Jump to content
Sign in to follow this  
amadeus

Allergiske reaksjoner?

Recommended Posts

amadeus

Diskuterer cannabis med en retard på et annet forum, og han kommer med påstander som minner endel om god gammel skremselspropagande, bare litt mer kreative.

Det hevdes f.eks. dette: "En klump vil oppløses i tarmsystemet og kunstig tilsatte stoffer vil skape reaksjoner i systemet."

"og ting som kommer i tarmene tas opp og inn i blodet (stikkpiller o.l)

Og med THC i blodet skaper det en allergisk reaksjon i blodårene som vil påvirke hjertet."

"På stoffer som dette skaper det allergiske reaksjoner ja.

Og allergiskereaksjoner trekkersammen eller presser ut blodårene slik at det enten blir trangt eller for god plass.

Er det for trangt vil hjertet jobbe super hardt med å få fram blodet til de viktige organene og pulsen øker samt folk med forkalkede årer kan får hjerteinnfarkt. Når man ser nye studier at 11 åringer har like tette årer som 50 åringer så skal det ikke så mye til at unge personer også går på den smellen snart.

Dersom blodårene utvider seg no voldsomt vil det gå mye blod i årene og med tanke på at kroppen ikke har nok blod til å ha blod over alt hele tiden vil dette skape kaos. De store organene som blir prioritert av kroppen vil få for lite blod eller for skjeldent."

"Allergiske reaksjoner fra unaturlige stoffer er vel ikke akkurat skjeldent.

Og allergiske reaksjoner har den virkningen jeg fortalte ovenfor på blodårer. Har man da forklakninger i blodårene KAN man få hjerteinnfarkt dersom blodårene trekker seg sammen.

Slå opp anywhere you want, men det er faktisk tilfelle at blodårene gjør dette en gang i blandt De fleste merker ikke så mye til det iom at de er sunne og friske.

6 personer i norge har død på grunn av THC."

"”Seks dødsfall i de senere år der den utløsende årsaken høyst sannsynlig har vært de akutte virkningene av THC på blodkar og hjerte.

· En 39 år gammel mann ble funnet død i sin stue med tv-en på. Han hadde ingen tidligere historie med hjertelidelse, men hadde nettopp hatt sykeperm fra jobben som fisker pga skulderplage. På dagen han døde, ble han kjørt hjem av en kollega fordi skulderen hans ble verre. Funn av giftstoffer: Analysen viste 70 nm/l THC i blod og THC-syre ble påvist i urin.

· En 40-årig mann ble funnet død etter at bilen han satt i hadde kjørt av veien. Han hadde ingen sykehistorie og tok ingen medisiner. Funn av giftstoffer: Analysen viste 12 nm/l THC i blod. Det ble ikke påvist THC-syre i urin. Ingen andre funn av giftstoffer.

· En 43-årig mann med tidligere hjerteproblemer ble funnet død i sitt hjem. Han brukte flere forkjellige medikamenter, men ingen ulovlige. Funn av giftstoffer: Analysen viste 5 nm/l THC i blod. Urin var ikke tilgjengelig. Ingen andre funn av giftstoffer.

· En 37-årig mann ble funnet død hjemme hos en venn. Ingen informasjon omrusmisbruk eller hjerteproblemer. Funn av giftstoffer: Analysen viste 16 nm/l THC i blod og 0,04% etanol. Det ble ikke

funnet andre giftstoffer enn THC-syre i urin.

· En 17 år gammel gutt ble funnet død i sin seng hos sine foreldre. Han hadde tidligere brukt narkotika, uten at det fremkom hvilken form. Han hadde pollen allergi, men ingen historie vedrørende hjerteproblemer i familien. Funn av giftstoffer: Analysen i viste 10nm/l THC i blod. Urin var ikke tilgjengelig. Det ble ikke funnet andre giftstoffer.

· En 42-årig mann døde plutselig på et hotell. Livreddende førstehjelp ble straks iverksatt, uten hell. Han hadde en historie med rusmisbruk. Sprøytemerker i begge armer ble tilskrevet medisinsk behandling. Funn av giftstoffer: Analysen viste 21 nm/l THC i blod. Urin var ikke tilgjengelig. Det ble ikke funnet andre giftstoffer.

Data er hentet fra SRI. Merk at funn under obduksjon er utelatt, så som infarkt og andre funn på hjerte, blodkar og hjerne.”

Hentet fra Norskluftambulanse" (Dette er selvfølgelig pisspreik fra ende til annen)

Dette kommer fra en person som påstår at han har denne informasjonen fra sitt av prehospitale oppgaver og ambulansesjåføring.

Stiller meg sterkt kritisk til disse påstandene, men pga manglende kunnskaper så kan jeg verken avfeie dem eller bekrefte dem.

Noen som vet noe mer om dette og kan avfeie dem eller bekrefte dem?

Det jeg tror han vil frem til er at hjertet slår litt raskere av og til, som i og for seg er en ganske kjent bivirkning, hvis jeg ikke tar helt feil.

Kilder hadde også vært fint. Har lest litt på newscientist, men har dessverre ikke funnet noe om dette.

-amadeus

Eirik

Uffda.

Det er godt mulig fyren kjører ambulanse, men det gir han omtrent like mye cred som om han var en trailersjåfør.

For det er HELT tydelig at fyren ikke har et fnugg av medisinsk utdannelse.

Det hevdes f.eks. dette: "En klump vil oppløses i tarmsystemet og kunstig tilsatte stoffer vil skape reaksjoner i systemet."
En klump med hva? Bæsj? Kunstig tilsatte stoffer skaper reaksjoner i systemet? Går det an å være mer vag? De aller fleste stoffer som "tilsettes" kroppen vil gjøre endringer i "systemet". Men det behøver ikke bety at det er farlig.

Husk at folk som vet lite om hva de snakker om enten er veldig vage eller kommer med irrelevante fakta.

og ting som kommer i tarmene tas opp og inn i blodet (stikkpiller o.l)

Og med THC i blodet skaper det en allergisk reaksjon i blodårene som vil påvirke hjertet.

Ting som "kommer i tarmene" tas ikke nødvendigvis opp, nei. Men THC gjør det, ja.

Med allergisk reaksjon regner jeg med at idioten tenker på histaminutskillelse.

Det er helt feil.

Histamin vil utvide(dilatere) blodårene på samme måte som cannabis. Grunnen til at Cannabis utvider blodårene er at THC i seg selv har en vasodilaterende effekt (Malit LA, Johnstone RE, Bourke DI, Kulp RA, Klein V, Smith TC (1975) Intravenous delta9-Tetrahydrocannabinol: Effects of ventilatory control and cardiovascular dynamics. Anesthesiology 42(6):666-73).

Det som imidlertid er riktig, er at folk som har hjerteproblemer kan få forverrede symptomer på grunn av denne effekten.

På samme måte som trening kan være farlig for den samme gruppen.

På stoffer som dette skaper det allergiske reaksjoner ja.

Og allergiskereaksjoner trekkersammen eller presser ut blodårene slik at det enten blir trangt eller for god plass

Nei, nei, nei. Selv en ambulansesjåfør bør vite at dette ikke er tilfelle.

Histamin UTVIDER blodårer. Det vil aldri få dem til å "trekke seg sammen".

Og nei. På stoffer som dette er det ikke kjent at det skaper allergiske reaksjoner. THC er en histaminantagonist og virker derfor motsatt av det som påstås.(Antihistaminic action of (--)-trans-delta 9-tetrahydrocannabinol - Arch Int Pharmacodyn Ther. 1975 Apr;214(2):254-62).

Er det for trangt vil hjertet jobbe super hardt med å få fram blodet til de viktige organene og pulsen øker samt folk med forkalkede årer kan får hjerteinnfarkt. Når man ser nye studier at 11 åringer har like tette årer som 50 åringer så skal det ikke så mye til at unge personer også går på den smellen snart.

Dersom blodårene utvider seg no voldsomt vil det gå mye blod i årene og med tanke på at kroppen ikke har nok blod til å ha blod over alt hele tiden vil dette skape kaos. De store organene som blir prioritert av kroppen vil få for lite blod eller for skjeldent

Som nevnt. Det blir ikke for trangt.

Men blodtrykket kan synke som følge av systemisk vasodilatasjon (for god plass i blodårene i kroppen).

Men kroppen har nok blod til å ha blod over alt hele tiden. Ellers ville deler av kroppen fått svært alvorlige skader. Ærlig talt. Spørsmålet er bare hvor mye blod de aktuelle organene får. Bare det å si at "de store organene som blir prioritert av kroppen vil få for lite blod eller FOR SJELDENT", vitner om en total mangel på forståelse for sirkulasjonssystemet. Blodstrømmen STOPPER IKKE OPP(med mindre man har et infarkt). Den bare går litt saktere.

Allergiske reaksjoner fra unaturlige stoffer er vel ikke akkurat skjeldent

Nei. Man trenger vel ikke akkurat være noen rakettforsker for å slå fast det.

Og allergiske reaksjoner har den virkningen jeg fortalte ovenfor på blodårer. Har man da forklakninger i blodårene KAN man få hjerteinnfarkt dersom blodårene trekker seg sammen.

Ja det kan man. Men THC UTVIDER blodårene, så da er vel alt greit?

Slå opp anywhere you want, men det er faktisk tilfelle at blodårene gjør dette en gang i blandt De fleste merker ikke så mye til det iom at de er sunne og friske
Jeg har slått opp "anywhere I want" og funnet ut at du har helt rett, men at du samtidig er på bærtur. Se over. At "blodårene gjør dette en gang i blandt" er helt riktig. Dvs at de trekker seg sammen og utvider seg med jevne mellomrom. Uten denne livsviktige reguleringsmekanismen hadde vi fungert dårlig.

Det er helt korrekt at THC påvirker sirkulasjonssystemet. THC øker hjerterytmen (Nahas G, Trouve R (1985) Effects and interactions of natural cannabinoids on the isolated heart. Proc Soc Exp Biol Med 180(2):312-6), senker blodtrykket og utvider blodårene(ref. over).

Dette er ikke ensbetydende med at hvem som helst bare faller død om av å bruke cannabis. Det ER en økt belastning på hjertet under cannabisrusen, men ikke nevneverdig mer enn en moderat treningsøkt. Det dør folk under morgentrimmen daglig(ca 12 stk). At noen dør INDIREKTE av cannabisbruk på denne måten er derfor naturlig. Og hadde de ikke dødd under rusen, så er det stor sjanse for at de hadde dødd av joggeturen morgenen etter.

En skal derfor lese denne dødsstatistikken SVÆRT forsiktig. Selv om jeg har små mengder nikotin eller alkohol i blodet, er det ikke sikkert at det er dette som er dødsårsaken når noen finner meg stiv som en ispinne. På samme måte er det svært vanskelig å sette THC som sikker dødsårsak. En kan også nevne du "uforklarlige" dødsfallene blandt idrettsutøvere den siste tiden..... Er trening dødelig? UÆ!!

Et annet viktig poeng her er blandingsmisbruk. Om en dau fyr har amfetamin opp til ørene og 10 nanogram THC/L i blodet, så kan vi vel gjette oss til hva som knekte fyren. Jeg har fatisk sett overskrifter som "Død av Hasj!!!", der det med litt mindre skrift står at fyren var full av amfetamin, alkohol og kokain i tillegg. Trenger jeg i det heletatt å kommentere den siste der?

Forresten:

Data er hentet fra SRI. Merk at funn under obduksjon er utelatt, så som infarkt og andre funn på hjerte, blodkar og hjerne.”

Er ikke dette ganske essensiell informasjon? Faktisk så essensiell at de seks "cannabisdødsfallene" ender opp som løse påstander?

Sånn. Og i fremtiden så vil jeg anbefale deg å diskutere med noen som er litt mer på nett. :)

E

Eirik

Bare morro å disse litt. Men om du skal sakse, husk å sakse vekk det som er alt for fornærmende.... :)

Er det på Dagbladet du diskuterer?

E

Even Ganja

Fantastisk bra, Eirik.

Og så seriøst og presist. I tillegg er det faktisk visdom.

Tenk om motstands-siden hadde forstått hvilket overtramp de begår, ved å bruke misvisende fakta om en avdød. Er ikke dét toppen av morbid svineri, så vet jeg lite (noe jeg ikke gjør. Jeg vet endel, så langt...).

Tenk om de samme misbrukere av disse figurerte fakta, kunne forstått at om et lik blir funnet, og det kan spores thc i systemet så er det ikke automatisk et hasjoverdose-tilfelle.

Vi dør vi og. Helt naturlig. Med eller uten thc i blodet.

Om jeg rekker det, skal jeg presse en Cannabusk opp i rassen når jeg dør, så overskriften kan bli: "Mann voldtatt til døde av Cannabis."

Forresten, hvordan ville dere blitt drept av Cannabis? I media's fantasi-verden.

Down, girl, down!

-ganja+

(Allergiske reaksjoner fra unaturlige stoffer? Cannabis er da naturlig?)

kharon

starter med min eminente bok "Medisinsk Ordbok" 3. utgave fra kunnskapsforlaget, trykt i 1994...

først... hva er allergi for noe?

*kremt*

Allergi, allergia, ovrømfintlighet mot affeksjon utenfra gjennom mat, innåndingsluft, eller på annen måte tilførte stoffer, allergener. Noen mennesker har en sannsynligvis arvelig betinget tendens til å reagere på allergener, ved å tanne en spesiell form av cellebundne antistoffer, Ig E. Ved fornyet tilførsel av det respektive allergen reagerer dette med IG E, hvorved det frigjøres histamin, serotonin o.fl. aktive substanser, og symptomer, f.eks. rennende nese, åndenød (astma) eller elveblest, kan oppstå. Den beskrevne reaksjonen kalles oftest allergisk reaksjon type I. Allergiske reaksjoner finnes også av andre slag. Type II innebærer en reaksjon mellom antistoffer som sirkulerer i blodet og er rettet mot strukturer (antigener) på celler. Binding av antistoffet gir opphav til skader på celler og vev. Et eksempel er immunhemolyse. Ved allergisk reaksjon type III skyldes celle- og vevsskaden sammenklumpede komplekser (immunkomplekser) av antistoffer og det antigen antistoffene er rettet mot. Kompleksene slår seg ned i blodårendes vegger og forårsaker betennelse (arteritt). Allergisk reaksjon type IV, celleformidlet allergisk reaksjon, formidles av T-lymfocyetter. Eks.: den positive turbekulinreaksjonen. Se også kontakteksem.

gidder ikke definere ting som histaminer. spør heller om dere er for late til å finne ut av akkurat slike ting selv.

Allergen, stoff som kan fremkalle overømfintlighetsreaksjoner hos disponerte individer. Eksempel på allergener er pollen, støv, dyrehår, visse kjemikalier, f.eks. i kosmetika, og ulike stoffer i en del nærings- og nytelsesmiddel.

uansett - allergi kommer ikke av et stoff, men kroppens reaksjon på et stoff. man kan bli allergisk mot hva som helst som kommer i kontakt med kroppen.

ikke alt man får i tarmene blir sugd opp av blodet. en god del blir skviset ut igjen gjennom et hull nederst i ryggen... faktisk - alt man ikke har bruk for kommer ut der. prøv å spis en mynt - og nei, ikke veksle i pungen... kroppen trenger den ikke og hiver den ut etter ca. et døgn.

åreforkalkning kan forårsake hjerteinfarkt, ja. men det trengs ingen utløsende faktor. åreforkalkning kan i seg selv utløse hjerteinfarkt, embolier, tromboser og slag. pluss høyt blodtrykk og nedsatt mental kapasitet.

at 11 åringer har like mye kolesterol og fettavleiringer i åreveggen kommer av for feit mat og for lite mosjon (bortsett fra de tilfellene som kommer fra sykdom). HALLO, FORELDRE... HVOR ER DERE???

dersom blodårene utvider seg noe voldsomt får man blodtrykksfall. svært ubehagelig, men om man ikke går inn i sjokk (som regel kun ved store blødninger som avreven pulsåre) er det svært skjeldent farlig. lavt BT kan komme av så mangt. gidder ikke skrive om det her og nå.

om kroppen ikke har nok blod til å ha blod overalt har man ett megaschwært problem som heter koldbrann.... ok - man har mye mildere former som dårlig blodsirkulasjon som kan gi liggesår, trykksår og fotsår som ikke gror. jævli kipe ting, men hvor mange slike sår har folk? jeg har ingen. og jeg har lavt BT. ok - vi har heller ikke blod utenfor blodårene (normalt sett), men vi er konstruert slik. selv om det ikke er blod over alt er det næringsstoffer og gassutveksling i serum, lymfe og resten av væskene som finnes i kroppen. har man for lite blod har man anemi. da spiser man jern, b-vitaminer, k-vitaminer eller folat eller får blodoverføring - alt etter som hva forårsaker anemien.

ja - de store organene som hjerne, hjerte og lever blir prioritert om det skulle bli lite blod. om man får får lite blod til å drive ting vil det man har prøve å fokusere på å holde oss i live.

ALLERGISKE REAKSJONER HAR INGENTING MED STOFFER Å GJØRE - MEN KROPPENS REAKSJON PÅ STOFFENE, NATURLIGE ELLER EI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ok?

ja - de fleste blodårer (arterier og kapillærer) kan trekke seg sammen og gjør det og du dæven vi skal være glad for det! det er en helt naturlig prosess. hvorfor tror vedkommende at man blir kald i huden når luften rundt oss blir kald? det er fordi kapillærene trekker seg sammen for å spare på varmen. dette er ingen årsak til hjerteinfarkt... om man ikke har svakt hjerte fra før av og har spist mye og går ut i 10 minus for å måkke innkjørselen.... og denne sammentrekningen kan komme av andre ting jeg ikke gidder å komme inn på her.

det finnes ingen bevis på at noen har dødd pga thc. å dø pga dumhet som f.eks. å kjøre i påvirket tilstand kommer av at ingen overlever å få en rattstamme gjennom brystet. det har ingenting med thc å gjøre. idioter er idioter, om de er steine eller ikke. at man har funnet thc i blodomløpet til folk som spontant har dødd gjør det ikke til dødsårsak. om man har tatt seg en pils og dør betyr ikke det nødvendigvis at pilsen har tatt livet av folk. det er så mange ting som kan føre til dødsfall at det fins ingen oversikt.

ok. tilbake til allergi. slår her over til boka "Anatomi og fysiologi" av Jacob, Francone og Lossow. Utgitt av universitetsforlaget i 1991 - 2. utgave, 4.opplag - basert på J,F og L´s fifth edition.

indexord allergiske reaksjoner, side 369

*kremt*

Betennelsesreaksjoner

Immunresponsen med opphopning og aktivering av fagocyterende celler er et ledd i kropens betennelsesreaksjon som svar på uønskete stimuli. Denne betennelsesreaksjonen omfatter også andre ledd, blant andre økt blodsirkulasjon og stigende temperatur (feber).

Vanligvis er graden av betennelsesreaksjon avpasset etter det stimulus som utløser reaksjonern, men av og til kan betennelsesreaksjonen bli unødvendig sterk, slik at normalt vev i kroppen påvirkes i stor grad. Dette kaller vi allergiske reaksjoner. Allergiske reaksjoner er knyttet til IGE, og vi finner i tillegg gjerne en opphopning av eosinofile granulocytter. IgE vil ved allergiske reaksjoner stimulere basofile granulocytter og en celletype som heter mastceller, til å skille ut vasodilaterende stoffer. Histamin er et viktig stoff i denne gruppen. Vasodilatasjonen vil øke den lokale blodgjennomstrømningen og vil dessuten øke permeabiliteten ut av årene, slik at væske og proteiner komer ut i vevet. Den økte væskemengden i vevet vil kunne skape lokale ødemer. Pollen, dyrehåp og husstøv inneholder antigener som ofte kan utløse allergiske reaksjoner (allergener).

(side 370)

Ved allergiske reaksjoner kan det av og til skje en massiv aktivering av mastceller og basofile granulocytter, slik at store mengder av histamin og lignende stoffer kommer ut i blodet. Dette kan føre til en generell vasodilatasjon som senker blodtrykket betydelig, eventuelt helt ned på et livstruende nivå. Dette kaller vi anafylaktiske reaksjoner.

akkurat nå gidder jeg ikke skrive mer!

kharon

fant nettopp ut at holdninger fra 50-tallet fortsatt eksisterer i beste velgående i vår opplyste samtid og er enda mer on edge enn da jeg var da jeg dro....

anyway - innimellom misantropi, elitisme og generell fordømmelse av mitt kjønn fortsatte jeg litt med dette oppi hodet.

noe jeg reagerer på er at de kun har med thcnivået i blodet men ingen andre obduksjonsanalyser.

HM!

MEGET INTERESSANT! man får nesten intrykk av at ambulansepersonalet foretok en drugtest rett på åstedet... men ting er *litt* mer komplisert enn som så... for å analysere blodet for medisin/narkopåvirkning kreves spesielle prøvetagningsglass for å unngå uheldig påvirkning av kjemikalier fra rørets antikoaguleringsveske... hvor i svarte helvete skulle ambulansesjåfører springe rundt med slikt? de skal jo bare assistere pasienten (eller i dette tilfellet den avdøde) og få vedkommende på sykehus. om en person har dødd lemper de vekommende bare inn i bilen og kjører stille og rolig til sykehus der spesialutdannedde patologer foretår en grundig obduksjon for å fastslå dødsårsak.

uansett - dette er svært mangelfulle journaler som ikke beviser det dritt! de beviser kun at enkelte lett klarer å manipulere virkeligheten ved hjelp av klipp og lim-metoden. vi plukker en linje her og en linje der også får vi et fint svar som passer til vår oppfatning av verden.

disse avdøde hadde nok røkt cannabis like før de døde, men hvordan døde de? når fakta blir lagt frem på denne måten er det kun for å manipulere leseren til å tro at de døde av cannabis. WRONG! disse personene kunne godt ha dødd av å ha falt og knust hodet. de kunne ha fått hjerteinfarkt eller slag og dødd. det skjer med unge personer også - personlig fikk jeg et drypp da jeg var knappe 21 år! - på grunn av p-pillebruk, uheldige gener og en årelang prostitusjon til kong niktoin holdt på å renne meg rett i grava, ikke den jointen jeg røkte helga før.

uansett - disse kunne ha hatt tumor eller syster eller hormonfeil eller åreforalkning eller plutselig hjertesvikt eller diverse former for iskemi i viktige systemer eller blitt henrettet eller fått strøm i dusjen eller hatt en alvorlig og eksplosiv infeksjon i hjertemuskelen eller druknet i badekaret eller spist gift som nikotin eller anafylaktisk sjokk eller.... ah you name it.

husker ikke hvor lite ett nanomol pr liter er... men det er JÆVLI lite. er thc like effektivt som lsd??? jeg vet ikke, jeg spør dere her.

mats

cannabis/marijuana røyknining er en vanlig tradisjon blandt indianere, som også er den rasen i hele verden med lengst gjennomsnittlig livstid.. tilfeldig sammentreff?

Superhaze

Lever lenger uten stress.. og beholder håret og (hippier??) :)

mats

nemlig!... sitat fra den "wear sunscreen" sangen

: "there no basis more reliable than your own neandering experience"

han sier noe der.

forskere kommer alltid til å ta feil. du vet selv best hva som er rett og galt.

FlippFlapp

Baz Luhrmann - Sunscreen.mp3

Bra sang forresten. Han får frem mange gode poenger der faktisk.

hvor er "fast reply" ?

S. Måke
cannabis/marijuana røyknining er en vanlig tradisjon blandt indianere, som også er den rasen i hele verden med lengst gjennomsnittlig livstid.. tilfeldig sammentreff?

Sånn jeg har fortstått det kom cannabis først til amerika etter kolonialiseringen. Men ur-amrikanerne har lang tradisjon i å røyke masse forskjellige urter og annet fra naturen, så at de har inkorporert cannabis er ikke umulig.

men

du vet selv best hva som er rett og galt.