Jump to content
Sign in to follow this  
A.I.growner

Næring

Recommended Posts

A.I.growner

Jeg bruker noe som heter A+B plante næring.

Den har blandingsforhold 1:1000

Dette skal man gi i begynnelsen, men mot slutten kan man blande 1:200

Jeg vet at man ikke skal gi dette før de har fått gode røtter.

Og at de 3 siste ukene ikke skal ha næring?

Er det noen som har noen erfaring i hvor mye man øker blandingen og når man slutter å gi næring(evt. vann)

Eirik

Trenger mer info.

Er det Canna A+B? Canna Terra?

Er det i jord eller hydro?

E

A.I.growner

det som står på kanna er følgende:

AA

A+B Plant Feed

Earth

innholder:

nitrat/kalk/magnesium/zink/kopper og ijzer (som jeg ikke kan oversette)

Eirik

Den der lurer jeg litt på.

En næring som bare heter AA..... :D

Om du har oversatt riktig så mangler den både kalium og fosfor.

Jeg regner jo med at det er der, men hvis ikke så er det dårlig deal.

Og kalk? Mener du kalsium eller kan det være kalium?

Hvor har du fått tak i den? Nederland?

På nederlandsk er Ijzer=jern(Fe), stikstof=nitrogen(N) og kali=kalium(K). Resten er omtrent som norsk.

Det er helt umulig å si noe om blandingsforhold før vi vet alle stoffer og hvor mye av hver. Ihvertfall på Nitrogen, fosfor og kalium (NPK).

E

A.I.growner

Skrevet rett fra:

AA

A+B PLANT FEED

EARTH

INHALT:

NITRAAT

KALK

MAGNESIM

IJZER

ZINK

KOPER

hva de AA er aner jeg ikke, men tror det heter A+B Plant Feed, Earth

Nederland ja. det sier ikke om hvor mye det er av hvert stoff, men blandingen skal være 1:1000 og til 1:200

virker på veksten det gjør det i alle fall, har også testet det på andre potteplanter :D

Eirik

Ok, men ifølge det som står der så er det hverken kalium eller fosfor i det.

Anbefales ikke.

Det vil sikkert funke så lenge det er igjen kalium og fosfor i jorden, men etter det er det stopp.

E

Eirik

Men om du vil bruke det likevel, så starter du helt klart på 1:1000 og prøver deg frem sakte men sikkert. 1:200 er sannsynligvis uaktuelt uansett, siden denne næringen er uegnet til blomstring (MÅ ha kalium+fosfor). Det er først i blomstringen 1:200 kan være aktuelt.

E

A.I.growner
denne næringen er uegnet til blomstring

jeg har lest meg i gjennom rapport på rapport på forskning innenfor dyr og planter, dette med AA er en egen greie, når det gjelder dyr så er det som hormoner(boler) slik at de vosker seg større, i planteværden er det noe lignende, denne er godt egnet til plantene. :D

så det gjenstår å se om en tid,

hadde du noe info ang det med å slutte å vanne/gi næring mot slutten av blomstringen?

Eirik

OK. Jeg har også lest ganske mange lærebøker og vitenskaplige rapporter om hormoner, men jeg kan ikke si at en faktor AA sier meg særlig mye. Jeg regner med at det er en forkortelse for noe. Hva da?

Først fikk jeg intrykk av at AA var produsenten. Hvis ikke, hva heter produsenten på næringen (eller hva det er) som du har?

Om du mener IAA, indole-3-acetic acid, så er dette et plantehormon, ja. Men det skal ikke brukes som næring. I svært små doser øker det lengdeveksten på røttene, men i større doser vil det hemme veksten.

IAA vil imidlertid føre til bedre vekst for toppskuddene. Overdreven bruk av auxiner fører til at planten kan strekke seg unødig mye og få dårlig sidevekst. Bieffekter som blandfelling o.l. kan også forekomme.

Det er i det hele tatt noe man skal bruke med stor forsiktighet.

IAA gitt i vannet vil forøvrig ikke påvirke resten av planten i særlig grad.

Det er forresten også IAA i rotingshormon.

Hvor stor er den flasken din?

Man slutter å gi næring den siste tiden i blomstringen for å unngå dårlig smak. Man vil ha vekk mest mulig av klorofyllet. Nøyaktig hvor lenge før man skal slutte med næring, avhenger litt av hvor grønne plantene dine er og hvor mye næring du har gitt dem. En uke ihvertfall. Kanskje mer.

E

A.I.growner

hehe nei, AA kunne jo vært Andre Annonyme for den som ikke vet.

Produsenten, nei det er vell ikke greit for meg å vite, det er en ganske Annonym kAnne. Det eneste jeg vet er det som jeg skrev om innehold. Mer går ikke ann å finne ut. Men en ting vet jeg og det at det er 5 liter.

Når du nevner de positive tingene om dette 'stoffet' så har buskene fått alt det. I forhold til en gang jeg så på noen som brukte organisk eller økologisk næring så er jo helt klart denne sorten super duper, også samme strein eeh strain..sort :wub: prøver denne 'AA A+B'

og så ha en god helg alle!