Gå til innhold
R. Felgen

Spør en gartner

Recommended Posts

FenomenalClown

så bra ut rhaven:) sånn vifte vil jeg gjerne få tak i, trenger en som er litt mindre og svakere enn den jeg har nå..jeg kjører cooltube med ca 31-33grader strålevarme..29,7 grader på sitt høyeste..600w på 0,75*0,90..tror eneste mulighet for å senke varmen er å måtte kjøre en mindre watt styrke på lampa..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
FenomenalClown

gradene gå forresten på 31 når jeg slo på en CFL pære som ekstralys på siden..ble litt for mye syns jeg, så skrudde den av:/ temperaturen var stabil though..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
DubBud

La oss prøve å holde den tråden on-topic, dudes & dudettes, utenomprat kan vi ta i andre tråder.

Det kan være mye å sette seg inn i når man først begynner å dyrke, men det er mye info på dyrkedelene av forumet som kan være nyttig for nybegynnere. Bruk søkefunksjonen aktivt. De gamle gretne gartnerne tilbyr sin kunnskap i denne tråden, men drukner den i de aller vanligste spørsmålene som allerede er besvart flere ganger i andre tråder så er litt av poenget borte. ABCen kan man gjerne ha kjennskap til på forhånd, her er det resten av alfabetet som gjelder :)

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

hvis jeg ligger stabilt på 0.6g pr w i jord, trur dere jeg vil klare grammet i hydro hvis jeg er litt nøye? yielder jord med 30% coco mye mer enn jord med 30% leca? hvor mye har egentli ekstra co2 og si på ett growroom?

Hvis du bruker samme strain så tror jeg ikke det. C02 har jeg aldri prøvd seriøst. Jeg lå på ca 0,7 g/w i jord og da den samme strain ble prøvd i dwc og aerofflo klarte jeg og komme meg opp i litt over 0,8 g/w så det ble ikke så mye mer, men det gikk fortere. Jeg kan legge til at denne strainen var ikke av de beste, men skulle gi bra utbytte. Jeg var heller ikke så nøye med jordgrowen og kunne nok fått mer hvis den ble tatt like seriøst som i de to hydrogrow. Har aldri klart og få ut 1 g/w tørka buds av god kvalitet og har heller ikke sett noen andre klare det så lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
buska

Hvis du bruker samme strain så tror jeg ikke det. C02 har jeg aldri prøvd seriøst. Jeg lå på ca 0,7 g/w i jord og da den samme strain ble prøvd i dwc og aerofflo klarte jeg og komme meg opp i litt over 0,8 g/w så det ble ikke så mye mer, men det gikk fortere. Jeg kan legge til at denne strainen var ikke av de beste, men skulle gi bra utbytte. Jeg var heller ikke så nøye med jordgrowen og kunne nok fått mer hvis den ble tatt like seriøst som i de to hydrogrow. Har aldri klart og få ut 1 g/w tørka buds av god kvalitet og har heller ikke sett noen andre klare det så lykke til.

Har aldri målt så nøye på det men mener jeg var ett sted på 0,5-0,6 med osten i jord.

Fordelene jeg ser med hydro er at det blir mere optimalt. Og lettere en jord!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
R. Felgen

hvis jeg ligger stabilt på 0.6g pr w i jord, trur dere jeg vil klare grammet i hydro hvis jeg er litt nøye?

Det burde være innenfor rekkevidde ja.

yielder jord med 30% coco mye mer enn jord med 30% leca? hvor mye har egentli ekstra co2 og si på ett growroom?

Kanskje ikke mye mer, men mer imo. Litt lite erfaring med co2, men det virker som det er lite å hente på det. Har du god utbytte av lufta di så trengs ikke ekstra tilførsel av co2. Kjører du et lukka set up derimot, så er jo co2 et must.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
R. Felgen
Har aldri klart og få ut 1 g/w tørka buds av god kvalitet og har heller ikke sett noen andre klare det så lykke til.

Har vært over 1gpw i organisk jord flere ganger, også med cheese, så det er veldig mulig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

Har vært over 1gpw i organisk jord flere ganger, også med cheese, så det er veldig mulig.

det er mange som sier det, men jeg har til gode å se det eller bevis på det. Det er jo ikke noe problem å få 1 g/W hvis man blomstrer lengre enn anbefalt og vegger i lang tid, men med normal vegging og blomstring har jeg desverre til gode å se 1 g/w. Blåosten kjenner jeg ikke til hvor mye yielder, men bruker man f, eks cronic eller big bud eller noa av de andre ubrukelig strain så vil du ligge nærme 1g/W, men da har du også pot som jeg hverfall ikke gidder å røyke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Spliff Daddy

Hvis man har planer om LST eller Scrog er det da noe poeng å bruke vifte for å simulere til tykkere stilk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
R. Felgen

det er mange som sier det, men jeg har til gode å se det eller bevis på det.

Jeg skjønner tilnærmingen - jeg tror det ikke før jeg ser det, men det er vel flere av dokumenterte grologger på internett der folk har klokka inn på godt over 1gpw?

Det er jo ikke noe problem å få 1 g/W hvis man blomstrer lengre enn anbefalt og vegger i lang tid, men med normal vegging og blomstring har jeg desverre til gode å se 1 g/w.

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener, hvem sin anbefalte blomstringstid sikter du til? Det er jo en kjent sak at frøprodusentene ofte bløffer med en uke eller to på "ferdigtida". Hvis du klarer 1gpw med en 16 ukers haze, så vil jo avkastning i forhold til tid ikke kunne sammenlignes mot en 9 uker der du klarer det samme.

Blåosten kjenner jeg ikke til hvor mye yielder, men bruker man f, eks cronic eller big bud eller noa av de andre ubrukelig strain så vil du ligge nærme 1g/W, men da har du også pot som jeg hverfall ikke gidder å røyke.

Cheese er jo kjent for å yeilde sykt bra, det er jo kanskje en av verdens mest brukte komersielle cuts. Vedder på at du kan finne grologger der folk har klart 1gpw med den. Det finnes 18-20 ukers sativaer som fint kan klokke inn på 2gw, men du må nesten se det for å tro du. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
R. Felgen

Hvis man har planer om LST eller Scrog er det da noe poeng å bruke vifte for å simulere til tykkere stilk?

Desto sterkere stilkene er, jo tyngre blomster kan de bære.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

La oss drite i sativaer som skal stå et halvt år. Ta et eksempel med en homebox xxl med 2 x 600w. Kan du vise meg en troverdig grow som kan logge inn 1200 gram med god røyke. :rolleyes:

og hva er det som tilsier IBA plutselig skulle få så mye mer i hydro.

Endret av vin&grønt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
buska

Det er nok sikkert mulig med opp mot 1gpw, men da skal jaggu alt være optimalt også! man skal også være pinlig nøyaktig med areal og belysning. Hvor store plantene er tror jeg ikke har så mye å si, man putter jo da inn flere, for å få det tett. Noe som igjen er helt avgjørende for å få dette til.

Selv mener jeg 0,6 er ett bra tall en gartner må være glad for. Hvor mye forskjell dette vil utgjøre i hydro det aner jeg ikke, men tenker å finne det ut en gang :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
IBA

vi får se etter sommern om jeg kommer over 0.6 i hydro :D hvis ikke jeg klarer det så må jeg bare skaffe mer w

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
cpturtle

Heisann.

Hvordan vil sidebelysning påvirke yield og potens direkte?

Tenkte og legge til 2x250w CFL i tillegg til de to 600w lampene når jeg endelig kommer hjem fra ferie og får startet opp.

Noen her som har prøvd med sidebelysning? er det fordel å ha det i både veg. og blomst?

Med tanke på de ekstra utgiftene det fører med å kjøpe det lurer jeg litt på hva jeg virkelig får igjen for pengene med det, eller om det bare er å holde seg til 2x600W MH og HPS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
buska

Heisann.

Hvordan vil sidebelysning påvirke yield og potens direkte?

Tenkte og legge til 2x250w CFL i tillegg til de to 600w lampene når jeg endelig kommer hjem fra ferie og får startet opp.

Noen her som har prøvd med sidebelysning? er det fordel å ha det i både veg. og blomst?

Med tanke på de ekstra utgiftene det fører med å kjøpe det lurer jeg litt på hva jeg virkelig får igjen for pengene med det, eller om det bare er å holde seg til 2x600W MH og HPS

Side belysning med hps funker veldig bra. CLF kjenner jeg lite til uten å ha det i stua:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
cpturtle

Siden lampene jeg har er 2 600w med hps og mh pære tenkte jeg på cfl til sidebelysning siden rommet ikke er så alt for stort og å fylle opp med enda flere hps/mh gjerne da blir å utvikle enormt mye varme. har lest noen growlogs rundt om på nettet der folk dyrker helt greit med kun cfl så som sidebelysning burde det vel funke bra?

tenker sidebelysning til blomstring i første omgang, hvis det ikke har en enormt stof effekt under veg. også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
znx

OK here goes: Hva er det minste mediumet du kan ha for å få noe brukbart utav en plante? tenker på hva er mest effektivt når du gror mange små planter :)

edit: (antall liter)

Endret av Rheaven

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
buska

OK here goes: Hva er det minste mediumet du kan ha for å få noe brukbart utav en plante? tenker på hva er mest effektivt når du gror mange små planter :)

edit: (antall liter)

Spyler veske dunker på 4liter, skjær av toppen og borr hull i bunn, vips potte. Veldig bra om du trenger 50 stk,,, det er billig. Jeg hadde ca 30 g pr plante i sånne. Mener dem måler 15x20cm så det går mange på en kv. mt. :)

edit

dem ligger jo i hundrevis uten for alle bensinstasjoner...

Endret av buska
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
znx

hehe :D Får ikke røttene uønsket lys da? har ikke sett spylervæskedunker som ikke er gjennomsiktige tror jeg :S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
IBA

hvis du setter de tett i tett, så står de jo så tett atte det ikke kommer noe spess med lys ned til røttene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Smurf

Hva sier folk til og klippe vekke blader for og fa bedre lys til budsa nede pa planta ?

Og Hvordan er best mate og beskjære plantene?

Hva er det positive og negative med det ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå