Jump to content
Incogn1to

Led belysning, besparende eller idioti ?

Recommended Posts

Incogn1to

Okay, pæren jeg linka til i første post skal være av ytterste teknologi utifra det jeg har forstått.

Men hvilke farger er optimale for fotosyntese ?

Vet det fins hvite og blå av denne typen pærer , litt usikker på rød derimot ..

Og om man skal ha en led modul, så bør den jo ha mulighet til dimming, evt 2 kretser slik at man kan ta hensyn til både vekst og blomstrings prosessen?

Hadde en god LED lampe før som jeg bestilte fra kina etter egne spesifikasjoner :) Men solgte den for en stund siden. Vurderer å bygge meg en ny, eller bestille en ferdig en. Jeg er kjempe fornøyd med LED. Nå bruker jeg CFL. HPS kommer aldri til å bli brukt her igjen, er for mye tap av energi. Jeg er såpass glad i naturen å planeten vår at jeg personlig mener at det er idioti å bruke mere resurser enn nødvendig.
Edited by Incogn1to

Engel

Led er bullshit. Funker jævli bra under veg ja, men ikke i blomst. 1stk 180W dekker bare 0,6m Ble anbefalt av innkjøp av 3stk for dekke min secret jardin 120!! Det er jo ikke så billig, og ikke i henhold til strøm eller. (Swedish growsystem)

Hvis du går på icmag kan du se mange growlogs med led. En ting som er særlig artig og se er når de blir dyrket hydro. Budsa fra hydro lagd via led, er mindre enn mine i jord med en 600W.

seedman

Grunnen til at folk får dårlig resultat er gammel teknologi eller feil spekter, det er derfor man kjøper direkte etter egne spesifikasjoner fra produsent i kina. At det funker jævla bra til veg og ikke til blomst er noe av det dummeste jeg har lest, personen brukte sikkert ikke hodet, å kjørte en lampe med fargespekter kun til vegging når han skulle kjørt med et helt annet spekter for blomst?

Man får kjøpt led lamper i dag hvor man selv kan stille fargespektret, lamper hvor begge spektrene er tilstede, og lamper med bare ett spekter. Vanligvis selges det mest lamper med bare et spekter grunnet pris.

Kjøp fra produsent, ikke fra grow shops som prøver så godt de kan å selge unna den gamle teknologien de har på lager. Det kommer ny LED teknologi hele tiden HPS er på vei til å fases ut, det kommer stadig flere LED baserte gatelys osv nå. teknologien har kommet, det gjelder bare å bruke den.

LED er en fullverdig erstatning for HPS om man handler riktig utstyr med riktig spekter. Man sparer også strøm og varme som en ekstra bonus.

DubBud

Jeg har null peil på LED, men det høres unektelig litt merkelig ut at de ikke funker i blomst når de funker i vegg, tatt i betraktning at noen folk bruker MH-pærer gjennom hele grows uten noen problemer.

Evilsmurf

nå ble du vell motbevist med tanke på lumen pr watt og LED, en 600W HPS gir nesten dobbelt så mye lys pr watt

problemet er forstatt at de blå og røde LEDene er dyre og gir 1/3 av efekten av de hvite

men at LED kommer til å bli stort innen dyrking tviler jeg ikke på, her kan du ha full kontroll på lysspekteret

har så tregt mobilt bredbånd så jeg fant aldri noen priser på digital løsning på strømomforming og LED driver men det så ikke billig ut

pr dags dato for dyrt, liten effekt i tillegg skal du vite hva du driver og ha loddet noen timer før

seedman

Lumen pr watt har ikke så forferdelig mye å si, For LED gir lys i riktig spekter, ikke mange prosent av lyset til en HPS er i riktig spekter, og derfor er LED lampene så mye mere effektive. HPS er ikke effektive, riktignok gir de enormt mye lys, men de gir enormt mye ubrukelig lys. Blir litt som en bil med stor motor som ikke har veigrep til å bruke det. :P 50w LED gir 4000LM i det spekteret plantene skal ha, og ikke noe lys utenfor det spekteret. Det har ikke en HPS lampe den miste kjangs til å klare. Og at LED lamper kan kjøres 24/7 i 11år gjør at prisen ikke spiller noen rolle, enda LED er rimeligere enn HPS med ballast om man importerer LED selv.

Står mye fin info her, enda dette er analog teknologi.

http://www.ledgrowlightsoutlet.com/600-wat...row-lights.html

Man kan enten lodde selv noe som er enkelt. eller finne en kinesisk produsent som setter sammen alt til deg for en billig penge :)

Edited by seedman

IBA

led er veien og gå, om noen år.. det er fortsatt for nytt og ikke godt nok utvikla ennå for atte det skal klare og utkonkurere hps'n

seedman
led er veien og gå, om noen år.. det er fortsatt for nytt og ikke godt nok utvikla ennå for atte det skal klare og utkonkurere hps'n

Saken er at det utkonkurrerer HPS allerede nå, produktene finnes tilgjengelig på markedet i dag. du sparar 50% på strømmen og levetiden er på 11 år i snitt! Problemet er at growshops er fulle av gammel teknologi å tar ikke inn noe nytt før de har solgt det de har, noe som er helt vanlig for butikker å gjøre. Men tar du saken i egne hender, å bestiller direkte fra produsent så får du et bedre alternativ til en lavere pris :P

Men det vil fortsatt ta noen år før vanlige butikker har LED som er mye bedre enn HPS.

Her har dere en film som grundig dokumenterer at LED fungerer bedre enn HPS. (Hazy fra ICMag)

Edited by seedman

skilpadde
Her har dere en film som grundig dokumenterer at LED fungerer bedre enn HPS. (Hazy fra ICMag)

Altså, det der er jo en markedsføringsvideo.. Kan jo som regel ikke stole helt på reklame?

En annen faktor er at 400w HPS mye mindre effektiv enn 600 wattern.

Mange andre faktorer som spiller inn her altså.. Næring, vanning osv.

Står fast på at HPS>LED foreløpig, men er temmelig sikker på at LED blir bedre med tiden :)

-padde

seedman

Filmen er en upartisk test laget av Hazy fra ICMag. Den viser 455W LED sammenlignet med 484W HPS.

Plantene er like, får lik næring å står under like forhold, den eneste forskjellen er lyset.

Riktignok har du rett i at en 600w HPS er sterkere, men denne testen viser at om man bruker ca like mye watt, så klarer ikke HPS å konkurrere, Skal man bruke 600W HPS så må man sammenligne med 600w LED, og da får man samme resultat, altså et mye bedre resultat med LED.

Videoen var som sagt en upartisk test, Men selvfølgelig blir den i ettertid brukt til markedsføring når resultatet er såpass klart, HPS har ikke den miste kjangs mot LED i dagens marked. Jeg kan se om jeg finner flere filmer eller bilder når jeg kommer hjem i kveld som også dokumenterer at led banker hps ned i støvlene :)

Edited by seedman

skilpadde
Filmen er en upartisk test laget av Hazy fra ICMag. Den viser 455W LED sammenlignet med 484W HPS.

Upartisk.. det tviler jeg på altså.. dette er jo en test han har gjort for produsenten av LED-lampen.

Plantene er like, får lik næring å står under like forhold, den eneste forskjellen er lyset.

man kan fint se næringsmangel/ lockout på bilde 56 sek ut i filmen på HPS planten. kan også se for meg at temperaturene har variert i teltene. plantene burde dyrkes i hydro hvis man skal kunne klare å lage en test som har tilnærmet like forhold.

Riktignok har du rett i at en 600w HPS er sterkere, men denne testen viser at om man bruker ca like mye watt, så klarer ikke HPS å konkurrere, Skal man bruke 600W HPS så må man sammenligne med 600w LED, og da får man samme resultat, altså et mye bedre resultat med LED.

Da foreslår jeg at en slik test utføres. Når jeg sier at 600w er mer effektiv mener jeg ikke bare at den er sterkere. Den produserer mere lys og penetrerer bedre pr. watt enn 400 watteren.

Videoen var som sagt en upartisk test, Men selvfølgelig blir den i ettertid brukt til markedsføring når resultatet er såpass klart, HPS har ikke den miste kjangs mot LED i dagens marked.

I dagens marked har ikke LED en sjangs mot HPS mener du vel.. Jeg garanterer deg at HPS har mye større markedsandel enn LED pr. dags dato..

-padde

seedman

HPS har riktignok større markedsandel, det skjønner alle for det har vært i salg mye lengre. Å igjen om du ikke skjønte det jeg mente, skal du sammenligne 600W HPS, så må du sammenligne det med 600w LED som også penetrerer bedre enn 400W LED. HPS er gammel utprøvd teknologi som virker, men nå finnes det nyere teknologi som virker enda bedre. Det fungerer fortsatt like bra å gnikke pinner sammen for å få fyr, men jeg velger heller å bruke lighter. Har man noe bedre tiljengelig så går man for det beste. Når LED også er mye rimeligere (over tid) Så finnes det ikke tvil om at HPS ikke kan konkurrere. HPS vil dø ut til fordel for ny teknologi.

Her er en fin tråd om en som klarte over 1gr pr W med LED.

https://www.icmag.com/ic/showthread.php?p=2941340#post294134

Her er en som klarer 1,46gr pr W med LED.

http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=160413

Plante dyrket under LED ca 1gr pr W.

hydrogrowled-242933-albums-126w-led-grow-light-journal-levelhead-picture902498-levelhead1.jpg

buska

1,46gr pr W med LED.

det trur jeg er å ta i, det skal jeg se føre jeg trur det :)

seedman

Han har totalt 252w og fikk 332gr matematisk blir det 1,31gr pr w totalt. Den største planten veide ut på 59gr, han hadde 8 planter totalt. 252 delt på 8 er 31,5w, 59 delt på 31,5 bli 1,8gr pr w. Det er de riktige tallene, jeg skrev for lite i den andre posten.

1,31gr er riktig i snitt. med et toppresultat på 1,8gr pr watt!

(Post 42) http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=160413&page=3

Edited by seedman

suppegjøk

kul info seedman :)

Jeg har lenge vert skeptisk til LED lys, og trodd at det egnet seg best for veg. men tidene har vel endret seg, men jeg klamrer meg til HDI-lamper så lenge prisen på ledlamper er så høy.

lurer på hvor mange lumen per watt disse lampene produserer.

synes og huske at fargespekteret er ganske så smalt på led-lamper. lurer på hva det gjør med plantene.

seedman

Angående lumen pr watt, så klarer de sterkeste CREE-LED diodene opp til 208 lumen pr watt etter sertifiseringen, men det som gjør de så godt egnet er at de gir lumen i riktig spekter, HID slenger ut lys over et stort spekter, LED slenger ut lys over et veldig begrenset spekter tilpasset det plantene trenger og ikke noe annet. Og det er nettopp derfor man får så gode resultater. HPS ligger vel på noe rundt 120-160 lumen pr watt om jeg ikke husker helt feil. Tenker da på HPS pærene som er sertifisert etter ANSI S51 som er en mye brukt standard.

MEN BARE FOR Å HA DET KLART, DE UFO LED LAMPENE SOM ENKELTE SELGER SOM ER PRODUSERT FOR 4-5 ÅR SIDEN ER IKKE DET SAMME SOM SISTE TEKNOLOGI, Å MÅ PÅ INGEN MÅTE SAMMENLIGNES MED SISTE NYTT.

LED var dårligere for noen år siden, men det har tatt seg opp betraktelig, å noe nytt kommer hele tiden.

Edited by seedman

buska

Men ingen greier å overbevise meg om at de kan gro 1,8g per watt med led, det har jeg grodd for mye til og må nok lenger ut på landet for å bli trodd :)

seedman
Men ingen greier å overbevise meg om at de kan gro 1,8g per watt med led, det har jeg grodd for mye til og må nok lenger ut på landet for å bli trodd :lol:

Å være skeptisk er en bra egenskap, håper du itillegg er nysgjerrig å faktisk finner på å prøve ut LED en dag, les igjennom de trådene jeg la ut link til, er godt over 1gr på watt i begge 2 :)

Når man dobler mengden effektivt lys som treffer plantene i riktig spekter som plantene trenger, så sier det seg selv at man sitter igjen med flere gr. Du vet også at om du gror med 400w HPS nå men så bytter til 600w HPS neste gang, så får du større yield :P

seedman
synes og huske at fargespekteret er ganske så smalt på led-lamper. lurer på hva det gjør med plantene.

Det betyr i praksis at alt lyset som en LED slipper ut er i riktig spekter for plantene (konsentrert lys), med LED kan man lage dioder spesifisert til riktig spekter. Dette har en positiv egenskap om det gjøres riktig. Enkelte billige lamper har bare ett spekter som gjør at de fungerer som faen til vegging men er udugelig til blomst osv. Skikkelige lamper har nødvendig spekter til hele prosessen, blomst og vekst med forskjellig farge (blå og rød) Det er viktig å sjekke dette før man kjøper en lampe. En god lampe har en kombinasjon av 440nm, 470nm, 640nm og 660nm :)

Edited by seedman

suppegjøk

veldig mange fokuserer bare på klorofyl, men jeg tror at alle pigmentene har en funkjon, og at man må passe på at de får riktig lys så de kan gjøre sin greie.

skilpadde
Men ingen greier å overbevise meg om at de kan gro 1,8g per watt med led, det har jeg grodd for mye til og må nok lenger ut på landet for å bli trodd :P

Så utrolig deilig at du kommer og hjelper meg buska! Disse gutta har jo blitt hjernevasket av all mulig slags sleip markedsføring :D

Seedman: Foreslår at du skaffer deg en LED lampe og lager en logg slik at vi kan se deg få >1g/watt

Siste ord: Du må ikke tro alt du leser på nettet, og i hvertfall ikke i bransjer der profittmarginene er så høye :)

-padde

seedman

Jeg har led :D Men har ikke hydro, og derfor tror jeg ikke at 1gr/watt er noe jeg skal sikte etter helt enda. Men på sikt skal jeg nok ha over 1gr watt med led jeg også. Det finnes så mye uavhengig dokumentasjon å så mange grow logs tilgjengelig fra folk som har over 1 gr/watt at de fleste vet at det fungerer.

Ganjalf

Så lenge det er mulig å få over 1g/w i jord under hps, så er ikke LED regningssvarende.

buska
Så lenge det er mulig å få over 1g/w i jord under hps, så er ikke LED regningssvarende.

Takk!