Jump to content
R. Felgen

Spør en gartner

Recommended Posts

Weeedar

Til Gartner

Jeg lurer på hvor stor skade plantene kan ta hvis man slipper lys inn til dem om natten. Jeg har fra tid til annen ha måtte gått inn i teltet, men både lys i rommet og en lommelykt i hånden pga lekkasjer ol.

Hvor lenge kan man tillatte seg å utsette dem for stressende lys sånn på natta? Forstårlig at man holder det til et minimum til nada, men når situasjoner oppstår, som f.eks lekkasje. Vil plantene kunne tåle lys i rundt en time uten at de tar nevneverdig skade?

R. Felgen

Hva sier folk til og klippe vekke blader for og fa bedre lys til budsa nede pa planta ?

Og Hvordan er best mate og beskjære plantene?

Hva er det positive og negative med det ?

Det har blitt diskutert tidligere i tråden.

R. Felgen

Til Gartner

Jeg lurer på hvor stor skade plantene kan ta hvis man slipper lys inn til dem om natten. Jeg har fra tid til annen ha måtte gått inn i teltet, men både lys i rommet og en lommelykt i hånden pga lekkasjer ol.

Hvor lenge kan man tillatte seg å utsette dem for stressende lys sånn på natta? Forstårlig at man holder det til et minimum til nada, men når situasjoner oppstår, som f.eks lekkasje. Vil plantene kunne tåle lys i rundt en time uten at de tar nevneverdig skade?

I værste fall har du en lettstressa plante, som kan ende med sexskifte og jizzfest. I beste fall forsinker du blomstringsprosessen.

• Like 1

Smurf

Til litt for hoye planter, Hvordan er det best og binde dem ned og med hva ?

noe erfaring ?

bully

På en plante som er lst'a, vil det beste være og knyte så alle sideskudd ligger vannrett så det blir max lys på alle buds? eller slippe opp alle til lik høyde og la de vokse oppover? og vil det da gi større buds på topp om du fjerner de små budsa som blir nederst på skudda? Selvfølgelig under blomstring det er snakk om.

R. Felgen

Til litt for hoye planter, Hvordan er det best og binde dem ned og med hva ?

noe erfaring ?

Du kan binde de ned, men supercropping er et bedre alternativ imo. Knip, skvis og brekk grener til du har dem hvor du vil ha dem.

R. Felgen

På en plante som er lst'a, vil det beste være og knyte så alle sideskudd ligger vannrett så det blir max lys på alle buds? eller slippe opp alle til lik høyde og la de vokse oppover? og vil det da gi større buds på topp om du fjerner de små budsa som blir nederst på skudda? Selvfølgelig under blomstring det er snakk om.

Slippe de opp og la de gro loddrett. Ja, det virker som du får litt mer kjøtt på hovedbudsa hvis du klipper vekk popcorn-greiner, veldig mye lettere trimjobb også.

suppegjøk

hvor mange gretne gartnere trengs for og bytte en lyspære?

det holder med en, men ingen gidder og gjøre det.

• Like 2

DubBud

Flytta poster om kjønn til denne tråden, og opprettet en egen pinned topic for kjønnsbestemmelse av planter her.

9022

Skal prøve pollinere for første gang, og prøver lære meg fakta rundt dette. Er et veldig komplisert tema.

1. Leste at man ikke bør bruke feminiserte planter for breeding, men alt jeg ønsker er F1. Det burde vel gå fint?

Tenkte krysse feminisert Vanilla Kush med Shit.

2. Pollinering: er det mulig å pollinere kun en topp (eller en gren), slik at resten av planten gir kun blomster? Får man mange frø? Er det 1 frø pr. calyx?

Edited by 9022

R. Felgen

1. Leste at man ikke bør bruke feminiserte planter for breeding, men alt jeg ønsker er F1. Det burde vel gå fint?

Tenkte krysse feminisert Vanilla Kush med Shit.

Det blir ikke en ekte f1, men en multihybrid-kryss.

2. Pollinering: er det mulig å pollinere kun en topp (eller en gren), slik at resten av planten gir kun blomster? Får man mange frø? Er det 1 frø pr. calyx?

Går helt fint, polliner planta et separat sted, la stå over natta, spray fullstendig ned med vann før du setter den tilbake i blomstringsrommet. 1 frø pr. calyxe ja.

lulu

Hei, lurer på om dere har erfaringer i bruk av pk13/14 under blomstring.

Hvilke mengder anbefales og når bør dette brukes i blomstringa?

Virker som det er mange forskjellige svar i diverse fora, vet ikke helt hvem jeg skal høre på.

canna anbefaler kun ei uke (uke 5) med pk 13/14, men har lest at mange bruker det under hele blomstringa.

Jeg bruker canna coco a+b, rhizotonic, cannazym, cal-mag plus, pk13/14 og dyrker i kokosjord.

Jeg har kjørt to runder så langt og har brukt pk13/14 fra uke 3-7 på 9 ukers blomstringsperiode etter å ha lest anbefalinger for dette. Ble godt fornøyd med avlingens størrelse, men synes det ble ramt å røyke, selv om jeg flushet grundig i 2 uker. Ønsker å finne en balanse mellom avling og god røke.

Håper dere kan lede meg på riktig spor.

Et lite spørsmål til. Er det verdt å investere i cannaboost for kvalitet/avling, eller har dere andre anbefalinger hva jeg kan tilsette for å forbedre smak eller avling iht til det jeg allerede bruker av gjødsel?

Takk for svar.

Edited by lulu

9022

@R. Blodstrupmoen:

Bah... får ikke til å quote meg selv. Jeg:

"Tenkte krysse feminisert Vanilla Kush med Shit."

Det blir ikke en ekte f1, men en multihybrid-kryss.

Kan du utdype? Om komplisert, prøv å forenkle. Jeg ønsker lære her. Akkurat nå har jeg ikke valg, så det jeg krysser er det jeg har. Er kun hobbydyrker (eget bruk, tro det eller ei. Har ingen å snakke med/lære med utenfor NC heller).

Husker du Mr.Nice jeg linka til i chatten?

Strain-oversikt Mr.Nice:

http://www.mrnice.nl/dhtml/strains.php

De selger for tiden 4 forskjellige F1-frø (bl.a ASH), men kun noen få.

Men de selger også mange andre krysninger, uten at de kaller det for F1-frø, hvorfor det? (er det ikke f1-frø? Tenker på alle under "new blend of old school genetics").

edit: Takker for din tid, og måtte flere som deg komme til NorCan. Er få med ekte kunnskaper.

Edited by 9022

R. Felgen

Hei, lurer på om dere har erfaringer i bruk av pk13/14 under blomstring.

Hvilke mengder anbefales og når bør dette brukes i blomstringa?

Virker som det er mange forskjellige svar i diverse fora, vet ikke helt hvem jeg skal høre på.

canna anbefaler kun ei uke (uke 5) med pk 13/14, men har lest at mange bruker det under hele blomstringa.

Jeg bruker canna coco a+b, rhizotonic, cannazym, cal-mag plus, pk13/14 og dyrker i kokosjord.

Jeg har kjørt to runder så langt og har brukt pk13/14 fra uke 3-7 på 9 ukers blomstringsperiode etter å ha lest anbefalinger for dette. Ble godt fornøyd med avlingens størrelse, men synes det ble ramt å røyke, selv om jeg flushet grundig i 2 uker. Ønsker å finne en balanse mellom avling og god røke.

Dropp pk 13/14. Gå heller litt opp på mengden grow i forhold til blomst. Næringsprodusentene anbefaler altfor store mengder P og K.

Et lite spørsmål til. Er det verdt å investere i cannaboost for kvalitet/avling, eller har dere andre anbefalinger hva jeg kan tilsette for å forbedre smak eller avling iht til det jeg allerede bruker av gjødsel?

Boostere = scam imo. De kan hjelpe en veldig uerfaren gartner med å redde litt yeild, men de preger smaken på sluttproduktet.

Kan du utdype? Om komplisert, prøv å forenkle. Jeg ønsker lære her. Akkurat nå har jeg ikke valg, så det jeg krysser er det jeg har. Er kun hobbydyrker (eget bruk, tro det eller ei. Har ingen å snakke med/lære med utenfor NC heller).

F1 = krysning av to urelaterte stabile planter. Som f.eks Shantis Afghan Haze.

De selger for tiden 4 forskjellige F1-frø (bl.a ASH), men kun noen få.

Men de selger også mange andre krysninger, uten at de kaller det for F1-frø, hvorfor det? (er det ikke f1-frø? Tenker på alle under "new blend of old school genetics").

ASH er en double cross hybrid, en krysning av to F1 hybrider.

Types of hybrids

Depending on the parents, there are a number of different types of hybrids;

* Single cross hybrids — result from the cross between two true breeding organisms and produces an F1 generation called an F1 hybrid (F1 is short for Filial 1, meaning "first offspring"). The cross between two different homozygous lines produces an F1 hybrid that is heterozygous; having two alleles, one contributed by each parent and typically one is dominant and the other recessive. The F1 generation is also phenotypically homogeneous, producing offspring that are all similar to each other.

* Double cross hybrids — result from the cross between two different F1 hybrids.[7]

* Three-way cross hybrids — result from the cross between one parent that is an F1 hybrid and the other is from an inbred line.[8]

* Triple cross hybrids — result from the crossing of two different three-way cross hybrids.

* Population hybrids — result from the crossing of plants or animals in a population with another population. These include crosses between organisms such as interspecific hybrids or crosses between different races.

Delen jeg har uteheva er grunnen til at F1 hybrider er poppis.

• Like 1

9022

Types of hybrids

Depending on the parents, there are a number of different types of hybrids;

* Single cross hybrids — result from the cross between two true breeding organisms and produces an F1 generation called an F1 hybrid (F1 is short for Filial 1, meaning "first offspring"). The cross between two different homozygous lines produces an F1 hybrid that is heterozygous; having two alleles, one contributed by each parent and typically one is dominant and the other recessive. The F1 generation is also phenotypically homogeneous, producing offspring that are all similar to each other.

* Double cross hybrids — result from the cross between two different F1 hybrids.[7]

* Three-way cross hybrids — result from the cross between one parent that is an F1 hybrid and the other is from an inbred line.[8]

* Triple cross hybrids — result from the crossing of two different three-way cross hybrids.

* Population hybrids — result from the crossing of plants or animals in a population with another population. These include crosses between organisms such as interspecific hybrids or crosses between different races.

Takk! Der klikket det noe i hjernen min... jeg hadde misforstått totalt. Forstod ikke engang hva en hybrid var i denne sammenheng. Jeg skal nå lese breeding 101 før jeg spør mer (og det kommer nok:-)

lulu
Dropp pk 13/14. Gå heller litt opp på mengden grow i forhold til blomst. Næringsprodusentene anbefaler altfor store mengder P og K.

Takk for svar. Skal prøve å øke coco a+b og droppe pk13/14

Hurra for oraklene! :notworthy:

vin&grønt

Takk for svar. Skal prøve å øke coco a+b og droppe pk13/14

Hurra for oraklene! :notworthy:

Mulig at PK kan gi litt mer yield, men som det sies over så prøv å holde deg unna ekstra PK. Smaken blir helt for jævlig og det er vanskelig og flushe ut all PK. Du merker det lett da det svir på leppene og tunga. Skal vist være veldig skadelig også.

lulu

Mulig at PK kan gi litt mer yield, men som det sies over så prøv å holde deg unna ekstra PK. Smaken blir helt for jævlig og det er vanskelig og flushe ut all PK. Du merker det lett da det svir på leppene og tunga. Skal vist være veldig skadelig også.

Da skal jeg ihvertfall droppe pk 13/14. Det er ikke moro å røyke piggtråd uansett. Har vært tett mellom hostekulene her i gården.

Takker for respons

skilpadde

Heihei!

Har en gammel mor som har stått under ymse belysning. Hun er litt over ett år gammel, og har stått i en 12 liters potte ca. 4 mnd.

Jeg har pottet henne om i en 30 liter, og satt henne i blomst. Potten er litt jalla, og gjennomsiktig, men har surret den i sort plast.

Greia er at jeg kan løfte på plasten og se på røttene - og at jeg ikke hadde noen annen potte... :blues:

Sånn ser det ut etter 6 dager i blomst...

gallery_6992_263_170880.jpg

Spørsmålet er om jeg burde potte om nå? Selv om jeg er i blomst? Synes det ser veldig tett ut der allerede ser du :fear: , og pleier og potte om i veg når rotmassen ser slik ut...

Hva tenker dere??

Tusen takk for hjelp!

padde

buska

Du bør ikke potte om i blomst, det er fint det er tett med røtter der. Rota vokser lite i blomst, kun de 14 første dagene ca...:)

• Like 1

Ganjalf

Du bør ikke potte om i blomst

Hvorfor?

buska

Hvorfor?

Så klart han kan potte om , ser han bare er 6 dager ut i blomst også etter nærmere lesing. Men 30 liter potte skulle vel være greit nok det syns jeg da..:) Og mye mere røtter vil det ikke bli!

R. Felgen

Langblomstra sativaer kan man godt potte om i begynnelsen av - eller i starten av blomst, da de produserer røtter langt inn i blomstringsfasen.

skilpadde

Dette er en hybrid, men mest indica. Skal sies at hun var ganske så root-bound i den forrige potta :)

Kommer ikke til å potte om noe mer nå, og regner med at dette kommer til å gå veldig bra! :)

Har aldri brukt gjennomsiktig potte før, så hele greia gjorde meg litt usikker.. :blues:

-padde