Jump to content
Sign in to follow this  
Daggadigger

Lobbyvirksomhet

Recommended Posts

Daggadigger

I går satt jeg og prata med et forhenværende medlem i natur og ungdoms sentralstyre. Hun fortalte meg om hvordan hun selv hadde vært med og påvirket politikere på stortinget. De ringte rett og slett og avtalte møter med de og de politikerne, for så og prøve å overbevise dem.

Det viktigste er at man har troverdighet og mange bak seg.

Hva hvis alle legaliseringsvennlige organisasjoner starta en paraplyorganisasjon og spleisa på å leie inn en skikkelig profesjonell lobbyist? Det tror jeg virkelig kan få fart på sakene.

Forconin

God ide i og for seg..

Ser for meg en skikkelig skakk stoner som driver og surrer rundt på stortinget og påvirker politkerne til å begynne selv. :)

Daggadigger

Vel, jeg ser for meg en pent kledd, veltalende Superstreiting. Det er desverre sånn her i samfunnet at politikere ikke gir fem øre for en slapp stoner. Vi trenger en profesjonell lobbyist! Det koster sikker masse, men det må da være ganske mange cannabistilhengere her i landet, hvis man bare klarer å røske liv i alle sammen.

Guest kkt1986

Det finnes verdige kandidater. Uten å utpeke meg selv på noen måte, må jeg jo si at jeg ikke føler at mitt (forholdsvis lave) cannabisforbruk ikke har påvirket min aktivist-/tiltaksånd i noen negativ retning. Blant annet takket være at jeg har fått være så aktiv som hobbyaktivist en periode her på NorCan, har jeg følt at aktivistånden har gjennomsyret meg med kraftig optimisme idet jeg har tatt initiativ i forhold til å starte opp igjen et lokallag for SU i Haugesund.

Jeg har ingen erfaring med lederskap utover oppmuntrende aktivistprat her på forumet, men får kanskje målt meg selv litt og høste litt erfaring i SU-engasjement det kommende året...?

Alt dette for å understreke og gjenta den første setningen i innlegget mitt:

Det finnes verdige og gode kandidater til et slikt prosjekt!

Stå på med planleggingen :(

Qif

Siden jeg er røykfri, og kjemisk rensa, så skal jeg vurdere dette, hvilket jeg allerede har vurdert i meget lang tid allerede, og ja, jeg kjenner KTR, (faktisk) og har nok endel å bidra med i en nyansert kampsak, men så er jeg ikke blind for enten eller mentaliteten heller, så den som tror at jeg vil tale alles sak tar feil, for man må tross alt ha en viss form for moralsk grense, og det kan man se på som brekkstangen i mot disse krabatene som ikke forstår at man vil ha bare fri turnips til alle uten å nyansere det hele, da det ikke er å forvente at man kan gjenoprette "pusher street" i Oslo etter fallet på Christiania..

Gir man lillefingeren så snakker man lettere samme språk som dem. Maktapparatet er ikke besatt med personer som vil gi etter for noe som er ugjennomførbart, og det har jeg forståelse for, men at man ved å inngå kompromi er et stykke på veg.

Man bygde ikke Rom på en dag heller. Og i min ungdom gikk vi naive rundt og trodde at turnipsen ville være fri om fem år, og etter fem år tenkte vi ti år, og etter ti år tenkte vi tyve år, men for helvete, intet har skjedd, fordi saken har vært for lite nyansert, og vi, dengang som nå, forventet at det skulle bli helt fritt, hvilket man bare kan drømme om i evigheten, og her må man ta hensyn til tobakindustriens fall, og at det tross alt i all hovedsak er kriminelle gruperinger som står bak mesteparten av importen. Så dette er et meget nyansert problem, og det vil ta hele søndagen å fremstille min sak med skrevne ord, og det gidder jeg ikke.

Videre skal man se all den kritikken man vil få fordi man ikke snakker per og pål sine interesser og vil gavne enhver som ikke er istad til å ivareta seg selv, og her sikter jeg til den altfor lette søken mot en indre selvjustis i miljøet, og avstraffelser og annen negativ dritt som dette fører med seg ved at noen pushere pakker opp ryggsekken til naive duster ved å tro og håpe at alt de får ut av stua kan omsettes og pengene må strømme inn i et marked som allerede er overfylt fordi mange har fått av det samme lasset og byen flyter over av standard, og så fordi en eller annen dust har tatt på seg denne oppgaven og synker henfallen på sofaen hjemme og ikke evner å klare dette, ja så skal per sende pål og banke gørskiten ut av familien. Dette er å sette det hele på spissen, ok, men dette er en medvirkende årsak til at det er mange sider av en sak, og "flower power" begrepet døde ut i slutten av -70 tallet, og verden går videre, så dette må da bli en oppfordring til alle og enhver om å søke å stå sammen og bruke de små grå.

Kanskje kampen kan vinnes, men ikke tro at man kan få til å bygge slott med gater av gull og turnips i alle kroker, men at man kan ha sin lille blomst i fred og ikke trenger å bli paranoid av å ha turnipsen stikkende opp av lomma, se det er et mål, og la rettssystemet bruke energi på saker de har noe med, fartsbøter, trafikkdirigering osv..

Nei, seriøst mener jeg at man sammen kan få til en gruppering som består av nogenlunde oppegående mennesker, som sammen kan danne et råd, eller hva man ønsker å kalle det, såpass saklig at ungdom mot narkotika ikke kommer og knuser rutene og brenner fakler hver helg utenfor kontoret, og at man unngår Ottar som finner at dette backer opp for jenter med fri vilje.

Yusuf

Vi har flere opptil flere lobbyister.

Det er viktig å bruke folk som kjenner politikerne personlig. Det holder dessverre ikke med fine klær på Stortinget, bare se på de som allerede arbeider der...

Even Ganja

Dette er bra, dette er utrolig bra.

Om vi nå bare kunne samlet styrken til et felles løft, så er vi godt inne på rett område.

Jeg deltar gjerne i alle sprell, også politisk.

Savner faktisk en anledning til å ta dem for meg.

-ganja+

Daggadigger

Johnnyl: Så bra at dyrkeklubben har lobbyister. Kunne du fortalt litt mer om hvordan de går frem og om responsen de får?

Har snakket mye om legaliseringssaken med de to NU'erne jeg kjenner (ei sitter i styret, og ei har sittet der). De har ofte drøftet saken, og det er visst en ganske stor fraksjon som er veldig for at NU skal kjempe for legalisering av industrihamp. Men flertallet har bestemt flere ganger at dette ikke skal være noe NU jobber mot. De mener det vil minske deres kredibilitet i forhold til politikere og andre maktinstutisjoner.

Yusuf
Johnnyl: Så bra at dyrkeklubben har lobbyister. Kunne du fortalt litt mer om hvordan de går frem og om responsen de får?

Har snakket mye om legaliseringssaken med de to NU'erne jeg kjenner (ei sitter i styret, og ei har sittet der). De har ofte drøftet saken, og det er visst en ganske stor fraksjon som er veldig for at NU skal kjempe for legalisering av industrihamp. Men flertallet har bestemt flere ganger at dette ikke skal være noe NU jobber mot. De mener det vil minske deres kredibilitet i forhold til politikere og andre maktinstutisjoner.

Hva er NU kjenner ikke til dem tror jeg hva er det?

Lobyistene våre jobber mot Norsk legeforening,helsedepartemanget,byråkratene og helsepolitiske personer.

Disse jobber for at pasientene våre skal bli tatt vare på ikke for Legalisering av urten vår.

Yusuf
NU= Natur og Ungdom

:-j

Ja bra folk kjenner flere der synes de har viktigere ting å ta seg av enn cannabis men hamp må jo vere en ting de er glad i.

Var foresten med når de starta sammen med fredrikk og kurt skal ta kontakt med de i morgen må jo vere for hamp de. Kan ikke skjønne noe annet.

Er de i mot hamp må de slutte og tulle hvilken plante er bedre for miljøet enn hamp.

Sikker på at de ikke er for?synes dette er merkelig skal ringe de i morgen .

Kos deg og takk for att du gjør meg oppmerksom på dette.

Natur og ungdom mot hamp nå har jeg hørt det meste men dette tar kaka prøvde og ringe fredrikk nå men han sover vel kansje belona er mot og da ler jeg meg i hjel he he Det går ikke ann.

Johnny Dk

Yusuf

Snakka med Natur og ungdom de er ikke i mot hamp de synes hamp er en bra ting men vil ikke jobbe aktift for en lovendring på området sånn som grønn ungdom gjør.

De er selvfølgelig for hamp men har mye viktigere ting og jobbe for (heldigvis)

og det støtter jeg dem i .

La de vidunderlige mennskene jobbe med tinga sine i fred hjelp dem om dere kan hamp saken kjører vi uten dem da de har mye viktigere ting og jobbe med.

Johnny Linnerud Dyrkeklubben

Daggadigger

Sa ikke at NU var mot hamp, men at de ikke ville ha det som "sak". Er enig i at de har bedre ting å jobbe med, som feks gasskraftverksaken.

Guest kkt1986

Det er vel antakeligvis nok et tilfelle av "signaleffekt-syndromet". De ser fordelene ved å legalisere industriell hamp og evt. cannabis til medisinsk bruk, men er redde for at liberaliseringen skal gi "signaler" om at cannabis er greit :)