Jump to content
Hubby

Min første grow

Recommended Posts

Hubby

Hei,

Da har jeg satt igang med min første grow. For å holde lav profil, har jeg valgt et PC kabinett.

Det er ca 70 cm høyt.

Lys + reflektor = 15 cm

Potte = 13 cm

Dvs 42 cm groareal fra potte til lampe, må nok stoppe et par cm før den når lampen. Lampa er av CFL 250W.

For å begrense høyden, vil jeg prøve meg på LST.

Jeg lurer på hvordan jeg kan begrense høyden ytterligere.

Ved LST, når jeg bør sette den til blomstring for å holde den under 40 cm høy ved slutten av blomstringen?

Har også kjøpt rektangulære potter, men fant ingen rektangulære pottepotte med dreneringshull, så jeg vurderer å ha leka i bunnen, og jord/leka miks til toppen av potta. Er dette til å anbefale? Forestiller meg at røttene vil hope seg opp i bunnen sammen med leca kulene, og drukne i vannet som kommer til å ligge der...

Tenker å legge en plastikkskjerm med hull i for å hindre at røttene vil nå bunnen av potta, høres dette ut som en god ide?

Mvh Hubby

AC-1000

Hei! :P

Hvilken strain kjører du? Har du ikke valgt noen enda vil jeg anbefale en med autoblomstring da de ikke blir så høye og samtidig går ganske raskt, så ikke vinninga går helt opp i spinninga.

Aldri hørt om noen som bruker en plastikkskjerm, tror jeg ville holdt den ute av potta.. Evt kan du også fjerne noe av lecan i bunn.. Den stjeler for det meste bare plass til røtter, og plass er kritisk i din grow. Noen vil stritte imot med nebb og klør, men faktum er at hvis man lærer seg og vanne først som sist så er den helt unødvendig.. Det er fort gjort å overvanne derfor kan det være kjekt å bruke endel leca for drenering for nybegynnere..

Personlig foretrekker jeg sand, bruk opptil 50%, drenerer kjempebra og fungerer fint som medium i motsetning til leca.. Kokoskompost er også finfine greier :o

Mvh

Mikey

Heisenberg

Størrelsen på planta regulerer du med størrelsen på potta og ned binding. Har du små potter får du små planter.

Finnes mange micro-grows på nette der folk aldri potter ut av plastkopp fks. Da får du en ganske liten plante, men da kan du også kjøre ganske mange i en sog. Du burde også sette den i blomst så tidlig som mulig.

wooo001.jpg

Edited by Heisenberg

Hubby

Hei og takk for svar!

Hvilken strain kjører du? Har du ikke valgt noen enda vil jeg anbefale en med autoblomstring da de ikke blir så høye og samtidig går ganske raskt, så ikke vinninga går helt opp i spinninga.

Jeg kjører to forskjellige typer, men hva det er vet jeg desverre ikke... neste gang skal jeg handle lowryder frø!

Er noen frø jeg fikk fra en venn.

men faktum er at hvis man lærer seg og vanne først som sist så er den helt unødvendig.. Det er fort gjort å overvanne derfor kan det være kjekt å bruke endel leca for drenering for nybegynnere..

Problemet her er at jeg ikke vet når jeg overvanner (når det legger seg en dam i bunnen). Begynner å tenke at jeg har gjort et dårlig pottevalg, men det var det beste jeg klarte å finne av rektangulære som passer mitt groskap.

Det høres interessant å bruke 50% sand. Tenker du på en spesiell type, eller er det bare å reise til nærmeste sandstrand med lekebøtte og lekespade? Vet ikke om noen butikker i nærheten som selger kokoskompost, så det blir uaktuelt.

ville vært kjekt med noen bilder av ferdig oppsett

Det kommer om litt. Skapet er ikke helt ferdig, da jeg venter med å lage kullfilter og gjøre skapdøren helt tett.

Størrelsen på planta regulerer du med størrelsen på potta og ned binding. Har du små potter får du små planter.

Finnes mange micro-grows på nette der folk aldri potter ut av plastkopp fks. Da får du en ganske liten plante, men da kan du også kjøre ganske mange i en sog. Du burde også sette den i blomst så tidlig som mulig.

Har kun spiret 4 frø, og håper på at 2 av disse blir jenter... Veldig god ide å bruke liten potte. Tror jeg skal kjøre på med begge deler kopp og 13x13x13 potte, for å se hvor stor potte jeg sånn ca trenger. SoG utgår i denne growen, da jeg kun har spiret 4 frø som er godt over 1 uke på vei.

Skal kanskje flytte fra plassen jeg bor på i desember, så det blir ca 9-10 uker til. Håper jeg klarer å fått dyrket ferdig til da!

Edited by Hubby

Terpetti

Da er det best å sette dem i blomst allerede nå trur jeg, både med tanke på tid å plass

Edited by Terpetti

Hubby
Da er det best å sette dem i blomst allerede nå trur jeg, både med tanke på tid å plass

så, kjøre 12/12 lyssyklus allerede nå under rotinga?

Heisenberg, flott bilde! Trodde først det var ei vanlig krukke før jeg så at det var en kaffekopp :)

Tror jeg vil kjøre runde plastpotter i de rektangulære greiene. De er litt større enn kaffekoppen, så får se hvordan det går :)

Hubby

Her er bilder av oppsettet mitt.

tv7s8z9lt0sfkohg58uj_thumb.jpg

Skal lage et kullfilter som kommer ut bunnen av strømforsyninga på venstre side.

phrl0h0j59n4xnfbz2a2_thumb.jpg

Kanskje litt for varmt! Viftene står på for fullt, men blir alikevel ikke nok. Går det å koble en lysdimmer til CFL for å senke effekten et par watt? Eller må jeg sørge for mer gjennomtrekk?

c2xaos3goaotz794yzs0_thumb.jpg

Her er plantene og inngangsviftene.

Heisenberg

Kult oppsett. Har noe lignende selv, men har ikke planta noe enda.

Hubby

Takk heisenberg.

Har blitt bekymret med hvordan det står til med plantene. Detter ned til 17-18 grader på rommet mitt når lampen er av, og opp mot 32-35 i dyrkerommet når lyset er på... Tror det har hemmet veksten til plantene en del (både positivt og negativt med tanke på plass).

Har forbedret ventilasjonen litt, og skal få meg en varmeovn. Det kan bli kaldt å sove her om nettene og :)

myrdan

fett å dyrke i pc, men blir det ikke litt liten plass med 4 planter? skal du la dem stå i koppene eller skal du potte om ?

Hubby
fett å dyrke i pc, men blir det ikke litt liten plass med 4 planter? skal du la dem stå i koppene eller skal du potte om ?

Vil potte om de to som tar seg best i morgen. Det er ikke feminiserte frø, så jeg vil la de 2 andre forsette i koppene til jeg ser kjønnet på dem.

Terpetti
så, kjøre 12/12 lyssyklus allerede nå under rotinga?

Japp, det mener jeg med tanke på den lille plassen, da vil du få en slik plante som bildet til Heisenberg. Du har jo ikke akkurat plass til noen busker :) like greit å fylle PCn me bud :) etter nærmere 3 uker vil du se kjønn.

Nå vet ikke jeg hvordan yielden blir med cfl å blomstring fra start men jeg har prøvd det med 600w hps å fikk mellom 20 å 30g per plante. Kanskje noen annen som brukt cfl til dette kan tipse om det er lurt i det hele tatt.

Hubby

Oki, da potter jeg om i morgen og setter på 12/12 syklus.

Så på Icmag at ingen andre har puttet hele 250w inn i et PC kabinett, andreplass var 150w. Til info, er det er en CFL med lysspekter til både blomstring og vekst, så jeg håper/tror det blir bra :)

Edit: Klarte ikke å vente! Nå står 2 av plantene i potte, mens de 2 andre forsatt er i kopp og venter på kjønnstest. Valgte den korteste med finest mørkegrønn farge, og den lengste med rar fasong på bladene... Oppdaget at jeg hadde brukt jord med pH 5 på den minste, men nå står de i jord med ph løsning 6.5.

Edited by Hubby

Hubby

Oppdatering!

Nå har det gått litt over 2 uker, med en halv uke 12/12 timer.

Har nå to planter i potter, mens de 2 andre er i kopper.

Den ene i potten holder på å vokse seg stor, men er ufattelig stygg! Mangler 1 blad her og der hvor det skal være 3 utstikkere (som i de kjente cannabisbladene). Det andre paret med blader ser ut som det har gått gjennom en gressklipper. Rart... men den vokser ihvertfall, og har et par blad som ser ok ut. Kanskje planter er som folk, det er hva som er inni som teller :D

Den andre i potten er liten, men har en veldig mørk og fin grønnfarge. Den vokser seint!, men det tredje bladparet er såvidt på vei ut, og er et godt tegn.

De i koppene er så som så. Den ene har fått ut det andre bladparet, men ingen antydninger til det tredje settet. Bladene er store og fine. Den siste har enda kun det første bladparet som kommer medbrakt i frøet...

Skal se om jeg har råd til et ordentlig kamera så jeg får begynt å ta bilder ;)

Hubby

1 1/2 uke ute i blomstring. Plantene er forsatt små, men ser ut som de klarer seg. Håper det ihvertfall blir en joint ut av dette ;)

Halvparten av lysrørene i CFL lampa røk da timeren slo seg på her om dagen. Nå gir den kun 125 W effekt, og er usikker på hvilket lysspekter det er i.

Var det rødt eller blått lys som ble brukt under blomstringen? Mulig jeg må handle ei ny pære...

blomstkanskjecopy.th.jpg

Er 4 tagger som stikker smått ut av nodene som på bildet over. Er dette tegn på blomstring?

rarfasongcopy.th.jpg

Denne planten her har ikke den vanlige formen på bladene som jeg forventet av marijuana... kan det hende at et annet frø har forvillet seg inn?

Edited by Hubby

Tantor

Hei hubby! Litt uskarpe bilder der, men det er cannabis ja.

Det ser ut som at du har spiret fra frø nå nylig, da tror jeg du kan komme til å slite med å bli ferdig til desember. Plantene klarer som regel ikke å budde før en viss alder (da også en viss størrelse som varierer veldig), så oppsettet ditt er nok mer egnet for stiklinger som kan settes i budding fort.

Forøvrig kult oppsett da ;) hmm.....Lurer på om ikke jeg skal foreslå noe sånt for en kompis av meg

Hubby
Det ser ut som at du har spiret fra frø nå nylig, da tror jeg du kan komme til å slite med å bli ferdig til desember.

Mulig, men med litt flaks får jeg litt fra den ene planta. Får se hva som skjer ;)

Hubby

Hei igjen!

Nå har den ene planen min gått i førblomstring, og jeg er glad! For såvidt jeg klarer å se, er det en pike!

Hadde et uhell med tredje planten... hadde tapet potta fast høyere opp mot lyskilden, men den datt ned iløpet av kvelden, oppå en annen stakkars plante. Den overlevde, men ikke den som datt ned...

Vel, hvilke erfaringer har dere om hvor lang tid det tar fra en plante viser førblomstrene til den er ferdig? Har kjørt 12/12 i kanskje 2 uker nå...

kpax

kult med pc grow!, definitivt en av tingene jeg har på min bucketlist! :P

Hva med flere bilder? morro med update! :)

btw; hvordan kabinett har du brukt? Har som regel ikke finne kabinetter på mere enn 55-60cm utvendig høyde og det er vel litt lavt?

Hubby

Brukte et gammelt Chieftec Dragon Big Tower 67 cm høyt kabinett.

Bruker ca 15 cm til lyspæra, og 12 cm til potta. Har da 40 cm å gro på.

Har begynt å binde ned den største planten, for å unngå at den vokser inn i lampa, så håper det holder.

Burde ihvertfall være godt nok til low ryders osv...

Bilder ja, skal se å få tatt noen i kveld når lyssyklusen starter opp igjen.

Vurderte også å lage i trillekoffert, men fant ut det var mindre mistenkelig med ledninger og viftestøy fra en "datamaskin".

kpax
Vurderte også å lage i trillekoffert, men fant ut det var mindre mistenkelig med ledninger og viftestøy fra en "datamaskin".

i en trillekoffert... hehe:D ja ser det for meg! Tenkt å blitt busta med noe slikt,

Typisk VG overskrift hadde vell blitt "Fant hasj plantasje i trillekoffert!" :lol2:

Men hva med en diger trillekoffert med 12v belysning når man skal på tur? Hadde jo vært supert og tatt med dama på stranda...? :D :P

Bilder ja, skal se å få tatt noen i kveld når lyssyklusen starter opp igjen.

^_^

Hubby

Her kommer bilder :smokey:

dsc00184v.jpg

dsc00185gj.jpg

dsc00186t.jpg

Edited by Hubby