Jump to content
Incogn1to

Led belysning, besparende eller idioti ?

Recommended Posts

ellen

Jeg har ingen erfaring med og gro, men har litt erfaring med belysning fra min tid som akvarist.

Det jeg igrunn lurte på hva som er optimale grofohold mht Lumen verdi ?

Og om led er mulig så er det jo endel penger og spare og ikke minst en mindre risk om man driver litt stort.

Led gir også ifra seg mindre varme enn hps, jeg vet feks om en led pære på 3w som gir ifra seg 107 L per pære.

http://www.ledsupply.com/creexre-w107.php

http://www.cree.com/products/xlamp_xpg.asp

Jeg vet at dette har blitt brukt mye innen akvarie for og simulere sollys til koraller.

Men vil dette virke til og gro effektiv ?

Og en ting til som er positivt med led, er jo at pærene sies og vare i opptil 12 år.

"en led pære på 3w" holder ikke. Jeg har en 90W LED med 90x1W LED pærer i og den fungerer helt fint til å høste to planter hver 2,5 måned. Jeg får høstet nok frem til neste gang jeg høster.

Jeg har aldri brukt hps og jeg har ikke noe grunnlag for å kunne sammenligne annet enn strømforbruket. Det kan være greit å sette seg ned med en kalkulator og regne ut hva det koster å ha en 600-1000W hps sammenlignet med en 90W LED. Strømforbruk på 90W er heller ikke noe særlig mer enn en helt standard datamaskin eller noe i den duren. En 1000W hps nærmer seg "uvanlig" strømforbruk.

ellen

Bra LED pærer fungerer bedre enn HPS, bruker ekstremt mye mindre strøm, avgir mye mindre varme. Men koster også mere enn HPS. Alternativet er å bestille etter egne spesifikasjoner fra en av de mange kinesiske produsentene, Da blir prisen noe bedre. En LED lampe er best egnet til mindre grow rom, man må ha mange LED lamper om man skal dyrke stort å da blir det fort veldig dyrt. Men med tanke på levetid og strømforbruk så vil det uansett lønne seg i lengden. Gram/watt ratioen med LED er uslåelig.

En HPS lampe produserer enorme mengder med bortkastet lys, LED kan produsere 100% lys i det spekteret plantene trenger, så derfor kaster man heller ikke bort noe.

Koster mer enn HPS? En 120W LED lampe koster knapt to tusen. HPS med pære og ballast blir fort veldig dyrt.

ellen

Nei la dere ikke lure av dette LED sluddere med at en ufo 90 eller hva det heter dekker en 600hps!

Det høres riktig ut.

Trenger jeg en 600W hps for å ha to små planter på 12/12 kontinuerlig? en ufo 90 med par planter under tar null plass. det er diskret. det synes ikke så godt på strømregningen. fine buds.

SixIxIx

Litt av noen utsagn du kommer med, ellen :rolleyes:

"en led pære på 3w" holder ikke. Jeg har en 90W LED med 90x1W LED pærer i og den fungerer helt fint til å høste to planter hver 2,5 måned. Jeg får høstet nok frem til neste gang jeg høster.

Jeg tror ikke noen her inne prøver å si at kun 1 stk 3W LED-pære duger til noe som helst, det Incogn1to sier handler mere om at det finnes forskjellige typer LED, med forskjellig ytelse. Den du bruker har 1W dioder, mens enkelte andre lamper bruker 3W dioder (i flertall).

Koster mer enn HPS? En 120W LED lampe koster knapt to tusen. HPS med pære og ballast blir fort veldig dyrt.

LED koster nok mere enn HPS. Skal man sammenligne, må man sammenligne Watt mot Watt. Det er jo helt bak mål å sammenligne en 120W LED mot en atskillig kraftigere HPS. Man betaler ikke stort for HPS i disse dager, du får lett en 250W HPS for under tusenlappen her til lands. 400W og 600W koster henholdsvis 1099,- og 1249,- (prisene er hentet fra hydrohagen.com). Hvor mye koster en 250W LED? 400W? 600W? 1000W?

Trenger jeg en 600W hps for å ha to små planter på 12/12 kontinuerlig? en ufo 90 med par planter under tar null plass. det er diskret. det synes ikke så godt på strømregningen. fine buds.

Det eneste argumentet du kommer med som faktisk holder mål, er at en 90W UFO gjør jobben for de som ikke trenger/har mulighet til å kjøre mere enn 90W. Det er sikkert kjempefint for de som har liten plass, eller de som har planer om å dyrke små mengder. Utover det er LED waste of money, da man trenger like mange LED-watt som HPS-watt for å få tilsvarende mengde, og prisene er overhodet ikke sammenlignbare.

Jeg har aldri brukt hps og jeg har ikke noe grunnlag for å kunne sammenligne annet enn strømforbruket. Det kan være greit å sette seg ned med en kalkulator og regne ut hva det koster å ha en 600-1000W hps sammenlignet med en 90W LED. Strømforbruk på 90W er heller ikke noe særlig mer enn en helt standard datamaskin eller noe i den duren.

Kjøper man en 400W HPS blir det nesten 4 ganger så dyrt å drifte lampen, men man vil også sitte igjen med nesten 4 ganger så mye pot. Det koster mere, men man betaler fortsatt ca like mange kroner pr gram med weed.

En 1000W hps nærmer seg "uvanlig" strømforbruk.

Å si at 1000W begynner å nærme seg "uvanlig" strømforbruk er lame. Det finnes mange el.artikler som bruker mere, en oljeovn av normal størrelse trekker gjerne 2000W på full fres. Kommer politiet og tar meg om jeg varmer huset mitt med strøm nå kanskje?

• Like 2

ganjaoyea

drive å lure på om jeg skal gå for led eller hps , http://www.hydroponics.eu/KitConfig.aspx?ID=27 . der har jeg ett kit som passer bra til meg å kan velge mellom f.eks Easy Kit 150W HPS + Sonlight HPS-TS 150W [ + € 76,13] eller Original LED PANEL grow light 45W [ + € 175,00] . kommer sikkert til å velge sonlight 250 hps eller 90w led istedet.

Hadde det å gått for led vært helt meningsløst i ett sånnt kit ? tenker ikke på mer en 2-3-4 planter.

Edited by ganjaoyea

buska

Jeg har aldri brukt hps og jeg har ikke noe grunnlag for å kunne sammenligne annet enn strømforbruket. Det kan være greit å sette seg ned med en kalkulator og regne ut hva det koster å ha en 600-1000W hps sammenlignet med en 90W LED. Strømforbruk på 90W er heller ikke noe særlig mer enn en helt standard datamaskin eller noe i den duren. En 1000W hps nærmer seg "uvanlig" strømforbruk.

Ja så blir det minst en halv kilo under en 1000w hps :redeyes: :redeyes: :redeyes: og hva er da 2000kr i strøm over 10 mnd blomstring, nei Led er for mini grows :smokey:

TÅC

Ja så blir det minst en halv kilo under en 1000w hps :redeyes: :redeyes: :redeyes: og hva er da 2000kr i strøm over 10 mnd blomstring, nei Led er for mini grows :smokey:

Hmmm... Er usikker på om dei som meiner HPS er så mykje betre enn LED har sjekka den nyaste utviklinga i LED teknologi, og lest om komparative dyrkeforsøk med LED, HPS og MH som det du ser i High Times: http://hightimes.com/microsites/led/inside_led.inc.php

LED tar nok heilt over for HPS/MH pærer etterkvart...

buska

Hmmm... Er usikker på om dei som meiner HPS er så mykje betre enn LED har sjekka den nyaste utviklinga i LED teknologi, og lest om komparative dyrkeforsøk med LED, HPS og MH som det du ser i High Times: http://hightimes.com...ide_led.inc.php

Faktisk så følger jeg med på utviklingen og som du selv sier led kommer etter hvert? Nå er de ikke bruklige til større grow, og alt for dyrt....

SixIxIx

Hmmm... Er usikker på om dei som meiner HPS er så mykje betre enn LED har sjekka den nyaste utviklinga i LED teknologi, og lest om komparative dyrkeforsøk med LED, HPS og MH som det du ser i High Times: http://hightimes.com...ide_led.inc.php

Hvis du er usikker anbefaler jeg at du leser hele denne tråden en gang til. Hvis du mener LED er bedre har du vel ingen problemer med å komme med bevis? LED er bra, men det er alt for dyrt sammenlignet med HPS.

Katta

Denne varmen er gull vært når vintern kommer!

/facepalm

• Like 1

DubBud

Hva er galt med å varme opp kåken med overskuddsvarme fra lampen(e) dine?

vin&grønt

/facepalm

Jeg skjønner heller ikke hva som er dumt med gratis varme til huset.

Katta

Jeg skjønner heller ikke hva som er dumt med gratis varme til huset.

Jeg vil nok påstå at varmen fra en HPS er langt ifra gratis.

Virker på meg som noen haters mot LED her inne, begynner å bli butthurt. Når et argument for HPS, er at den lager varme som er fin å ha på vinteren. . . .

• Like 1

vin&grønt

Jeg vil nok påstå at varmen fra en HPS er langt ifra gratis.

Virker på meg som noen haters mot LED her inne, begynner å bli butthurt. Når et argument for HPS, er at den lager varme som er fin å ha på vinteren. . . .

Når det argumenteres at LED bruker mindre strøm, så må det vel kunne argumenteres at den strømmen som brukes til HPS kan gjenbukes i form av varme fra HPS til å varme opp huset og dermed slå av dyre varme ovner som du måtte bruke uten HPS.

At de fleste er mot Led lys her inne er at det ennå ikke er noen som har vist en grow som beviser at Led er bedre enn HPS

buska

Skal du gro om vintern med LED må du inn med extra varme i lys perioden da led ikke vil klare å få opp tempen.

Men det virker som noen ikke vil høre på folk med erfaring når det gjelder LED...

Har man ikke råd til 500-1000kr i strøm pr mnd, har man faan ikke råd til å gro i hele tatt :smokey:

shiva

Her i huset kommer avsuget inn på kjøkkenet, nede ved gulvet.

Såe, når jeg står opp tidlig om morgenen er det 21 pluss på kjøkkenet og 18 i gangen når det er minus 10 - 15 grader ute.

Fyrer bare med HPS og MH

Når det er mildt slår jeg av en pære.

Føles godt å utnytte den energien.