Jump to content
R. Felgen

Spør en gartner

Recommended Posts

MrGoodVibes

Hei folkens! Har ett spørsmål ang hydrogrow. Er det noen produkter jeg burde kjøpe for å forebygge alge og andre ting som kan skade planten? 

Det jeg har er single oxypot, bruker Canna Aqua Vega A+B 

Onkel

Du kan kjøpe hydrogenperoxid, det får du på dyrkesjapper.

Immortal widow

Hei

Jeg skal begynne min første dyrke med 3 autoer (white widow og Mazar extra) i et dyrketelt/skap på 1*2*0,6 m. 
Har kjøpt 400w HPS med integrert ballast og Lucalox PSL/400watt pærer (som kan brukes både på vekstfasen og blomstringen).
Lurer på om viften fra Biltema 145/187 (link) er sterk nok til å kjøle ned dyrkerommet ?
Hva med karbon filteret Prima kilma 240 m3/t (link) , passer det til viften for en effektive luftrensning?

NB:

• Ønsker å bruke DWC metoden til neste dyrke, dersom det krever bedre ventilasjon.
  • Har litt dårlig budsjett

Hilsen,

Widow

Cannawizrd

Kommer an på hva temperaturen i rommet utenfor teltet er....Det hadde vært fordel med ekstern ballast.

Immortal widow
På 16.12.2017 at 1.53, Cannawizrd skrev:

Kommer an på hva temperaturen i rommet utenfor teltet er....Det hadde vært fordel med ekstern ballast.

Skapet ligger i baderommet med varmekabel for oppvarming. Da man kan si temperaturen utenfor skapet er ca. 22 C.

OGrow

Med 400w, integrert ballast og 22c utenfor i et såpass lite telt vil du få problemer med temperaturen. Holder ikke med passivt inntak av luft og liten utsugsvifte.

Immortal widow
3 timer siden, OGrow skrev:

Med 400w, integrert ballast og 22c utenfor i et såpass lite telt vil du få problemer med temperaturen. Holder ikke med passivt inntak av luft og liten utsugsvifte.

Takk for svar :). Det er mulig å skru temperaturen helt ned i baderommet, men jeg har ikke peiling til hvilken grad hjelper å holde temperaturen i riktig nivå.

Skal bruke PC-viften til inntak. Heldigvis jeg har ikke kjøpt utsugsviften ennå. Det ser ut at jeg må bytte til 125mm slik alle 100mm er på like utsuge nivå. Da kullfiletren må returneres. :/ 

Trør du biltema 125mm viften (220/280 m³/h) eller jeg må kjøpe sterkere/dyrere versjon?

cheers

OGrow

Pc-vifte holder ikke til inntak, du prøver å kjøle ned endel mer varme enn en prosessor.

Jeg ville holdt temp utenfor teltet på 18c og minimum kjørt 125mm vifta. Det har funket for meg med 120x120 telt, 600w HPS, 125mm vifte og 17-18c utenfor. Da ligger jeg på 26-27c i plantehøyde.

Weedar^^

Husk at luften må suges ut av filteret og ikke blåses gjennom filteret for at luften ikke skal lukte, hvis det gav mening. 

Immortal widow
7 timer siden, Weedar^^ skrev:

Husk at luften må suges ut av filteret og ikke blåses gjennom filteret for at luften ikke skal lukte, hvis det gav mening. 

ja ja. takk for minnelse :)

På 18.12.2017 at 23.38, OGrow skrev:

Pc-vifte holder ikke til inntak, du prøver å kjøle ned endel mer varme enn en prosessor.

Jeg ville holdt temp utenfor teltet på 18c og minimum kjørt 125mm vifta. Det har funket for meg med 120x120 telt, 600w HPS, 125mm vifte og 17-18c utenfor. Da ligger jeg på 26-27c i plantehøyde.

Det som jeg mente var PC case blower med nominal 120 m3/h kraft. Men jeg skjønner poenget. Jeg har lest at innsug vifta må har kapasitet til 2/3 av utsuge. Hvis den er riktig, trenger jeg inntake vifta med ca. 160-180 m3/h. Da en vanlig kanalvifta skal være nok. 
Dyrke er pågår under 4Led pærer (7W) og en T5 (38W). De er ca. 7-9 cm nå, håper det holder seg godt under lyst inntil ventilasjon og HPS er på plass.

NB: Har koblet 400w HPS lyset til stikkontakt med strømmåler til å teste . Det viser 570W strøm bruk! Det ser ut som for mye avvik/mangel fra nominell kapasitet. 

Jeg er veldig spent om prosjektet. Skal poster bilder da er ferdig med utbygging:)

Hazeydream

Har de siste årene hatt en plante i hagen min, latt den bli rundt en meter høy og så har jeg tatt den ned i frykt for at naboene skal legge merke til den. Har gitt god røyk med en mild effekt.

Vurderte å gjøre det samme i år men er usikker på om det er så lurt. tar urinprøver pga politiets diskriminering. Hvis jeg blir tatt med en liten plante i hagen min, må jeg begynne på nytt med urinprøver da? Selv om jeg pisser rent?

Error

Glem pc-vifter og biltema stuff...Du gjør deg selv en bjørnetjeneste...Kjøp heller noe med litt futt i, overdimensjoner, så får du full kontroll med minimalt bråk.

Grei regel for minimum vifte : watten på pæra /2 + 20%...Så f.eks i mitt dyrketelt har jeg 1.20x1.20...men det spiller liten rolle...det er pæra som avgir varmen samme hvor stort telt du har...Jeg skal kjøre ei 660 watt (Lumatek Superlumens) i mitt telt, så da trenger jeg minst 660/2 + 20% = 396 m3/h minimum.

Jeg kjører et 150mm ventilasjonsystem, med vifte på 560 m3/h og innebygd temp/min speed kontroller...alltid kjøp sånne til telt, kjempegreit.

Du må ha nok futt i vifta til å skape undertrykk også, så ikke lukt siver ut.

Edited by Error

Soilandcatsand

Spør for en venn :p

Han bruker bare coop kattesand som drenering men hvordan er ph verdiene på dette her?
Vil det ha noen hensikt å vaske/koke sanden før bruk?

Var innom rema 1000 og de fører også kattesand som ikke klumper(sto på sekken). Hurra, for kompisen min, som lurer altså :) Men sto noe om ph verdi 10. Dumt jeg ikke tok bilde men ja. 

Vi har sikkert noen kloke hoder som har peiling på dette? #skogstrollet ?

skogtrollet

Kattesanden vi har brukt er gammel havbunn med diatomer som er encellede organismer som har forkalket. Den fra det danske firmaet Damolin. 

Jeg tror det er veldig tungtløselige kalkforbindelser og dermed blir pH´en nøytral eller såkalt "inert". Jeg ser på den som kjemisk inaktiv, og dermed vil den ikke gjøre noe med pH.

Om kattesanden ikke er fra Damolin så kan den fort være kjemisk aktiv.

Les ellers om kiselgur, det er det kattesanden er.

SixIxIx

Terramol can be effectively used as soil improvement agent for sporting grounds, golf courses, lawns, parks as well as indoor and outdoor plant cultures. Terramol is also advantageously used in hydroponics, e.g. bonsai trees and orchids.

Terramol based on the unique moler, an amorphous silicate and a harmless natural product that is only found and mined on the islands of Fur, Mors and Nordsalling in Denmark. Moler is comprised of approximately 1/3 clay and approx. 2/3 diatoms.

Terramol is burned at high temperatures and it is therefore a sterile product. Terramol, which has a pH value of 5.5 gives the soil a loose structure and allows the air to penetrate down to the roots.

Terramol extends the wilting point through absorption and encapsulation of water and nutrients that are released as needed.

LHC

Det produktet de selger som jordforbedring er som smågrus, mens kattesanden er som dere vet omtrent 0-2mm. Den som selges til planter gir vel en noe bedre drenering.

Det er brent leire, så det må være fint lite av den som løser seg opp.

Edited by LHC

Onkel

Perlite anyone?

Her en en ide; la oss finne opp hjulet en gang til, men denne gangen, i en matematisk formula! før det ruller rundt!, igjen! :D Dere nerds altså, ikke misfrostå, jeg digger fordypningen. Men 20 her og 20 der, blir fort en hundrings osv... Men om du ser på markedsverdien av ferdig produkt, så er det mindre enn jeg kan banke inn i en fattigmann. Vi bor trossalt i et av verdens mest velstående land. Har du den lukseriøse velstanden at du kan ta deg bryet i hele tatt å tenke på en slik investering, som lamper og pærer, vifter og kullfilter, potter og jord.... da er 20 her og 20 der plutselig....   .....  ....

Edited by Onkel

Onkel

Hey dudes!, flytende næring, kattesand eller perlitt, gi no disse dyrkesjappene en sjanse iallefall, ((for når du har kjøpt teltet ditt, vifte og kullfiltret), er omtrent næring de lever på) det er ikke så ille for å betale for egen produksjon/forsørgelse. :P

Man kan spare seg til fant.

Edited by Onkel

Soilandcatsand

Som drenering gjør kattesanden jobben og det er det billigste alternativ, om man ikke går ut å henter grovkornet sand

Ser de selger 100 liter perlite til 350 kroner. Frakt kommer vell i tillegg. Vurderer å bestille men ikke bestemt.   Jeg har en følelse at kattesanden påvirker smaken på sluttproduktet men who knows

SixIxIx

Kattesand av moler har mere til felles med vermikulitt en perlitt når det kommer til drenering, siden den holder på vannet. Hvis man har en tung jordmix og kun ønsker bedre drenering er perlitt et bedre valg, men som jordforbedring er kanskje kattesand hakket bedre mtp silicainnholdet?

Onkel

Godt poeng :) Men da snakker du vermakulitt, ikke perlitt, dvs ikke drenering, så enig i det. :) Men når det kommer til silica, så er rockdust tingen, der finner du alle mineralene etc.

Edit: ikke for å virke frekk, men har man ikke råd til litt perlitt, så er man enten sosialklient(litt det som ble påpekt i tidligere tråder) eller bare generelt gjerrig. Vi må som jeg sa tidligere, gi disse grosjappene en sjanse. Hvor eller skal du kjøpe det neste teltet ditt, når glidelåsen går i stykker?

Edited by Onkel

LHC
På 26.5.2018 at 14.51, Onkel skrev:

Godt poeng :) Men da snakker du vermakulitt, ikke perlitt, dvs ikke drenering, så enig i det. :) Men når det kommer til silica, så er rockdust tingen, der finner du alle mineralene etc.

Edit: ikke for å virke frekk, men har man ikke råd til litt perlitt, så er man enten sosialklient(litt det som ble påpekt i tidligere tråder) eller bare generelt gjerrig. Vi må som jeg sa tidligere, gi disse grosjappene en sjanse. Hvor eller skal du kjøpe det neste teltet ditt, når glidelåsen går i stykker?

Jeg er enig Onkel. Vi bør handle alt vi kan fra dyrkesjappene. Det er vel egentlig frakten som blir dyr i Norge hvis man skal ha sekker med jord, perlitt etc.

LHC
På 26.5.2018 at 10.42, SixIxIx skrev:

Kattesand av moler har mere til felles med vermikulitt en perlitt når det kommer til drenering, siden den holder på vannet. Hvis man har en tung jordmix og kun ønsker bedre drenering er perlitt et bedre valg, men som jordforbedring er kanskje kattesand hakket bedre mtp silicainnholdet?

Det hadde vært interessant å finne ut om moler tilfører jorden noen næringsstoffer, eller om den kun fungrer som et vann og næringsmagasin.