Jump to content
Sign in to follow this  
Ordbok

Dyrkeplaner v2

Recommended Posts

Ordbok

Hei,

Etter mye surfing, idémyldring og generelt dårlige dealere i helt ny by, har jeg nå bestemt meg for å begynne å dyrke! Har nettop flyttet til ett nytt studiested (tja kan vel nevne at det er Trondheim, i tilfelle noen vil pm'e meg og invitere til et bødparty! :P). Er utrolig lei av dårlig hasj, og er keen på en givende hobby. Har nettop fått meg ny leilighet, oppsettet er som følger: Soverom 15kvm, Stue 10kvm, Toalett++. Eneste som er et problem er at jeg har felles inngang med to eldre mennesker som bor ved siden av meg, men tror ikke det skal bli et problem. Har trossalt planer om å investere i utstyr som gjør prosessen knirkefri, luktfri og nydelig! :)

Jeg har lyst til å gjøre dette skikkelig fra begynnelsen av.

Jeg har sett mye på denne topicen her; http://www.norcan.org/ipb/index.php?showtopic=15785

Og dette virker som en fornuftig løsning for meg. Er ingen snekker, og har ingen plass til å snekre på! :redeyes:

Dyrketelt

Jeg har bestemt meg for å bruke et dyrketelt.

Tenker på Homebox XL som er 120 x 120 x 200 cm.

Lys

Slik som jeg forsto det, var det lurt å gå for både 600W HPS, samt MH. Stemmer dette for dette growet?

Ventilasjon

Her trenger jeg hjelp fra grunnen av. Jeg har forklart leilighetsløsningen min, og jeg er helt avhengig av at det ikke lukter gress i gangen til naboen! :ninja:

Trenger hjelp med hva slags utstyr jeg trenger, hvordan jeg skal sette det sammen, og hvor stor effekten / garantien er for at det så og si er luktfritt (I hvertfall at lukten ikke overskrider rommets fire vegger).

Næring, jord og lignende

Mange her på norcan har snakket varmt om biobizz så jeg går nok for dette.

Jord og leca kjøper jeg på plantasjen. Er det slik at alt man trenger for å lage et medium plantene trives i er vanlig blomsterjord og leca?

Diverse

Timer, temperaturmåler og luftfugtighetsmåler skal skaffes.

Frø

Jeg har alltid vært en fan av god Sativa, og har lyst på en oppløftende state of mind når jeg røyker.

Jeg trenger tips til gode sativa frø, som vil passe i mitt growoppsett, og mitt medium! :)

Jeg har helt sikkert glemt en hel masse, iom. at jeg er helt ny på området. Men det er derfor jeg nettop søker dere's kunnskap og erfaringer! :) Håper på svar, og at jeg kan komme i gang med bestillingen av alt jeg trenger i løpet av de nærmeste dagene.

Skriver under på ny leilighet i dag, og flytter dit om 2 dager.

Skal hvertfall bli i leiligheten i 6 måneder, og det er vel mer enn lang nok tid til å få opp plantene mine? :)

Setter pris på alle svar :)

Menton

Hei,

Har du sett dyrkehåndboken til Norcan?

dyrkehåndbok

fantastisk blekke som gir det alt du trenger av tips og info.

Ordbok

Takk for svar :thumbsup:

Jepp, printet ut hele blekka i seg selv for 2 dager siden, og dette er nå blitt mitt lesestoff på senga.

Er kommet ca. halveis, og har allerede begynt å få en idé om hva prosessen går ut på.

Grunnet til at jeg startet topicen var fordi jeg trengte ekstra tips i forhold til akkurat min situasjon, luktfritt mm.

Mvh Ordbok!

Heffern

Masse frø som kan passe deg,søk litt rundt.Sats på noe som er easy to grow.

http://www.drchronic.com/products.asp?recnumber=722

En bra jordblanding er jord og 20% perlite(gir luft til røttene) og 20% vermiculite(holder bra på fuktighet og gir luftighet)

I dyrkeboka står det hvordan du regner for å finne ut hvor sterk vifte du trenger.

Ordbok
Masse frø som kan passe deg,søk litt rundt.Sats på noe som er easy to grow.

http://www.drchronic.com/products.asp?recnumber=722

En bra jordblanding er jord og 20% perlite(gir luft til røttene) og 20% vermiculite(holder bra på fuktighet og gir luftighet)

I dyrkeboka står det hvordan du regner for å finne ut hvor sterk vifte du trenger.

Tusen takk for oppskriften på jorden! :thumbsup:

Er ganske ny i gamet, men skal prøve å få lest ferdig håndboka til i morgen. Et spørsmål som jeg lurer veldig på, er om det faktisk er mulig og få et "Grow Tent" 100% luktfritt.

PS: Så forresten på seedsa du anbefalte, så jo top notch ut! :)

PS2: Failet på edit første gangen, helt ny i forumet, beklager dette!

Edited by Ordbok

Can_Man

Hei og hjertelig velkommen hit :thumbsup:

Skal være mulig å få det lukt fritt ja, med god ventilasjon og riktig strl. på et godt kullfiltrer bir det smooth :) dette står det mer om i dyrkehåndboka du leser.

Et lite tips ang jordblandig. HUSK å skyld lekakulene GODT før du blander dem i jordmixen. da disse har en tendens til å kludre til PH'en i jorda di. En faktor som er vedig viktig i forhod til plantens næringsopptak.

Ang. lys kan du godt bruke MH under vegge perioden, men min ærfaring er at en god 250w "sparepære" http://designbelysning.no/site/maler/stand...;produktid=2491 6400K fungerer så åsi like godt og den bruker mindre strøm også :)

600w HPS til blomstring vill nok gjøre plantene fete og gode, så lenge resten av faktorene er 100% på plass ;)

Lykke til videre med panegging/innkjøp og oppstart. Blir morro å følge med.

peace!!

Ordbok
Hei og hjertelig velkommen hit :)

Skal være mulig å få det lukt fritt ja, med god ventilasjon og riktig strl. på et godt kullfiltrer bir det smooth :) dette står det mer om i dyrkehåndboka du leser.

Et lite tips ang jordblandig. HUSK å skyld lekakulene GODT før du blander dem i jordmixen. da disse har en tendens til å kludre til PH'en i jorda di. En faktor som er vedig viktig i forhod til plantens næringsopptak.

Ang. lys kan du godt bruke MH under vegge perioden, men min ærfaring er at en god 250w "sparepære" http://designbelysning.no/site/maler/stand...;produktid=2491 6400K fungerer så åsi like godt og den bruker mindre strøm også ;)

600w HPS til blomstring vill nok gjøre plantene fete og gode, så lenge resten av faktorene er 100% på plass :)

Lykke til videre med panegging/innkjøp og oppstart. Blir morro å følge med.

peace!!

Tusen takk for det!

Det høres kjempebra ut, som sagt har jeg planer om å bruke lang tid på oppstartsfasen, slik at dette skal gå knirkefritt for seg!

Denne "sparepæren" du snakker om virker veldig fornuftig, iom. at det jeg har er en hybel-leilighet hvor strøm betales av husvert. Jeg var hos henne i dag, og skrev under kontrakt, nevnte da at jeg hadde en veldig stor stasjonær maskin, som hadde en svær strømforsyning, på så vel som 700W. Jeg nevnte også at denne kom til å stå på nesten hele døgnet, iom. at jeg bruker det som server. Jeg nevnte videre at det da kanskje var fornuftig om jeg hjalp til med en 100lapp eller 2, i mnd. hvis dette skulle være nødvendig. Hun hadde full forståelse for dette. "Serveren" er jo da growskapet.

Jeg har enda ikke helt bestemt meg for GrowRoom oppsett, men faktum er jo at jeg leier leiligheten så jeg kan ikke begynne å skjære løs i skapet til husverten. Derfor tenkte jeg at et slikt GrowTent må være bra for blomstringsfasen, og heller bruke skapet som står der for stiklingsfasen. Nå har det seg slik at jeg kommer nok til å bytte leiligheter ofte, så om det blir noen stiklingsfase i det hele tatt er jeg ikke sikker på. Kan hende jeg bare dyrker planten fra frø til plante, for så å kaste den etterpå. Engangsgrow med andre ord.,

Husverten nevnte i dag at noen ganger når alt i leiligheten står på, komfyr, vaskemaskin og komfyrplater kan sikringen ha en tendens til å gå. Men jeg har en egen sikring for soverommet, og tenkte at det var her jeg skulle sette opp teltet, så håper ikke dette blir noe problem!

Takk for tipsene om jordblandingen, dog jeg må innrømme at jeg ikke er på det stadiet at tips om dette er nødvendig. Hovedoppgaven min nå er innkjøp, planlegging og action!

Jeg har lite plass, og skal kun dyrke til meg selv, rekreasjonelt.

Kom gjerne med tips på hvordan jeg skal begynne å tenke i forhold til growroom, innkjøp og action.

Seed-valg tas imot med stor takk også.

Tror dere det holder med en 400W HPS også ? Som sagt, vil gjerne holde strømforbruket på et noenlunde normalt nivå!

Smokes! :thumbsup: Ordbok

PS: I håndboka leser jeg nå om forsiktighetsregler (Måtte gå tilbake til denne seksjonen). Det står: Hvis du er en kjenning av politiet, bør du ikke dyrke hjemme. Nå har det seg slik at jeg tidligere i mine ungdomsår endte opp i en slåsskamp, hvor motstanderen fikk brukket kjeve. Dette måtte jeg sitte 3 måneder, i åpen soning for. Så i og for seg er jeg en kjenning av politet. Men dette er 2 år siden, og episoden skjedde i en helt annen by en den jeg befinner meg i nå. Nå har jeg som sagt tidligere flyttet til ny studieby, og funnet meg helt ny leilighet. Har aldri hatt politi på døra, på noen av stedene jeg har befunnet meg på. Jeg har planer om å gjøre innkjøpene uten papertrail og skal bedrive selve hobbyen med stor forsiktighet, har jeg da noe å være redd for? :)

Edited by Ordbok

Heisenberg

Tror de tenker på kjenning av politiet i forholdt til canna.

Skal du ha growlog?

skilpadde

Altså, en kjenning av politiet er ikke en som har en enkelt dom på seg. En kjenning er en som har vært borti politiet endel ganger, og som politiet kan finne på å stoppe når de ser vedkomne på gaten.

Tipper du ikke faller under den kategorien :)

Peace :thumbsup:

Ordbok

Jepp,

Tenkte jeg skulle skaffe meg et digital-kamera asap. For tiden har jeg bare en eldgammel iPhone, og tror ikke den er noe særlig og ta bilder med. Har hørt at du får gode kameraer til under tusen lappen, så går vel for et sånt et, ellers så har jeg alltids muligheten til å låne meg et kamera!

Growlog, skal seff kjøres! :D

Ordbok
Altså, en kjenning av politiet er ikke en som har en enkelt dom på seg. En kjenning er en som har vært borti politiet endel ganger, og som politiet kan finne på å stoppe når de ser vedkomne på gaten.

Tipper du ikke faller under den kategorien ;)

Peace :D

Tenkte meg det, ja. De kunne nok funnet på å stoppe meg ganske lett i byen jeg bodde i før, en liten småby. Men her oppe, heeeeeeeeeeeeeeeeell noooo! :)

skilpadde
Tenkte meg det, ja. De kunne nok funnet på å stoppe meg ganske lett i byen jeg bodde i før, en liten småby. Men her oppe, heeeeeeeeeeeeeeeeell noooo! :D

Det hørtes lovende ut! Så skaff deg utstyret i en fei, og start en growlog! Learning by doing er veien å gå!

Lykke Lykke til!

Ordbok
Det hørtes lovende ut! Så skaff deg utstyret i en fei, og start en growlog! Learning by doing er veien å gå!

Lykke Lykke til!

Thanks thanks, er du keen på å hjelpe meg med å sette opp en utstyrsliste på hva jeg trenger ?`

Jeg kan bestille alt som skal bestilles på nett i dag, jeg må bare vite hva jeg skal ha, og hvor jeg skal bestille det fra ;)

Samme gjelder med det jeg kan kjøpe på diverse butikker, kan også få det på gang i dag. Så kan jeg allerede starte opp en dyrkelogg ved å ta bilder av området jeg hadde tenkt å stasje opp! :)

Luv Ordbok :D

skilpadde
Thanks thanks, er du keen på å hjelpe meg med å sette opp en utstyrsliste på hva jeg trenger ?`

Hehe, det er jo ikke så lett for meg å sette opp en liste når jeg ikke aner noe som helst om plassen, så det er det nok best at du tar på egenhånd tror jeg :) men godt forsøk ;)

Det finnes masse guider her på forumet, samt hvis du tar en titt på de forskjellige growlogsene finner du nok utstyrslister som andre har tatt utgangspunkt i!

Det er den beste hjelpen jeg kan gi deg tror jeg!

:D

Heffern

Først må du jo ha et dyrketelt,vet du hvor du skal kjøpe det fra?

Ordbok
Først må du jo ha et dyrketelt,vet du hvor du skal kjøpe det fra?

Nei, det vet jeg ikke enda. Jeg tenkte på det i dag tidlig at et dyrketelt på 120 x 120 x 200 er jo ganske stort. Trenger jeg noe så stort, når jeg kun skal dyrke til mitt eget bruk?

Jeg tror jeg skal klare å få plass til ett såpass stort telt, så hvis jeg trenger det er det jo barfale å kjøre på! :D

Noen anbefalinger på sider jeg kan bestille dyrketelt på, jeg ser btw i den forumtråden som er lenket øverst i denne tråden, at han kjøper et såkalt "GrowKit", som inneholder alt du trenger. Er dette noe jeg bør satse på?

Mvh WordBook

pablo82
Nei, det vet jeg ikke enda. Jeg tenkte på det i dag tidlig at et dyrketelt på 120 x 120 x 200 er jo ganske stort. Trenger jeg noe så stort, når jeg kun skal dyrke til mitt eget bruk?

Jeg tror jeg skal klare å få plass til ett såpass stort telt, så hvis jeg trenger det er det jo barfale å kjøre på! :D

Noen anbefalinger på sider jeg kan bestille dyrketelt på, jeg ser btw i den forumtråden som er lenket øverst i denne tråden, at han kjøper et såkalt "GrowKit", som inneholder alt du trenger. Er dette noe jeg bør satse på?

Mvh WordBook

Jeg har DarkRoom DR60. Det er fin størrelse for å dyrke til eget bruk, med mindre du skal ha masse ekstra dilldall og stæsj inni det. Jeg bor selv veldig trangt, men teltet har jeg for så vidt plass til.

Ordbok
Jeg har DarkRoom DR60. Det er fin størrelse for å dyrke til eget bruk, med mindre du skal ha masse ekstra dilldall og stæsj inni det. Jeg bor selv veldig trangt, men teltet har jeg for så vidt plass til.

Hei,

Bruker du da dette teltet til vekstfasen, og blomstringsfasen?

Mvh Ordbok

DubBud

40% inert materie er unødvendig mye i en jordmix, IMHO. Jeg har aldri helt skjønt poenget med å tilsette perlitt for å øke drenering og samtidig tilsette vermikulitt for å øke water retention. 2 - 2 = 0, eller hur? Da er det like greit at det er jord med næring som kan plantene kan benytte seg av. Dessuten vil jeg si at coco er en fullgod, om ikke bedre, tilsetning. Coco holder på masse luft selv når det er bløtt, er hydrophilic og ikke hydrophobic (som f.eks. torv), dvs. at coco binder seg til vann og hjelper spredningen i mediet i motsetning til torv som frastøter seg vann (i ren coco kan man vanne fra bunnen av, og vannet vil likevel spre seg gjennom hele mediet.). Man slipper å bruke munnbind for å beskytte lungene mot nasty perlittstøv, samt at coco'n har god struktur/tekstur som legger til rette for god rotvekst. Og hvis man er helt organisk/økologisk så har coco en utmerket struktur for en levende mikroflora. Jeg skrev en liten rant om dette for en stund tilbake.

Litt perlitt gjør ingen skade, men det er ingen vits i å tilsette masse. Du må bare tilsette mer flytende næring (noe dyrkesjappene liker, siden de selger mer næring) og vanne oftere. Det er mer foolproof med jordmixer med masse inert materie siden det er vanskeligere å overvanne, men man kommer langt med jord, gode vanningsrutiner og gradvis ompotting. Sjekk ut pinned topic om Vanningsfrekvens og vannopptak og Ompotting 101 for grunnleggende info.

Heffern

Med potte uten dreneringshull funker jord,perl,verm. spesielt bra.

Man trenger å vanne svært sjelden.

Edited by Heffern

Ordbok

Hei,

har nå kommet så langt at jeg har lyst til å begynne å bestille.

Siden jeg synes 120 x 120 x 200 var litt over kanten mye, har jeg nå bestemt meg for å gå for Homebox L.

Denne har dimensjoner på 100 x 100 x 200. Noe som jeg synes er rimelig med plass.

http://img682.imageshack.us/img682/6483/asdfag.jpg

Ser denne handlelisten grei ut?

Hva annet trenger jeg for å få opp growet mitt? (Untatt seeds)

Med dette oppsettet, er det en 100% garanti for at det blir luktfritt?

Tenkte jeg skulle få igjennom bestillingen i dag, så håper på svar!

Luv Ordbok :D

Edited by Ordbok

Ordbok

Lurte også på hvor høyt strømforbruk alt dette til sammen vil få, i mnd?

Er det lurt å ha på ovnen mye, la data'n stå på hele dagen, og kjøpe en oljefylt radiator for å makse strømforbruket første par ukene før frøene kommer?

Har som sagt, sagt ifra til husverten at jeg har en datamaskin på 700W som står på hele dagen. Hun tror jo ikke akkurat at jeg skal dyrke weedar! :D

Heffern

Så bra ut de frøa,ville nok fått de i hus først før alt det andre utstyret.

Tilfellet det skulle skjære seg helt.

En pakke av hver er passe,pleier å være 10 stk. i hver.

Går nok bra med den strømmen,særlig nå i vinter da det er så kaldt og alle fyrer mye.

Edited by Heffern

lastboss

Strøm trenger du ikke tenke på med 2000w lys eller mindre