Jump to content
Incogn1to

Led belysning, besparende eller idioti ?

Recommended Posts

seedman
Så lenge det er mulig å få over 1g/w i jord under hps, så er ikke LED regningssvarende.

Når LED gir deg over 1gr/watt, koster ca det samme i innkjøp, og varer i 11 år om du kjører den 24/7 så er det utrolig lønnsomt :D

Nå har ikke jeg testet så veldig mange strains under led, er stort sett auto planter det går i her. men har lest growlogs hvor over 1gr/watt går med LED i jord også.

IBA

1g pr w med led er null problem, så lenge den er våt :D

buska
1g pr w med led er null problem, så lenge den er våt :P

Men vi snakker om 1,8 og da holder nesten ikke det heller :D

buska

Det er ikke for å være slem, men trur du bør prøve deg på en LED grow føre du påstår 1,8g per w. Jeg har personlig til gode å få til eller å se andre få til over en kilo under en 600w hps, noe du mener er mulig med LED, hvilken type strain snakker vi om da???

seedman

LED gir ut over 50% mere lys pr/watt i riktig spekter enn det HPS lamper gjør, Da skjønner også dere at når man dobler mengden lys så får man større yield. Eller skjønner dere ikke såpass?

La oss si at dere bruker 600w HPS, og får 0,7gr/watt vil dere da få mindre mengde ved å doble lysemengden? eller vil dere sitte igjen med en større mengde etterpå?

LED gir litt over 50% mere lys i riktig spekter sammenlignet med HPS pærer og nettopp derfor fungerer det såpass bra.

JEG SPØR IGJEN, HVEM HER MENER SERIØST AT MAN FÅR MINDRE YIELD VED Å GI PLANTER 50% MERE LYS? SERIØST?

Det er ikke for å være slem, men trur du bør prøve deg på en LED grow føre du påstår 1,8g per w. Jeg har personlig til gode å få til eller å se andre få til over en kilo under en 600w hps, noe du mener er mulig med LED, hvilken type strain snakker vi om da???

Leste du ikke denne? http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=160413&page=3

Edited by seedman

buska

Det er faktisk begrensing for mye man kan gro pr kv mt, Om du greier å få inn 10stk 600w med lys på en kv meter, så får du ikke 60kg skjønner du!

edit

Om du ikke gror i høyden da med disse 10 lampene...vi tenker høyde 2.40,, :D

Edited by buska

seedman
Det er faktisk begrensing for mye man kan gro pr kv mt, Om du greier å få inn 10stk 600w med lys på en kv meter, så får du ikke 60kg skjønner du!

edit

Om du ikke gror i høyden da med disse 10 lampene...vi tenker høyde 2.40,, :)

Les heller linken jeg la ut, spesielt post 42 hvor data kommer fram.

Jeg skjønner at man ikke får 60kg på en kvm, Men man kan få godt over 1gr/watt med LED.

marlon_murray

For meg ser det ikke ut som mer enn 15-30g per plante det der. Kanskje det ser ut som 40-60 for noen andre, men det spiller vel fint liten rolle så lenge ingen kan si med sikkerhet..

Har du en bedre kilde enn den tråden der seedman?

seedman
For meg ser det ikke ut som mer enn 15-30g per plante det der. Kanskje det ser ut som 40-60 for noen andre, men det spiller vel fint liten rolle så lenge ingen kan si med sikkerhet..

Har du en bedre kilde enn den tråden der seedman?

Her har du en annen bruker som klarer over 1gr/watt med LED

https://www.icmag.com/ic/showthread.php?p=2941340#post294134

Denne filmen er også bra

Det finnes massevis av tråder på nett hvor LED gir over 1gr/watt og masse sammenlignings-tråder hvor LED banker HPS ned i støvlene ved direkte sammenligning.

Ganjalf
Når LED gir deg over 1gr/watt, koster ca det samme i innkjøp, og varer i 11 år om du kjører den 24/7 så er det utrolig lønnsomt :)

Koster ca det samme? Hvilken planet snakker du om? Og lykke til med 11 års levetid...

Nå har ikke jeg testet så veldig mange strains under led, er stort sett auto planter det går i her. men har lest growlogs hvor over 1gr/watt går med LED i jord også.

Ok, men hva med å fortelle oss hva slags yield DU får?

seedman

En 600w Led får du for 3000-4000,- kroner ferdig levert i Norge, da slipper du å bytte pærer på 11år, og da er den inntjent, samtidig som den tilsvarer lys-mengden til 1000-1200w HPS så på strømmen sparer du også 40-50% over 11 år, så er det utrolig mye rimeligere!

Min yield ligger på 0,7-0,8 gr/watt med div autoplanter i jord med LED. Når jeg dyrket samme type planter under HPS lå jeg på 0,4-0,6 gr/watt.

Dokumentasjon på at det fungerer bedre enn HPS finnes det massevis av, dere som tviler bør prøve LED å ikke bare syte over noe dere faktisk ikke kan noe om.

Som jeg sa tidligere, å gnikke pinner sammen for å få fyr fungerer det, å har fungert i tusener av år, men jeg velger å bruke en lighter, ny teknologi er ikke farlig. Dere oppfører dere jo som steinaldermennesker som tror at LED er djevelens verk.

JEG SPØR IGJEN, HVEM HER MENER SERIØST AT MAN FÅR MINDRE YIELD VED Å GI PLANTER 50% MERE LYS? SERIØST?

Edited by seedman

buska

Så med andre ord, neste gang jeg bestiller meg frø kan jeg gange frø produsenten sin opplysning om yeld med 2 om jeg gror med LED.

:)

seedman
Så med andre ord, neste gang jeg bestiller meg frø kan jeg gange frø produsenten sin opplysning om yeld med 2 om jeg gror med LED.

:)

Om du tror det, så er det vel egentlig greit å logge av denne siden, lese litt i dyrkehåndboken å kanskje glemme dyrking helt :) Du stoler vel ikke på frø produsentene sine tall?

Men du vil få større yield med LED enn du vil få med HPS om begge lampene trekker like mye watt. 600w LED gir 50% mere lys i riktig spekter enn det HPS gjør. men det betyr ikke 50% større yield, det betyr at du vil få en større Yield enn ved HPS lamper.

buska
Om du tror det, så er det vel egentlig greit å logge av denne siden, lese litt i dyrkehåndboken å kanskje glemme dyrking helt :) Du stoler vel ikke på frø produsentene sine tall?

Men du vil få større yield med LED enn du vil få med HPS om begge lampene trekker like mye watt. 600w LED gir 50% mere lys i riktig spekter enn det HPS gjør. men det betyr ikke 50% større yield, det betyr at du vil få en større Yield enn ved HPS lamper.

Ja skjønner det! Men alvorlig talt 1,8g pr watt er drøyt.. også med led...Trur ikke du greier det med både LED og HPS sammen heller..

Men prøv å få det til så skjønner du kanskje hva jeg mener,...

seedman

Jeg vet at det er vanskelig, å jeg skal ikke påstå at jeg klarer det. Men det er et resultat noen har oppnådd med LED, flere andre har også oppnådd lignende resultater med LED. 1,8gr/watt var den planten som ga mest i den tråden, snittet lå på 1,31gr/watt fordelt på 8 planter. Hele regnestykket ligger i posten her: http://www.norcan.org/ipb/index.php?s=&amp...st&p=229195

buska
Jeg vet at det er vanskelig, å jeg skal ikke påstå at jeg klarer det. Men det er et resultat noen har oppnådd med LED, flere andre har også oppnådd lignende resultater med LED. 1,8gr/watt var den planten som ga mest i den tråden, snittet lå på 1,31gr/watt fordelt på 8 planter. Hele regnestykket ligger i posten her: http://www.norcan.org/ipb/index.php?s=&amp...st&p=229195

Da må jeg bare si, ikke tro på alt du leser, prøv selv, jeg skal spise hatten min om du greier 1g pr w, har du grodd mye før eller?

men nå trekker jeg meg ut av akkurat den diskusjon om g pr, w. , da jeg er sikker på det ikke er mulig! kjenner det snart blir krangel her bare for vi ikke er enig, får slutte mens tonen er god :)

Edited by buska

seedman
Da må jeg bare si, ikke tro på alt du leser, prøv selv, jeg skal spise hatten min om du greier 1g pr w, har du grodd mye før eller?

Har grodd i flere år, men hovedsakelig utendørs i mye varmere klima.

Det finnes i dag såpass MYE bra og uavhengig dokumentasjon fra flere folk over hele verden som klarer over 1gr/watt at det er ikke noe å tvile på. Jeg ligger på 0,7-0,8 gr/watt nå med led og autoplanter, at jeg klarer over 1gr/watt med seriøse planter i hydro tviler jeg ikke et sekund på.

Ganjalf
En 600w Led får du for 3000-4000,- kroner ferdig levert i Norge, da slipper du å bytte pærer på 11år, og da er den inntjent, samtidig som den tilsvarer lys-mengden til 1000-1200w HPS så på strømmen sparer du også 40-50% over 11 år, så er det utrolig mye rimeligere!

Så 600w LED'en du sjøl linka til er 3-4 ganger dyrere enn den trenger å være? Og varer bare halvparten så lenge?

Min yield ligger på 0,7-0,8 gr/watt med div autoplanter i jord med LED. Når jeg dyrket samme type planter under HPS lå jeg på 0,4-0,6 gr/watt.

Så med andre ord en økning på 20-30%? Hva slags lystider kjører du på autos? 20/4?

Dokumentasjon på at det fungerer bedre enn HPS finnes det massevis av, dere som tviler bør prøve LED å ikke bare syte over noe dere faktisk ikke kan noe om.

Ikke kan noe om?

Som jeg sa tidligere, å gnikke pinner sammen for å få fyr fungerer det, å har fungert i tusener av år, men jeg velger å bruke en lighter, ny teknologi er ikke farlig. Dere oppfører dere jo som steinaldermennesker som tror at LED er djevelens verk.

Du oppfører deg som en nyfrelst hipster.

Fiin stråmann!

seedman
Så 600w LED'en du sjøl linka til er 3-4 ganger dyrere enn den trenger å være? Og varer bare halvparten så lenge?
Jeg bestiller direkte fra produsent, den jeg linket til er for enkelhetens skyld hyllevare.
Så med andre ord en økning på 20-30%? Hva slags lystider kjører du på autos? 20/4?
19/5
Ikke kan noe om?

Ja etter hva jeg har forstått, så har du ingen egenerfaring med LED til dyrking, å postene dine viser at du heller ikke kan så mye om teknologien. Derfor vil jeg påstå at dette kan ikke du noe om.

Incogn1to

Jeg må si jeg støtter det seedman viser oss av tall her, og har selv av erfaring i akvarie verden, der jeg har sett den samme skepsisen.

Og når jeg gikk over til LED der så ble jeg utrolig overrasket, både i utfarging og vekst, i grunnprinsippet så er det jo noe av det samme, der koraller lever av fotosyntese.

Jeg forstår veldig godt skepsisen, men jeg er ikke på den andre siden før det motsatte er bevist, og si at folk som får gode resultater med LED enten er betalt av leverandør eller produserer varen selv , velger jeg og ikke tro på til det ligger kilder ved dette argumentet.

Om jeg kommer til og starte opp led selv? Jeg har så lite erfaring at muligens er det sikre det beste og satse på, og mine tall utifra et sånn eksperiment hadde igrunn ikke vert gyldige uten og sammenligne samme strain og setup mot HPS.

Edited by Incogn1to

seedman

Det er i sånne strider at vi trenger et Norsk magasin som kan utføre en uavhengig test, helst fordelt på flere dyrkere så man kan sammenligne resultater, regne på snittvekt å publisere i ettertid. :)

Incogn1to

Det hadde vert utrolig spennende om noen hadde klart og sette i gang et slikt prosjekt.

buska
Jeg må si jeg støtter det seedman viser oss av tall her, og har selv av erfaring i akvarie verden, der jeg har sett den samme skepsisen.

Og når jeg gikk over til LED der så ble jeg utrolig overrasket, både i utfarging og vekst, i grunnprinsippet så er det jo noe av det samme, der koraller lever av fotosyntese.

Jeg forstår veldig godt skepsisen, men jeg er ikke på den andre siden før det motsatte er bevist, og si at folk som får gode resultater med LED enten er betalt av leverandør eller produserer varen selv , velger jeg og ikke tro på til det ligger kilder ved dette argumentet.

Om jeg kommer til og starte opp led selv? Jeg har så lite erfaring at muligens er det sikre det beste og satse på, og mine tall utifra et sånn eksperiment hadde igrunn ikke vert gyldige uten og sammenligne samme strain og setup mot HPS.

ok, men regner med du ikke kjørte hps på det akvariet ditt føre du bytta, å sammenligne alge vekst er vel langt fra det vi driver med da!

Ganjalf
Jeg bestiller direkte fra produsent, den jeg linket til er for enkelhetens skyld hyllevare.

Så du linker til noe overprisa dritt? :)

19/5

Så normalisert for 12/12 er den beste yielden du har oppnådd under LEDs 0,5g/w?

Ja etter hva jeg har forstått, så har du ingen egenerfaring med LED til dyrking, å postene dine viser at du heller ikke kan så mye om teknologien. Derfor vil jeg påstå at dette kan ikke du noe om.

Hvilke poster? Hvordan kan du utlede at jeg ikke vet noe om LEDs basert på hva jeg skriver i denne tråden? Er du synsk?

Kanskje du heller burde lære deg å gro, og lese deg opp noen timer på genetikk før du tar dette forumet i skole igjen?