Jump to content
R. Felgen

Spør en gartner

Recommended Posts

stoney85

har litt problemer med jentene mine den ene har stått ca 6 uker til blomst å på den har di øverste bladene rundt toppskuddet begynt å bli lilla på ett par dager. resten av bladene er grønne å fine

så er det lille søstra hu har stått i ca 3 uker å der begynner di eldste å største bladene langs stilken å bli gule:(

har hps 400w

GHE næring+ diamond nektar

i jord

Edited by stoney85

Share this post


Link to post
Ganjalf

har litt problemer med jentene mine den ene har stått ca 6 uker til blomst å på den har di øverste bladene rundt toppskuddet begynt å bli lilla på ett par dager. resten av bladene er grønne å fine

så er det lille søstra hu har stått i ca 3 uker å der begynner di eldste å største bladene langs stilken å bli gule:(

har hps 400w

GHE næring+ diamond nektar

i jord

Lilla blader er enten genetisk, eller skyldes litt lav natt-temp. Den 3 uker inn høres sulten ut.

Share this post


Link to post
stoney85

hva skal natt tempen være? kikket inn der nå å lyset har vært av i 5 timer ca å tempen var 20.. det er i ett skap på rommet så tempraturen er ganske stabil

har fulgt di blandingsforholda som står i brosjyren men da får jeg gi hu mer næring så ikke hu sulter :)

Takk for svar:)

Share this post


Link to post
Cannaflow

Hørte av faren min "gammal grumpy gartner" at hvis buska utvikler 9 "ledd" på fan-leafs så er det hunnkjønn men 7 eller mindre er et han kjønn, bare lurer på om det er riktig? :P

Share this post


Link to post
suppegjøk

jeg hadde ikke åpnet døren mens jentene sover. hvis temp er under 17C så får plantene problemer med fosforopptak.

litt kul info om temp

Effect of different day and night temperature regimes on greenhouse cucumber young plant production, flower bud formation and early yield

Svein O. GrimstadCorresponding Author Contact Information, a and Endre Frimanslund1, a

aAgricultural University of Norway, Department of Horticulture, PO Box 22, N-l432 Ås-NLH, Norway

Accepted 22 July 1992.

Available online 14 October 2003.

The effects of different day temperature (DT) and night temperature (NT) combinations on the growth and development of young cucumber plants during propagation were investigated. The temperature combinations gave differences (DIF) between DT and NT ranging from −12 to +12°C. After propagation the plants were transferred to a greenhouse and grown at a constant DT and NT set point of 21°C for 8 weeks after propagation. The experiment was carried out in early spring under natural light conditions.

The rate of development was dependent on the temperature regime. DT lower than NT inhibited growth and development of the young plants, except for leaf unfolding rate which depended on the average daily temperature (ADT) only. Both an increase in ADT and DIF enhanced internode length. However, increasing the ADT by only raising DT affected the elongation to a larger extent than an equal raise of DT and NT. For flower bud development an increase in negative values of DIF reduced the number of flower buds to a greater extent than an increase in positive values.

The optimum propagation temperature, based on earliness (first harvest) and early yield was approximately 25°C. Raising the ADT from 15 to 25°C reduced the time to first harvest by 1.6 days per 1°C and increased the average total yield during the first 8 weeks after transplanting by 0.54 kg m−2 °C−1. DIF had no effect on earliness nor the yield, but improved fruit quality.

Det med bladene stemmer ikke.

Men en ting jeg lurer på er hvilken nkp som er best for frøprodukjon? jeg har gått ut ifra at der er de samme som vi bruker til blomstring. Finnes det noe bedre?

Edited by suppegjøk

Share this post


Link to post
R. Felgen

Men en ting jeg lurer på er hvilken nkp som er best for frøprodukjon? jeg har gått ut ifra at der er de samme som vi bruker til blomstring. Finnes det noe bedre?

Eneste jeg vet for sikkert er at en plante full av frø trenger sykt mye næring. Sulting mot slutten resulterer i flere hvite og hule, så man må vatte på hele veien.

Share this post


Link to post
Googletaste

Hei.

Jeg bruker kun coco uten kuler i bunn (med hull) med manuell pottevanning.

Leste det at coco kan holde 9 ganger sin egen vekt i vann.

Er det mulig å drunke/overvanne med min setup? Kan helle til det kommer vann, potta blir gansketung og på en 24cm potte så kan den lett holde noen liter om jeg vil,

men gir nå ca 1 liter til vær om gangen annenhver/hver tredje dag.

Har søkt også en del på nettet om det å avgjøre når cocoen vil ha vann på nytt...?

Jeg har brukt å vanne når toppen av cocomonnet er helt tørt noen cm ned i potta. men når man stikker fingeren litt ned så kommer man til mørk/fuktig jord.

Potta kjentes selv ganske lett ut også.

Har cannacoco fra headshop, trenger denne næring utenom? (blir i såfall å bruke cannanæring grow/flow/micro) Nå er det blitt sånn på nettet at uansett hva

du skal finne ut så kan du ta deg fanken på at det er noen som sverger det motsatte av sannheten.

Ser også noen vanner ofte når de bruker coco opp til 5 ganger om dagen. Betyr det at prinsippet helt vått til helt tørt er droppet da?

Share this post


Link to post
R. Felgen

Er det mulig å drunke/overvanne med min setup?

Kokkos er veldig vanskelig å overvanne. Så lenge planta har et velutvikla rotsystem er det nesten umulig.

Har cannacoco fra headshop, trenger denne næring utenom?

Kokkos er helt næringsfritt, så ja.

Ser også noen vanner ofte når de bruker coco opp til 5 ganger om dagen. Betyr det at prinsippet helt vått til helt tørt er droppet da?

Her gjelder det å prøve seg frem, men nesten helt vått til nesten helt tørt burde funke fint. Man skal ikke la ren kokkos tørke ut like mye som jord.

Share this post


Link to post
Googletaste

Takk for et fint svar blodstrupmoen.

Man skal ikke la ren kokkos tørke ut like mye som jord.

Det viste jeg ikke så da har jeg lært noe nytt i dag og.

Skal gi næring annenhvergang :))

Share this post


Link to post
argentum

Hei.

Har et skap som er ca 55cm høyt,77cm langt, nå har jeg sparepære inni.

Så har jeg en 600w cooltube liggende, tenkte å ha sog.

Vil plantene komme for nermt lyset?

bør jeg feste på en 400w istedenfor, eller bli dette fortsatt for mye lys?

Har 6stk top 44 og 6stk superskunk.

(har to deler på skapet, så tenker å bruke den ene delen som kjøleavdeling for

cooltuben med vifte og utluftingstasjon, de 77cm er ikke medregnet dette)

Share this post


Link to post
R. Felgen

Har ikke noe særlig erfaring med luftavkjølte reflektorer, men 55cm i høyden høres jo veldig lavt ut. Du skal jo ha potter og slikt inn der også, blir ikke mange cm igjen til vekst da. Hvorfor ikke skaffe seg et litt større skap?

Edited by R. Blodstrupmoen

Share this post


Link to post
shiva

Hei

Har en Crystal stående og er hun moden nå eller litt senere?

Vi ønsker å bli høyest mulig og ikke ned i sofaen.

Dette bilde er fra den mest modne delen.

gallery_8859_250_15128.jpg

Her er detalj

gallery_8859_250_69836.jpg

Planten viser tegn på å bli ferdig da alle store blader har vissnet, men det vokser i toppen med friske pistler.

Det er også mye friske blomster nedover.

Antar at det er 1 amber av 20 - 30 og 5 - 6 melkehvite av 20 - 30 resten klare.

Er det noen som kjenner strainen og kan komme med innspill?

Share this post


Link to post
Ganjalf

Med fortsatt freshe pistiller og forholdet klar/melk 4:1 kan jeg si at den har minst en uke å gå.

Edited by Ganjalf

Share this post


Link to post
9022

Da min PH-måler er ødelagt, har jeg satset på Imsdal som har en PH på like under 7.

Noen som har brukt Imdsal fra start til slutt, uten problemer?

Er usikker på langtidseffekten av Imsdal, den har en PH på litt under 7. Og den har "bikarbonat/HCO3" 31 mg pr Liter, noe som er mye - noe som vet hva dette er?

(og hva det har å si for planter)

Share this post


Link to post
9022

Bumper, da noen her sikker har kunnskapen.

Kranvannet mitt har PH på over 8, og jeg tør ikke bruke syre i blinde - da PH måleren min er ødelagt.

Men før det skjedde, målte jeg Imsdal PH på 6.9x.

Imsdal, innhold pr. Liter:

Kalsium/Ca:

9.9 mg

Natrium/Na:

0.9 mg

Kalium/K:

0.5 mg

Magnesium/Mg:

0.6 mg

Bikarbonat/HCO3:

31.2 mg

Sulfat/SO4:

2.9 mg

Klorid/Cl:

0.6 mg

Silisium/SiO2:

7.0 mg

Men jeg lurer på hva Bikarbonat/HCO3 er for noe, og om det er en dårlig ide å bruke Imsdal.

Om andre vet om bedre flaskevann så si fra.

Skal kun brukes i vekstperioden, da mitt kranvann + næring gir bra PH (vet av erfaring).

Eller tar jeg feil, og kan bruke kranvannet mitt på PH 8+ til vanning i hele vekstperioden? (er i Plagron AllMix, som skal være kompost og PH skal ha lite å si i kompost).

edit: Må nok kjøpe PH-meter uansett, har ventet så lenge på å starte opp nå at jeg like godt kan kjøpe skikkelig utstyr. Men har inntrykk av at de fleste sliter med å få PH-måleren til å virke over tid. Noen som vet om en billig og pålitelig måler for veske?

Edited by 9022

Share this post


Link to post
R. Felgen

Kjør på med springvann.

Share this post


Link to post
9022

Kjør på med springvann.

YES! (ble glad, for jeg er MØKK lei å måle PH og kaster nå måleren)

Får jeg lov å skylde på deg om småplantene får problemer? :lol:

Vet at de sier kompost skal bufre, men i knøttsmå potter og PH 8+?

Jaja... da får vi svaret på om kompost bufrer så bra som de sier. Har alltid brukt Imsdal i starten, når jeg får store planter bryr jeg meg ikke.

Skal gi tilbakemelding.

Det er så mange som driver med PH uansett om de bruker kompost, og jeg er møkka lei av PH-måling hver dag, og er glad du er enig i at jeg skal kaste PH-måleren (indirekte da).

edit: Fikk aldri vite hva HCO3 er, men er irrelevant nå.

Edited by 9022

Share this post


Link to post
9022

Legger til at dette med PH og kompost har jeg fått veldig motstridende svar på.

Alt fra at PH betyr ingenting, til at det er det viktigste av alt!

Da jeg var nybegynner sa alle at jeg MÅTTE ha PH-måler, og det er ingen billig sak heller - som ofte ikke er til å stole på, må kalibreres, kjøpes nytt osv.

Nå har jeg alt jeg trenger til å starte en runde, gleder meg som en unge til julaften.

Venter kun på skattepengene så jeg har råd til ny vifte, så starter jeg opp - uten PH-måler.

NB: det er ikke kun grunnet svaret fra R.B. som gjør at jeg driter i PH heretter, har vurdert det lenge. Er verd et forsøk.

Share this post


Link to post
R. Felgen

Får jeg lov å skylde på deg om småplantene får problemer? :lol:

Yup! :D

Share this post


Link to post
stoney85

har begynt å få Mg problermer med jentene mine, så pga litt lite cash får jeg ikke kjøpt engelsk salt før neste uke. men mitt spørsml er da kan jeg bruke Seltin som nød løsning da inneholde per 100 g:natriumklorid 50% kaliumklorid 40% magnesimsulfat 10% å 0,5mg jod

Share this post


Link to post
DubBud

Ikke gi (bord)salt til planter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
stoney85

ok bare så det inneholdt Mg så måtte spørre :P

Share this post


Link to post
Spliff Daddy

Har satt planten i blomst, har vegga i 1,5mnd og de er holdt igjen med LST, men ikke mye.

De er blitt 0,6m høye nå, men det jeg lurer på er om jeg kommer til å ha nok plass.

Har 45cm å gå på, og skal de bli høyere en det må de gjennom pærene.

Leste et sted at de kunne strekke seg 2/3 bare i blomstring. Har 300w 4000K 4-5cm over toppene nå slik at de ikke strekker seg, men må flytte den 1-2 ganger om dagen. Hva bør jeg gjøre? Minst mulig :smokey:

Share this post


Link to post
R. Felgen

Strekken er strain-avhengig, og kan være alt fra 50% til mange hundre. Skulle det bli dårlig med plass mot slutten av strekkperioden, så funker det fint å brekke/bøye skuddene i 45 grader vinkel. Det høres kanskje litt crazy ut, men funker som fjell.

  • Like 1

Share this post


Link to post
parampam

bør man bytte fra mh til hps samtidig med skifte til 12/12? vil man få mindre strekk om de får mh helt fram til de slutter å strekke seg?

når bør en typisk indica-dominant hybrid som blomstrer ferdig på 8 uker få siste ompotting gitt at det er gode vekstvillkår? ser mange skriver at den bør pottes om siste gang to uker før blomst. men hvis man har sterkt hps lys hvor planta voker raskt blir det ikke fort problemer mot slutten av blomstringa når planta har utvikla veldig mye røtter?

kan noen anbefale en god norsk økologisk plantejord som har riktig NPK til vårt formål?

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×