Gå til innhold
vin&grønt

DASS 1

Recommended Posts

herbalist

jo det høres ut som noe jeg trenger men har verken kunskap og mulighet til å støpe selv. tenkte mere på en lettere men kanskje ikke så fullt effektiv løsning; sprøyte silikon på pottehullkantene mot siten så det blir en "stopper" for vippingen av nettpotta/planta.

sliter vannkjøleren også. den holder 20C når lyset er på men stiger til 22C når lyset er av. skulle ha vært motsatt. kjøleren er utenfor teltet og står ved innsugsvinduet så den blir ikke varm. settingen er på 21C.

tror nok jeg gapte litt for mye denne gangen. ting begynner å komme ut av kontroll og det er for seint for meg å begynne på nytt. derimot kommer jeg å prøve meg på aeroflo 20 firkanta rør istedenfor 110mm pvc rør. de er jo flate på toppen så da slipper man at pottene vipper mot sidene. man må bare tette igjen spruteslange hullene og lage hull med stikksag siden man trenger firkantige hull. noen som har 4 sånne aero20 rør til salgs?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
lavamakt

Jeg gjorde det nesten så enkelt som du sier, sprøytet tec7 rundt hullet og dro en spatel over hullet så det fikk et rett sete, la tørke... Ferdig!

Du kan sikkert bruke silikon til dette, bare den hefter på røret. (avfett røret)

Hehe, min første runde med dassen føltes likedan. Hadde en del "babysykdommer" som var litt slitsomt midt i en grow, men det gikk seg til.

Vannkjøler har jeg ikke, men så lenge det er kjølig ute har jeg justert temp med en vannpumpe og 10 meter vannslange på utsiden av rommet, dyrker stort sett ikke midt på vinteren eller midt på sommeren pga temp der det dyrkes:)

Endret av lavamakt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

Jeg gjorde det nesten så enkelt som du sier, sprøytet tec7 rundt hullet og dro en spatel over hullet så det fikk et rett sete, la tørke... Ferdig!

Du kan sikkert bruke silikon til dette, bare den hefter på røret. (avfett røret)

Hehe, min første runde med dassen føltes likedan. Hadde en del "babysykdommer" som var litt slitsomt midt i en grow, men det gikk seg til.

Vannkjøler har jeg ikke, men så lenge det er kjølig ute har jeg justert temp med en vannpumpe og 10 meter vannslange på utsiden av rommet, dyrker stort sett ikke midt på vinteren eller midt på sommeren pga temp der det dyrkes:)

tenkte på silikon siden jeg ikke vet hva tec7 er men det hørtes veldig enkelt ut. må man avfette på samme måte som silikon på tec7?

har fått ordna aeroflo rør så kanskje skal teste med dem til neste gang. mitt nåværende system er for stort for å jobbe rundt teltet. får ikkke sjekka om vannpumpa til vannkjøleren suger i seg litt røtter engang. hvordan har du løst det med røttene sa du? det er røtter overalt i reservoaret på mitt. derfor jeg vil gå over til aeroflo rør for de har litt anderledes drenering. de har justering på avrenn så røttene pleier å ligger der oppe :) eneste problemet blir da at man må lage kvadratisk hull.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
lavamakt

Grunnen til at man skal avfette er fordi pvc(røret) har et fett/oljelag, som gjør at ting hefter dårlig.

Røttene er ikke noe problem hos meg, men jeg har: litt større tank, ca halvparten av rotmassen du har, røttene kommer bare fra den ene siden og pumpen står i andre enden.

Har ikke hatt finga i sånne aeroflo rør før, men de høres jo veldig greie ut.

Endret av lavamakt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

fant ikke tec7 på classerns nettside. må det bestilles fra utlandet?

forresten noen som vet hvordan man løser opp pvc-lim uten å ødelegge pvc rør og koplinger på systemet? må redusere ned til 3 rør på hver side. leste litt om aceton men hvordan gjør man det? er det bare å la delene som skal ifra hverandre ligge i acetonbad?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
10µg

Tuben ser slik ut, kjøpt på Maxbo tror jeg det var. På pakken er det illustrasjoner av ulike bruksområder, bl.a. en smilende fisk som betyr at det skal være trygt å bruke som akvariumsilikon:

2i138cz.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bjartmar

Aceton er et sterkt løsemiddel - på lik linje med rein etanol. Du må finne riktig løsemiddel mot limtypen din. Husk ventilering av lufta. Løsemiddelskader kommer fra løsemidler. Ville vel egentlig kastet det selv. Bygd nytt.

Når det gjelder den kjøleproblematikken din.. Du må justere ned settpunktet! Velg 17 grader så vipper den alltid under 20.

Endret av bjartmar
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

Aceton er et sterkt løsemiddel - på lik linje med rein etanol. Du må finne riktig løsemiddel mot limtypen din. Husk ventilering av lufta. Løsemiddelskader kommer fra løsemidler. Ville vel egentlig kastet det selv. Bygd nytt.

Når det gjelder den kjøleproblematikken din.. Du må justere ned settpunktet! Velg 17 grader så vipper den alltid under 20.

blir ikke 17C litt for lav temperatur for næringsvannet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
5ern

tec7 skal være trygt. brukes av hjemmebrennere iallfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bjartmar

blir ikke 17C litt for lav temperatur for næringsvannet?

Nei det er en myte. Jeg har dyrket i DWC med 15 grader. Ved 14 grader kom det kondens på slangene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
lavamakt

Jeg kjøpte tec7 på et random byggevarehus, men så det på europris sist jeg var innom;)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

Nei det er en myte. Jeg har dyrket i DWC med 15 grader. Ved 14 grader kom det kondens på slangene.

dass er vel ikke helt dwc selv om tanken er full med røtter :) har aldri gått under 19C på hydro og det har vært når lyset har vært av. får vel bare prøve og se hvis dere mener at det skal gå helt fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
lavamakt

Dårlig bilde av en skikkelig hurtigvoksende powerplant i dassen min., måtte til med cooltubes for og unngå svidde topper mot slutten:)

gallery_6900_387_366910.jpg

Endret av lavamakt
  • Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

min dass går rett i dass snart :sick: 3 uker igjen av blomst og plantene er allerede som høystrå i sterk vind. slåss med dem hver dag når lyset kommer på. må rette dem opp. har litt stor telt så får ikke buda dem opp eller støtte dem på sidene heller. i tillegg til at nettpottene ikke har støtte på sidene, har rotmassen som henger i tanken blitt så tung at de drar bunnen av planta mot tanken. både lys og vannlekkasje i rotsonen. blir ikke dass på meg i neste runde. må fikse sete eller kjøre på aeroflo20 flate rør istedenfor 110mm avløpsrør.

er også veldig skeptisk på at det er mye røtter i tanken der hvor man blander næring. jeg pleier å fylle reservoaret med vann så blande 5l vann i bøtte med næring til hele systemet for så å helle det i dassreservoaret.

til dere som bygger dass med 110mm rør, enten fiks sete for nettpottene eller bruk nett. plantene kommer å bli veldig ustabil mot sidene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
MiniGrower<3

Sjekka norcan for mange år siden :) kan ikke tro denne fortsatt er oppe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
JohnDeFoe

min dass går rett i dass snart :sick: 3 uker igjen av blomst og plantene er allerede som høystrå i sterk vind. slåss med dem hver dag når lyset kommer på. må rette dem opp. har litt stor telt så får ikke buda dem opp eller støtte dem på sidene heller. i tillegg til at nettpottene ikke har støtte på sidene, har rotmassen som henger i tanken blitt så tung at de drar bunnen av planta mot tanken. både lys og vannlekkasje i rotsonen. blir ikke dass på meg i neste runde. må fikse sete eller kjøre på aeroflo20 flate rør istedenfor 110mm avløpsrør.

er også veldig skeptisk på at det er mye røtter i tanken der hvor man blander næring. jeg pleier å fylle reservoaret med vann så blande 5l vann i bøtte med næring til hele systemet for så å helle det i dassreservoaret.

til dere som bygger dass med 110mm rør, enten fiks sete for nettpottene eller bruk nett. plantene kommer å bli veldig ustabil mot sidene.

Hva med å smelle opp ett provisorisk scrognett?

Hvis plantene ellers er friske.. Eller skaff jojoer som holder alle budsa oppe!!

Kjipt hvis plantene bikker eller knekker nå i sluttfasen.

Spent på hvordan du får det til, hold oppdatert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
JohnDeFoe

Dårlig bilde av en skikkelig hurtigvoksende powerplant i dassen min., måtte til med cooltubes for og unngå svidde topper mot slutten:)

Hvor mye lys kjører du der?

Sinnsyk fin jungel forresten!!

gallery_6900_387_366910.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
MrSmith

Må bare gi det en tommel opp for et utrolig bra bygget system! :)

Stå på :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
lavamakt

*bilde*

Hvor mye lys kjører du der?

Sinnsyk fin jungel forresten!!

Den gangen var det vel 2 x 400w, lurer på om jeg hadde en 400w mh også.

Jo takk for det, begynner vel og bli jungel hos deg også snart;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
JohnDeFoe

Jungel og jungel... Blir bedre og mer for hver runde!!

Fortsatt mye å lære...

Fryktelig lyst å lage meg en slik DASS for å dyrke tomater i drivhuset

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå