Jump to content
R. Felgen

Spør en gartner

Recommended Posts

Noras

Hei, har gjort en mega nybegynner tabe gutter!! :S En kveld på vei hjem fra byen fant jeg ut at det sikkert villle være bra for mine små å gjennomgå en trimming, d vil si alt utenom toppskudene.. (De er supercroppet)

Dette er 2 uker siden og de er egentlig klare til å settes i blomst.. Bør jeg vente til det vokser litt mer blad på de eller er det bare å kjøre de i blomst? Er keen på å få igjen blomstringen men har jo lyst å sitte igjen med noe også.. Hva tror dere er best?

R. Felgen

bør man bytte fra mh til hps samtidig med skifte til 12/12? vil man få mindre strekk om de får mh helt fram til de slutter å strekke seg?

Du kan nok vinne noe cm på det, men tviler på at det blir mange. Prøv å kjør en runde med kun MH da vel, så deler du erfaringene dine i denne tråden.

når bør en typisk indica-dominant hybrid som blomstrer ferdig på 8 uker få siste ompotting gitt at det er gode vekstvillkår? ser mange skriver at den bør pottes om siste gang to uker før blomst. men hvis man har sterkt hps lys hvor planta voker raskt blir det ikke fort problemer mot slutten av blomstringa når planta har utvikla veldig mye røtter?

Det finnes ingen fasitsvar. Om du potter om 1 eller 7 ganger, så er det viktigste at planta har tilstrekkelig med røtter i potta(som du er inne på), i forhold til vegetativ masse og mengde medium. Du vil blomstre planta rett før den begynner å få for lite rotplass, slik at du får optimal utfylling av røtter. Hvis du er bevæpna med kunnskapen om at en 8-9 uker strain, produserer røtter de første 2-3 ukene i blomst, gjør det jobben lettere å beregne perfekt vegtid.

kan noen anbefale en god norsk økologisk plantejord som har riktig NPK til vårt formål?

Desverre ingen jeg vet av.

Lester Bangs

Den beste økologiske norske plantejorden jeg har prøvd er simontorp.

9022

Jeg har opplevd at samtlige planter henger ca 2-4 timer før lyset går av. Ikke stammen, kun bladene.

Dette gjaldt 3-4 uker gamle planter i vekst. Det skjedde hver eneste dag.

Hva er grunnen? Så vidt jeg kunne se var miljøet bra, men det virket som de hadde fått nok av lyset og ønsket natt.

Er dette normalt, eller noe å bekymre seg for?

9022

bump (har bare 18 timers tåmodighet :-)

edit: Noen som i det minste kan si om de har opplevd noe lignende?

Edited by 9022

suppegjøk

circadisk rytme??? studier av erteplanter i fytotron har vist at bladene henger med ca 24t mellomrom selv om miljøet er uforandret.

Det kan også hende at planten virker sapp fordi den har brukt opp noen enzymer som den bruker til fotosyntese. disse enzymene akkumuleres når planten ikke får lys.

Edited by suppegjøk

9022

circadisk rytme??? studier av erteplanter i fytotron har vist at bladene henger med ca 24t mellomrom selv om miljøet er uforandret.

Det kan også hende at planten virker sapp fordi den har brukt opp noen enzymer som den bruker til fotosyntese. disse enzymene akkumuleres når planten ikke får lys.

Takk, da har jeg noe å gå på (for videre research).

Om andre har mer informasjon, så kom gjerne med det.

Dette "problemet" har skjedd begge gangene jeg har dyrket (men har gått over av seg selv etter en tid).

Nasgul

Åssen er det å kjøre mh og hps samtidig ? er det bare over kill ?

Slenger på et spm til. Auto fem i ute grow ? Dømt til å bli hermiser ?

Edited by Nasgul

R. Felgen

Åssen er det å kjøre mh og hps samtidig ? er det bare over kill ?

Bare morro, gå for det.

Slenger på et spm til. Auto fem i ute grow ? Dømt til å bli hermiser ?

Spørs helt på krysningen. Gro det ut.

• Like 1

IBA

dere som har mange års gartner erfaring, kom med noen jordforslag forslag til utegrows.. jeg skal ha mange forskjellige jordblandinger i år for og finne ut hva som er best, jeg har planter 1,5moh og jeg har planter 1000moh så her skal det vel bli muligt og finne ut hva som fungerer eller ikke

jeg vil helst ha det sånn atte jeg vanner plantene kun 1-3 ganger iløpet av livet sitt og ikke trenger noe mer gjødsel, isåfall må det bli noe man bare strør utover som for eks batguano, AN heavy harvest

hva trur dere foresten om den jorda her? kjekkt hvis det er fin jord ett sted og man bare vil få litt mer næring i den uten og bære seg ihjel

http://www.cropshop.no/growshop/index.php?main_page=product_info&cPath=3&products_id=161

Edited by IBA

x_1001

Hei oldschoolers! :)

Er godt igang med mitt første prosjekt og det går ganske bra vil jeg påstå. For ti dager siden ompottet jeg til 5l (3/4fulle med jord) fra 1l. Det var høyst på tide og 1literne var godt rotet ut. Man ser allerede godt røtter ned langs sidene på 5literne. Ga dem rhizotonic ved ompottingen, ser ut til å gjøre susen.

De må senest settes i blomst i slutten av denne mnd og vil helst få ompottet de som er jenter til 10l før de settes i blomst. Hvor lang tid tar dette og har jeg tid til det? har 33stk og de har ikke vist kjønn helt enda, har satt ned til 20 timers lys ihåp om at det gjør at de viser kjønn raskere. masse info i bloggen hvis det trengs. Takk på forhånd.

.

iggy

Jeg hiver inn et spørsmål også: Hvor lang tid vil en gjennomsnittlig sativa- og indicaplante bruke på blomstring? Har en av hver av ukjent opprinnelse, de virker temmelig 100% "ren" genetisk, men har ingen formening om når de kan være ferdig.

RoboPot

Gjennomsnittlig Indica: 6 - 9 uker

Gjennomsnittlig Sativa: 9 - 12 uker

R. Felgen

@IBA - har lite peil på utedyrking. Heavy harvest virker jo lettvint da.

@swb - de burde vise kjønn om ikke lenge, og da rekker du fint å potte de om i tiere og gi de litt veg før månedslutt. Tviler på at 20/4 syklus vil få de til å vise førblomster raskere btw.

@iggy - vel, jeg tipper at begge plantene dine er hybrider, og da kan du forholde deg til RoboPots anslag. Ellers så har jeg sett indicaer som har trengt opp mot 12 uker og sativaer som aldri blir ferdig (20 uker+). Det finnes ikke rene sativaer som er ferdig på under 12 uker.

R. Felgen

Enten så er de ikke 100% sat, eller så juger frøpusheren på ferdigtida, imo. Har personlig erfaring med en en annen afrikaner (Durban Poison) som skulle være ferdig på 12, den ble tatt nærmere 16.

• Like 2

marlon_murray

Dere gamle gretne: Hvordan er deres røykevaner? Hva røyker dere? Hvordan? Hvor ofte/mye? Tar dere pauser? Hvordan røyker en gretten gammel gubbe? Hvordan anbefaler dere oss å røyke?

andrey

kan denne:

http://www.designbelysning.no/viewdetail/Vekstlys/catparent-2178/Vifte-Kullfilter/catid-7594/Kullfilter-125mm-600mm/productid-12109

brukes samme med dette:

http://www.cropshop.no/growshop/index.php?main_page=product_info&products_id=191

og hvordan andre alternativer finnes det for den typen telt? og er det kulfiltret det jeg trenger for å dempe mest mulig lukt? eller er det flere utgifter?

på forhånd takk :)

marlon_murray

jeg er ikke gammel og gretten, men... Kullfilteret er stort nok for teltet, men håper at du skjønner at du trenger en vifte eller to...

RoboPot

Enten så er de ikke 100% sat, eller så juger frøpusheren på ferdigtida, imo. Har personlig erfaring med en en annen afrikaner (Durban Poison) som skulle være ferdig på 12, den ble tatt nærmere 16.

Ok, kjedelig for en som vil dyrke frem en ren sativa, så viser det seg at det ikke er rene sativa alikevel, eller at yielden hans kunne blitt 2-3x mer potent hvis frøprodusentene hadde oppgitt riktig informasjon om blomstringstida. Man tar jo dette mye på feeling/ skakkøyet også, men kjipt å ha et feil utgangspunkt uansett.

Hvordan funka den Durban Poison? Har sett litt på den selv :smokey:

dissi

Durban Poison er herlig røyk. Luftige sativa-buds, god lakris-aktig smak (jeg synes ihvertfall det) og uppety psykedelisk high.

Ganjalf

god lakris-aktig smak (jeg synes ihvertfall det).

DP smaker såpass spesielt at mange ikke takler å røyke den.

R. Felgen

Dere gamle gretne: Hvordan er deres røykevaner? Hva røyker dere? Hvordan? Hvor ofte/mye? Tar dere pauser? Hvordan røyker en gretten gammel gubbe? Hvordan anbefaler dere oss å røyke?

Røyker stort sett konsentrater, men før gikk det mest i jointer - uten tobakk seff. Alt fra noen trekk til nonstop. Pauser? Ja, sover 8 timer på natta lol. Hvis man har mye å tenke på, og kanskje er litt nedenfor, så kan det være lurt å røyke med moderasjon, men hey, alle er forskjellige så det finnes ingen fasit. Har man ikke tilgang på kvalitet, er det ofte best å gi faen, dårlig cannabis er dårlig vibe.

Angående DP. Den har en anis-aktig lakris greie going, men som Ganjalf sier er smaken spesiell. Jeg likte den godt, men så har jeg litt forkjærlighet for rare aromakombinasjoner. I effekt var den veldig peppy, brukte den ofte til trening.

Edited by R. Blodstrupmoen
  • Like 3

Googletaste

Durban Poison hørtes jo god ut. Det er de spesielle smakene man husker :))