Jump to content
Incogn1to

Led belysning, besparende eller idioti ?

Recommended Posts

Incogn1to

Jeg kjørte 250 w HQI med lysutbytte på 15 000 K og 2 t5 rør på 39 w som var 20 000 K.

Og det er stor forskjell på alger og koraller.

Jeg gikk forøvrig over til 36blå*36hvit 3w = 216 w.

Som gjorde stort utslag i utfarging og vekst.

Jeg bare sier man kan dra mye paraleller mellom lys mht grow og akvarie, og ikke minst all tvilen det er til LED.

Nå skal ikke jeg si noe spesielt mer om denne saken siden jeg har utrolig lite erfaring fra det med og gro, jeg ville bare påpeke at det var likt innenfor andre hobbyer som trenger minst like mye lys(i andre spekter) med lite tiltro.

ok, men regner med du ikke kjørte hps på det akvariet ditt føre du bytta, å sammenligne alge vekst er vel langt fra det vi driver med da!
Edited by Incogn1to

vin&grønt
Da må jeg bare si, ikke tro på alt du leser, prøv selv, jeg skal spise hatten min om du greier 1g pr w, har du grodd mye før eller?

Du får be meg på middag så tar jeg halvparten av hatten. Og desserten :)

Jeg har heller aldri sett 1 g/w under normale dyrkeforhold og blomstringstid. Klarer selv mellom 0,6-0,9 (både jord,hydro og aero), men har aldri klart 1 G/W.

Jeg har hørt og lest om mange som klarer det lett, men jeg har ikke sett det. Jeg må nok bli bedre på dyrking :)

seedman

Vi blir nok aldri enig, å diskutere med folk som ikke har egenerfaring med nyere LED teknologi er også helt bortkastet. Vi trenger et magasin som kan ta en upartisk test under like forhold, fordelt på flere dyrkere for å finne et konkret svar.

Hittil viser alt av tilgjengelig dokumentasjon at LED banker HPS ned i støvlene, også upartiske tester fra folk spredt over alt viser det. Men steinalder menneskene trenger vel enda mere dokumentasjon. Det er virkelig synd at vi ikke har et magasin som kan utføre sånne tester. PHT er vel nedlagt?

Edited by seedman

buska
Du får be meg på middag så tar jeg halvparten av hatten. Og desserten :)

Jeg har heller aldri sett 1 g/w under normale dyrkeforhold og blomstringstid. Klarer selv mellom 0,6-0,9 (både jord,hydro og aero), men har aldri klart 1 G/W.

Jeg har hørt og lest om mange som klarer det lett, men jeg har ikke sett det. Jeg må nok bli bedre på dyrking :)

Den middan trur jeg du kan glemmer! har dårlig tru på dette ja. Blir nesten litt sur da jeg har slitt en del for å nærme meg grammet og ligger på det samme som deg ca. og så hører jeg noen klarer 1,8 med led :smokey:

vin&grønt
Den middan trur jeg du kan glemmer! har dårlig tru på dette ja. Blir nesten litt sur da jeg har slitt en del for å nærme meg grammet og ligger på det samme som deg ca. og så hører jeg noen klarer 1,8 med led :)

Hvis jeg bare hadde sett noe konkret bevis og ikke rapporter på nettet som er konstruert av produsentene så hadde jeg kjøpt meg led med en gang, men jeg har ikke sett noe som har overbevist meg.

seedman

Den dokumentasjonen som finnes på nett er fra flere respekterte UAVHENGIGE brukere av div forum som har kjøpt LED for egne penger å utført UAVHENGIGE tester :) At du buska ligger under grammet skjønner jeg godt, dine dyrkemetoder er vel ikke langt unna amish folket sine med din tankemåte "alt som er nytt er farlig", unntaket er vel at du har våget deg fram til å bruke noe så spennende som elektrisitet. Du bruker vel ikke moderne næring eller noe sikkert? Skummelt det å?

Man bør ha et åpent sinn, og heller prøve nye saker, ikke dømme de før man sitter på egenerfaring :)

Blir litt som med damer, du sitter ikke å venter på at hele vennegjengen har pult ei å bekreftet at hun er god før du prøver selv?

Edited by seedman

Ganjalf
Den dokumentasjonen som finnes på nett er fra flere respekterte UAVHENGIGE brukere av div forum som har kjøpt LED for egne penger å utført UAVHENGIGE tester :) At du buska ligger under grammet skjønner jeg godt, dine dyrkemetoder er vel ikke langt unna amish folket sine med din tankemåte "alt som er nytt er farlig", unntaket er vel at du har våget deg fram til å bruke noe så spennende som elektrisitet. Du bruker vel ikke moderne næring eller noe sikkert? Skummelt det å?

Man bør ha et åpent sinn, og heller prøve nye saker, ikke dømme de før man sitter på egenerfaring :)

Du har jo bare halve yielden av buska, så hva snakker du om?

buska

De gangene jeg har grodd er jeg meget fornøyd med ett resultat på ca 0.8. mulig jeg gjør alt feil? men jeg er ikke bedre:)

seedman

Å du lærte matte på hvilken skole? jeg har 0,7-0,8 gr/watt med LED på mine autoplanter. Buska ligger på 0,8. hvordan blir det halvparten? :)

seedman
De gangene jeg har grodd er jeg meget fornøyd med ett resultat på ca 0.8. mulig jeg gjør alt feil? men jeg er ikke bedre:)

Ingen tvil om at det er et kjempe bra resultat :) Men du kan oppnå et enda bedre resultat med LED under like forhold. Testing å tilgjengelig dokumentasjon tilsier ihvertfall dette :)

Oppfordrer folk til å ha et åpent sinn å heller prøve LED framfor å dømme det uten å ha egenerfaring :smokey:

Edited by seedman

vin&grønt

Dagens :) :) :smokey:

seedman
Dagens :) :) :smokey:

Lo godt av den jeg å, han burde få igjen penger etter skolegangen sin......

buska
Å du lærte matte på hvilken skole? jeg har 0,7-0,8 gr/watt med LED på mine autoplanter. Buska ligger på 0,8. hvordan blir det halvparten? :)

Han regner bare på lystimer du bruker i forhold til meg :)

seedman
Han regner bare på lystimer du bruker i forhold til meg :)

Da virker det litt mere logisk om det var det han mente, jeg er usikker på om jeg bruker flere lystimer, mine planter er jo hurtig ferdig, det er det ingen tvil om siden jeg kjører autoplanter.

Men så er ikke autoplanter kjent for å gi så stor yield heller :)

Edited by seedman

marlon_murray

Så er ikke led kjent for å funke på svære planter heller... :)

seedman
Så er ikke led kjent for å funke på svære planter heller... :)

Har du noe data på det? eller en growlog som backer opp den påstanden?

vin&grønt
Lo godt av den jeg å, han burde få igjen penger etter skolegangen sin......

Vi lo nok ikke av det samme :) :) :smokey:

buska
Vi lo nok ikke av det samme :) :) :smokey:

Så du tok den! <_<

IBA

seedman, du virker som en påstålig hjernevaska speedfreak, alle andre enn deg tar feil og du vet best.. spis en flunipam, legg deg og sov ett døgn så leser du hva du har skrivd etter ett døgn med søvn :) jeg vet åssen du har det, når du har gått våken i en uke og lest om LED så får du "LED på hjernen" men erfarings messigt så hjelper det og sove ett døgn eller to for og klarne opp :)

seedman
seedman, du virker som en påstålig hjernevaska speedfreak, alle andre enn deg tar feil og du vet best.. spis en flunipam, legg deg og sov ett døgn så leser du hva du har skrivd etter ett døgn med søvn :) jeg vet åssen du har det, når du har gått våken i en uke og lest om LED så får du "LED på hjernen" men erfarings messigt så hjelper det og sove ett døgn eller to for og klarne opp :)

Hva faen? jeg har ikke inntatt rusmiddel på over en uke og det eneste jeg bruker er cannabis og til tider alkohol, sover godt hver eneste natt gjør jeg å. Jeg bruker LED selv å ha lagt ut mine egne tall. sammen med tall fra andre grow logs på nett. Kom heller med noe seriøst eller hold kjeft. Jeg har dokumentert meg grundig med riktige tall og eksterne referanser, i motsetning til andre folk som har den instillingen at alt nytt er farlig. å folk som dømmer det uten å ha prøvd det og uten å ha noe konkret å vise til.

Kanskje du er en av de som mener at en 50% økning av lysemengden gir mindre yield?

Edited by seedman

IBA

jeg er en av de skeptiske, som ikke trur led har kommet langt nok i utviklinga til og utkonkurere en hps ennå, men om noen år er det nok andre boller..

men ro deg ned du, du snakker med folk som har dyrka i maaange år og har flere grows i ryggen enn du har bolenåler i ræva..

seedman
jeg er en av de skeptiske, som ikke trur led har kommet langt nok i utviklinga til og utkonkurere en hps ennå, men om noen år er det nok andre boller..

men ro deg ned du, du snakker med folk som har dyrka i maaange år og har flere grows i ryggen enn du har bolenåler i ræva..

1. å være skeptisk er en fin egenskap, men å være dømmende er en dårlig egenskap. Man kan ikke dømme noe man ikke har egenerfaring med som så mange gjør her. Er man skeptisk samtidig som man er nysgjerrig så kommer man langt i livet. Men er man bare skeptisk så står man på konstant pause uten å komme noen vei. Tallene er klare, dokumentasjonen finnes, målinger finnes, og grow logs finnes. Det dokumenterer at LED teknologien har kommet langt nok til at den erstatter HPS og i noen tilfeller faktisk overgår HPS med god margin.

2. Jeg har flere år med dyrking bak meg. Riktignok er det utendørs dyrking jeg har bak meg å da i et mye varmere klima. Men å insinuere at jeg ikke har erfaring med dyrking blir helt feil. Å hvorfor tror du at jeg boler? Riktignok har jeg brukt enkelte preparater i liten skala en liten periode. Men i all hovedsak har jeg tjent penger på steroider framfor å bruke det selv :)

3. Å gå til personangrep er alltid de ignorante sin løsning når hjernen ikke har kapasitet til å debattere på en saklig måte. Kom med noe konkret heller, da er du oppegående. Å si at jeg er ruset eller at jeg er full av bol gjør bare at du blir tatt useriøst, å synke så lavt kan du holde deg for god til, ha litt selvrespekt da mann. Kjøp deg en LED lampe å prøv selv om du er usikker.

Edited by seedman

dj snydknybs

lol

seriøst seedman

du spammer forumet med masse tull

teknologi er definitift veien å gå men nå har ikke led utviklet seg nok enda til at det kan utkonkurere hps

nå er jo heller kanskje cmh noe å titte på eller plasma pærene...

skilpadde
lol

seriøst seedman

du spammer forumet med masse tull

HØR HØR!

teknologi er definitift veien å gå men nå har ikke led utviklet seg nok enda til at det kan utkonkurere hps

Hør hør!

seedman: Nå har du prøvd og overtale oss her, men ingen tar det her seriøst..

Det virker jo ikke som om du tar til deg noen av motargumentene våre... Det er folk med maaange års erfaring som tar til orde her faktisk.. :)

Cannabis-utstyrs bransjen markedsfører seg jo selfølgelig på forums/youtube osv, og du må ikke tro at dette er uavhengige tester (selv om de er laget til å se slik ut). Det er jo rett og slett ignorant!

Regner med at jeg snakker for alle her:

Vi vil se en logg laget av deg med en slik "nyteknologisk" LED-lampe. Drit i HPS ved siden av, og test osv...

Det eneste vi vil se er at du får >1g/W med dagens LED-teknologi.

Og før du lager dette gidder jeg ikke å høre mer på tullete argumenter som egentlig kommer rett fra produsentene.

-padde

IBA

ja, ta det som en utfordring :) hvis DU klarer 1g/w så trur jeg mange her inne er overbevist og kansje vil vurdere led i framtiden