Jump to content
Incogn1to

Led belysning, besparende eller idioti ?

Recommended Posts

Incogn1to

Hei

Jeg har ingen erfaring med og gro, men har litt erfaring med belysning fra min tid som akvarist.

Det jeg igrunn lurte på hva som er optimale grofohold mht Lumen verdi ?

Og om led er mulig så er det jo endel penger og spare og ikke minst en mindre risk om man driver litt stort.

Led gir også ifra seg mindre varme enn hps, jeg vet feks om en led pære på 3w som gir ifra seg 107 L per pære.

http://www.ledsupply.com/creexre-w107.php

http://www.cree.com/products/xlamp_xpg.asp

Jeg vet at dette har blitt brukt mye innen akvarie for og simulere sollys til koraller.

Men vil dette virke til og gro effektiv ?

Og en ting til som er positivt med led, er jo at pærene sies og vare i opptil 12 år.

depurator

Hei

Skal du erstatte HPS tror jeg du må opp i 10 - 15000 kr. Men det finnes erstatning.

Incogn1to
Hei

Skal du erstatte HPS tror jeg du må opp i 10 - 15000 kr. Men det finnes erstatning.

okay så du mener at led ikke er en fullverdig erstatning enda ?

Nei jeg tenker igrunn bare i teori og ikke minst strøm besparende siden dette i dag er en stor utgift med, høye økninger hver vinter.

depurator

Trur det er for dyrt enda...leste en plass på nettet for en stund siden om et forsøk i et gartneri der de skulle regne på dette... Om vinteren må det fyres ekstra om ved bruk av led p.g.a. lite varmeutvikling. Vi snakker da om store oppsett, industri....I et industri, cannabisprosjekt, vil det nok lønne seg med LED pga bra lønnsomhet...he he

Kirby

Ja det vil gro effektivt, du vil også spare mye strøm og varme i forhold til HPS pærer som man burde skifte ut to ganger i året.. I et dyrkerom som er mindre enn 1 kvm vil nok led lyset overgå HPS i forhold til gram per watt, men hvis du skal ha større rom burde du kjøre hps pære.. LED er nok ikke effektivt nok enda til store dyrkerom.. men perfekt til små grows :redeyes:

Kirby

Incogn1to

Takker for raske og informative svar, så hva ville de optimale verdiene i lysutbytte vert her ?

Tenker litt på et diy prosjekt, og da håper jeg kanskje og få litt info om Lumen , kelvin og kanskje par verdier.

Kom gjerne med så mye info som mulig så prosjektet mitt kan være bra..

Evilsmurf

Pr.dags dato er LED bare tull også med hensyn til strømforbruk HID lamper er mye mer effektive.

Incogn1to
Pr.dags dato er LED bare tull også med hensyn til strømforbruk HID lamper er mye mer effektive.

har du linker til HID lamper, gjerne med kilder på strømforbruk også ?

buska

Led lys er ikke en gang i nærheten av HPS, men er jeg!

TheDarkener

Hvordan avkastning fikk du kontra hid a?

Incogn1to

men det spørrs litt hvilke led moduler man har prøvd, disse jeg har linket til i starten av tråden.

Er mye mer effektive enn disse som blir solgt som ferdige moduler og som oftest er kina produsert med 1 w pærer.

Men jeg har ikke noe erfaring på dette punktet så jeg har igrunn ingen rett til og uttale meg, bare interessert i og finne ut om det er teoretisk mulig og ikke minst innenfor rimelighetens grenser og starte et slikt prosjekt.

Evilsmurf

kikket masse på DIY tråder ang LED, fakta er at se sterkeste klarer 100 lum og koster i Norge 60-70 kr stk

Phillips og Cree som er store på power LEDs nederlandsk side som jeg ikke finner igjen med grow-log til de forskjellige LED lampene han har lagd og han mener selv de ikke er på høyden med HPS den eneste fordelen er lysspekteret som blir ganske optimalt

seedman

Bra LED pærer fungerer bedre enn HPS, bruker ekstremt mye mindre strøm, avgir mye mindre varme. Men koster også mere enn HPS. Alternativet er å bestille etter egne spesifikasjoner fra en av de mange kinesiske produsentene, Da blir prisen noe bedre. En LED lampe er best egnet til mindre grow rom, man må ha mange LED lamper om man skal dyrke stort å da blir det fort veldig dyrt. Men med tanke på levetid og strømforbruk så vil det uansett lønne seg i lengden. Gram/watt ratioen med LED er uslåelig.

En HPS lampe produserer enorme mengder med bortkastet lys, LED kan produsere 100% lys i det spekteret plantene trenger, så derfor kaster man heller ikke bort noe.

Evilsmurf

er masse varmetap med LED lys men varmegangen er i kretskortet

Edited by Evilsmurf

seedman
er masse varmetap med LED lys men varmegangen er i kretskortet

Bare med analoge kort, digitale kort har minimalt med varmetap men da stiger prisen litt.

Incogn1to

Så hva ville vert den optimale led pæren til et lite DIY prosjekt(der pris ikke skulle vert en faktor)?

Hadde vert morsomt og lagd en timelapse med LED kontra HPS og like forhold.

buska

Skal man få LED til å funke som hps må alle pærene stå en cm nærme alle blader, åssen skal man gjøre dette i praksis. Beveger man seg få cm utenfor lyset er det null efekt. Mens en 600w hps kan man ha ca 60cm ifra. En skal ha fet lomme bok og mange led lys for å få dette til å funke optimalt. Og da er det ikke strøm besparende lenger heller, så hva er vitsen. Har en kompis som prøvde slik ufo, det er ikke mye futt i det der. Og varmen fra HPS er bra og ha om vintern. Ellers må man putte inn en varme ovn..

Nei la dere ikke lure av dette LED sluddere med at en ufo 90 eller hva det heter dekker en 600hps!

seedman

De ufo lampene er gammel teknologi og ikke spesielt bra, folk som kjøper de ber om å bli lurt, en rask tur innom google viser jo at man ikke skal kjøpe så gammel teknologi.

Her finnes info om digitale drivere

http://www.microchip.com/stellent/idcplg?I...;redirects=SMPS

Her har dere en fin emitter

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.47260

Dette er standard varer jeg fant på 2 minutter, man kan som et eksempel bestille etter egne spesifikasjoner. LED trenger ikke å stå rett over plantene som buska skriver, det er direkte feil. det er CFL som må stå rett over, LED kan plasseres like langt unna som HPS for veldig god spredning.

Og hva annet kan klare å produsere 4000LM ut av 50W?????? Det klarer ihvertfall ikke HPS, LED kan produsere akkurat det lyset planten trenger også, 4000LM i riktig spekter, hvor mange tusen watt trenger en HPS for å gjøre det samme?

LED teknologien vokser stadig, det som var det beste for et år siden er gammel teknologi nå, så fort går utviklingen, så det gjelder å henge med i svingene. LED er kommet for å bli, importerer man direkte, så kan man få en billig lampe etter egne spesifikasjoner som knuser alt av HPS lamper! LED varer også i 100000 timer! Noe som gjør at lampen kan kjøres 24/7 i 11 år!!!!! Da sparer man faktisk veldig mye penger.

Her er en god film som viser den gode spredningen

Edited by seedman

skilpadde
Og hva annet kan klare å produsere 4000LM ut av 50W?????? Det klarer ihvertfall ikke HPS, LED kan produsere akkurat det lyset planten trenger også, 4000LM i riktig spekter, hvor mange tusen watt trenger en HPS for å gjøre det samme?

600w HPS gir 88 500 LM. 88 500/600= 147,5 LM/W

LED som du beskriver: 4000/50= 80LM/W

Altså <- HPS>LED

LED varer også i 100000 timer! Noe som gjør at lampen kan kjøres 24/7 i 11 år!!!!! Da sparer man faktisk veldig mye penger.

Selve diodene varer lenge ja, men det gjør ikke kretskortene enda.. Disse er dyre å bytte ut også.. Ny HID pære koster 450 på lokal growshop.

Har aldri prøvd LED selv, men foreløpig ser jeg ingen grunn til det heller. Teknologien er rett og slett for ny, men blir nok billigere og bedre med tiden.

En gang i fremtiden kommer jeg nok til å bytte ut HID pærene, men ikke enda.

-padde

Edited by skilpadde

Incogn1to

Wow takker for utrolig gode svar, dette prosjektet blir nok lagt på hyllen da for nå.

Men jeg kommer garantert til og følge med på utviklingen av LED ettersom man har så mye muligheter med det.

Incogn1to

Liker entusiasmen din ang led, har du erfaring selv med bygging av moduler ?

Om jeg skulle gjennomført et slikt prosjekt blir det garantert ikke en ferdig modul.

Og jeg må nok lese meg enda bedre opp op de forskjellige pærene og hvilke verdier planene må ha for optimale vekstforhold, og hvem vet? Kanskje jeg kunne lagd en timelapse kun for sammenlignbar data ..

Du finner mye bra på denne siden: http://www.ledgrowlightsoutlet.com/600-wat...row-lights.html

Mye er gammel teknologi, men bygger du selv, så kan du bruke digitale kretskort som har nesten ubegrenset levetid å som avgir minimalt med varme :)

seedman

Hadde en god LED lampe før som jeg bestilte fra kina etter egne spesifikasjoner :) Men solgte den for en stund siden. Vurderer å bygge meg en ny, eller bestille en ferdig en. Jeg er kjempe fornøyd med LED. Nå bruker jeg CFL. HPS kommer aldri til å bli brukt her igjen, er for mye tap av energi. Jeg er såpass glad i naturen å planeten vår at jeg personlig mener at det er idioti å bruke mere resurser enn nødvendig.

• Like 1