Jump to content
R. Felgen

Spør en gartner

Recommended Posts

puffman

La oss si man har noen planter som er 2-3 uker gammel som står under en 600w MH pære, 24t i døgnet. Hvordan kunne det skade plantene hvis man plasserte de i ett rom uten lys i 24 timer for og så sette de tilbake?

learner

IMO, så vil jeg tro det ikke skader planten. Den vil få et lite sjokk og ikke skjønne så mye, men er tilbake i vanlig vekst etter en dag eller nå sånt. Med andre ord så tror jeg det verste som skjer er at veksten bremser i et par dager?

puffman

IMO, så vil jeg tro det ikke skader planten. Den vil få et lite sjokk og ikke skjønne så mye, men er tilbake i vanlig vekst etter en dag eller nå sånt. Med andre ord så tror jeg det verste som skjer er at veksten bremser i et par dager?

Er det bare når planten er i vekst den har en kjangse for og bli tvekjønnet grunnet tull med lys syklusen?

learner

Det kan skje under blomstring også, men det skyldes vel mere at planten får lys i mørkeperioden og ikke omvendt? Skal være forsiktig med å gi så mye råd her nå. Begir meg inn på gartnerne sine beitemarker nå :o Skal liste meg forsiktig ut igjen.... . . . .

Vent å se om du får flere svar før du trekker noen konklusjoner, dette er bare det jeg tror og mener. :blues:

R. Felgen

La oss si man har noen planter som er 2-3 uker gammel som står under en 600w MH pære, 24t i døgnet. Hvordan kunne det skade plantene hvis man plasserte de i ett rom uten lys i 24 timer for og så sette de tilbake?

Mest sannsynlig så skjer det ingenting. Er strainen veldig sensitiv for lysforandringer er det jo en mulighet for at noe kan skje, men det virker som det skal flere dager med grovt lystress under blomst til, for at intersksuelle trekk dukker opp. Overdrevent bruk av blomstringsgjødsel ser ut til å være en like stor faktor.

learner

Hva mener guruene om strålingsvarme? Hvor høy temperatur kan toppen på en stakkar busk tåle? Tenker ikke på romtemperatur eller temperatur målt i skygge, men direkte strålingsvarme. Varmer jo endel fra, la oss feks si 400w hps, rundt 40 cm fra toppen på buska

CptSpaulding

Hold hånda mellom lampa og toppene. Om det ikke er ubehagelig bør heller ikke planten ta skade

robinho

Hold hånda mellom lampa og toppene. Om det ikke er ubehagelig bør heller ikke planten ta skade

Så med andra ord; det spelar ingen roll vilken temperatur det är så länge det inte bränner på handen om man håller den mellan toppen och lampan?

Stämmer det?

R. Felgen

Så med andra ord; det spelar ingen roll vilken temperatur det är så länge det inte bränner på handen om man håller den mellan toppen och lampan?

Stämmer det?

Over 30-35 i toppa over lengre tid er ikke bra. Noen strains tåler varme bedre enn andre.

robinho

Ja det är vad jag har hört tidigare, det var därför jag var tvungen att få det förklarat lite tydligare.

Tack Felgen!

R. Felgen

Hvis jeg har en utsugs vifte på 350m/3 i en homebox 100cm x 100cm x 200cm, vil det holde med denne på innsug? Fresh air ventialtor 105 m³/h

Med såpass med trykk ut trenger du ingen inn-vifte.

puffman

det kan bli litt vell varmt. opp til 33 grader noen dager. hva gjør jeg da?

R. Felgen

det kan bli litt vell varmt. opp til 33 grader noen dager. hva gjør jeg da?

Så lenge du ikke ligger steady på 33, så går det nok fint. Nå som høsten er her blir det langt bedre også.

Sørvendt grorom eller?

Powerbeyond

Om jeg ikke har noe rom til tørking, hva gjør jeg da? Holder på å sette opp rommet mitt nå, men skal gro 2 forskjellige typer som sikkert er ferdigblomstret på to forskjellige tidspunkt. Hvordan håndterer jeg tørkinga da? Og så lurer jeg på en ting til, jeg skal lage et lite rom med 2x18w 6500k lysrør til 3 morplanter og stiklinger, så har jeg skaffet et par pc vifter og en gammel strømforsyning for å drive de. Problemet er at pc-viftene er laget for å kobles på hovedkort på pc, hvordan får jeg koblet viftene direkte opp mot strømforsyningen?

DubBud

Jeg flytta en haug med innlegg til tråden Oppsop fra spør en gartner. La oss holde tråden relativt ryddig slik at den beholder sin høyst ærverdige status. En stor takk til R.Felgen som deler sin kunnskap og erfaring med resten av forumet :thumbsupsmileyanim:

• Like 4

LegalizeMarijuana

Driver å snekrer en liten growplass i et skjul/hytte jeg fant langt ute i skauen (tilhører egentlig speideren der jeg bor men de bruker det aldri).

Jeg har en bestefar som har jobbet i en forretning som spesialiserer seg på speil, så jeg har ganske mange speil tilgjengelig. Det jeg lurer på er om jeg kan bruke speil i veggene istedet for hvite vegger? Hadde vært ganske kult egentlig.

Ganjalf

Speil er no good.

Eirik

Og det er fordi speil reflekterer i punkt eller flate, i stedet for å diffusere lyset jevnt utover planten din. God tanke, men nei. Mener å ha lest et sted at speil uansett gir dårligere refleksjonsutbytte enn andre alternativer.

E

Lebowski

Hvordan er det med lukt egentlig? Varierer det veldig fra strain til strain, eller vil dyrkerommet garantert lukte?

Si at lukt er et problem for meg, hva burde jeg bruke? Vil en luftrenser gjøre jobben? Finnes det eventuelt andre/billigere alternativer?

BTW, vi snakker om noen få planter i et skap eller lignende, ikke et rom fullt av planter ;)

• Like 1

Powerbeyond

Hvor sterk lukten er varierer i fra plante til plante, men mye lukt er det uansett.

Du kommer nok ikke unna behovet for ordentlig ventilasjon og kullfilter om du skal ha det luktfritt. Luktfjerner eller lignende vill knapt ha noen merkbar effekt.

zpider88

lurte på noen ting jeg så håper noen kan svare :rolleyes:

lurer på:

1hvor langt i fra bør jeg ha hen 600w hps med adjust a ving på ungplanter som er under en uke gammel?

2 er det forskjell på female & feminized frø? hva er forskjellen?

3 går det greit å forlate en 600w hps lampe på timer med adjust a ving i ca en uke uten at det er brannfarlig? har god ventilasjon å grei plass

wake-up

Grønt lys om natta?

Kjøpte en helt vanlig grønn pære på clas ohlson og har hørt at grønt lys ikke stresser planta. Noen som kan bekrefte dette?

Og duger pæra fra clas. Eller må man ha noe spesielt?

Edited by wake-up

zpider88

hva er forskjellen på female å feminized seeds?

å noen som hvet om det er brannfarlig å la en 600w hps med adjust a wing stå på en uke alene hvis avstanden er bra når jeg forlater den å ventilasjonen er god + rommet er brukbar stort?

Edited by zpider88

Nasgul

leitet litt om dette selv zpider for så jeg hadde bestilt female seeds nå sist gang uten om å tenke noe mere over det. Det jeg fant av info fort var

Femaleseeds.nl is the final result from a company that has produced many regular cannabis strains for well known seed-companies over the past 15 years. This is a process of breeding, crossing, creating, improving and testing lots of strains. Now our company has switched to producing female only seeds. With this, it has become our goal to create female seeds that grow into top quality clones.

Right now our seeds are not quite clone-like yet, but in the mean time we can offer you female seeds that grow for 99.9% into top quality female plants. For each strain we state a stability rate, the higher the rate, the closer to clones, the lower the rate, the more the plants will vary.