Jump to content
Sign in to follow this  
Johnnyh

lys

Recommended Posts

Anti-S

cropshop.no

hemphouse.no

Kjøp & Salg på forumet , prøv også "Søke" funksjonen her.

Yusuf

Vest lys er billigst i norge på phillips.

bizzi

Hvis du bare skal ha tak i pære, har jeg sett at Design Belysning har noen Son-T-pærer til ca. 250,- for 400W og 475,- for 600W, og det er jo ikke så dyrt. Dessuten holder de til i Karl Johans Gate, så vidt jeg kan se...

Yusuf

Jobbet der i 2 år gå innom og prut med Øystein han eier firmaet jeg solgte 400w son t plus pia til 120 kr til dyrkera og 600w for 220kr si hva du skal bruke pera til så får du rabbat hos Øystein.

Design belysning kjøper armaturer fra Vest lys og når jeg jobbet der fikk vi perene biligere derifra enn fra Philips.

Det var jeg som fikk så bra priser hos vest lys Philips sjefen kjørte nesten av veien da jeg fortalte han hva jeg ga for 400w og 600w hos Vest lys.Johnny DK

bizzi

Johnnyl: Hva med armaturer? Hvor mye kosta de hos DB?

mr.ganja

kan man pluggen rett i veggen da? sto noe om no overharmoniske strømmer i 400V’s anlegg.

er det noen som har ringt dem i nyere tuid? har de sammme priser enda? (under tusen lappen) //vestlys

ajnag neve (midlertidig)

Hvordan er det med pærer, kan man bruke f.eks 400W og 600W om hverandre i samme armatur. Eller må man nødt til å ha armatur tilsvarende Watten på pærene som skal brukes.

Og burde man bruke en pære for grow og en annen for bloom, eller er de som kan brukes til begge like greie?

Andy

Siden lys var så inn nå, hadde jeg noen kjappe spørsmål om noen kunne være så snill.

Er det noen restriksjoner for å kjøpe HPS 1000 watts armatur og pærer? Enser og ha lest det her en plass, siden alt er 600 watt. Da 250w x4 ikke er lik 1000w når det kommer til intensitet, og gjennomtregnings kraft. Hvor kan de eventuelt kjøpes i utlandet eller her, og hvor får man kjøpt pærer pr. bulk, altså evt. 10 pakker osv.

Er det noen som har diagram eller kan si litt om hvor mye av PAR og eller intensitet verdiene en pære taper ved tid, eller hvor ofte det da kan lønner seg og skifte en HPS pære.

Kan noen også gi meg en liten oversikt over hvilke pærer / produsenter som er mest populære her til lands og gjerne litt hvorfor, dette være metall hallogen og HPS. Eller hvilke typer som blir brukt sammen for og dekke mest mulig av fargespekteret, og gjerne hvor de kan kjøpes.

Jeg lurer også på om den eneste (men viktig) fordelen med en god armatur/starter/ballast er at pærene varer lenger (ala lysstoffrør startere), eller vil faktisk spektret eller intensiteten bli bedre?

Og så lurer jeg litt på hvor jeg kan finne billige kraftige Metall Hallogen lamper, hvilke pærer som er anbefalt osv? Da jeg kunne tenkt meg noen MH lamper.

Hvordan er det med pærer, kan man bruke f.eks 400W og 600W om hverandre i samme armatur. Eller må man nødt til å ha armatur tilsvarende Watten på pærene som skal brukes.

Og burde man bruke en pære for grow og en annen for bloom, eller er de som kan brukes til begge like greie?

Det er mange som bytter pærer for og få dekket størsts mulig av det elektromagnetiske spekteret, da pærer kan fylles eller dekkes med forskjellige gasser og stoffer, dette gjør at den høyeste intensiteten toppes på en annen bølgelengde. Produsentene holder ofte tett om sin spesielle blanding, derfor varierer ’peak’ ytelsen fra produsent til produsent.

Også diverse atmosfæriske variabler spiller inn på hvilken behov planten har i sin naturlige lysspekter / syklus.

De PAR (Photosynthetic Active Radiation) verdier vi er ute etter er som regel blått som er det sterkeste, dette kan man se ved at lyset blir mer blått jo lenger undervann man kommer. Og i andre enden av spektret er det rødt, og så jobber vi oss igjennom hele spekteret til finner fargen grønt som er det lyset med minst intensitet, og minst brukbart for plantene, hens ser vi plantene som grønne. :D

HPS lamper dekker best den røde delen av spekteret, hvor av MH (Metall Hallogen) dekker bedre det blå spekteret, det er anbefalt å kjøre en kombinasjon, da man da simulerer solen best. HPS er derimot blitt mer populært pga. lavere varmeutvikling.

Husker ikke 100% i farta hva som var best for blomstring og vegging. Men HPS gir rødt lys som stimulerer frukting, blomsting (solen blir med rød rundt høst eller hva). Mens det blåhvite lyset oppfordrer planten til og ikke bli så høy og heller mer buskete, og passer best for veggativ modus? Men da PAR er som næring for plantene og er det som er viktigest for plantens fotosyntese, er jeg usikker på hvilken bølgelengder som står for hva i plantens klorofyll eller stoffskifte, hadde noen info på dette hadde det vært kult.

Tror det lar seg gjøre og både kjøre en 600 watts pære i en 400 watts ballast, lyset vil tenne, men jeg tror ikke ytelsen vil bli like bra. Men akkurat her går jeg på tynn is og Johnny L burde kunne mer her.

Jeg tar noen shortcuts og spør her, har ikke hatt så mye tid til å gjøre egen research med og finne leverandører osv. Her, ta et trekk folkens!

Ps. Posten ble litt lengre en jeg hadde tenkt, zzzz.

Edit : Rettet en haug med stoner leifs, sikkert mange igjen.

Mvh

Andy

Yusuf

Oi Først bizzi armaturene får du biligere hos vest lys.

Tin Tin du må ha armatur med 600w ballast for og kjøre 600w pere.

Når det gjelder lys spekter så mangler Son t plus Pia litt av det blå spekteret som du trenger i vekst fasen derfor kjører flere dyrkere metall halogen pere i vekst fasen sammen med Pia.

Dette mener jeg det ikke er behov for mer da Green power har mere av det Blå spekteret(også det Røde)og er en fullverdig pere for hele dyrke perioden.

Psyp det er ingen restriksjoner for 1000w men problemet her er perer Philips leverer ikke son t i 1000w Osram har en son pere 1000w men denne er dårlig.

Crop shop selger 1000w vekst pere men jeg tror dette er bambus perer det vil si dårlige perer men prøv 1000w er 1000w.

Hvis du ringer Øystein i Design belysning kan han sende deg brosjyre på Green power,Son t plus Pia,Metall halogen med farge spekter diagrammer.

Der vil du også se hvor mye de svekkes over tid men der er Philips enestående med en lysgaranti etter 100% av levetid skal peren ha minst 90% av lysutbytte igjen.

Dette er det ingen av konkurentene som klarer og er med til og gjøre Philips perene til Rolls royse i forold til Osram gamel Lada.

Det viktigeste med ett armatur for oss er hvordan de reflekterer lyset ned på plantene våre der er Vest lys sine klart best.

Gavita armaturene har en reflektor som ikke passer skapa våre mens reflektoren i Vest lys sine er perfekt for oss.

En kjempe fordel til som Vest lys sine armaturer er at du kan kjøre både HPS og metall halogen i samme armatur.

Metall halogen er biligst hos Vest lys og så klart Philips er beste produsent av de og Vest lys leverer Philips.

Tror jeg fikk med alt nå kos dere Johnny DK

bizzi
Jobbet der i 2 år gå innom og prut med Øystein han eier firmaet jeg solgte 400w son t plus pia til 120 kr til dyrkera og 600w for 220kr si hva du skal bruke pera til så får du rabbat hos Øystein.

Er det bare sånn: "Halla Øystein! Jeg skal dyrke litt weed, og så lurte jeg på om du kunne gitt litt rabatter? Virker det litt rart, eller er det bare meg?" :)

mr.ganja

and again:

kan man pluggen rett i veggen da? sto noe om no overharmoniske strømmer i 400V’s anlegg.

Andy

Mr. Ganja, jeg er veldig usikker på hva overharmoniske spenninger er, og vil ikke utale meg om det. Men jeg antar, for det er det vi gjør, at de armaturet du kjøper kobles rett i stikkontakten.

Andy

bizzi

Kan ikke tenke meg noe annet jeg heller. Folk på forumet ville aldri i livet ha foreslått denne armaturen hvis den var beregna på 400V-nett. I verste fall er det kanskje en kabel som må kobles til, men det burde alle greie!

Andy

Men for og få det avklart av en som vet, det går greit og sette en 250w i et 400w amratur, uten noen farer?

andy

Guest Prof. Baltazar

Jepp Psyp, det går bra med 250 i et 400-armatur og 400 i et 600-armatur også.

Ellers vil jeg anbefale alle som tenker på å dyrke over lengre tid, å kjøpe eksterne ballaster som både kan ta MH- og natriumspærer (HPS).

Yusuf
and again:

Skjønner ikke helt spørsmålet er ikke elektrikker plugge hva i veggen?. Johnny Dk

Yusuf
Jepp Psyp, det går bra med 250 i et 400-armatur og 400 i et 600-armatur også.

Ellers vil jeg anbefale alle som tenker på å dyrke over lengre tid, å kjøpe eksterne ballaster som både kan ta MH- og natriumspærer (HPS).

Anbefaler også eksterne ballaster på grunn av sikkerhet men Vest lys sine armaturer er bygd med ballast som tar både hps og mettal hallid.

Anbefaler alikevell alle til og ta ut trafoen i armaturet og putt den i egen boks dette har flere fordeler armaturen blir lettere du får bort varme og støy og husk ballaster kan eksplodere.

1 av 1 milijon ballaster eksploderer uten grunn det hart skjedd en cannadyrker jeg kjenner og tenk selv eksplosjon damer barn huff :P . Johnny DK