasjon av de to + psykiske elementer som stammer fra før hasjen gjorde sitt inntog som hobby.

/another day of stating the obvious to the only ones who allready know :ph34r: