Gå til innhold
vin&grønt

DASS 1

Recommended Posts

vin&grønt

DASS 1

Etter litt leting fant jeg bilder og byggeveiledning til DASS 1.

Beklageligvis så ble en del poster borte under oppgraderingen og alle kommentarer og tips er derfor borte.

Etter mange forespørsler legger jeg ut byggeveiledninggen på nytt så er det bare å kommentere eller spørre på nytt.

planter041.jpg

planter040.jpg

Dette systemet kom til fordi jeg var litt for stor i kjeften en varm sommerkveld vi satt ute og tok noen øl. En kompis har lenge hatt et par jordgrow i året i en homebox og vi satt og røyka hans varer. Et par av oss hadde dyrka en del hydro/aero og siden det var to mot en så ble det vanskelig for han som dyrka i jord og stå i mot all den vennskapelige mobbingen.

Han med growen sa at han hadde lyst til å prøve seg på hydro, men klarte ikke å bestemme seg over hvilket system han skulle velge. Det vanskeligste er ikke bruke et hydrosystem, men å velge det sa han. Mange pils innabords på den tiden og jeg sa at drit i de du finner i butikkene, lag det sjæl sa jeg. Det er ikke bare lett og billig, men bedre.

Kompisen min hadde verken tid eller lyst til å fordype seg i hvordan man bygger et system og sa følgende:

Hvis det er så forbanna lett så foreslår jeg at du bygger et perfekt hydrosystem som er bedre og sikrere enn dutch pot og aeroflot og setter det opp i homeboxen min.

Jeg står for byggerev og betaler for alle materialer og deler. Tilslutt deler vi første growen sa han. Klarte jeg det ikke så skulle jeg betale for byggekostnadene.

Når man er litt spillegal og halvfull så kan man jo ikke si nei til slikt, men var det mulig?

Den kvelden røyka vi opp mye god weed og drakk litt for mye øl og cognac og sammen fantaserte vi om hvordan drømmesystemet skulle bli.

Og jeg var dum nok til å love å lage det.

Slik så det ut i fantasien den kvelden.

Første punkt var sikkerheten. Systemet måtte være tilnærmet 100% sikret mot vann lekkasje.

Det måtte også være så solid at man kunne lene seg over systemet og støtte seg på det uten at det er fare for å skyve eller ødelegge på noe. Jeg sa at jeg vil ha det så sterkt at jeg kan stå på det hvis det blir nødvendig. Det skulle være helt uten deler som kunne ryke og lage lekkasjer og et strømbrudd skulle ikke være til problem.

Andre punkt var brukervennlighet.

Her la vi vekt på at aeroflo og dutch pot har et veldig lite brukervennlig system og spesielt tilgang til reservoar er et stort minus, noe som jeg synes er veldig viktig ved en hydrogrow.

Det skulle derfor være såre enkelt å komme til hele reservoaret slik at man enkelt kan følge med på røtter, sykdommer og all annen informasjon på lettest måte.

Det måtte også være såre enkelt å pakke det ned og stue det vekk når det ikke er i bruk.

Minst mulig fastmontering. Helst så enkelt at jeg kan pakke det ned før jeg åpner døra hvis noen ringer på sa kompisen min lol

Tredje punkt kunne bli vanskelig. Det måtte yielde mer enn de andre hydro/aero systemene som kan kjøpes i growshops.

Dette ble det vanskeligste fordi det blir nesten umulig å bevise noe slik og jeg ville jo få godkjent jobben om det ble omtrent like bra, men jeg gjorde likevel noe som jeg vil påstå gjør DASS 1 til en større produsent.

Fjerde punkt ble utfordringer med å få dette komperimert til å passe i en homebox xxl

(B 120cm L 240cm H 200cm) og holde riktig temperatur slik at det skulle kunne kjøres inni en homebox hele året slik at selv en idiot lett kan produsere i snitt 300g pr mnd.

En flink hobbygartner skal klare det dobbelte eller mer.

Det var aldri noe tema at det skulle bli billig, men billigere enn å kjøpe et nytt Dutch Pot Aero, men først og fremst mer brukervennlig.

Det skulle også være mulig å produsere det som et enkelt byggesett. Og tilslutt skulle det bli så enkelt at alle norcannere som liker å bygge selv kan klare det med denne tråden.

Prosjektet ble døpt til:

Det andre super systemet - DASS 1

Dette er da den første prototypen og jeg håper med denne tråden at dere som har bedre løsninger eller tips om forbedringer skriker ut slik at vi kan gjøre den enda bedre.

Etter at vi lagde denne så har vi fått meget bra tilbakemelding og det har ført til at vi allerede har lagd 3stk av denne modellen, men vi har også lagd en som er litt forbedret, men dette kommer senere.

Blir dere som bygger også fornøyd så blir det satt i produksjon. Både som byggesett og et forbedret ferdig system.

Jeg fikk med en venn og leste litt mer om hydro/aero og begynte og notere hva som var viktig for å gjøre mitt hjemmebygg bedre enn de systemene som blir solgt i butikkene.

Jeg leste også veldig mange tråder om hjemmebygg på utenlandske forum og prøvde å finne lure løsninger.

Resultatet ble altså DASS 1

This post has been promoted to an article

This post has been promoted to an article

  • Like 10

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
vin&grønt

Byggeveiledning 1 - 2 - 3 RØR

Vi bruker 3 typer rør i dette systemet.

De største er kloakkrør på 160mm diameter.

3 x 180 cm pvc rør diameter 160mm og disse røra koster en hel helvetes formue.

Prisen på disse ligger på mellom 200 – 400 kr pr meter. Likevel så ser jeg ingen grunn til å betale så mye. Det er her på rørdelen du kan spare store penger. Bare pass så det ikke blir bare rør. For å få disse rørene ”billig” kan du kikke litt rundt søplecontainerne på byggeplasser osv.

Spør venner og bekjente som jobber i bransjen, de finner slikt gratis.

"En lengde er på 6 meter, så når det er snakk om lengder på 180cm er det avfallskapp og kan selges billig.

Vi fikk tak i røra gjennom en ”grønn” bekjent som jobbet i bransjen og vi fikk 40% avslag, men likevel var det faen så dyrt. Trur det ble nesten en tusenlapp for et 6m rør og tre muffer med terser. Du kan sjekke denne sjappa og kanskje du finner noe hjelp der.

http://24vvs.no/annet/kundeservice/

(Kan ikke la være å legge til at samme røra koster ca 5kr pr meter i Thailand. Så ta dere en tur til Thailand og skaff dere rør. Ikke noe problem å ta med tre lengder på 2m som bagasje fra en ferie lol)

Videre trenger du:

3 x 200cm pvc rør diameter 12mm

De er billigst her og en av de få stedene som har lengder over 1m. http://www.aquaworld.no/i/e.aspx?kid=11&ukid=58

3 x 12mm endecaps

http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=5286&pageId=828

1 x 2 meter 20mm pvc rør. Dette kan kjøpes på biltema.

3 x 20mm T-stykke

http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=5238&pageId=825

3 x reduksjon 20mm > 12mm

http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=5340&pageId=835

3 x 20mm 90° bend

http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=5229&pageId=825

Du kan også bestille slikt PVC deler gjennom aquarium butikker og enda billigere blir det hvis man kjøper fra utlandet. Ingen growshop innblandet, bare aquarium.

http://www.aquaristikshop.com

Ca en meter ½ " (12,5mm) hageslange eller kvalitetslange

som kan kjøpes i maritime forretninger. Som f.eks denne http://www.maritim.no/product.aspx?id=7977&groupkey=005001001

De har også mange fine slangekoblinger som kan være vanskelig å finne når man skal lage overgang mellom pumpe og manifoil.

http://www.maritim.no/productlist.aspx?groupkey=005003033

Du trenger også ca 1 meter 25mm slange.

Løp og kjøp!

Byggeveiledning 2 RØR

Det første man gjør etter å ha kappet de store 160mm rør på 3 lengder a 180 cm er å lage en rett strek langs hele røret. Du kan bruke farget snor (husker ikke hva det heter), men det er ikke så vanskelig og få lagd en strek, men den må være passe rett for vi skal borre hull langs den streken.

P1010004-1.jpg

Så trer du på muffe i den ene enden av alle tre røra.

P1010015.jpg

Husk og smøre godt på med vaselin på gummien når du skal tre røret inn.

(LOL Var ikke det en fin forklaring)

Det er en gumipakning inne muffa som får det til å bli tett og den børe smøres godt for å klare å få tredd røre helt inn. Det hjelper og å slå litt med gummihammer eller sette på muffa og slå rør litt ned i gulvet med muffa ned.

P1010011-1.jpg

Når du har tredd på muffa så mål ca 10cm fra muffa og sett et lite kryss på den streken du har lagd. Bor så et hull med hullsag størrelse 51mm

P1010005.jpg

I andre enden av røret som ikke har muffe så måler du 20cm fra enden og setter et nytt kryss og borer et nytt hull. Da har du et i hver ende. Da er det tid for å bestemme seg for hvor mange planter man skal ha i systemet og jeg valgte altså 18stk. 6 stk i hvert rør.

Skal du ha like mange planter så skal det da bli 30cm mellom senteret av hvert hull.

Det vil si at du måler 30cm fra senteret på første hull og setter et kryss for hvert 30cm.

Da skal du ende opp med lik avstand mellom hullene.

Hvis du ser litt nøyere på det siste bildet så vil du se en svart strek og et meget lite hull i enden av streken like ved siden av det store hullet. Bor et 1,5mm hull ved siden av alle store hull. Hvilket side av det store hullet er ikke så nøye bare alle små hullene er på samme siden.

Du kan gjerne male dem litt penere enn det jeg gjorde og husk å grunne før du maler.

Det gjorde ikke jeg og malingen flasset fort av. Varme forskjell på hvitt og svart rør tror jeg ikke betyr så mye med de røra og vannkjøler, men det blir jo penere med litt maling.

Byggeveiledning 3 RØR

Det første du gjør nå er å skrive et nr på de store røra. Bare sett 1,2 og 3 så du har litt kontroll på hvem som er hvem.

Så legger du de tre 12mm rørene på gulvet og taper de fast i gulvet med en tapebit i hver ende slik at røre ikke ruller rundt.

Legg så en tusj ned på gulvet og før den langs røret slik at du får en fin rett strek langs hele røret.

P1010065.jpg

Så limer du på endecaps på de tre 12mm rørene.

P1010067.jpg

Husk at når man limer pvc så må man avfette plasten. Det er et fettaktig belegg som må vaskes bort med tynner eller alkohol for å få feste til limet. Det holder å dyppe en q-tips i tynner og bruke den til å vaske de flatene som skal limes.

Jeg brukte et slikt lim

http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=5336&pageId=833

Når endecapsen har herdet ferdig så skal du legge de små røra oppe på de store og feste dem med et par tape biter.

P1010006.jpg

P1010007.jpg

P1010008.jpg

Den enden som har endecaps skal ligge i samme ende som muffa på de store røra.

Plasere de små røra slik at endecapsen ligger helt inn til muffa.

Slik som på bildet.

P1010068.jpg

Når de er tapet fast så skriver du samme nr på de små rørene som du skrev på de store så du vet hvilke rør som hører til hvem.

Når rørene ligger slik som på bildene kan du begynne å merke av på streken på de tynne rørene. Dvs at du skal måle 5cm fra begge sider av hullene i de store rørene og sette et kryss på de små slik at du får et kryss på hver side av de store hullene.

Det skal være 5cm fra kanten av hullet ikke fra senter.

Måler du fra senteret på hullet skal det være 7,5cm.

Når du har krysset ferdig og du kan se at det har blitt riktig i forhold til de store hullene er det blitt bra og kan gå videre.

Det bør være lik avstand på begge sidene av hullet til kryssene.

Da skal du sette et stort kryss på det tynne røre akkurat der som blir midten av hullene.

Dvs at da skal dere ha et stort kryss eller merke som kommer midt i de allerede store hulla og skal da være et lite kryss på hver siden, med avstand på 7,5cm til det store krysset (senter av hullet).

Så kommer du til den delen som du tar før morningsen for å spare deg for feilboring.

Du tar et 4,5mm bor og driller et hull på alle små kryssa slik at du tilslutt får et kryss med et hull på hver side.

NB! Ikke bor hull i de store kryssa.

Etter at alle hull er boret så er det tid for å montere sprayers. Det finnes veldig mye slikt på markedet. Noen er helt ubrukelig og noen er dårligere enn andre. Mange er beregnet for å dekke store områder og da er strålene så tynne at de også har lettere for å tette seg og noen fungerer bedre til clonebox enn til de store systemene.

Sprayers jeg har valgt å bruke er GH sine grønne 360 grader sprayers.

Du kan også finne gule som er like bra og mange ganger finner du de på internett.

Kan søke etter hydroponics sprayers eller microjets.

P1010069.jpg

Du trenger 36 stk, men jeg ville absolutt kjøpt meg en 100pack slik du har reserve.

http://www.horticulturesource.com/general-hydroponics-360-green-aero-microjet-sprayer-bag-of-100--p1034/

Montering av sprayers er litt klønete, men går greit med litt øving. Sprayerne kan skrues (med litt teknikk) ned hullene og sørg for å få dem helt inn.

Er du litt hard i klypa kan du bare presse dem inn med tommelen.

Slik ser de ut når du har montert sprayers.

reservoar021.jpg

  • Like 6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
vin&grønt

Byggeveiledning 4 - Reservoar

Nå skal vi bygge reservoaret.

Selv har jeg brukt et Panda reservoar fordi det passer maget bra inne i homeboxen og ikke er så vanskelig å få tak i.

Cropshop selger panda systemet og da kan de også skaffe et slikt reservoar.

Du kan bruke andre typer og du kan også lage deg et selv.

Har sett noen som lagde et fint reservoar i tre og la plastbelegg innvending.

Skjønner du hvordan systemet skal bygges så kan du tilpasse det ditt eget behov.

Du kan for eksempel bruke den største murerbakk og prøve med 110 med mer rør.

planter021.jpg

Her har jeg satt inn selve reservoaret og skal nå bygge overdelen som gjør at vannet kan sirkulere inne i systemet uten lekkasje. Overdelen fungerer også som en slags stablekasse slik at demontering blir veldig lett.

reservoar011.jpg

Overdelen bygges altså som en stablekasse bestående av to enkle tre rammer.

P1010002.jpg

P1010003.jpg

Målene må du ta fra ditt eget reservoar. Overdelen skal være akkurat så stor at den kan hvile

på reservoaret. Innvendig skal treverket og reservoaret være plant.

Når du har målt opp størrelsen på reservoaret så kapper du til planken.

Dette kan du få dem til å gjøre der hvor du kjøper plank.

Du skal da ha 4 stk plank til front og bak og fire litt kortere til sideveggene.

Først så tar du to av di lengste plankene og legger dem på gulvet siden av hverandre

Og fest et par lister eller lekter slik at de to plankene har blitt til en dobbelt så bred plank, men like lang.

Sett et lite merke på midten. Dvs akkurat mellom plankene og med like stor avstand til begge sider. Så gjør du det samme på begge sider av merket. Du måler avstand mellom merket du satt og enden av plankene og setter da et merke til på hver side av merket.

Du skal da ha to planker festet samen med tre merker med samme avstand mellom hverandre og disse merkene sitte akkurat mellom skjøten av plankene.

Så tar du en passer med 80mm (radius på rørene) avstand og lager en sirkel rundt hvert merke.

Da har du en planke som er påtegnet tre sirkler. Ta bort listen eller lekten som holder de to plankene sammen og da har du to planker med tre halvsirkler hver.

Du har nå markert hvor det skal skjæres ut. Er dy flink til å snekre så gjør du det lett med en liten elektrisk sag eller ta med de to plankebitene til et snekkerverksted og spør om de kan gjøre det for deg.

Spør du pent og sier du skal lave noe fint til syrommet til mamma på 70års dagen så har du lett for å sjarmere mennesker og lettere å få gjort slikt gratis enn om og komme stein og trøtt i trynet. (Dette er faktisk sant og en meget kjent taktikk for å få kjøpt ting billig).

planter001-1.jpg

Som du ser så var ikke hulla mine helt perfekte, men jeg tok en fil og litt grovt sandpapir og gjorde de litt bedre. Om det er en liten sprekk så er ikke det noen krise. Du får ingen problemer med lyslekkasje av den grunn. På bildet ser du to mindre hull. Det er hull til slangene som skal kobles til vannkjøleren.

Lag to slike hull og den kassa som nå har de ekstra hullene kaller vi underkassa.

Dimensjonene til disse hulla må du tilpasse størrelsen på slangene du skal bruke.

Nå som du har fått lagd de store hullene er det bare å spikre eller skru kassene sammen.

Skru de sammen mens plankene ligger plant på gulvet eller så får du skeive kasser som ikke passer sammen. For at kassene skal bli litt stivere så kan du bruke en kloss innvendig i hvert hjørne.

reservoar025.jpg

På de to neste bildene så ser du noen små trebiter som stikker ned i det svarte reservoaret.

Dette er 6 stk rørepinner som man får i malerforretning. Gå inn i en malerforretning og spør og få tre rørepinner. Det fpr du som regel gratis, men kan også kjøpes for en krone eller to.

De er lagd av sterkt trevirke og elestiske nok til å bruke her.

Del dem i to og lim dem på nederste delen av overkassa. Slik som på bildet.

Bruk et sterkt lim (trelim) og skru dem fast med skrutvinger til de er herdet.

Da får du seks pinner som stikker ut nederst på underkassa.

reservoar030.jpg

reservoar029.jpg

På toppen av over kasse så legger du på en grei list. Dette er bare for å få en litt bedre underlag til lokket.

reservoar028.jpg

Så lager du en liten nedfelling øverst på underkassa der du vil føre ut ledninger fra pumper.

reservoar031.jpg

Og så er kassa klar til å males hvit.

  • Like 4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
vin&grønt

Byggeveiledning 5 - MANIFOIL

For å få likt trykk på vannet i alle tre røra så må vi ha en manifoil som kan fordele vannet likt i de tre rørene. Dette er også en enkel sak å bygge.

planter032.jpg

planter033.jpg

planter025.jpg

reservoar003-1.jpg

reservoar010-1.jpg

Når du skal regne ut størrelsen på rørene i manifoilen så kan du ta utgangspunkt i de rørene som skal frakte vannet fra manifoilen og til de små sprayerne.

Vi har der brukt 12mm rør. Et 12mm rør er ca 10mm innvendig og hvis man skal regne ut kvadratinnhold så blir regnestykket slikt.

Utregning:

Har du problemer med matte fra skolen og ikke husker hvordan man regner ut kvadratinnhold i sirkel så burde du ta skolen litt mer seriøst. Mye som vi trodde var unødvendig viten på skolen dukker ofte opp senere og kan være nyttig.

Ikke skyld på røyking. Jeg røyker hver dag, er snart pensjonist og husker dette fortsatt.

Fra spøk til alvor så kan du repetere litt her.

http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/v00/Leremiddel_om_geometri/areal_av_sirkel.html

Diameter innvendig er 10mm det vil si at røret har en radius på 5mm.

Da blir regnestykket slik 5 x 5 x 3,14 = 78,5mm

Det vil da bety at du røret har et kvadratinnhold på 78.5mm2

Siden vi har tre stk rør så ganger vi den summen med 3 og får da et totalt

kvadratinnhold på alle rørene til sammen på 78,5 x 3 = 235,5

Det vil da si at manifoilrøret må minst ha et kvadratinnhold på 235,5mm2.

Det røret som er lettest å få tak i er 20mm pvc rør fra biltema.

Et rør på 20mm har ca 18mm innvendig mål og regnestykket blir

9 x 9 x 3,14 =254,34

Altså treffer man akkurat i overkant av de 235mm2 som man trenger for å fordele trykket uten tap.

Et slikt regnestykke kan også brukes for å finne ut hvor mange dyser man kan bruke pr.

rør eller pr pumpe.

Innvendig diameter på hullet som vannet skal inn i sprayers er ca 2mm. Radiusen blir 1mm.

1 x 1 x 3,14 = 3,14. Dette ble et enkelt eksempel.

Rørene har til sammen 235,5 kvadrat som delt på kvadrat i dysa (sprayer) er 3,14

235,5 / 3,14 = 75.

Du kan da ha 25 sprayers i hvert rør hvis du bruker en pumpe som er kraftig nok til å opprettholde trykket.

Vi skal altså ha kun til sammen 36 sprayers og ligger da godt ann.

Til manifoilen trenger du disse delene:

1 x 2 meter 20mm pvc rør. Dette kan kjøpes på biltema.

Har man allerede noen sprayers til overs fra byggingen så lager du i samme slengen en flott clonebox med samme 20mm rør.

reservoar050.jpg

reservoar051.jpg

reservoar052.jpg

Tilbake til Dassen

3 x 20mm T-stykke

http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=5238&pageId=825

3 x reduksjon 20mm > 12mm

http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=5340&pageId=835

3 x 20mm 90° bend

http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=5229&pageId=825

Du kan også bestille slikt PVC deler gjennom aquarium butikker og enda billigere blir det hvis man kjøper fra utlandet. Ingen growshop innblandet, bare aquarium.

http://www.aquaristikshop.com

Ca en meter ½ " (12,5mm) hageslange eller kvalitetslange

som kan kjøpes i maritime forretninger. Som f.eks denne http://www.maritim.no/product.aspx?id=7977...upkey=005001001

De har også mange fine slangekoblinger som kan være vanskelig å finne når man skal lage overgang mellom pumpe og manifoil.

http://www.maritim.no/productlist.aspx?groupkey=005003033

Du trenger også ca 1 meter 25mm slange.

Begynn med og kappe to rørlengder på 50cm. Lim fast et T-stykke til de to rørbitene slik.

reservoar043.jpg

reservoar044.jpg

Så legger du T-stykket slik at det kommer likt med det midterste av de store hullene i overdelen av reservoaret.

reservoar045.jpg

Merk deretter av der hvor røret kommer midt i de to andre hullene.

Her ser du et rødt merke.

reservoar047.jpg

Kapp de to rørbitene slik at de blir 1cm mindre enn merket. Dvs at du måler en cm på hver siden av T-stykket og kapper det slik at rørbitene som er limt fast i T-stykket blir en cm mindre på hver siden, men det bygger seg ut igjen når du får på det siste T-stykket på plass.

På min manifoil så hadde jeg ikke flere bend så jeg brukte da T-stykket på alle tre og det blir akkurat det samme hvordan man gjør.

reservoar048.jpg

planter025.jpg

planter025.jpg

Så limer du på et T-stykke i ene enden av røret og et bend i andre enden.

Husk og avfette pvc flatene og legg manifoilen ned på gulvet eller bordet og press forsiktig T-stykkene og bendet ned slik at de ligger jevnt med gulvet og peker samme retning.

Når limet er herdet så limer du inn reduksjon i de to T-stykkene og bendet.

reservoar042.jpg

Når det er herdet så kapper du 3 biter 12mm rør på ca 10cm og limer fast i reduksjonen.

I den enden på manifoilen som har et T-stykke så limer du på en 6cm rørbit. (20mm).

Så var manifoilen ferdig.

  • Like 5

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
vin&grønt

Byggeveiledning 6 - Støtte/stativ

Vi er nå nesten ferdig med byggearbeidet. Før vi begynner monteringen skal vi lage en støtte som rørene kan hvile på i andre enden. Dette stativet skal være så solid at styrken i systemet ikke svekkes.

Et slikt stativ kan man lage ved å kopiere en av de plankene med halvsirkel som er brukt til overdelen av reservoaret. Man kan også sette noen kasser eller stoler. Ja nesten hva som helst.

Er du snekkerkyndig så lager du en kul en i tre.

Hvis ikke kan du gå for en typisk ”norcanløsning”.

Skaff 4stk gilde kasser og lim dem sammen slik at de blir seende slik ut.

planter026.jpg

planter027.jpg

På toppen av kassen bruker jeg 5cm jackofoam. Kjøp en plate og skjær tre biter som ser ut som tykke planker. Den ene skjærer du ut slike halvsirkler som du gjorde på reservoaret.

NB Viktig! Husk at røret skal være ca minst 5cm høyere på den siden som røra hviler på stativet slik at vannet renner ned i reservoaret. Dermed har du et lukka system som er lekkasje fritt.

Tilslutt må jeg ta historien om navnet DASS 1.

Når prosjektet begynte så hadde jeg vært og fått hentet et pandasystem som skulle brukes.

Kompisen hadde gått til innkjøp av ny homebox til det nye systemet og homeboxen hadde han rigget opp i kjelleren. Kun telt, ingen lys eller annet utstyr. Der sto homeboxen i et ulåst kjellerrom med et pandareservoar inni. Det lå et par planker over reservoaret som vi hadde tenkt til å bruke til overdelen.

Kompisen hadde vært på fylla samme helg og hatt et sabla nachspiel på lørdag.

Da hjem kom dit på søndag kveld lå de rett ut og var fyllesjuke både han og kona.

Du skylder meg ei flaske vin sa kona. Jeg skjønte ingen ting.

Jeg har vært nede i kjelleren og vasket DASSEN din sa hun og da synes jeg du kan spandere en flaske vin neste gang vi er ute.

Kompisen tok et stort trekk av en joint og sa, jeg hadde en helvetes fest i natt og noen har driti i reservoaret. Noen hadde altså rigget opp et par planker over reservoaret og lagt igjen en motbydelig ruke. Og jeg som ikke liker organisk gjødsel.

Slik fikk Dassen sitt navn.

  • Like 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
vin&grønt

Byggeveiledning 7 - Montering - Pumpe

P1010024.jpg

Nå skal vi montere pumpe i reservoaret. I dette systemet har vi har brukt samme type som brukes av GH i Aeroflo 2.

Vi valgte denne pumpen fordi vi regner med at GH har brukt mange år på å finne en brukbar pumpe.

Jeg ser ingen grunn til at dere skal bestille pumpe fra USA, men hvis dere velger å bruke en akvariepumpe så husk at du kjøper en med litt trykk.

Dvs at selv om pumpa kan flytte mye vann så kan den likevel være helt ubrukelig fordi den leverer ikke trykk nok. Som regel så har de beste pumpene litt større hus og Eheim og Oceanrunner burde være greie løsninger.

Husk også at når europeiske pumper oppgir info om trykk så bruker de trykkhøyde som referanse på hvor mye trykk pumpa leverer og europa bruker 12mm (1/2”) og i Usa brukes ofte 25mm (1”).

En pumpe som leverer 2m trykkhøyde i 12mm utgangsrør og 2m trykkhøyde i en pumpe med 25mm utgangsrør er stor forskjell.

NB Viktig! Husk at pumpa må være beregnet for saltvann. Fordi at næringsløsningen er saltvann.

Hvis reservoaret ditt er helt slett på bunnen er det bare å sette den rett inn.

I mitt reservoar så ble det et lite problem. Pga av at pandareservoaret er bygd på en spesiell måte for å styrke det så har det blitt støpt med en slags armeringsteknikk som gjør at bunnen ikke blir slett og derfor så passer ikke pumpa.

Derfor må vi bygge opp litt. Da kjøper du fire gummiknotter hos Clasern og fester de på bunnen med litt silikon.

Når dette har herdet litt så legger du på en liten plastplate. En slik plate kan du bare skjære eller klippe ut av f,eks plastlokk fra en bøtte. Bruk fantasien.

P1010022.jpg

P1010023.jpg

Når platen er montert så ser det slik ut.

Så er det bare og sette pumpa på plattformen du bygde.

P1010021-1.jpg

Hvor i reservoaret pumpen skal stå blir opp til deg, men sett pumpa på den siden som du får lett tilgang og helst på en av sidene slik at den blir lettere og koble til manifoilen.

(Selv om vi kaller det manifoil så heter det egentlig manifold)

På denne siden så finner du alt du trenger av skjør, koblinger osv.

Absolutt alt finner du der. Til og med ferdige manifoiler finnes der.

http://flexpvc.com/cart/agora.cgi?product=PVC-Barb-Fittings-3/8

http://www.webzoo.no/default.pl?showPage=834

http://www.webzoo.no/default.pl?showPage=771

Og selvfølgelig billigere hos http://www.aquaristikshop.com

  • Like 4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
vin&grønt

Byggeveiledning 8 - Montering – rør

Denne delen ga meg mye grubling. Jeg måtte finne på en måte og feste det tynne røret inne i det store. De lukka systemene som har lignet på dassen, som for eksempel Aeroflo 2 så er det spesielt en ting som har irritert meg.

Nesten alltid så er disse clipsene eller festeanordninger i veien. Skal man få renset på en effektiv måte så vil man ha mulighet til å kjøre en stor børste gjennom røra for å gjøre dem rene.

Jeg skjønner ikke hvorfor de bruker så vanvittig mye penger for å utvikle noe som gjør sluttproduktet dyrere og mindre brukervennlig. Antageligvis fordi at til og med i denne bransjen så teller ofte designet mer enn kvalitet.

Siden jeg er hobbyfisker så fant jeg på noe som jeg liker på mitt system.

Jeg hadde sett noen som hadde gjort noe lignende, men ikke med fiskesene.

Vi borra 1,5mm hull like ved siden av de store.

Tre da først det lille røret inni det store.

reservoar057-1.jpg

reservoar061-1.jpg

reservoar062.jpg

Når det ligger riktig så trer du inn en tynn fiskesene i det lille hullet. Drar senen rundt det tynne røret. Fører senen opp gjenom det store hullet og knyter et par kjerringknuter. Ikke stram så hardt at rørene ligger inntil hverandre. Det lille røret skal henge i fiskesenen slik at du kan vri det lille røret rundt.

reservoar058-1.jpg

Ikke så lett å se fiskesenen på bildet

Kan kanskje virke som en billig løsning, men for meg så funker denne bedre enn alt annet jeg har sett. Ser ingen grunn til å bruke andre måter som vil fordyre systemet.

Når du skal ha det tynnet røret ut så kan du bare klippe over senen, men du kan også ta tak i enden av det tynne røret og nappe like hardt/svakt som når du får en liten aborrjævel.

Da ryker alle senene og røret er løst på et tiendels sekund.

Jeg synes også at det er viktig på et system at alle skal kunne reparere det meste selv.

Litt kjedelig å vente på deler midt i en grow.

Har du store never så kan denne monteringen gjøres lettere med hjelp av en pinsett

når du skal hente opp senen gjennom det store hullet.

En pinsett gir deg lange tynne fingre.

Når du har fått røret på plass og alle de store hullene har en sprayer på hver siden så sett et merke på det lille røret akkurat der enden på det store røret kommer.

Kutt de små rørene ca 5-7cm lengre enn der du satt merke. Det tynneste røret vil da stikke ca 5-7cm utenfor det store.

Så trer du på en liten hageslange på det tynne røret. Jeg liker en slik slange med strek på.

Da monterer jeg slangen slik at den sorte streken på slangen går likt med den vi tegnet på det lille røret før vi boret hull.

Sett på en slangeklemme i rustfritt stål og stram den godt til.

Da kan vi se på den sorte streken på slangen hvor sprayerne peker.

Ved å vri litt på slangen så har du full kontroll på hvor sprayerne befinner seg.

Noen flere bilder.

reservoar064-1.jpg

reservoar063-1.jpg

P1010010.jpg

P1010012.jpg

P1010013-1.jpg

P1010014.jpg

P1010009.jpg

  • Like 4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
peoples

Epic shit right here Vin&Grønt!

Har alltid hatt lyst til å lage et liknende system. Hvordan blir det med røtter i disse rørene, har sett andre systemer som for eks. flow&drain, der rot-ballen er huge.

Ingen fare for å tette røret ?

peoples

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Hiawata

Godt å se denne tråden oppe igjen. :)

Hva er det for ei plante dere har stående på benken der forresten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
vin&grønt

Epic shit right here Vin&Grønt!

Har alltid hatt lyst til å lage et liknende system. Hvordan blir det med røtter i disse rørene, har sett andre systemer som for eks. flow&drain, der rot-ballen er huge.

Ingen fare for å tette røret ?

peoples

Ingen problemer med 160mm rør. Hvordan det går med mindre rør som 110mm vet jeg foreløpig ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
buska

Det var godt å se denne tråden på plass igjen! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
BK

Hjertlig takk for en god og informativ tråd, v&g! :D

Det er et kjempebidrag til wikien, jeg håper vi kan legge den der etterhvert!

Jeg har forresten funnet den gamle tråden din i NorCan 4-systemet... Vil du jeg skal sende deg innholdet på e-post?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
widow46

Genialt V&G.:-)

Har allerede begynt og handle inn deler.:-)

Får desverre ikke begynt montering før begynnelsen av sommeren. Men gleder meg allerede. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
widow46

Ingen problemer med 160mm rør. Hvordan det går med mindre rør som 110mm vet jeg foreløpig ikke.

Har sett bilder av lignende systemer hvor rotballen blir så stor at den blir hengende ned i reservoaret.

Har du samme problemet? hvis det egentlig er et problem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
vin&grønt

Har sett bilder av lignende systemer hvor rotballen blir så stor at den blir hengende ned i reservoaret.

Har du samme problemet? hvis det egentlig er et problem?

Nei det er ikke noe problem. Røttene vil ligge flatt på bunnen av rørene og røttene fortsetter sammen med returvannet og havner i reservoaret.

Det er bare flott at vi kan følge med på røttene for da ser du fort om noe er galt. Eneste problemet røttene kan skape er hvis de gror inni pumpene, men det er ikke noe problem da du har så god oversikt at du bare tar hånden forsiktig å flytter litt på rotmassen. (kommer bilder etterhvert)

Det er også en av grunnene til vi bygde overkassa slik vi har gjort. Da har vi full og enkel oversikt over røttene.

Endret av vin&grønt
  • Like 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
peoples

Takker for svar angående rot-masse! En annen ting jeg lurer pittelitt på er hva slags system som holder stammen stødig ned i røret, og samtidig i possisjon så den ikke presses lengere ned ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
herbalist

helt konge bygd :) så du får plass til 18 planter og kan fortsatt yield mere enn vanli dpa 2 kvm system som har plass til min 24 planter? nå ble jg nyskjerrig :)) for jg har dpa 2kvm og kan få 2-4 vannlekkasjer pr runde hvis jg er litt lat me å sjekke røtter som kan bli litt vanskeli i slutten av blomst. dette så veeeeldi fristende ut :) gj

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
vin&grønt

helt konge bygd :) så du får plass til 18 planter og kan fortsatt yield mere enn vanli dpa 2 kvm system som har plass til min 24 planter? nå ble jg nyskjerrig :)) for jg har dpa 2kvm og kan få 2-4 vannlekkasjer pr runde hvis jg er litt lat me å sjekke røtter som kan bli litt vanskeli i slutten av blomst. dette så veeeeldi fristende ut :) gj

Jeg ble så lei lekasjene til dpa og aerroflo at jeg fant på denne løsningen og den fungerer best av av de systemene jeg har prøvd og det er som sagt så mye mer brukervennlig enn både DPS og Aeroflo. Er ikke det minste bekymret for lekasje med Dassen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
herbalist

Jeg ble så lei lekasjene til dpa og aerroflo at jeg fant på denne løsningen og den fungerer best av av de systemene jeg har prøvd og det er som sagt så mye mer brukervennlig enn både DPS og Aeroflo. Er ikke det minste bekymret for lekasje med Dassen.

men yield er litt mindre enn dpa 2kvm siden de mangler 6 planter på DASS :P?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
vin&grønt

men yield er litt mindre enn dpa 2kvm siden de mangler 6 planter på DASS :P?

det spiller ikke så mye rolle om du har 6 planter mindre så lenge du har samme watt på lyset.

  • Like 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Weeedar

Stående applaus! :redeyes:

Denne skal bygges! -Men not yet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
herbalist

det spiller ikke så mye rolle om du har 6 planter mindre så lenge du har samme watt på lyset.

skjønte ik den selv om jg ikke har røyka mornings :) hvordan kan mindre mengde planter gi samme yield med samme watt på lyset? seff snakker vi bare om aero her :)

Endret av herbalist

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×