Gå til innhold
vin&grønt

DASS 1

Recommended Posts

Mr.Chalice

Hvor mye vil det koste meg sånn ca å starte med hydroponi (alle delene til en dass som passer inn i teltet mitt (1kvm), pH meter, ec-meter og alt annet som er nødvendig)? Har lampe, filter og vifte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Magnum

Hvor mye vil det koste meg sånn ca å starte med hydroponi (alle delene til en dass som passer inn i teltet mitt (1kvm), pH meter, ec-meter og alt annet som er nødvendig)? Har lampe, filter og vifte.

Det blir en veldig liten DASS hvis du kun har 1m2? Husk at bare reservoaret tar +/- 0,5m2.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Chalice

Så da blir det lurere for meg å satse på f.eks Rainforest?

Men viss noen har oppskrift på hjemmesnekra hydrosystem (minidass) som passer inn i Homebox 1.8, så gi meg ett tips :smokey:

Kan kanskje forstørre dette dwc systemet?

Endret av Mr.Chalice

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

En Dass blir for stort for det teltet. Hvis du absolutt skal bruke hydro ville jeg lagd et dwc av en murerbakk på 90l fra biltema. Og en jackofoam isolerende plate som lokk.

Bruk et nett over slik at du kan bøye plantene slik at de fyller hele teltet og samtidig ikke blir så store. Ditt største problem blir varmen for hvis du ikke klarer å holde tempen i reservoaret lav nok så får du problemer med blant annet alger. Et rainforest kostet 3200.- da ville jeg heller brukt 5-600kr på å bygge et dwc og brukt resten av pengene på en vannkjøler. Med vannkjøler og god vifte kan du kjøre hele året og det blir så mye enklere med vannkjøler.

Selv ville jeg brukt jord i et så lite telt

Endret av vin&grønt
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Chalice

En Dass blir for stort for det teltet. Hvis du absolutt skal bruke hydro ville jeg lagd et dwc av en murerbakk på 90l fra biltema. Og en jackofoam isolerende plate som lokk.

Bruk et nett over slik at du kan bøye plantene slik at de fyller hele teltet og samtidig ikke blir så store. Ditt største problem blir varmen for hvis du ikke klarer å holde tempen i reservoaret lav nok så får du problemer med blant annet alger. Et rainforest kostet 3200.- da ville jeg heller brukt 5-600kr på å bygge et dwc og brukt resten av pengene på en vannkjøler. Med vannkjøler og god vifte kan du kjøre hele året og det blir så mye enklere med vannkjøler.

Selv ville jeg brukt jord i et så lite telt

Takker for godt svar!

Tror jeg venter litt med hydroponi da og bygger en DASS når jeg har plass nok, så får jeg fortsette å møkke til fingrene mine i jorda til den tid kommer.

:smokey:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Magnum

Har det noen betydning for plantene eller sluttresultatet om du bruker 110 eller 160mm rør?

Har begge dimensjonene av rør, men kun endelokk (muffe og ters) til 160mm.

Biltema har et helt enkelt endelokk til 110mm uten bruk av noe muffe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
buska

Har det noen betydning for plantene eller sluttresultatet om du bruker 110 eller 160mm rør?

Har begge dimensjonene av rør, men kun endelokk (muffe og ters) til 160mm.

Biltema har et helt enkelt endelokk til 110mm uten bruk av noe muffe

Må jo bare være bedre med større rør mener jeg, men vi får høre hva mr, dass har å si :redeyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

Kan ikke se noe forskjell på 160 og 110mm. Første dassen brukte jeg 160mm fordi jeg fryktet at det skulle tette seg etter å ha lest på forskjellige forum.

Nå har jeg lagd flere med 110mm og har flere bekjente som har brukt 110mm i flere grow og forskjellige strain og det funker like bra.

110mm fra biltema er flotte og jobbe med og det er bra at de har muffe i ene enden.

Bare husk at når du monterer røra at du får en helling slik at vannet renner og ikke blir stående rolig over røttene. Jeg bruker ca 5cm høydeforskjell pr meter rør.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
gekko

driver å shopper inn deler nå og lurer litt på hvem pumpe jeg skal kjøpe på webzoo til identisk som dass 1 ... bruker du de samme grønne sprayers ennå ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

driver å shopper inn deler nå og lurer litt på hvem pumpe jeg skal kjøpe på webzoo til identisk som dass 1 ... bruker du de samme grønne sprayers ennå ?

Jeg bruker samme sprayers, men de kommer også i gule. Det kommer av at det er forskjellige produsenter. Viktigste er at de de sprayer 360 grader og de grønne er nok lettest å finne.

På weebzoo eller aquaristikshop som er en del billigere ville jeg gå for Aqua Medic oceanrunner for de har jeg brukt en del selv og har også brukt dem til fiskeoppdrett hvor de har gått en evighet uten problemer.

Hvor stor pumpe du trenger finner du ut ved å lese post 58.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Magnum

Burde jeg bruke et 65 ltr eller 90 ltr reservoar til min DASS? Røra blir ca 130cm og det blir 4 stk av dem med rundt 4-5 planter i hvert.

Har begge størrelsene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Magnum

Hva slags lim kan brukes på jackofoam?

Og blir 75mm potter for stort til 110mm rør?

Endret av Magnum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

75mm blir for stort. Husker desverre ikke hva slags lim vi brukte.

Endret av vin&grønt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Magnum

Dette var til god hjelp! :smokey:

Tester litt forskjellig jeg har fra før i morgen, tenker jeg.

Bør jeg bruke 2" potter i stedet?

Og en ting til: siden jeg ikke har pottene enda,skal jeg borre med 50mm bor?

Endret av Magnum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

Ja bruk de 2" pottene. De passer best. Hullboret er 51mm standard borstørrelse og finnes i de fleste billigsett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Magnum

Ja bruk de 2" pottene. De passer best. Hullboret er 51mm standard borstørrelse og finnes i de fleste billigsett.

Og da er det bare å bruke en av de små rockwoolkubene som medie?

Og det vil sikkert fungere å bare sette stiklingene rett i systemet,slår vel rot fort da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

Kan rote stiklingene i systemet, men hvis alle ikke roter seg så vil du få for lite stiklinger. Det finnes rockwool som passer akkurat i 2" nettingpotter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Magnum

Kan rote stiklingene i systemet, men hvis alle ikke roter seg så vil du få for lite stiklinger. Det finnes rockwool som passer akkurat i 2" nettingpotter.

Det er sikkert de som er 4x4cm? Har ikke sett noen større,utenom de som er 10x10 eller noe.

Og hvor stor pumpe bør jeg ha til en kloneboks? 20-30 kloner.

Holder det med den minste til Grønne Skruer?

Endret av Magnum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
lavamakt

Det er sikkert de som er 4x4cm? Har ikke sett noen større,utenom de som er 10x10 eller noe.

Og hvor stor pumpe bør jeg ha til en kloneboks? 20-30 kloner.

Holder det med den minste til Grønne Skruer?

Er de rockwoolkubbene jeg bruker i 2"potter hvertfall.

Den minste til hydrohagen holder til det ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Magnum

Ikke misforstå meg nå,men er det ingen som kunne lagt ut bilder av DASS`n sin etter den er tatt i bruk?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

Ikke misforstå meg nå,men er det ingen som kunne lagt ut bilder av DASS`n sin etter den er tatt i bruk?

Det ligger jo noen bilder i denne tråden, men det er vanskelig å få folk til og legge ut bilder. Flere som har lovt å sende meg bilder som jeg kan legge ut, men ser ut som noiaspøkelse skremmer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Magnum

Det ligger jo noen bilder i denne tråden, men det er vanskelig å få folk til og legge ut bilder. Flere som har lovt å sende meg bilder som jeg kan legge ut, men ser ut som noiaspøkelse skremmer.

Det har vært hos meg også et par ganger...

Hvor stor boks/reservoar bør jeg ha til en kloningsboks for rundt 20-25 kloner? Og er det noen fasong som passer bedre enn andre,tenker på høy, lav, bred, smal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå