Gå til innhold
R. Felgen

Spør en gartner

Recommended Posts

R. Felgen

Ganjalf, dj snydknybs og undertegnede vil svare på spørsmålene dere må ha om cannabis her. Til sammen har vi nesten 50 år med erfaring i faget, så det er lite vi ikke kan svare på.

Vi kan være litt gretne til tider, men ikke la det stoppe dere fra å stille spørsmål. :D

Det er bare kult hvis andre gretne gamle gartner-gubber, som f.eks buska, V&G og Onkel slenger seg på og hjelper til.

  • Like 5

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Eta Beta

Hvor viktig er det med høy luftfuktighet? Vil en luftfuktighet på 15% forringe kvalitet eller størrelse på avling i stor grad?

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
R. Felgen

Det har ikke noe utslag på kvalitet såvidt jeg har sett, men det går veldig utover yeild, uten at jeg har noen eksakte tall. Bare for å dra et tall ut av rassen så sier jeg 10-15%. RH på rundt 60-65% er optimalt, særlig i blomst.

  • Like 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
DubBud

Knallbra initiativ, gubbejævler :D NorCan får endelig sin egen Ask an old fart a question-tråd.

Jeg hiver meg på med et spørsmål: Det virker som en del lurer på når man bør begynne å sulte plantene sine mot slutten av blomstringen og hvordan man finner ut beste tidspunkt for høsting. Det vil selvfølgelig være avhengig av strain/fenotype og til en viss grad personlig preferanse, men har dere noen erfaring med ulike tidspunkt for sulting og hvilken innvirkning det har på planten og hvilken effekt man får fra dem?

Det er ikke yield jeg tenker på, selv om jeg vil anta at tidlig sulting fører til mindre yield. Jeg tenker heller på krysningspunktet mellom tilnærmet optimal effekt og utvikling av smak/lukt med tanke på å unngå restnæring. Dette ble kanskje litt knotete forklart, men la oss f.eks. gå ut i fra et praktisk eksempel og ta forskjellen på effekt på en plante som er sulta i enten 5, 4, 3, 2, 1 eller 0 uker. Kan man generalisere på noe vis og si at hvis man sulter for tidlig så vil det kunne gå utover effekt på negativt vis (utvikling av cannabinoider og terpener), mens hvis man sulter for sent så vil restnæring føkke opp smak/lukt? Hvordan man mater plantene vil vel også være en faktor her, se f.eks. på forskjellen fra skjemaet som BioBizz oppgir som veiledning (full pupp helt fram til sulting) i forhold til hva f.eks. Oldtimer anbefaler med å gå ned på blomstnæring de siste ukene.

Det virker som flere har ulike måter å bedømme optimalt høstetidspunkt på, har dere noen tips til ferskinger på hvordan man kan gå fram for å finne ut når man bør høste en plante? Det virker som man nesten må kjenne tidsvinduet for høsting fra før slik at man kan ta hensyn til å begynne sultingen på riktig tidspunkt. Noen sverger til å se på trikomene, men strains kan ulik utvikling av trikomene som kan forvirre en vordende gartner. Andre ser på pistillene og calyxer, noen bruker det frøbanken oppgir, mens andre igjen tar testbuds høstet på forskjellige tidspunkt og bruker dette som mal til neste runde. Noen stalltips her?

  • Like 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Smurf

Hvor stor er forskjellen på mh pærer og hps pærer ??

Kan jeg viss jeg må kjøre mh i blomst ?

Ballasten er digital fra db, 600w, Er det sånn og forstå at på de kan du ha pærer opptil 600, altså at det går og ha 400w pære i den ?

=p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
R. Felgen

Jeg hiver meg på med et spørsmål: Det virker som en del lurer på når man bør begynne å sulte plantene sine mot slutten av blomstringen og hvordan man finner ut beste tidspunkt for høsting. Det vil selvfølgelig være avhengig av strain/fenotype og til en viss grad personlig preferanse, men har dere noen erfaring med ulike tidspunkt for sulting og hvilken innvirkning det har på planten og hvilken effekt man får fra dem?

Det er ikke bare type plante som bestemmer når man burde starte sultinga, men næringstype og matingsregime også. For å treffe optimalt på både vekt og effekt må man nesten kjenne til strainen man gror fra før av. Næringsprodusentene anbefaler altfor mye bruk av fosfor og kalium, noe som fucker med røykabarheten på sluttproduktet noe veldig. Å sette plantene rett på vann de siste 3 ukene kan være veldig fint hvis du gror i organisk jord smekkfull av næring, i hydro er det katastrofe. Poenget er å gi plantene akkurat litt for lite næring, slik at de bygger men kvitter seg med overflødig næring lagret i medium og solfangere.

Det gjelder å finne ut av hvor i syklusen planta du gror er mest sulten. Når de har nådd toppen av hva de kan ete/drikke, så dabber vanningsrytmen av noe veldig, og da er det vanskelig å få de til å ete opp resterende næring hvis de har fått litt for mye.

Det virker som flere har ulike måter å bedømme optimalt høstetidspunkt på, har dere noen tips til ferskinger på hvordan man kan gå fram for å finne ut når man bør høste en plante? Det virker som man nesten må kjenne tidsvinduet for høsting fra før slik at man kan ta hensyn til å begynne sultingen på riktig tidspunkt. Noen sverger til å se på trikomene, men strains kan ulik utvikling av trikomene som kan forvirre en vordende gartner. Andre ser på pistillene og calyxer, noen bruker det frøbanken oppgir, mens andre igjen tar testbuds høstet på forskjellige tidspunkt og bruker dette som mal til neste runde. Noen stalltips her?

Beste måten å bedømme høstningstidspunkt på for en nybegynner er å følge med på vanningsrytmen. Når det begynner å drøye noe veldig mellom vanningene og den har slutta å bygge, så er den ferdig. Det er ikke dumt å høste litt for seint første gangen, da vet du hvor grensa går for neste run. Endringer i aromabilde er også en av de beste indikatorene imo, men det krever litt mer trening.

  • Like 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
R. Felgen

Hvor stor er forskjellen på mh pærer og hps pærer ??

Kan jeg viss jeg må kjøre mh i blomst ?

Ballasten er digital fra db, 600w, Er det sånn og forstå at på de kan du ha pærer opptil 600, altså at det går og ha 400w pære i den ?

Jeg er ikke noe svær tech geek, men here goes.

Forskjellen ligger i fargen på lyset. Du kan lett kjøre MH i blomst meg like gode resultater som HPS. Jeg vet det er noen digitale ballaster som tar alt av w, men om din gjør det tør jeg ikke å si noe om. Send DB en mail. :)

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
BK

Dette var jo et knakende bra initiativ, gubbejævler! :D

Denne tråden må bli sticky!

  • Like 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
pollen

:rolleyes: Har grodd i 50 aar alene jeg. Begynte naar jeg var 6 aar,,,,, ganske uskyldig gress loek, men saa ble det litt sterkere ettersom aara gikk,,, :lol: :lol:

  • Like 6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
9022

Mycorrhiza er en type sopp som vokser sammen med røttene, og hjelper planten ta opp næring fra jorda.

Det skal gjøre at planten tåler dårlige forhold mye bedre, samt gi mer sluttprodukt.

Hvor stor forbedring gir egentlig mycorrhiza, om noen?

Og er det bare å blande i jorden når man potter om?

Jeg tenker på f.eks dette produket:

"B.A.C. Funky Fungi consists among others of 4 types of Mycorrhizas.", fra hydrohagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
R. Felgen

Hvor stor forbedring gir egentlig mycorrhiza, om noen?

Og er det bare å blande i jorden når man potter om

Mycorrhiza-påføring gir deg en haug med fordeler. Større vann og næringsopptak og økt imunforsvar. Du kan komme unna med å større planter i mindre medium.

Bare å blande i jorda når du potter om, men husk at soppen trenger noen uker på kolonisere. Sporene dauer rundt 30C såvidt jeg husker riktig, så det er viktig at mediumet ditt ikke blir for varmt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
R. Felgen

:rolleyes: Har grodd i 50 aar alene jeg. Begynte naar jeg var 6 aar,,,,, ganske uskyldig gress loek, men saa ble det litt sterkere ettersom aara gikk,,, :lol: :lol:

Hahaha, gressløk og karve i vinduskarmen teller ikke.

Velkommen til tråden gamle gubbe. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Ganjalf

Hvor stor er forskjellen på mh pærer og hps pærer ??

Jeg har aldri gjort noen side-by-side, men mener å ha fått med meg følgende om MH vs HPS i bloom:

-mindre strekk

-mer blader

-høyere potens

-mindre yield

-mer varme

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Lester Bangs

En ting som er viktig med myco`n er at du bruker rent vann etterpå, og egentlig alltid. klorinnholdet i vannet rett fra krana dreper mesteparten av myco`en fort som f. La vannet stå i en dag eller gjerne lenger!

Og så spørsmål, enda et tech helvete men dere får gjøre deres beste:

Hvor stor yield vil en cfl 250 W gi i forhold til en 250 W HPS, er det andre forskjeller som for eksempel; blir budden anderledes ved cfl enn hps i utsende og lignende?

Jeg har et prosjekt hvor plantene har blomstret en stund, men ikke lagt på seg den forventede vekten.

Growen er økologisk slik som alle mine prosjekter er. Men her har det blitt litt mer eksperiment enn vanlig.

Strain er skywalker, har gitt den nestle te i oppveksten (airated tea, den ble brygget, ikke bare oppkok) og nå får den oasen organisk blomstergjødning. Den har fått sin første dose epson salt og har fått kalsiums kompost te i tilleg. Er vel en 6-7 uker ute i blomstring.

Noen innspill på hvorfor de ikke legger på seg så mye? I want some fat chicks!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
9022

@R. Blodstrupmoen: Takk for ditt svar angående mycorrizha.

En ting som er viktig med myco`n er at du bruker rent vann etterpå, og egentlig alltid. klorinnholdet i vannet rett fra krana dreper mesteparten av myco`en fort som f. La vannet stå i en dag eller gjerne lenger!

Angående klor... er en ting jeg har lurt på... hvorfor inneholder vann på flaske, slik som Imsdal (og andre), Klorid? Dette er jo fra naturen. Er kanskje ikke det samme som klor?

Og så spørsmål, enda et tech helvete men dere får gjøre deres beste:

Hvor stor yield vil en cfl 250 W gi i forhold til en 250 W HPS, er det andre forskjeller som for eksempel; blir budden anderledes ved cfl enn hps i utsende og lignende?

Jeg har et prosjekt hvor plantene har blomstret en stund, men ikke lagt på seg den forventede vekten.

Growen er økologisk slik som alle mine prosjekter er. Men her har det blitt litt mer eksperiment enn vanlig.

Strain er skywalker, har gitt den nestle te i oppveksten (airated tea, den ble brygget, ikke bare oppkok) og nå får den oasen organisk blomstergjødning. Den har fått sin første dose epson salt og har fått kalsiums kompost te i tilleg. Er vel en 6-7 uker ute i blomstring.

Noen innspill på hvorfor de ikke legger på seg så mye? I want some fat chicks!

Jeg tror problemet med CFL er at lyset ikke klarer trenge igjennom flere lag med blader, så jo større plante jo større problem. Dette gir de andre problemene du nevner, som mindre eller anderledes buds. Men jeg har ikke prøvd CFL, er sikkert andre som kan gi bedre svar.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
R. Felgen

Hvor stor yield vil en cfl 250 W gi i forhold til en 250 W HPS, er det andre forskjeller som for eksempel; blir budden anderledes ved cfl enn hps i utsende og lignende?

Noen innspill på hvorfor de ikke legger på seg så mye? I want some fat chicks!

Lite erfaring med blomstring under cfl, men har sett noen buds grodd under dem og det så litt fluffy og leafy ut. Penetreringsevnen til cfl er jo også dårligere. Hvis du har muligheten, gå for HID.

Det kan være flere grunner til at skywalkerene dine ikke legger på seg riktig. Nå på vinteren kan det ofte være et problem med gulvkulde, som gir dårligere vannfordampning og på den måten gir deg drøyere vanningsrytme. Hvis du deler specsa på hagen din kan vi sikkert finne ut av hvor problemet ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Lester Bangs

Gulvkulde, såklart, der tror jeg du traff spikern på hodet!

Hvordan er dette med trimming av bladverk midt i blomstring da? Fått vekk alt av overflødig bladverk slik at lyset går rett på sticky icky?

takker for svar!

Endret av Lester Bangs
  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
shiva

Hvor stor yield vil en cfl 250 W gi i forhold til en 250 W HPS, er det andre forskjeller som for eksempel; blir budden anderledes ved cfl enn hps i utsende og lignende?

Hei

Det er mengde lys pr watt som er den store forskjellen.

250 watt cfl gir ca 18000 lumen.

250 watt hps gir ca 32000 lumen

Har brukt både cfl og hpi til vekstfase, men de er mye gladere under hps.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
pollen

Gulvkulde, såklart, der tror jeg du traff spikern på hodet!

Hvordan er dette med trimming av bladverk midt i blomstring da? Fått vekk alt av overflødig bladverk slik at lyset går rett på sticky icky?

takker for svar!

See paa bladverket som sol paneler for planta. Lys rett paa sticky icky vil ikke hjelpe i det heletatt hvis lys energien ikke gaar via bladverket. Jeg bare boyer fan leaves ut av veien for lyset veldig forsiktig. Ikke begynn aa rive fan leaves av plantene dine i blomstring. Det er krimminelt for planta di.........

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
9022

Ser at "alle" lar kran-vann stå over natten for å fordampe klor.

Dette har jeg ikke orket, men likevel er jeg fornøyd med resultatet.

Men jeg har kanskje kunnet få enda bedre yield om jeg gjorde det?

Så spørsmålet er hvor viktig mener dere det er å la kran-vann stå over natten for å fordampe klor? (for organisk jord)

Bare antar at det er klor i kran-vannet. Har hørt mange byer har erstattet klor med noe lignende, men som ikke fordamper.

Og er det noen som kan svare på om Klorid er klor? (Finnes i mineralvann uten kullsyre, fra naturlige kilder). Har som vane å bruke flaskevann på småplanter, men revurderer det nå.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
R. Felgen

Hvordan er dette med trimming av bladverk midt i blomstring da? Fått vekk alt av overflødig bladverk slik at lyset går rett på sticky icky?

Som pollen sier, ikke klipp vekk solfangerene, men lavre greiner som bare blir popcorn buds kan klippes vekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
R. Felgen

Men jeg har kanskje kunnet få enda bedre yield om jeg gjorde det?

Så spørsmålet er hvor viktig mener dere det er å la kran-vann stå over natten for å fordampe klor? (for organisk jord)

Etter min erfaring er det ikke viktig, men det har jo alt med vannkilde å gjøre. Prøv deg frem.

Klorid er ikke det samme som klor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Onkel

Meget bra tiltak fra "the men who farts dust!" :) så jeg slenger meg på :)

Jeg kjører bestandig "tap water"(uten noen "fordampning"), og har ikke problemer med klor etc. Er det forressten noen som vet hvor høyt vårt klorinnhold er i norge?

Gulvkulde, såklart, der tror jeg du traff spikern på hodet!

Ang kuldeslag fra gulv til pottene så kan det etter min erfaring være verdt å gå ned en pottestørrelse da det tar lengere tid å tørke ut pottene på vinteren, men som sagt vil det kompansere om du går ned en pottestørrelse og heller øker antallet planter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
stoney85

lurer på om noen kan gi meg en forklaring på det med engelsk salt?

å på hvorfor jeg noen ganger finner frø i jentene mine? ikke mange men fant kanskje 5 stk i den ene jenta..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
DubBud

Jeg er verken særlig gretten eller gammal, men jeg svarer likevel ^_^ Det er stort veldig lite klor i vannet i Norge, jeg husker ikke nøyaktige verdier, men det er ikke noe å stresse med for gartnere så fremt man ikke bruker en vannkilde med høyt innhold av klor. Så vidt jeg vet så er det ikke noen vannverk som har bytta ut klor med kloramid her til lands, det skjer riktignok noen steder i Europa. I motsetning til klor så lar ikke kloramid seg fordampe bort fra vann. Hvis man insisterer på å la vann stå før man bruker så kan det være kjekt å bruke en luftpumpe og boblestein eller to, siden oksygennivået vil falle betraktelig i løpet av et døgn. Man kan trygt anta at det er fullstendig unødvendig for de fleste. Se på et vannglass som du lar stå lenge, der dannes det luftbobler på innsiden av glasset. Det er oksygen som forsvinner fra vannet og som du gjerne vil at røttene skal få når du vanner. Forresten, hvis man fyller opp vannkanna si med vann fra dusjhode så vil det aller meste av kloret fordampe allerede der.

Ang. mycorrhiza og klor så er det sant at slik sopp ikke er så begeistret for klor, men det er mer før mycorrhizan har fått kolonisert røttene. Etter at soppen er på plass er det ikke noe stress med vann rett fra springen. Det er verdt å merke seg at mycorrhiza trives dårlig i et medium uten noe levende/døende organisk materie, som f.eks. vanlig blomsterjord som består av torvmose og ikke særlig mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×