Jump to content
nervepirk

STRØM HJELP ?

Recommended Posts

nervepirk

Hei hei, jeg har en ganske stor hytte jeg ser for meg at jeg skal dyrke i, men det er umulig å få tak i strøm der. Noen som vet om noe som kan fungere? Noe ala lastebilbatteri med omformere etc etc. ? Er det mulig det her? Alt hjelper! Setter pris på svar fra noen som har prøvd ut noe lignende .. :)

buska

Hei hei, jeg har en ganske stor hytte jeg ser for meg at jeg skal dyrke i, men det er umulig å få tak i strøm der. Noen som vet om noe som kan fungere? Noe ala lastebilbatteri med omformere etc etc. ? Er det mulig det her? Alt hjelper! Setter pris på svar fra noen som har prøvd ut noe lignende .. :)

Hvor mye penger skal du legge i det?

nervepirk

Hvor mye penger skal du legge i det?

Helst så billig som mulig, regner vell med og bruke under 10tusen.

nervepirk

Altså, det jeg lurer på om det er mulig og plante 6-12 planter i en hytte uten elektrisitet? Hva er mulighetene?

Eta Beta

Da har du vel bare en reell mulighet og det er aggregat. Minuset er at det bråker og du må fylle på med bensin. En annen mulighet er solcelleanlegg, men det blir fort litt dyrere enn budsjettet ditt. Hvor mange watt trenger du?

Cucamonga
Totalt er det installert omlag 70 000 anlegg i hytter og fritidshus. Dagens hytteanlegg har gjerne et solcellepanel på 50-60 Wp. En gjør-det-selv-pakke med panel på 50 Wp, batteri på 120 Ah/12V samt ledninger, kontakter og noen lampepunkter koster omlag 6000 kroner.

hentet fra denne siden.

vet ikke om det er noen subsidier du kan dra nytte av med en slik en, leste ikke siden så nøye.

Har ingen erfaring med dette, men der ser ut som en mulighet i det minste.

Edited by Cucamonga

Eta Beta

Problemet er at 50W blir altfor lite. Skal du ha noe som duger må du gjerne opp i 20 000.

vin&grønt

Du må ha aggregat. Så kan du bruke bondediesel men det blir dyrt og drifte en hps eller to. Prøvde engang et 2,2kw agregat på en 600w hps og tanken holdt til 11timer, men det kan fikses lett.

Jeg tror vi fant ut dengang at det kom på over 10 000 i diesel for fullføre en grow med hps.

bigboss

Du må ha aggregat. Så kan du bruke bondediesel men det blir dyrt og drifte en hps eller to. Prøvde engang et 2,2kw agregat på en 600w hps og tanken holdt til 11timer, men det kan fikses lett.

Jeg tror vi fant ut dengang at det kom på over 10 000 i diesel for fullføre en grow med hps.

En 600w hps `?

Jeb

Har du tilgang til en bekk kan du jo lage en turbin som produserer strøm! :)

Leste en gang at en liten bekk kan produsere mange kW! Men dette kan jeg ingenting om!

Muttley

du får 80w solcellepaneler på clas ohlson til rundt 3000, kobl dette på så mange bilbatterier du får tak i, pluss på en inverter så du får vekselstrøm. dette burde hvertfall funke på sommern til en liten grow.

men du må nok litt over ti lapper om det ikke skal bli helt skrotnisseprosjekt.. :)

Edited by Muttley

pollen

:lol: Pleide aa bygge toemmer hytter ute i skauen mange aar siden. Da hadde vi ikke stroem for saga,,,, to 4 toms spikere i en 2 tom x 3 tom planke,,, 2 foot mellom rom,,, saa gikk vi bare under nermeste stolpe, hang den greia opp paa kablene,,, saa hadde vi all stroemmen du kunne oenske for,,,, :lol: :lol: Jaddda det var dager det,,,, :lol:

shiva

Har du tilgang til en bekk kan du jo lage en turbin som produserer strøm! :)

Leste en gang at en liten bekk kan produsere mange kW! Men dette kan jeg ingenting om!

Det er svært mye energi i en bekk

Du trenger bare ett rør på 10 cm i diameter og noen få meter fall for å drive en hustand.

Er det noen der ute som har hytte ved en bekk?

vin&grønt

Du trenger bare ett rør på 10 cm i diameter og noen få meter fall for å drive en hustand.

jeg hadde et hus som hadde en fet og stor bekk inne på tomten og kunne lagd masse power, men dengang så var det ikke lovlig å bruke slike minikraftverk. Noen bønder fikk noen saftige bønder for å ha brukt vannkraft fra en bekk.

Her i sovjet så kan vi ikke bare lage strøm av naturresurser som ikke forurenser for da får jo ikke statsbyråkratiet de pengene som folket burde hatt.

• Like 4

shiva

jeg hadde et hus som hadde en fet og stor bekk inne på tomten og kunne lagd masse power, men dengang så var det ikke lovlig å bruke slike minikraftverk. Noen bønder fikk noen saftige bønder for å ha brukt vannkraft fra en bekk.

Her i sovjet så kan vi ikke bare lage strøm av naturresurser som ikke forurenser for da får jo ikke statsbyråkratiet de pengene som folket burde hatt.

Ja de bøndene provoserte noe jævli - de solgte til naboen, og det uten konsesjon.

Da rasler øvrigheten med sablene

pompel&pilt

Jeg har tilgang på en god bekk, problemet er at jeg har ikke mer enn 2-5m høyde å gå på, hvis du mener det er nok til å produsere 16.000 kW i året setter jeg pris på om du slenger ut en link til et system som kan generere det på så liten høyde. mengde vann er også høyst variabelt, men det er stort sett alltid nok til å fylle et Ø10cm rør...

Skulle med andre ord gjerne produsert gjennomsnittlig 2kW pr time for at det skulle gått rundt.. men så er problemet om vinteren når det fryser.. så da må man ha nok batterikraft til og "overleve" gjennom vinteren... Har du link til et slik system?? ;)

Det er ikke for å være kverulant, men jeg har lest en del om vannkraft iom jeg har tilgangen på denne bekken, men i beste tilfelle kunne jeg kanskje klart og generere 500w gjennomsnittlig på vår, sommer og høst. MEN, har trådstarter en bekk som har over 50m fall og nok vann til å fylle ø10cm bør ikke 2kw/t være noe problem. Mitt problem derimot er ikke vannmengden, men fallhøyden. Men som sagt, kan du vise til et produkt som kan generere all min strøm ut fra det jeg nettopp har fortalt så skal jeg personlig komme å kysse deg grønn å blå samme faen å kjønn du er!! :clown:

EDIT: jeg vet jo ikke hva du mener med "noen få meter fall", men for meg er "noen få" under 10..

Edited by pompel&pilt

rotatilaltbra

Jeg har tilgang på en god bekk, problemet er at jeg har ikke mer enn 2-5m høyde å gå på, hvis du mener det er nok til å produsere 16.000 kW i året setter jeg pris på om du slenger ut en link til et system som kan generere det på så liten høyde. mengde vann er også høyst variabelt, men det er stort sett alltid nok til å fylle et Ø10cm rør...

Skulle med andre ord gjerne produsert gjennomsnittlig 2kW pr time for at det skulle gått rundt.. men så er problemet om vinteren når det fryser.. så da må man ha nok batterikraft til og "overleve" gjennom vinteren... Har du link til et slik system?? ;)

Det er ikke for å være kverulant, men jeg har lest en del om vannkraft iom jeg har tilgangen på denne bekken, men i beste tilfelle kunne jeg kanskje klart og generere 500w gjennomsnittlig på vår, sommer og høst. MEN, har trådstarter en bekk som har over 50m fall og nok vann til å fylle ø10cm bør ikke 2kw/t være noe problem. Mitt problem derimot er ikke vannmengden, men fallhøyden. Men som sagt, kan du vise til et produkt som kan generere all min strøm ut fra det jeg nettopp har fortalt så skal jeg personlig komme å kysse deg grønn å blå samme faen å kjønn du er!! :clown:

EDIT: jeg vet jo ikke hva du mener med "noen få meter fall", men for meg er "noen få" under 10..

Ikke vet jeg men riv ut motoren i et agregat og sett det i elva, mål hvor mye det greier å levere...Kan sikkert verte et problem om kulda setter inn..

sett på noen reimer ala motorreim og noe utvekslin (Stort hul ved elva og lite på agregatet) slik at du får fart på agregatet + at ikke trenger å stå under vann... Hadde vert artig det om det funka =)

Du må kansje levere stabile mengder med strøm for at apparat som lamper og slikt skal fungere men det kan vel kansje fikses med en kondensator av noe slag?

På biler tror jeg det sitter en slags kondensator PÅ dynamoen, da trenger du dynamo, bilbatteri, 1400w omformer fra biltema og noen ledninger =)

Edited by rotatilaltbra

vin&grønt

Solcellepanel kan du glemme til dyrking.

Har du en bekk som er stabil, ikke fryser og muligheter til å lage en fallhøyde på et par meter kan du kjøpe deg en turbin å lage strøm ved å lage et lite kraftverk, men det bør helst ingen se da det ikke er lov. Det finnes også å få kjøpt slike små kraftverk i utlandet.

http://www.ette.no/hydro/pic/van6c.gif

I praksis så er det kun aggregat som tåler kontinuerlig kjøring som kan brukes og da er det fort oppe i mange penger

http://www.hyttebutikken.no/netthandel/product_info.php?cPath=146&products_id=1192

IatmI

Det må da være lov å produsere egen energi? hva med solcelle panel, skiller staten mellom vann kraft og sol kraft?

Jeg bare spør fordi det forundrer meg ikke, men det finnes vel en lov som åpner for mindre produskjon til eget bruk?

Edited by IatmI

vin&grønt

Det må da være lov å produsere egen energi? hva med solcelle panel, skiller staten mellom vann kraft og sol kraft?

Jeg bare spør fordi det forundrer meg ikke, men det finnes vel en lov som åpner for mindre produskjon til eget bruk?

Husk at du bor i en kommuniststat. Du har lov til og bruke vind og sol til produksjon av strøm for å lade opp en batteribank på 12v batteri.

Skal du lage 220v så kommer staten inn å krever at du søker konsesjon og det vil bli så høyt avgiftsbelagt at det ikke blir lønnsomt.

vannkraft er det mange flere restriksjoner på.

• Like 3

KenBB

Jeg har sett en artikkel om en kar i norge som har lagd seg vannkraft, men jeg husker ikke hvor.. Hmm..

vin&grønt

Det finnes teoretisk muligheter for å produsere egen strøm ved å søke om unntak av kosesjonsbestemmelser.

Da må du legge med biologisk og hydrolologisk utredning slik at du kan bevise at dette ikke vil forandre det biologiske magfoldet i bekken eller at bekken vil vil forandre retning eller styrke pluss en mange andre faktorer. Når denne utredningen er klar så kan du spørre grunneierne av bekken både over og under stedet som kraftverket monteres om tillatelse.

Deretter så må du få tillatelse fra kommunen og må da ha en god oversikt over hvordan dette kraftveket skal monteres. Når dette er klart kan du søke Norges vassdrags- og energidirektorat om unntak fra de kommersielle konsesjonsbestemmelsene.

Skal du få godkjent 220v produksjon må du bevise at du klarer å produsere riktig strøm. Altså rett frekvens og stabil spenning, noe du ikke klarer med et lite mikroverk. Hvis du ikke klarer å produsere riktig strøm så vil forsikringselskapet nekte deg forsikring. Når du har brukt en formue på dette og plusset på et seksifret beløp for å kjøpe selve minikraftverket så får du garantert verdens dyreste pot. Jeg også lest om folk som har lagd seg strøm fra en bekk, men det er ikke dermed sagt at det er gjort på en lovlig måte. Jeg har mange flere ganger lest om folk som er anmeldt for miljøkriminalitet forde de har lagd hjemmesnekra kraftverk.

Mr.Burn

For 10k kan du nok glemme hele prosjektet, desverre.

Sånn tommelfinger regel klarer man ca 6kw per 100l vann på 10m fall, og dette er kun det potensielle uttaket.

Så kommer det realistiske uttaket som avhenger veldig av utforming og turbin. Men i et realistisk senario vil du klare å lage et system med en virkningsfrad på 60%, da sitter du igjen med 3kw, som er nok til et grow.

Det finnes systemer med 80% virkningsgrad, men dette er ikke billig. Ikke det at de andre er noe særlig tilbud heller, men for å få en komersiell løsning som funker, kan du legge til 200.000,- på budsjettet.

Tror kanskje generator tipset til V&G ligger mer innafor hvis du absolutt må dyrke på den hytta.

Hva med bare å leie et sted??

Tantor

Skulle nok hatt en sånn: http://www.absak.com/catalog/product_info.php/cPath/33_89_90/products_id/1100 , men sjekk prisen :wacko: . Vind og solcelle kan man jo sjekke ut på: http://www.hyttebutikken.no/produkterhyttestrom.html, men det gir jo ikke mer enn til et lite brett med LED eller noen CFL.

For nesten 100 år siden hadde vi strøm på familiegården drevet av vindkraft (liten en på taket som bæssfar lagde), dette ga lys til dyra i låven der man ikke ville ha levende lys uten at noen fulgte med+ utebelysning. Det er jo nesten rart man ikke har kommet lenger i effekt fra disse turbinene, men det er vel sånn at vi har brukt all vår energi på å utvikle oljeindustri de siste 100 åra så :(

Kjenner til noen som prøvde seg med aggregat, men det gikk jo såklart i dass da et aggregat bråker som faen og de endte opp med å bli busta.