Jump to content
R. Felgen

Spør en gartner

Recommended Posts

JohnDeFoe

Det er min opplevelse også. Har to frøkner i SmartPots selv og begge trives veldig!! Bare Coco i SmartPot. Den ene lar jeg gå helt normalt mens den andre "manipulerer" jeg litt så de vokser litt som i SCROG men bare knipe og bøye teknikk.. Det eneste jeg merker er at de "drikker" mer/oftere..

JohnDeFoe

Har bare de to "frøknene" og en (ekspetiment) D.W.C. Bøtte, som vokser som bare F..

Har ikke noe ønske om å få besøk av onkel så jeg har bare 1-3 av gangen KUN til eget bruk, av prinsipp!

JohnDeFoe

Burde jeg overvanne litt de første dagene etter omplanting til D.W.C."bøtta"?

Alltid litt redd de første dagene til jeg begynner å se røttene komme ut av nettpotta.

Error

Burde jeg overvanne litt de første dagene etter omplanting til D.W.C."bøtta"?

Alltid litt redd de første dagene til jeg begynner å se røttene komme ut av nettpotta.

De er ikke redde for vann nå...overflødig vil jo bare renne ned i bøtta, så det er bare vanne ivei.

JohnDeFoe

Takk for svar.. Har pleid å ta ett liters mål som jeg bruker å hente opp litt fra reservoaret og vanner som vanlig... Dette har jeg pleid å gjøre til jeg ser røttene kommer ut av nettingspotta (hjemmelaget) og at stikllingen klarer seg selv!!

Kjører "bøtte" med luft og luftstein (17-18liter reservoar) BioBizz (grow,bloom,TopMax og litt AlgaMix)

Har ennå ikke klart å ta meg råd til EC/PH måler, men virker som det funker fint uten.. Kjører litt over 50% av næringstabellen (litt sterkere enn halvparten av anbefalt dosering)

Trenger litt veiledning..

JohnDeFoe

Har forresten fått kastet ut den "mystery seed"en og fått inn en stikkling med fine lange,hvite røtter..

Den er tatt i fra en spansk Black Jack F1FV (tror det skal være kloning av BlackWidow og JackHerrer)

Håper denne skyter som faen i været og jeg må få ut fingeren og lage meg et scrog nett..

Håper du har mulighet å "spotte" meg litt @error?

JohnDeFoe

Nå har den nye stikklingen fått "satt" seg i nettpotta og vokser 4-5cm i høyden og i alle retninger i døgnet, så nå blir det gøy å følge med i ukene fremover.. Denne DWC bøtta skal jeg kjøre helt etter magefølelsen i fht. Næringsmengde og siden jeg ikke har hatt råd til det (pga andre utgifter osv.) så kjører jeg bare med vann fra krana og uten PH/EC måler.

Stikklingene i den "isboksen" (2liter) med luftpumpe og en lang luftstein trives også veldig og begynner å lage fine hvite røtter.

Kjører også en "kontrollplante" i Coco som var tvillingen til den i "bøtta".

Blir spennende å se forskjellen i utvikling.

10µg

Hva er navnet på dette fenomenet?

1yg77.jpg

Vanndråper på toppen, innimellom, hovedsakelig på punkter der bladene overlapper. Kjører hydro med spraydyse ved røttene, men er ingen åpninger direkte til overflaten. Kan se ut som 'perspirasjon', til tross for at planter ikke akkurat har svettekjertler. Har observert dette flere ganger under både LED, HPS og MH.

Husker noen her på forumet gav en utfyllende forklaring på det for en stund siden, noe med lufttrykk, indirekte luftfuktighet e.l., men finner ikke igjen posten.

MissBaked

Hei! Jeg har 2 planter, første gang så jeg bare plantet de rett i 14L, men nå virker det som den første begynner å bli litt ustødig. Den er fin og grønn men ikke særlig sterk dog den har hatt vifte på seg i 18t hver dag i over en uke.
Må jeg om-potte og kanskje gi noe næring?

JohnDeFoe

Tror det holder med stoette den opp, de kan bli litt vinglete i starten. Selv pleier jeg fylle pottene med coco, men lar det bli igjen 3-4cm som jeg fyller nettopp naar jeg har kommet dit du er, da fyller jeg paa resten av cocoen og danderer forsiktig rundt planten. Saa staar den som "kuk i Odalen" etterpaa!

Edited by caronazo

pollen

Syns du burde potte om til 1 L potte slik at de kan faa skikkelig rotfeste , pluss begynne med en veldig svak neringmiks. Jeg har nettopp proevd med seedlinger i 12 litere , og det gidder jeg ikke mer . Minst 2-3 ompottinger for meg fra naa av .

pollen

Noe som jeg bestandig har gjort . Proevde bare aa foelge ' raad ' fra nettet , men det ble bare surr ,,, lol

pollen

@ caronazo ,,,,,, Ha, ha , ja saker og ting skjer i Odalen ,,,

MissBaked

Noe som jeg bestandig har gjort . Proevde bare aa foelge ' raad ' fra nettet , men det ble bare surr ,,, lol

Jaa, ser hva du mener. To forskjellige svar :>

onto

Hva er navnet på dette fenomenet?

Vanndråper på toppen, innimellom, hovedsakelig på punkter der bladene overlapper. Kjører hydro med spraydyse ved røttene, men er ingen åpninger direkte til overflaten. Kan se ut som 'perspirasjon', til tross for at planter ikke akkurat har svettekjertler. Har observert dette flere ganger under både LED, HPS og MH.

Husker noen her på forumet gav en utfyllende forklaring på det for en stund siden, noe med lufttrykk, indirekte luftfuktighet e.l., men finner ikke igjen posten.

dette er perspirasjon og er helt vanlig med vann der blader overlapper og er en måte planten kjøler seg ned på

buska

Hei! Jeg har 2 planter, fste gang sjeg bare plantet de rett i 14L, men nvirker det som den fste begynner bli litt ustig. Den er fin og grn men ikke slig sterk dog den har hatt vifte pseg i 18t hver dag i over en uke.

Mjeg om-potte og kanskje gi noe ning?

Ikke kj vifta rett mot plantene, de fbare tre blader.

buska

Hei! Jeg har 2 planter, fste gang sjeg bare plantet de rett i 14L, men nvirker det som den fste begynner bli litt ustig. Den er fin og grn men ikke slig sterk dog den har hatt vifte pseg i 18t hver dag i over en uke.

Mjeg om-potte og kanskje gi noe ning?

Ikke kj vifta rett mot plantene, de fbare tre blader.

• Like 1

Error

Riktig som Buska sier...plantene skal ikke blåses direkte på...iallefall ikke i et lite telt...du retter vifter oppover mot lyset ditt for å blåse den varme lufta opp til eventuelt kullfilter/vifte og ut og får samtidig god rørelse i lufta.

Når det gjelder det med ompotting er ikke jeg noen stor fan av det (selv om jeg kun kjører ren hydro og egentlig ikke er så ekspert på jord).

Min erfaring er at du kan sette de rett i ei stor potte, men du må da vanne oftere i starten, og sørge for at du vanner rett inntil stammen...Mounding er også fint om du dyrker i jord, sjekk det opp på youtube eller noe om du ikke vet hva det er.

Det er ganske logisk i grunn, i starten vil planten ha en liten rotbase og du må treffe de røttene med vannet helst og mette jorden rundt røttene med vann.

MissBaked

Så jeg prøvde sykestuen uten hell så da prøver vi her også!

• HPS
  • 250 Watt - 2 planter.
  • Lys syklus - 17/7:
  • Temperatur i rommet: Dag 25-26 C / Kveld: 20 C +-
  • Evt temperatur i medium: Dunno.
  • Luftfuktighet - Alt mellom 30 - 50. når den synker bruker jeg en veldig våt klut hengene mellom plantene og sprayer vann foran viften, vegger - over alt egentlig.
    Allerede en liten luft vifte i taket som slipper inn luft og vinduet går lett opp om for varmt. Så har jeg en vanlig vifte som blåser mellom plantene og skjermen. Rommet ligger også ned i jorden så gulvet blir naturlig avkjølt.
  • Plantet først i 11L potter men etter litt lesing ompottet jeg de til noen små vanlige plast potter med drenerings hull for bedre rotfeste.
    Ph i jord: 6 - 6,5
    Ph i nærings mix: 6,5
  • Næringstype (fabrikat): GHE Flora , har også noen organiske tabletter du skal legge ned i jorden under blomstring.
  • Blandingsforhold, næring: 0,25 ml pr L vann.
  • Har du hull i bunnen av pottene? Ja.
  • Alder på plantene: 13 dager & 6 dager
  • Høyde på plantene: mellom 5 - 7 cm
  • Strain og produsent: Ukjent
  • Vanningsfrekvens: Jeg har ikke en egentlig. Stikker bare fingeren litt ned, løfter potten. Råd?
  • Med hvor mye vann? 1L på 2 stk.
  • Hvor mange av vanningene er med tilsatt næring?: Som sagt, jeg har ikke en plan der, lest så mye forskjellig. Noen tips? Trenger all informasjon jeg kan :)
    Tenkte vann - sult - næring - sult - vann. Dager i mellom er vanskelig å estimere men 3-4 dag kaanskje? Kom gjerne med forslag som har funket for deg!
  • Pottestørrelse: Aner ikke men tipper max 3 L. Har to 11 liters som venter!
  • Jordmix (merke + tilsetninger): Kiwi hage jord. Ingen bark, litt løs/luftig. Etter tips fra forum tenkte jeg blande inn europris sin kattesand for drenering når de skal ompottes til 11L. Forhold 40:60.
    Noe jeg burde ha på toppen av jorden?
  • Fra frø eller stikling: Frø

Så min 13 åring led først av Nitrogen mangel, hun var nesten to uker så nå trengte hun næring. Noob som jeg er blandet jeg en liter etter chartet. Ga så klart ikke en liter men en god munnfull.
    Dagen etter leste jeg meg fram til at de burde vokse i små potter for best røtter, antar jeg. OG at de burde får en god flush med næring etter ompotting. Så jeg gjorde det da og nå begynner hun å vise tegn på for mye næring. små gule flekker. Så jeg har da lest at at du skal flushe godt med ph nøytralt vann og la 1/3 renner ut. MEN vannet henne i går etter så nå er jeg redd for å drukne henne helt.. Noen som har et forslag? Eeeevig takknemlig! . Hun er nå like liten som den på 6 dager, men ikke like gul og de to nærings brennmerkene er ør små. Noen som har en fjerneste ide om å redde henne?
Edited by MissBaked

Error

@Missbaked:

Tror beste måten å redde den/de på om du har hivet oppi masse rart nå er å lage en helt ny jordblanding å sette dem i og kun gi dem rent vann de første 14 dagene. Ikke bry deg så altfor mye om PH heller i starten, det er en nybegynnerfeil...de tåler ganske så høye PH'er i starten og under vekst også i grunn, så det er lettere å kødde det til med å justere for mye, enn å bare la det være som det når det kommer ut av springen. (om dere ikke har brønnvann..da blir det noe annerledes)

(dersom det er type vanlig blomsterjord har den mer enn nok næring for de første 14 dagene minimium om du får god vekst på de, ellers enda lengre)

*Når det gjelder vanningsfrekvens kan det være veldig forskjellig...du må bare lære deg hva ei tørr potte veier sånn ca og hva ei blaut ei gjør...det er ikke vanskelig..bare hell opp ei med tørr jord og kjenn på tyngden å sammeligne med i starten om du har problemer.

Edited by Error

Gingermyrt

Naa sitter eg frustrert over att eg ikke finner noe svar paa mitt spoersmaal paa nettet, saa da spoer eg her!

Det er jo saann att om man vil ha en head high saa skal man hoeste naar trichomene er cloudy/milky og for en body stone saa maa det vere endel amber trichomer.

En indica er for body stone

En sativa er for head high

Men hva skjer om man har en sativa dominant og hoester naar det er mange amber trichomer?

Den som har svaret faar en stoor takk!

Edit: Rettere sagt, hvordan vil funken vere naar en sativa begynner aa faa moerke trichomer og hvordan vil funken utvikle seg naar det blir flere og flere moerke?

Edited by Gingermyrt

Growboy

Hva er den beste måte å skaffe frø ?

Vil helst skaffe i norge så jeg slipper å tenke på tollen .

tricko

snakk med en kompis som kjenner noen.
Eller så kan du bestille til sverige med poste restante og kjøre det over med bil. Er ganske safe det også om du bare har et parr frø med deg.

• Like 1

Growboy

Ok takk skal snakke med en kompis som kjenner en del folk som dealer . Håper på det beste

Gingermyrt

Noen som kansje har en teori paa spoersmaalet mitt da?