Jump to content
R. Felgen

Spør en gartner

Recommended Posts

Onkel

lurer på om noen kan gi meg en forklaring på det med engelsk salt?

Litt usikker på hvilken info du er ute etter her, men iallefall så inneholder "engelsk salt" magnesium(Mg) som er viktig for de fleste livsformer. Men når det kommer til cannabis så vil jeg si at det er en sekundær næring. Når planten går inn i full blomst så har den mere behov for Mg til utviklingen av frukter, noen næringstyper inneholder forkjellige verdier av dette. Om man f.eks bruker Biobizz-produktene så har disse lave verdier på Mg og man bør derfor tilsette dette. Men man må også passe på at man ikke bruker for mye Mg som da vil føre til lock-outs av andre stoffer.

Om du bruker engelsk salt så skal dette tilføres vanningen kun 1.gang. 1spisekje pr.10 liter 3dje uke i blomst(har sett at noen velger å dele dette opp i 2 runder, at de gir en liten dose fra dag 1. i blom og en runde dag 30).

Om du velger å foilarfeede planten, skal dosen halveres, om du ikke ser forbedring etter 3-4 dager kan man gjenta prosessen.

HUSK! vær sikker på at dette ikke skyldes andre ting enn at du har Mg-mangel.

å på hvorfor jeg noen ganger finner frø i jentene mine? ikke mange men fant kanskje 5 stk i den ene jenta..

Noe sier meg at du har en plante som hermer mot slutten av blomst, siden du ikke får hele avlingen frølagt. Følg godt med plantene dine og finn ut hvilken en som har disse trekkene.

-Onkel

cpturtle

Til de erfarne gretne gubbene =)

Hvor mange planter kan stå i vekst under en 600W MH? da beregnet for og få store kvalitetsplanter.

Hvis man ønsker opp mot 12 store, er da en 600W nok, eller må man ha 2?

Lurer også på om topping har noe å si på kvaliteten av budsa? altså om man unngår å toppe at toppskuddet vil ha bedre potens enn hvis man topper og får 2 "toppskudd"?

suppegjøk

kul tråd

ang. klor så må man skille mellom Cl2(klorgass) som blir berukt til desinfeksjon og Cl- (ionet klorid).

istedenfor og "dampe" av klor, kan man tilsette litt H2O2 eller en luftestien, så "luftes løsningen" ganske så kjapt og klorgassen fortrenges.

på labben luftet vi alle løsninger med helium i 20 min, for og bli kvitt oppløste gasser som gir utslag i analyseinstrumenter.

pollen

Til de erfarne gretne gubbene =)

Hvor mange planter kan stå i vekst under en 600W MH? da beregnet for og få store kvalitetsplanter.

Hvis man ønsker opp mot 12 store, er da en 600W nok, eller må man ha 2?

Lurer også på om topping har noe å si på kvaliteten av budsa? altså om man unngår å toppe at toppskuddet vil ha bedre potens enn hvis man topper og får 2 "toppskudd"?

Under vekst saa gaar det bra med 12 eller fler, ikke noe problem, men i blomstring saa vil jeg si 8 max.

pollen

:lol: Bestandig noen han jevler innimellom damene, sa jeg ender opp som regel med ca. 8 damer under 600 hps i blomstring.

Me 2 pence thought,,,,,,, hilsen en av dem jevla gamle grinebiterne her paa Norcan 5,,, naa er jeg saa sur at jeg lukter eddik,,, :lol: Paa tide med en J foer jeg gaar paa jobben, bare saa jeg faar roa den gamle grinebitern paa innnsida av hue mitt,,,, :lol:

• Like 2

R. Felgen

Lurer også på om topping har noe å si på kvaliteten av budsa?

Niks. :)

• Like 1

cpturtle

Takker for svar pollen og blodstrupmoen =)

vil kun stå under en 600W MH de første 3 ukene i vekst før det kommer enda en 600w MH inn de resterende ukene =)

Så blir alle satt til blomst unger 2x600W HPS.

Så topping har ingenting å si på kvaliteten av budsa? har det noe å si på yielden, eller er det kun for å dempe høyden?

Tenkte jeg kan eksprimentere litt med noen multitopper og noen helt utoppet for å se forskjellen å lære =)

R. Felgen

Så topping har ingenting å si på kvaliteten av budsa? har det noe å si på yielden, eller er det kun for å dempe høyden?

Ingenting å si. Kan selvfølgelig påvirke yeild, men det er flere faktorer som spiller inn der.

Tenkte jeg kan eksprimentere litt med noen multitopper og noen helt utoppet for å se forskjellen å lære =)

Praksis er den beste måten å lære på, lykke til. :)

cpturtle

Eneste måten og finne ut hvordan det påvirker er vel bare og teste =) Blir muligens en growlog når jeg kommer igang og får opp postene mine slik at jeg blir medlem =)

Regner forsåvidt med at det ikke skal bli noe problem med tanke på at jeg kun har vært medlem i 3 dager og nærmer med 20 posts =P

Frøene er akkurat bestilt så håper de går igjennom tollen på første forsøk =) DP's WW og DNA's kushberry =)

buska

Jeg får alltid best resultat med topping, eller for å si det sånn, gro i bredden ikke høyden. Man vil få mere pga alle toppene får like mye lys, da det er nesten samme avstand til pæra. Jeg har prøvd begge deler å vil påstå det kan dreie seg om nesten dobbelt så¨mye. å da juger jeg ikke mye.. lol

Må jo bruke en eller annen metode for ned binding da..

Dette gjelder blå osten min. Ikke alle typer egner seg like bra sikkert ,,,:)

edit

første planta jeg grodde, og der er det jo noen topper da..av-4547.jpg

Edited by buska
  • Like 1

cpturtle

WOW! den var jo imponerede da =) er det noe LST du tenker på eller?

Tenkte jeg skulle ekstripendere litt med topping osv første gangen for og se forskjellen med egne øyne =P

Man lærer så lenge man lever =D

buska

WOW! den var jo imponerede da =) er det noe LST du tenker på eller?

Tenkte jeg skulle ekstripendere litt med topping osv første gangen for og se forskjellen med egne øyne =P

Man lærer så lenge man lever =D

Det tar mere tid, men gir mye mere. Den på bildet ble toppet dratt ut med piperensere som jeg tok en krok rundt stammen og festa i potta.....så justerer du hele tiden i grow perioden og litt inn i blomst..:)

• Like 3

cpturtle

Må vel prøves det da =)

Ser jo veldig imponerende ut så =D er jo også en stor fordel å få flere buds høyt så de utnytter lyset =) er litt kjedelig å betale grusomt mye i strømregning uten å utnytte lyset man har til det fulle =)

Fortuna

Hei gamle gubber :D

Jeg leste i dyrkehåndboka at ca 40cm avstand mellom en 400w hps og plantetoppene var bra i blomstring, og ennå mindre om en hadde cooltube. Jeg har 400w hps med cooltube, og har fulgt rådet fra håndboka, med 40cm. Ser ut som planta likte det, siden det kommer masse nye blomster, men de øverste bladene har krøllet seg som klør. De er litt svidd i tuppene (som av for mye næring) men utenom det er de grønne. Kan klor-formen være av varmestress? Eller kan det komme av for mye næring?

cpturtle

Er det 40 cm fra med cooltube? har du avsug til cooltuben eller?

Ser mange med cooltube har lyset nede i 5-10cm fra toppene?

Fortuna

Er det 40 cm fra med cooltube? har du avsug til cooltuben eller?

Ser mange med cooltube har lyset nede i 5-10cm fra toppene?

Ja har det. Oi, så nærme?

R. Felgen
De er litt svidd i tuppene (som av for mye næring) men utenom det er de grønne. Kan klor-formen være av varmestress? Eller kan det komme av for mye næring?

Svidde tupper og kloing, nesten 100% sikkert for mye næring. Varmestress og/eller lav RH så krummer deg seg som oftest oppover.

Fortuna

Svidde tupper og kloing, nesten 100% sikkert for mye næring. Varmestress og/eller lav RH så krummer deg seg som oftest oppover.

Takk for kjapt svar ^^

Synes du at jeg bør senke lampen?

cpturtle

Du kan jo kjenne under lampen hvor varmt det er da? å etter det justere hvor langt ned du kan ha lampen uten å svi tuppene

Fortuna

Du kan jo kjenne under lampen hvor varmt det er da? å etter det justere hvor langt ned du kan ha lampen uten å svi tuppene

Har gjort det, men føler at det var etter jeg senket lampen at bladene ble kloformede, og kun de opperste nærmest lampa. Har kjent med hånda, og det er ikke veldig varmt. Får gi litt mindre næring neste gang og senke lampa litt etterhvert :)

cpturtle

Tror jeg leste på forumet her en plass at plantene kan tåle opp til 50 grader i strålevarme (correct me if I'm wrong anyone)

så skal vel ganske stor varme til for det, spessielt med tanke på at du har cooltube

Er nok lurt og følge blodstrupmoens tips, så finner du nok fort ut hva som er feilen =)

Sjekk romtempraturen, RH og prøv å gi de litt mindre næring neste gang så finner du nok feilen.

Kan vel også være lampen's varme, men anser det som mindre sannsynlig da du har den 40cm ifra med cooltube og har kjent under at det ikke er for varmt.

Edited by cpturtle
  • Like 1

FenomenalClown

phew...takk for at du nevnte strålevarme cpturtle!! det ga svar på en ting...:)

Er det noen som har erfaringer med superthrive som de har lyst til å dele?:) har tenkt til å begynne å bruke det nå..5 uke i vekst..

znx

Jeg har min 400w hps bare 15cm over plantene mine og de stortrives ;)

dsc1307m.th.jpg <- funker FJELL med viften der, kjøler helt sykt bra :)

(lampen står på samme plass som på bilde, men planten er høyere nå :) )

Edited by Rheaven

cpturtle

Den setupen der var rimelig sweet Rheaven =D

Noe å ta med seg til sin egen setup for å kunne ha lampene litt nærmere uten at de brenner toppene =D

IBA

hvis jeg ligger stabilt på 0.6g pr w i jord, trur dere jeg vil klare grammet i hydro hvis jeg er litt nøye? yielder jord med 30% coco mye mer enn jord med 30% leca? hvor mye har egentli ekstra co2 og si på ett growroom?