Jump to content
mc-mann

Selvvanningssystemer

Recommended Posts

mc-mann

Hei,

Først av alt, tusen takk for en veldig bra side! Masse info å hente her.

Jeg dyrket for ca. 15 år siden, og ser at det har skjedd en hel masse siden den gang, så nå føler jeg meg som en nybegynner igjen.

Siden jeg ofte er bortreist opp til to uker av gangen trenger jeg et selvvanningssystem. Har søkt på nettet, men ikke funnet noe som egner seg. Vanningssystemet skal ikke kobles direkte til vannkran, altså må jeg bruke en bøtte eller lignende som vannkilde.

På forhånd tusen takk for alle svar!

shiva

Hei

Det kan gå fint det med "ebb and flow" hydro

Men det er "Murphys law" som gjelder: Alt som kan gå galt - vil gå galt.

Får å imøtekomme dette må du doble alt.

Kjøp 2 stk 250 watt hps istedenfor en 400 watt

Disse kobles på hver sin kurs slik at du ikke blir skadelidende om en sikring ryker.

Tidsur - kanskje den største feilkilden. Kjøp dyre, ikke billige, noen virker bare en uke!

Pumper og fordeling må dobles med egne ur til separate kurser (en på hver lampekurs)

Styr unna dyser, de går tette.

Når planten er stor, er røttene også store, jeg har opplevd at røtter har tettet dreneringen fra potte til reservoar.

Dette kan medføre at planten drukner. Her må det seriøs dimensjonering på dreneringen, altså flere store hull fra potte til reservoar !!! dette gjelder for pottens skillerist også.

Hvor solid er lampeopphenget? hps med innebygget balast er tungt, ekstra wire kan være lurt. Kan du posisjonere skjøteledningen slik at hvis lampen faller, vil den da dra ut kontakten?

Avstand til lampen? jeg kom hjem en gang og den ene toppen var død, knusk tørr og svært nære pæren.

Vifter: Noen har dilla på vifter, har sett bilder av små dyrkerom med 3 store propeller. Det er ikke nødvendig og bare øker kompleksiteten. Optimalt kan hun vokse max 5 cm i døgnet, x 14 dager.

Dette er en helt annen plante enn den du dro ifra, med ett annet vindfang, mye vind kan da være et problem.

bruk vifte når du er hjemme får å styrke fibrene, når du er bortreist vil den passive sirkulasjonen være nok, eventuelt hjupet av utrekksviften.

Lykke til

allgood.gif

mc-mann
Hei

Det kan gå fint det med "ebb and flow" hydro

Men det er "Murphys law" som gjelder: Alt som kan gå galt - vil gå galt.

Får å imøtekomme dette må du doble alt.

Kjøp 2 stk 250 watt hps istedenfor en 400 watt

Disse kobles på hver sin kurs slik at du ikke blir skadelidende om en sikring ryker.

Tidsur - kanskje den største feilkilden. Kjøp dyre, ikke billige, noen virker bare en uke!

Pumper og fordeling må dobles med egne ur til separate kurser (en på hver lampekurs)

Styr unna dyser, de går tette.

Når planten er stor, er røttene også store, jeg har opplevd at røtter har tettet dreneringen fra potte til reservoar.

Dette kan medføre at planten drukner. Her må det seriøs dimensjonering på dreneringen, altså flere store hull fra potte til reservoar !!! dette gjelder for pottens skillerist også.

Hvor solid er lampeopphenget? hps med innebygget balast er tungt, ekstra wire kan være lurt. Kan du posisjonere skjøteledningen slik at hvis lampen faller, vil den da dra ut kontakten?

Avstand til lampen? jeg kom hjem en gang og den ene toppen var død, knusk tørr og svært nære pæren.

Vifter: Noen har dilla på vifter, har sett bilder av små dyrkerom med 3 store propeller. Det er ikke nødvendig og bare øker kompleksiteten. Optimalt kan hun vokse max 5 cm i døgnet, x 14 dager.

Dette er en helt annen plante enn den du dro ifra, med ett annet vindfang, mye vind kan da være et problem.

bruk vifte når du er hjemme får å styrke fibrene, når du er bortreist vil den passive sirkulasjonen være nok, eventuelt hjupet av utrekksviften.

Lykke til

allgood.gif

Tusen takk! Har så vidt googlet ebb and flow, og antar at det ikke skal være så komplisert å få til.

Er det ikke mulig å bruke selvvanningspotter? Slike som har vanntank i bunnen og hvor røttene går ned i vanntanken.

shiva

Hei

Jo du må gjerne bruke selvvanningspotte, ikea har en fin stor en med hjul. Hjul er kult når du skal snu planten.

men du må ha et reservoar da bunnen i selvvanningspotten ikke er stor nok som reservoar. anbefaler gilde kasse, bra plast.

mc-mann
Hei

Jo du må gjerne bruke selvvanningspotte, ikea har en fin stor en med hjul. Hjul er kult når du skal snu planten.

men du må ha et reservoar da bunnen i selvvanningspotten ikke er stor nok som reservoar. anbefaler gilde kasse, bra plast.

Takk igjen for svar.

Hvordan skal jeg få til et ekstra reservoar utenom den "tanken" som er i bunnen av selvvanningspotten?

Hva er gilde kasse? Prøvde akkurat å søke på gilde på ikea siden, men der fant jeg det ikke.

Er det noen andre her som har erfaring med selvvanningspotter?

Nok en gang, på forhånd takk for svar!

suppegjøk

Hei mc-mann.

jeg kan anbefale deg et wilma sytem til ditt formål.

sjekk det ut, er for stein til å skrive mer....

LegalRegal

"Gilde kasse"

Ser for meg at dette er en kasse fra Gilde. Som de har produktene sine i eller?

mc-mann
"Gilde kasse"

Ser for meg at dette er en kasse fra Gilde. Som de har produktene sine i eller?

Det er nok riktig.

Nå har jeg kikket på Wilma System, prøver å finne ut om det er å få tak i Norge, eller om jeg evnt. må importere det fra England.

Fortsatt takknemlig for flere svar, dersom noen kan gi flere tips.

Det er mye å sette seg inn i når man skal bygge et dyrkerom, det er sikkert ;-) Og ikke minst hvor man får tak i de ulike tingene til en fornuftig pris.

shiva

Hei

Hvis du på ikeas sine sider søker på FEJØ

kommer det en super fin selvvanningspotte i polypropylen til 169,-

Gilde kasse er en slik bakk som det leveres kjøttvarer i til supern, de står gjerne stablet

utenfor seven eleven noen ganger.

Grunnen til at jeg velger denne er at formatet passer så godt og at det er bra plast.

Legg kassen på gulvet, dette er ditt reservoar, sett selvvanningspotten oppi.

(du må borre hull i bunnen av potten)

Når jeg skriver "bra plast" så mener jeg det. Polypropylen er en stabil plastforbindelse som er

godkjent for kontakt med mat, flere her på forumet anbefaler murerbøtter.

Des mykere plast, dårligere kvalitet og lavere densitet. De fleste plast arter er ikke godkjent for kontakt med mat forde de lekker petroliumsforbindelser til vesker, myke plast leker er blitt forbudt grunnet hormonhermere.

Det er grunn til å tro at store mure bøtter er produsert av industriavfall. Styr unna

Polypropylen gjennkjennes med benevnelsen PP eller tallet 5 i det trekantsymbolet (tror tallene 1 og 2 er ok også)

icon_lol.gif

AC-1000
Hei

Hvis du på ikeas sine sider søker på FEJØ

kommer det en super fin selvvanningspotte i polypropylen til 169,-

Gilde kasse er en slik bakk som det leveres kjøttvarer i til supern, de står gjerne stablet

utenfor seven eleven noen ganger.

Grunnen til at jeg velger denne er at formatet passer så godt og at det er bra plast.

Legg kassen på gulvet, dette er ditt reservoar, sett selvvanningspotten oppi.

(du må borre hull i bunnen av potten)

Når jeg skriver "bra plast" så mener jeg det. Polypropylen er en stabil plastforbindelse som er

godkjent for kontakt med mat, flere her på forumet anbefaler murerbøtter.

Des mykere plast, dårligere kvalitet og lavere densitet. De fleste plast arter er ikke godkjent for kontakt med mat forde de lekker petroliumsforbindelser til vesker, myke plast leker er blitt forbudt grunnet hormonhermere.

Det er grunn til å tro at store mure bøtter er produsert av industriavfall. Styr unna

Polypropylen gjennkjennes med benevnelsen PP eller tallet 5 i det trekantsymbolet (tror tallene 1 og 2 er ok også)

icon_lol.gif

Kansje litt offtopic.. Men hva tenker du om PVC?

Bygde en potetkanon i PP plast, mista nesten handa på den.. Bytta ut alt i pvc.. Holdbarhetsmessig tenker jeg på altså..

Mvh

Mikey

shiva
Kansje litt offtopic.. Men hva tenker du om PVC?

Bygde en potetkanon i PP plast, mista nesten handa på den.. Bytta ut alt i pvc.. Holdbarhetsmessig tenker jeg på altså..

Mvh

Mikey

Ha Ha potetkanon er kult, har ikke sett den på veldig lenge,

PVC er veldig sterk, dagens kloakkrør er av PVC Fra et miljøvern synspungt er pvc en plastart som ikke skulle ha vært laget, denne er problem for fremtiden og man ønsker å fase den ut.

Plast er ikke mitt felt så jeg kan ikke svare på om den lekker, men wikipedia har følgende:

Bans

The State of California is currently considering a bill that would ban the use of PVC in consumer packaging due to the threats it poses to human and environmental health and its effect on the recycling stream.[53] Specifically, the language of the bill analysis[54] stipulates that EPA has listed vinyl chloride, a "constituent element" of PVC, as a carcinogen. It also further cites that there are concerns about the leaching of phthalates and lead from the PVC packaging.

+mye mere - jeg står over!

mc-mann
Hei mc-mann.

jeg kan anbefale deg et wilma sytem til ditt formål.

sjekk det ut, er for stein til å skrive mer....

Det jeg ser mht wilma, er at pottene er kun 11 liter, og det er vel kanskje både litt for lite, samt at de blir stående for trangt når plantene blir store.

I Ikea potter kan man jo lage større avstand mellom de.

Noen erfarne her som har formeninger om dette?

suppegjøk
Det jeg ser mht wilma, er at pottene er kun 11 liter, og det er vel kanskje både litt for lite, samt at de blir stående for trangt når plantene blir store.

I Ikea potter kan man jo lage større avstand mellom de.

Noen erfarne her som har formeninger om dette?

SOG

lulu

Atami Wilma har også kommet med Wilma 9 - med 18 liters potter. Du finner den på engelske growshops og ebay.co.uk

mc-mann
SOG

Beklager, men kan du forklare hva SOG betyr?

Det er forøvrig en masse ord og uttrykk her som er nye for meg, og som jeg ikke kjenner til. Tydelig at dyrkemiljøet har sitt eget språk :D

lulu

Sea of Green - mange små planter i små potter

mc-mann
Sea of Green - mange små planter i små potter

Takk :-) Men er det ikke å foretrekke å ha større planter? Gir ikke større busker mer avling? Og kan man egentlig kontrollere hvor store plantene blir? (Husk at jeg er nybegynner :D )

Frøene jeg har er Crystal, og de plantene skal visstnok bli ca. 1,2 m høye.

Edited by mc-mann

suppegjøk

Det er mange måter å gjøre det på. Jeg tror du burde starte med å lese en bok om dyrking av cannabis. Du kan jo starte med boken til Eirik, den finner du her på forumet. Lykke til :D

mc-mann
Det er mange måter å gjøre det på. Jeg tror du burde starte med å lese en bok om dyrking av cannabis. Du kan jo starte med boken til Eirik, den finner du her på forumet. Lykke til :chris:

Nok en gang, takk for tipset.

Nå har jeg skrevet ut og lest det meste i dyrkehåndboka, og ser at forfatteren ikke nevner selvvanningspotter. Problemet med slike potter er vel kanskje det at siden plantene må pottes om flere ganger, vil man skade røttene som vil trekke ned i vanntanken på selvvanningspotten.

Mulig at man kan bruke store selvvanningspotter (18-20 liter) i siste ompotting.

Tror løsningen min blir enten et sytem type Wilma, eller at vi involverer en fortrolig person til å vanne for oss mens vi er bortreist.

Edited by mc-mann

Snabel

Kan man virkelig la en wilma gå på selvstyr i opptil to uker uten justeringer av ph og ec?

mc-mann
Kan man virkelig la en wilma gå på selvstyr i opptil to uker uten justeringer av ph og ec?

Godt argument som sikkert noen erfarne kan besvare.

Det jeg lurer på, og som jeg ikke har sett omtalt noe sted er om det er mulig å sette plantene i slags "hvilemodus" feks. i en periode på 2 uker?

shiva
Nok en gang, takk for tipset.

Nå har jeg skrevet ut og lest det meste i dyrkehåndboka, og ser at forfatteren ikke nevner selvvanningspotter. Problemet med slike potter er vel kanskje det at siden plantene må pottes om flere ganger, vil man skade røttene som vil trekke ned i vanntanken på selvvanningspotten.

Mulig at man kan bruke store selvvanningspotter (18-20 liter) i siste ompotting.

Hei

Du skal ikke potte om. Du tar en liten plante ca. 10 cm høy enten fra frø eller stikkling. Den begynte dette livet i en liten rockwool bit ca 4 x 4 x 5 cm, når røttene stikker ut av rockwoolen plaseres den i mediet i ikea selvanningspotten.

Her lever den livet ut. ikke mekke med ompotting.

shiva

Hei

Det er ikke problem å la en hydro gå i 2 uker uten justering

1. Tøm reservoaret fulstendig

2. Lag ny blanding - mere enn du forventer at hun drikker kommende periode

3. Bruk filtrert vann - vanlig kullfilter er godt nok, trenger ikke reversert osmose.

4. Vær NØYE på blandingen, og da mener jeg eksakt blanding. Hos en vinleggerforettning har de høye

måleglass i plast, type 2cm i diameter og 30 cm høye. Da er det lett og avlese riktig

mc-mann
Hei

Du skal ikke potte om. Du tar en liten plante ca. 10 cm høy enten fra frø eller stikkling. Den begynte dette livet i en liten rockwool bit ca 4 x 4 x 5 cm, når røttene stikker ut av rockwoolen plaseres den i mediet i ikea selvanningspotten.

Her lever den livet ut. ikke mekke med ompotting.

Hei,

Dette høres ut som en bra løsning.

Men, om man planter en 10 cm plante i rockwool direkte i en stor selvvanningspotte, vil ikke da avstanden mellom røttene og vanntanken bli for stor til at planten kan ta til seg vann?

Prinsippet med en selvvanningspotte er jo at man kun skal vanne ned i tanken, og ikke jorda.

Er løsningen å vanne både jorda og i tanken i begynnelsen til røttene har kommet seg ned i tanken?

(Hvordan hadde det vært om noen fra Norcan hadde tatt "konsulentoppdrag" hjemme hos folk? Jeg hadde hvert fall med glede betalt for en slik tjeneste. Bor i Oslo, om noen er interessert)

Edited by mc-mann

shiva
Hei,

Dette høres ut som en bra løsning.

Men, om man planter en 10 cm plante i rockwool direkte i en stor selvvanningspotte, vil ikke da avstanden mellom røttene og vanntanken bli for stor til at planten kan ta til seg vann?

Prinsippet med en selvvanningspotte er jo at man kun skal vanne ned i tanken, og ikke jorda.

Er løsningen å vanne både jorda og i tanken i begynnelsen til røttene har kommet seg ned i tanken?

(Hvordan hadde det vært om noen fra Norcan hadde tatt "konsulentoppdrag" hjemme hos folk? Jeg hadde hvert fall med glede betalt for en slik tjeneste. Bor i Oslo, om noen er interessert)

Ahaa Der har vi missforståelsen

Selvanningspotten er bare et objekt i en større konstruksjon, den brukes ikke som selvvanningspotte

Hvis du leser min første post igjenn, ser du jeg nevner pumper. Plantens røtter skal over rissles med vann fra pumpen, derved trenger ikke røttene å rekke ned, det er igrunnen hele poenget slik at råte unngåes

Kansje jeg skal skrive en mere utførlig innstruks på konstruksjonen i sin helhet,

Vilken bydel bor du?