Jump to content
R. Felgen

Spør en gartner

Recommended Posts

onto

Noen som kansje har en teori paa spoersmaalet mitt da?

dette er inne på kjemiske sammensetninger i planten og utenom israelsk ekspertise det er de ledende innen dette fel. det jeg kan selv det jeg har lest. og veldig lite hebraisk jeg kan så er ikke oppdater på den fronten.

Gingermyrt

Haee? Det er vel noen som har proevd dette ut selv, som ikke trenger aa vere ekspert selv (:

Er jo bare til aa la planten staa lengre og ta proevesmaking av den en til to ganger i uken..

Staar jo masse om hvordan indica dominante utvikler seg ved moerkere og moerkere trichomer:) og omtrent ingenting om sativa dominante.. Har sett att noen paastaar att naar sativa faar moerkere trichomer saa forsvinner funken litt etter litt .. Hmmm

JohnDeFoe

Det gjelder alle cannabisplanter og trikomer.

Vet ikke om jeg skjoenner spoersmaalet, men personlig saa liker jeg aa la plantene staa tiden ut og toerke i litt over en uke. Saa kan jeg begynne aa smake... Har dessverre ikke kuret saerlig lenge, men en vakker dag har jeg forskjellige aarganger liggende!!

Gingermyrt

Det gjelder alle cannabisplanter og trikomer.

Vet ikke om jeg skjoenner spoersmaalet, men personlig saa liker jeg aa la plantene staa tiden ut og toerke i litt over en uke. Saa kan jeg begynne aa smake... Har dessverre ikke kuret saerlig lenge, men en vakker dag har jeg forskjellige aarganger liggende!!

Spoersmaalet er.

Siden en indica gir en latmannsroeyk naar den begynner aa faa moerke trichomer..

Hvordan vil en sativa vere naar den har moerke trichomer?

Kansje en mer phsykoaktiv high ?

Edited by Gingermyrt

JohnDeFoe

De blir mer "avbalansert" og forholdet thc/cbd blir riktig. Men naar trikomene har faat den orange fargen er det viktig aa hoeste og ikke vente for lenge.. Har aldri latt det gaa saa lenge at det har blitt oedelagt. De aller fleste cannabinoidene og cbd spesielt kommer helt paa slutten, hoester man alt for tidlig, gaar man glipp av styrke/effekt og riktig balanse mellom thc/cbd

pollen

Enig der my friend . Denne gangen skal jeg proeve aa kutte naar de er melkehvite . Har bestandig hatt alt fra 10 - 30 % amber , saa jeg tenkte aa kutte de litt tidligere for aa teste funken . Kanskje proeve et par planter bare .

JohnDeFoe

Hender ofte jeg hoester litt med hensikt for "rushen" og for aa ha noe som gir litt energi og ikke bli slaatt ned i sofaen.

Saa faar jeg gjort litt fornuftige ting paa dagen..

Akkurat naa gaar det i 5ml. Med knall fin RSO og litt BigBud isteden for tobakk noe som absolutt ikke gir energi til aa gjoere noe, men som faar meg til aa sove "siesta" midt paa dagen!! Hehehe..

** dritfornoeyd med resultatet av "den siste oljen" jeg lagde her om dagen**

Etter aa ha dampet bort 1liter med Isopropanol, saa brukte jeg en glassbolle og vannbad i nesten 24 timer for aa vaere sikker paa at all iso var fordampet. Sluttproduktet er 99,9% rent!! Smaker og funker som en slegge!!

buska

Blanke tikomer,,, man blir litt skjelven, kommer fort, men forsvinner ogsfort.

Hvite trikomer,,,, litt high men ikke for mye, kommer sigende, men forsvinner i let av ett par tre timer.

brune trikomer.... stein, kommer sakte sigende og sitter i flere timer...

Selv foretrekker jegva ca 30% amber/brune. Men ser det ogser litt forskjel fra plante til plante 😀

Edited by buska
  • Like 1

legevakten

Hei,

Er vel en ganske grønn på dyrking, for å si det rett ut, men hva er anbefalt vekstmedium? Hørt at kokos, lavastein og organisk blomsterjord fungerer, men lurte på om det finnes noe bedre?
For ikke å snakke om næring. Hvis dere har linker til evt plantasjen/mrs green med anbefalt vekstmedium og næring for blomstring/vekstfase, hadde det vært fint.

Har allerede erfaring med innendørsdyrking i skap fra urter og jordbær, men aldri dette.

Edit: Vil ikke ha noe altfor dyrt/avansert.

Edited by legevakten

skogtrollet

Et dyrkingsmedium som drenerer raskt vil gjerne prestere bedre enn et medium som drenerer sakte. Da kommer det mer luft til røttene.

Torv, kokos og rockwool er populære produkter blant hobbybrukere og profesjonelle gartnere i Norge. Du spør om det finnes noen bedre medier, og ja det gjør det. Men håndvanner du så er det ikke hensiktsmessig med medier som drenerer raskere.

Cannabis tåler stor gjødselbelastning og er ikke kresen. En gjødning for agurk eller tomat vil fungere godt. Akkurat som jordbær så liker cannabis kaliumbetont gjødsel under blomstring/reproduksjon.

Det er svært lite som skiller gjødsel og dyrkingsmedier fra hverandre, så ditt fokus bør ikke ligge her. Det er en kardinalfeil å f.eks bruke masse penger på AN-flasker og fancy jord i stedet for å bruke småpenger på å bytte reflektor og pære med jevne mellomrom.

Har sett gode resultater på forumet med torv, kattesand og general hydroponics gjødsel. Biobact tomatgjødsel hadde sikkert fungert fint i stedet for general hydroponics.

intreserte

Hei.

Har utsatt blomst syklusen på mine Blue Cheese fordi jeg bygget nytt dyrkesom og venter på Ozon generatorene mine 12g/t. (ventilasjon direkte ut av dyrkerom). Plantene som ble tatt som stikklinger i begynnelsen av desember begynner å bli meget store.

Det jeg lurer på, er hvor høye bør jeg regne med plantene blir? siden jentene allerede har passert dobbel høyde under vekst en hva plantene er oppgitt til å bli ferdig blomstret.

Normalt sett tenker jeg plantene dobbler høyden fra vekst til blomst, men siden plantene allerede har blitt så storeover så lang tid har jeg ingen formening hva jeg kan forvente meg. 900w pr kvadratmeter. blanding av hps og ledd

Plantene ferdig blomstret er oppgitt til å bli 60 - 70 cm, http://www.froebanken.dk/product_info.php?products_id=305

Sikspaking

Er ikke de brune/små trådene, som har vert hvite, er ikke de en god indikator, på når, Planta er ferdig da, de skal forsåvidt bli brune på vert eneste, sted jeg har sett

SixIxIx
På 11.5.2016 at 7.37, Sikspaking skrev:

Er ikke de brune/små trådene, som har vert hvite, er ikke de en god indikator, på når, Planta er ferdig da, de skal forsåvidt bli brune på vert eneste, sted jeg har sett

Det er ikke nødvendigvis så enkelt at man kan se på fargen i seg selv. Hårene kan bli brune tidligere i blomst grunnet stress, pollinering og div andre årsaker. Et sikkert tegn på at ting begynner å nærme seg slutten, er at hårene (pistillene) trekker seg inn i frøsekken de kommer ut av (calyx), og at calyx svulmer opp. Om man kun ser på fargen på pistiller og trichs kan man bli litt lurt.

Å høste på rett tidspunkt har (som tidligere nevnt) mye å si, det er først da terpener og sammensetningen av cannabinoider er fullt utviklet og vil gi en best mulig representasjon av genene du dyrker :)

Glatt

Mine planter på 9 dager, har begynt og bli lilla fra innsiden av bladet og utover. De ble satt ut fra 24t lys da de var 4 dager, og har nå stått ute i sollys hele dagen. En av de har også begynt å få noe hvit/brun missfarging på tuppen av bladene. Noen ide om hva dette kan være? kan få til et bilde litt senere :)

KenBB

Solbrent

• Like 1

Crane

Hei!

Jeg har aldri dyrket før, totalt grønn om dette. Trenger litt start hjelp til valg av grotelt, valg av lampe/type, hvilken type kullfilter. Og ikke minst valg av vifte/vifter. Jeg bestiller ikke fra utlandet. Dette er hva jeg tenker. Jeg skal bare gro én plante, maks fire. Rommet er meget lite, så lukten må være ikke eksisterende. Og lydnivået må også være så og si ikke eksisterende. 

1. Jeg vil helst ha et lite telt
  2. Kullfilteret, lampa og viftene må stå i stil med mengden av dyrkemengden
  3. Noen anbefalinger av butikker i Norge

Kom med gjerne tips om en pakke på hva jeg trenger, da tenker jeg på en totalpakke. Ingenting fancy, kun det nødvendigste. 

• Vifta til kullfilteret kan hvertfall delvis bygges inn, for å dempe lyden? Kanskje hele teltet kan innkapsles i et større skap dekket med lydisolerende materiale?

Hilsen en som vil dette mye på grunn av interessen, og personlig eksperimentering. Håper på svar!

Cannavikingen
På 10.4.2011 at 11.12, Nasgul skrev:

Åssen er det å kjøre mh og hps samtidig ? er det bare over kill ?

Slenger på et spm til. Auto fem i ute grow ? Dømt til å bli hermiser ?

Det er igrunn det som er å anbefale. kjøre 50/50 MH -HPS for å nå ett best mulig spektrum slik at cannabinoider o.l  sammen chlorofyll a og b samt andre  faktorer slik at planter kan utvikle seg fullt ut. (det er derfor man skapte CMH AGRO 315w feks) . kjører selv 400w hps 600w MH i midten og 600w HPS igjen. Det vil også gi mer Resin produksjon pga UVA i MH samt det blå spektrumet. 

Edited by Cannavikingen
skal legge ved en fil som viser hvordan selv med 600/1600w MH at man beholder det meste av HPS spektrumet.men det gikk ikke helt gitt :P

n337
On 9/3/2016 at 2:22 PM, Crane said:

Hei!

Jeg har aldri dyrket før, totalt grønn om dette. Trenger litt start hjelp til valg av grotelt, valg av lampe/type, hvilken type kullfilter. Og ikke minst valg av vifte/vifter. Jeg bestiller ikke fra utlandet. Dette er hva jeg tenker. Jeg skal bare gro én plante, maks fire. Rommet er meget lite, så lukten må være ikke eksisterende. Og lydnivået må også være så og si ikke eksisterende. 

1. Jeg vil helst ha et lite telt
  2. Kullfilteret, lampa og viftene må stå i stil med mengden av dyrkemengden
  3. Noen anbefalinger av butikker i Norge

Kom med gjerne tips om en pakke på hva jeg trenger, da tenker jeg på en totalpakke. Ingenting fancy, kun det nødvendigste. 

• Vifta til kullfilteret kan hvertfall delvis bygges inn, for å dempe lyden? Kanskje hele teltet kan innkapsles i et større skap dekket med lydisolerende materiale?

Hilsen en som vil dette mye på grunn av interessen, og personlig eksperimentering. Håper på svar!

Skaff et telt som passer der det skal ligge. 1 plante trenger ikke stort telt, kanskje 80*80 cm. Men det sport om du skal bruke scrog. Vifta skal ha sirka samme kapasitet som filteret. 

Du kan bruke slike "silent vifter", de er stille, men koster mer. Eller bruke lydfelle. eller begge?

butikker: hydroponi.no - gartnerbutikken.no - mrsgreen.no

Edited by n337

n337
On 5/11/2016 at 11:26 PM, Glatt said:

Mine planter på 9 dager, har begynt og bli lilla fra innsiden av bladet og utover. De ble satt ut fra 24t lys da de var 4 dager, og har nå stått ute i sollys hele dagen. En av de har også begynt å få noe hvit/brun missfarging på tuppen av bladene. Noen ide om hva dette kan være? kan få til et bilde litt senere :)

Jeg tror lilla kan tyde paa fosfor mangel. Eller stress, men vanskelig aa vite sikkert uten aa vite mer om situasjonen. 

bornstellar
53 minutter siden, Mortenoslo skrev:

Hvor mange planter kan jeg dyrke under en 300w led og en 600w hps? 

Vurderer og kjøpe kompost fra plantasjen for og dyrke

http://www.plantasjen.no/kompostjord-40l-200017081-no

hva er dine tanker om dette? Har du noen bedre jord ideer fra plantasjen?

Vanskelig å si, det kommer an på hvor stor plante du ønsker. Jeg Dyrker en plante under 750w led. Litt fordi det er det jeg har og litt fordi norske myndigheter straffer etter antallet planter. 

Men 15 mindre planter under en 600w burde gå. 

Er dette en Kina led med 180 reelle watt? I så fall så kan du kanskje ha 4 små planter eller ei medium 

LHC
1 time siden, Mortenoslo skrev:

Hvor mange planter kan jeg dyrke under en 300w led og en 600w hps? 

Vurderer og kjøpe kompost fra plantasjen for og dyrke

http://www.plantasjen.no/kompostjord-40l-200017081-no

hva er dine tanker om dette? Har du noen bedre jord ideer fra plantasjen?

Det er greit hvis du holder deg til å stille spørsmål i en tråd, det blir mest ryddig.

cocofarmer

Hei!
Planlegger en grow basert på 100% coco, har "fri" tilgang på biobizz sine produkter, så tenker å gå for disse. Finner dog ikke noe næringstabell for biobizz til bruk med coco. Noen som har dyrket i coco med biobizz sine produkter tidligere, som har noen tips å komme med?:-)
Canna har jo en A+B blanding man bruker, hva er biobizz sin versjon av dette?

Onkel

Man kan bruke biobizz akurat på samme måte som jord, bare husk at du må justere ph-verdiene.

• Like 1