Jump to content
Sign in to follow this  
QuelSerrar

Noen som kan hjelpe meg litt?

Recommended Posts

QuelSerrar

Hei!

Bestemte meg for å prøve å dyrke noen planter sjøl, og fikk tak i noen frø av en bekjent. Veit ikke hva slags type frø det er da men...

Brukte vanlig plantejord fra bogrønt, lecakuler og litt Pokon langtidsvirkende gjødsel som dama hadde stående i skapet.

Var ikke så mange av frøene som spiret skikkelig, endte opp med 4 fine små babyplanter.

Den største er ca 3 uker gammel og de andre er 2 uker gamle.

De har stått i vinduskarmen på badet helt fram til sist fredag, da fikk jeg dyrketeltet, reflektoren og 2 stk 250w CFL, en til vekst og en til blomstring.

Jeg flytta plantene da inn i dyrketeltet, med ganske stor avstand til lampen, mener å ha lest at man må være forsiktig med å plassere plantene nærme lyset når de er såpass unge. Har holdt en ganske jevn temperatur på 24-28 grader i teltet og har på lys hele døgnet. Har også en bordvifte som blåser frisk luft inn i en av ventilasjonsåpningene i teltet.

Mens plantene sto i vinduskarmen på badet så vokste de ganske fort og så fine ut, men den største planta begynnte å få litt gule tupper på de to nederste bladene. Tenkte at det ordner seg sikkert når de kommer inn i teltet, men det gjorde det ikke. De to nederste bladene er nå ganske så gule og begynner å tørke ut på tuppen. Og jeg synes at veksten generelt på alle plantene begynner å gå litt tregt.

Hva er det jeg gjør feil? Var det feil å ha i litt Pokon gjødsel? Har jeg overvannet plantene? (tror ikke det, har hatt oppi et par desiliter annenhver dag eller noe i den duren) Er det mangel på næring av noe slag?

Har iallefall bestillt meg Terra Vega og Terra Flores gjødsel til vekst og blomstring, planlegger også å potte om plantene til en bedre jordblanding, 50% plantejord, 25% sand, 25% leca. Skal også droppe det husmor gjødselet jeg fant i skapet.

Noen som kan ta en titt på bildene og komme med noen tips om hvordan jeg skal få plantene friske igjen?

Er rimelig fersk på alt som har med planter å gjøre, så om noen har noen tips å komme med så vennligst forklar veeeldig godt...hehe

Bildene kommer snart, driver å lager photobucket album nå!

MatanuskaThunderFuck

cfl pærer kan du ha nært toppen av planten siden de ikke utgir så mye varme!har du de langt unna vil planten også strekke seg unødvendig mye.

grandis

tja.. ser ikke så galt ut. går sikkert over om du ikke gir for mye gjødsel.

men du bør ikke ha 2 i samme potte. røttene trenger mye plass.

og når du skal spire frø så lønner det seg å gjøre det i papir eller bommull.

les litt i dyrkehåndboka.

QuelSerrar

Har lampen ca 40cm ifra toppen av plantene nå, er det passe eller skal jeg ha lampen enda nærmere?

Leste litt om diverse problemer med planter, og problemet mitt kan jo minne litt om nitrogen mangel.

Jeg er jo fersk på dette her, så kan jo såklart være noe helt annet, men om det er nitrogen mangel, skal jeg da blande litt tangmel oppi jorda? Hadde faktisk det i skapet av en eller annen grunn...hehe

QuelSerrar

Frøene spirte i vått papir inne i to asjetter som jeg la oppå hverandre, lå vel der inne å ruget i nesten 2 døgn før jeg hadde dem i jorda. Noen kom opp med en gang mens andre bare sto der i en rar bøy helt til jeg nappa dem ut, hadde ikke trua på at de skulle opp når det hadde gått 2 uker...

grandis

utrolig hva som kan komme seg med litt hjelp. hadde noen slike selv men reiv av frøkapselen og bretta ut de halvdøde bladene så kom det opp nye:)

tror ikke de mangler noe næring tror helle du har litt feil type jord.

let etter lett gjødsla jord med PH 6.5

wellaintthatabitch

40 cm med 250w cfl er temmelig drøyt. Jeg har de mellom 5 og 10 cm over toppene sånn ca.

QuelSerrar

Da skal jeg ta å potte om plantene imorra, bruke ny fersk blomsterjord, sand og lecakuler.

Så kan jeg vel sikkert vente noen dager med å gjødsle med den cannabisgjødsel blandingen som jeg har bestillt. Kjøper også et digitalt thermometer som også kan måle luftfuktighet. PH-måler hadde sikkert også vært greit, men begynner å bli ganske dyrt dette prosjektet nå...hehe

MatanuskaThunderFuck

40cm er nok litt høyt ja,næring trenger du ikke tenke på enda...

QuelSerrar

Har flytta lampa, er vel sånn ca 10cm over toppen på plantene nå.

Skal bli artig å se om dette her blir bra, må vel ordne meg med 2 stk. billige 100mm vifter imorgen, en for utlufting og en for innsug. Da begynner jeg iallefall å få alt utstyret i orden.

Edited by QuelSerrar

Cannarilo

Ser du etter plantene hver dag så kan du fint gå ned til 3-5 cm. Bare fordel lyset mest mulig til alle plantene. Og pass tempraturen over toppene. Cflene blir varme men har omtrent ingenting strålevarmt. Rart ingen reagerte umiddelbart når de leste 40 cm over plantene. Masse bortkastet lumens i den høyden.

grandis

du kan vente noen uker med gjødsel.

og du trenger vel kun utsug vifte siden det må luft inn når du suger ut luft:)

QuelSerrar

Da skal jeg vente litt med gjødsel en stund til. Har flytta lampa enda nærmere plantene nå, 5-6cm.

Da handler jeg også inn bare en vifte til å begynne med, så får vi se om det gjør susen.

Burde jeg potte om de plantene idag til en litt bedre jordblanding, eller skal jeg vente litt med det og?

grandis

fali å potte om når der er så små og spinkle.

QuelSerrar

Ser ut som om det har blitt litt fart på plantene igjen nå, har fått noen nye skudd og greier inatt.

Da venter jeg en stund til før jeg bytter jord. Kan nok hende det hjalp på litt å flytte CFL lampa såpass nærme.

Kjøpte en baderomsvifte på byggern idag, type Flexit. Men den var det da selvsagt ikke strømledning på, og skjønner meg ikke stort på sånne elektriske greier, så må skaffe meg litt hjelp med den.

Ellers så takker jeg for alle tips, ser litt lysere på framtiden til plantene mine nå :P

Kommer sikkert med flere spørsmål og problemer snart....hehe

QuelSerrar

Enda et spørsmål...

Den vifta jeg har fått tak i er en helt enkel baderomsvifte. Når jeg åpna den så er det en sukkerbit som ledningene til vifta var festet inn i, 2 stk ledninger. Kan jeg da bruke en gammel mobil lader som jeg klipper av tuppen på, og moterer da ledningene i sukkerbiten? Eller er det brannfarlig og uber skummelt?

Eller kan jeg kanskje bruke strømledningen til en gammel stereo?

Edited by QuelSerrar

Lobo

skal vel være vanlig ledning. 220 volt

QuelSerrar

Hmmm, skal se om jeg finner no sånt her da....

Ledningen til en lampe som vi sikkert ikke har bruk for på veggen her?

marlon_murray

Det går helt greit om dette faktisk er til en standard 220v baderomsvifte...

grandis

koster da ingenting for el ledning og kontakt. du trenger sikkert jord på den og det er ikke jord i lampe-ledning

marlon_murray

Han trenger vel neppe jording? :smokey:

QuelSerrar

Neida, jording trengtes ikke.

Brukte ledningen fra et gammelt stereoanlegg, og ser ut som om det funka som fjell.

Da gjenstår det bare å se om det hjelper litt på temperaturen inne i teltet, har ligget på ca 28 grader de siste dagene, og det er vel i overkant av det som er optimalt...

370

Jeg får ikke temperaturen under 32, men det vokser fint for det. Går kanskje litt treigere, men de trives lel.