Jump to content
Sign in to follow this  
Eirik

Automasjon

Recommended Posts

Eirik

Denne linken på Overgrow viser hvordan du kan montere sensorer og nesten totalt automatisere hele setupen.

http://www.overgrow.com/edge/showthread.php?t=507850

Det er litt komplisert da.

Er det noen som vet hvor man kan få tak i relays, transistorer, sensorer osv i de store byene? Uten å ha bevis på at man er elektriker..... :)

E

Hasjameg

Nei fysj. På denne måten får man ikke noe forhold til barna. :D

DD313

Hadde et oppsett med temperatursensorer tilkoblet en laptop, men dessverre tålte ikke laptopen å stå på mer en tre uker i strekk før viften gikk til helvete. Brukte sensorer for 1-wire-nettverk utviklet av Dallas Semiconductors; to temperatursensorer (temperatur utenfor skapet og temperatur ved luftinntaket), samt én fleksibel kombinert temp./RH-sensor som jeg plasserte nær plantetoppene og flyttet etterhvert som plantene vokste. Fordelen med 1-wire er at de er svært enkle å sette opp, og at man kan bruke vanlige CAT-5-kabler (nettverkskabler) over lange strekninger.

For å lage et 1-wire-nettverk med en PC, må man kjøpe (eller lage) en dings som kan kobles til seriellporten. En god og forholdsvis rimelig slik sak er Link 45 (fra www.ibuttonlink.com). Hvis man ønsker å automatisere uten en PC, kan man kjøpe et Tini-board (et enkelt kretskort uten vifter som kan kobles til et nettverk - www.ibutton.com/TINI). Tror jeg skal kjøpe et slikt til neste gang.

For å styre lys og vifte kjøpte jeg et 8-kanalers relé som kobles til printerporten. Releet er ikke av beste kvalitet, og takler maksimalt 240VAC/4A, men jeg loddet på noen solide kabler på undersiden av kretskortet (hvert relé på kortet takler 10A, begrensningen på 4A lå i kobberlederne på kortet). Husker dessverre ikke hvor jeg kjøpte releboksen, men det er Kit 74 fra www.kitsrus.com). Angrer litt, siden det ikke styres over 1-wire, så jeg må nok kjøpe/lage en ny reléboks hvis jeg skal bruke det med TINI.

Neste steg er å automatisk forsyne plantene med vann/næring, samt et webkamera slik at man kan følge med på utviklingen når man er på ferie. Sensorer for å måle høyde, og kanskje til og med plotte omrisset av planten (når det er mørkt), er kanskje ikke et must, men det hadde absolutt vært noe. :-)

Sist men ikke minst; aerosol. Skal absolutt investere i FirePro eller liknende produkter. Det er relativt rimelig, og ganske enkelt genialt: http://www.lindtel.no/Firepro.htm