Jump to content
fjonaldo

Innendørs growlog LR#2

Recommended Posts

fjonaldo

Heisann godtfolk og mine medpuffers. SATAN nå begynner det å bli kaldt ute eller hva?? :) Jeg har tenkt å lage meg en liten grow med 5stk feminiserte lowryder #2. Frøa får jeg snart :-) Jeg ber alle de flotte menneskene med langt mer kunnskap om plantedyrkingen enn meg ta seg tid til å lese litt... fordi jeg trenger nok litt hjelp! :blink:

Har prøvd meg før med en WW grow før... homebox, HPS og masse forskjellig dyr næring bla bla bla for et par år siden. Men det gikk rett i vasken. Ikke at plantene døde, tvert imot... plantene ble friske og "fine", men det endte desverre opp med 100% hannplanter. Når jeg så de stygge ballene ble jeg så hissig at jeg tok et samuraisverd og kutta de i tusen biter og kasta de bevisene i skogen...... etter å ha brukt så mye kjærlighet og penger på de i 2-3 måneder ga jeg helt opp og solgte alt av utstyret mitt. Har siden da vært inaktiv på growfronten, men nå har jeg altså bestemt meg for å prøve på nytt. Det er så utrolig mange dyktige folk her, og vet at det er mange som kan hjelpe meg her :) Skal gjøre dette til en growlog så det kan være nyttig for andre i fremtiden. Ta bilder og sånn vettu..... Wee.... :)

Det som er planen er å lage en jævlig enkel løsning. Lowryders har forstått at er "autoblomstrende" og enkel å forholde seg til. Man trenger ikke ta det sååååå seriøst da det uansett er en plante med lite yield og ikke det høyeste THC innholdet. Men ønsker jo å få en grei avling, så hadde tenkt å lage et helt OK setup ihvertfall. Har alltid hatt lyst å prøve meg på disse lowrydersa! Ser det er mange som har vært inne på tanken her også, men har ikke sett så mye growlogs med innendørs lowryder grows.

Plantene vil jeg plassere i et slags skap. Jeg har ikke bestemt meg for hvilket, men tenkte å gå innom et par bruktsjapper i morra og titte litt. Størrelsen skal ikke være noe mer enn at jeg kan ha plass til utstyret, og opptil fem lowryder. Belysning jeg har bestemt meg for å benytte er 125W CFL (vekstlys 6400 K og blomstringslys 2700 K). Denne her: http://weedshop.no/komplett-125w-sett-p-493.html

Ventilasjon sliter jeg litt med å forstå. Utsuget tenkte jeg å mekke med en chassis vifte og hjemmemekket kullfilter (http://www.weedguru.com/forum/viewtopic.php?f=88&t=26815), utstuget vet jeg faktisk ikke hvordan jeg skal gjøre. Hvordan fungerer det? Hvordan kan jeg gjøre det så enkelt som mulig?

Mediumet blir en enkel jordblanding med litt leca. Næring tar jeg som det kommer, kjøper kanskje litt rimelig plantenæring, men skal være litt forsiktig med det. Akuratt det å holde planten i live er min minste bekymring.

Det største problemet er at jeg ikke er så jævlig "handy" av meg, og når jeg da samtidig ønsker å gjøre det enkelt og rimelig så kan det fort by på utfordringer. Jeg er ikke noe dum i skallen, men må ærlig inrømme at føler meg ganske dum når det gjelder ting som innebærer "snekring, fiksing bla bla"...som sikkert er så lett og logisk at flesteparten facepalmer når de leser spørsmålene mine. For å si det sånn, har kjøpt meg leilighet, men klarer ikke å gjøre EN DRITT snekkerarbeid selv, må leie folk og få folk til å hjelpe meg med alt mulig ting som egentlig er enkelt for de fleste mannfolk. Jeg har hørt jeg har mange gode kvaliteter, men har aldri blitt spurt av noen i familien å hjelpe å legge gulv eller mekke på bilen...for å si det sånn... :smokey: haha! men men

På forhånd tusen takk for all hjelp jeg måtte få! Settes stor pris på! :ninja: :ninja:

bozzy

Heisann! Vil bare ønske deg lykke til med dyrkingen! Gleder meg til å lese growlogen din.

Er mangen dyktige folk her som kan svare på spørsmålene dine :D

fjonaldo

Da har jeg planen klar.

Har skaffet seeds:

Lowryder 2 Feminized, Double Ryder og Sour 60. Alle er lowryders/autoblomstrende små planter.

Skal gjøre det enkelt og greit i første omgang. Driter i å lage no selv og gjør ting veldig simpelt. Utstyrsliste:

Homebox XS (60x60x120cm) ca 1300 kr

250w CFL inkl. reflektor, 2 stk pærer (6500K og 2700K) ca 1300 kr

Blomsterjord og diverse potter. ca 200 kr

Perlite og/eller Vermiculite. Dunno

Biobizz næring (Grow og Bloom). ca 150 kr.

Temp og Luftfuktighetsmåler. ca 100 kr.

Spruteflaske. 30 kr.

Luftfukter. ca 200 kr.

Vifte som jeg har fra før.

Dropper inn\utsugsvifte og kullfilter. Går heller til innkjøp av dette ved en senere grow. Tror ikke det blir så farlig mtp på lukt. Skal seff passe på å ikke kvele plantene :( Disse strainsa gir små planter og lukter ikke så altfor mye, og jeg bor ikke på en plass hvor det jeg er så utsatt.

Setter ting i jord om en uke :)

neuman

Hvorfor ikke avtreksvifte og kullfilter?

250W i denne homeboxen kan fort bli for varmt og du vil uannsett trenge utskifting av luften.

Lykke til

Heisenberg

Hørt mye bra om Sour 60. Det skal vist være en av de mer potente autoene.

Has many influences in the make-up of the cross. There is Joint_Doctors Deisalryder, Master Kush from Dutch Passion, BOG's Sour Bubble Bx4 purple male, and least but not last Dj Shorts Blueberry. Early crossing has Lowryder influences. Some are 3 feet tall!

espresso

250w i xs krever avtrekk. hvis ikke må du ha teltet åpent.

fjonaldo

jeg har ingen anelse hvordan jeg skulle lagt et en billig avtrekksvifte uten å begynne med kanalvifte og sånn kembo-greier :(

fjonaldo
Hørt mye bra om Sour 60. Det skal vist være en av de mer potente autoene.

Så bra :( jeg har også hørt den ska være fin

fjonaldo
Hvorfor ikke avtreksvifte og kullfilter?

250W i denne homeboxen kan fort bli for varmt og du vil uannsett trenge utskifting av luften.

Lykke til

orker ikke stresset med kullfilter :0 ikke første grow. dyre kanalvifter har jeg litt lyst å vente med, med mindre det finnes en enkel og billig løsning. har tenkt litt på datavifter, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få strøm i de osv :(

kpax

strøm til pc vifter kan du lett få ved og bruke adaptere på inntil 12vdc med høyere effekt/ampere enn vifta/viftene krever. fåes på biltema, clas, jula, you name it.

evt, skal du ha mange vifter eller bare har en psu til pc liggende er det også en enkel metode, bare og kortslutte den grønne kontakten på ATX kontaket mot en sort(jord).

fjonaldo
strøm til pc vifter kan du lett få ved og bruke adaptere på inntil 12vdc med høyere effekt/ampere enn vifta/viftene krever. fåes på biltema, clas, jula, you name it.

evt, skal du ha mange vifter eller bare har en psu til pc liggende er det også en enkel metode, bare og kortslutte den grønne kontakten på ATX kontaket mot en sort(jord).

det siste skjønte jeg ikke bæret av :(

men går det ann å skaffe seg en enkel pc vifte, sette den slik at lufta går "utover" og koble den til en slags adapter som du kaller det og bare slenge den inn i de hulla i homebox som er ment for ventilering så er det nok? :)

har forresten ombestemt meg ang. homeboxen, og kjører homebox S som er 80x80x160cm så det er lettere å holde temperaturen i sjakk

kpax

det sies at man skal skifte lufta 12 ganger i timen(?),

teltet ditt på 80x80x160 = 1,024m3 så 12,5m3 i timen skal vel være nok. Men så må du tenke på at pcvifter ikke leverer noe særlig trykk(eller sug). så du må også ha en åpning på teltet så luft kan komme lett inn. Hvis du vil ha kullfilter vil nok det beste være og kjøpe noe ordentlig! trenger ikke koste så alt for mye. se ebboflod.se/no de trekker fra moms og sender som gave om du spør :(

eks:

vifte

filter

Totalt: 1182,40 SEK = 1032 NOK + frakt

edit:

det jeg tenkte med PSU fra en pc, er om du skal bruke mange pc vifter (som vil trekke noen watt om det er litt guff i de) så blir det fort dyrt og kjøpe en 12v adapter som er stor nok til og dra alle kontra om du har en PSU liggende fra før(gratis) av som vil gi plenty kraftig nok. ATX kabelen er den 20 eller 24pins kontakten som står i hovedkortet. den har en grønn ledning. hvis du kortslutter den mot jord (sort kabel) så vil PSU oppfatte det som at pcen blir skrudd på og psu begynner og gi strøm.

Edited by kpax

bushdoctor

kanalvifte er et must da plantene trenger ny frisk luft hele tiden.

fjonaldo

men jeg trenger annet enn de to tingene der du ramset opp? :( er det _alt_ jeg trenger, og er det både innsug utsug eller what? :)

fjonaldo

ok om jeg forstår det rett trenger jeg vel strengt tatt en slange og ;) flexitube eller hva det kalles...

men luften suges vel bare ut med det der, trenger jeg noe for utsug og da egentlig?

Jeg vurderer å kjøpe dette inn rett før de kommer i blomst, og satse på at jeg klarer å holde temperatur, ventilasjon og lukt i sjakk innen det :rolleyes:

takk for alle tipsene forresten :-)

fjonaldo
ja du trenger flexsrør også.

jepp :rolleyes: takk for hjelpa. det jeg trudde. ikke galen den prisen der. blir vel under 1,5k for hele sulamitten, og det er jo til å leve med. bare jeg klarer å sette det opp selv ;)

er kanalvifte kun en utsugsvifte? trenger jeg en vifte type innsug også?

fjonaldo

trenger jeg sånn innsugsvifte og eller er det nok med kanalvifte+kullfilter+1stk flexirør?

kpax

i det lille teltet ditt tror jeg det blir plenty med utsug. innsugsvifte er vel mer til for å styre hvor man henter lufta inn fra tror jeg(eks loft, kjeller etc) og ikke bare overalt hvor det kan komme inn luft fra.

edit:

du skriver 1stk flexirør, du er klar over at det er meterpris? Dvs 1 meter. Bare kjipt å bestille også trengte du egentlig 3m eller sånn..

du får også ganske rimelige HPS lamper der også forresten. men skal du ha wingreflektor saken så er den rimeligere i norge av en eller annen merkelig årsak... er jo ikke sikkert det er samme produkt engang, men ser lik ut.. :(

Edited by kpax

Evilsmurf

Håper å få noen LR frø snart jeg ogs:) hadde kjørt 18 timer lys

fjonaldo

ja artig med autoblomstrende\lowryders. satser på at jeg får en 4-6stk hoplanter ut av det her, så får vi se om 250w cfl holder til det antallet småplanter. har muligens en 600w disponibel om ikke så lenge, men poenget er å ikke bruke hps denne gangen :) har blitt anbefalt kjøre 24t lys og gå over til 12t\12t når den skal blomstre. hvorfor det skal være best med lowryders vet jeg ikke... tenker jeg prøver ut det først :P så slipper jeg også å holde styr på lyset i starten også.

er forresten:

4stk lowryder #2 feminisert

3stk doubleryders

2stk sour60..hvorav bare én kom ut av jorda :P

fjonaldo

det bildet er forresten noen dager gammelt, de er blitt litt større. et rart fenomen med doublerydersafrøa er at det dukket opp en "tvilling" plante, dvs 2 "planter" fra et og samme frø. samme skjedde også med en venn med doubleryder. hva dette vil bety er jeg jaggu ikke sikker på.

hc74
Heisann godtfolk og mine medpuffers. SATAN nå begynner det å bli kaldt ute eller hva?? :) Jeg har tenkt å lage meg en liten grow med 5stk feminiserte lowryder #2. Frøa får jeg snart :-) Jeg ber alle de flotte menneskene med langt mer kunnskap om plantedyrkingen enn meg ta seg tid til å lese litt... fordi jeg trenger nok litt hjelp! :P

Har prøvd meg før med en WW grow før... homebox, HPS og masse forskjellig dyr næring bla bla bla for et par år siden. Men det gikk rett i vasken. Ikke at plantene døde, tvert imot... plantene ble friske og "fine", men det endte desverre opp med 100% hannplanter. Når jeg så de stygge ballene ble jeg så hissig at jeg tok et samuraisverd og kutta de i tusen biter og kasta de bevisene i skogen...... etter å ha brukt så mye kjærlighet og penger på de i 2-3 måneder ga jeg helt opp og solgte alt av utstyret mitt. Har siden da vært inaktiv på growfronten, men nå har jeg altså bestemt meg for å prøve på nytt. Det er så utrolig mange dyktige folk her, og vet at det er mange som kan hjelpe meg her :) Skal gjøre dette til en growlog så det kan være nyttig for andre i fremtiden. Ta bilder og sånn vettu..... Wee.... :unsure:

Det som er planen er å lage en jævlig enkel løsning. Lowryders har forstått at er "autoblomstrende" og enkel å forholde seg til. Man trenger ikke ta det sååååå seriøst da det uansett er en plante med lite yield og ikke det høyeste THC innholdet. Men ønsker jo å få en grei avling, så hadde tenkt å lage et helt OK setup ihvertfall. Har alltid hatt lyst å prøve meg på disse lowrydersa! Ser det er mange som har vært inne på tanken her også, men har ikke sett så mye growlogs med innendørs lowryder grows.

Plantene vil jeg plassere i et slags skap. Jeg har ikke bestemt meg for hvilket, men tenkte å gå innom et par bruktsjapper i morra og titte litt. Størrelsen skal ikke være noe mer enn at jeg kan ha plass til utstyret, og opptil fem lowryder. Belysning jeg har bestemt meg for å benytte er 125W CFL (vekstlys 6400 K og blomstringslys 2700 K). Denne her: http://weedshop.no/komplett-125w-sett-p-493.html

Ventilasjon sliter jeg litt med å forstå. Utsuget tenkte jeg å mekke med en chassis vifte og hjemmemekket kullfilter (http://www.weedguru.com/forum/viewtopic.php?f=88&t=26815), utstuget vet jeg faktisk ikke hvordan jeg skal gjøre. Hvordan fungerer det? Hvordan kan jeg gjøre det så enkelt som mulig?

Mediumet blir en enkel jordblanding med litt leca. Næring tar jeg som det kommer, kjøper kanskje litt rimelig plantenæring, men skal være litt forsiktig med det. Akuratt det å holde planten i live er min minste bekymring.

Det største problemet er at jeg ikke er så jævlig "handy" av meg, og når jeg da samtidig ønsker å gjøre det enkelt og rimelig så kan det fort by på utfordringer. Jeg er ikke noe dum i skallen, men må ærlig inrømme at føler meg ganske dum når det gjelder ting som innebærer "snekring, fiksing bla bla"...som sikkert er så lett og logisk at flesteparten facepalmer når de leser spørsmålene mine. For å si det sånn, har kjøpt meg leilighet, men klarer ikke å gjøre EN DRITT snekkerarbeid selv, må leie folk og få folk til å hjelpe meg med alt mulig ting som egentlig er enkelt for de fleste mannfolk. Jeg har hørt jeg har mange gode kvaliteter, men har aldri blitt spurt av noen i familien å hjelpe å legge gulv eller mekke på bilen...for å si det sånn... ;) haha! men men

På forhånd tusen takk for all hjelp jeg måtte få! Settes stor pris på! :) :)

heisann.sjekk ut design belysning.de har samme som weedshop men de selger lys arm og pærer et par hundre lapper billigere.